Sedmá GP sezony – Velká cena San Marina
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Factory Racing, Ajo Motorsport, Avintia Racing, LCR Honda, Suzuki | Zveřejněno: 9.9.2020 | Zobrazeno: 12 464x
Víkend na pobřeží Jadranu býval jedním z posledních podniků sezony na evropském kontinentu, jenže letos je vše jinak, mimo Evropu už týmy nezamíří a na okruhu Marca Simoncelliho se bude dokonce závodit ve dvou víkendech v rámci Gran Premio Lenovo di San Marino e della Riviera di Rimini a Gran Premio TISSOT dell'Emilia Romagna e della Riviera di Rimini. V třídě Moto3 má Česká republika zastoupení v podobě Filipa Salače (Honda), a jelikož je součástí sedmého závodního víkendu v Misanu pohárová soutěž FIM Enel MotoE, máme na startu dalšího Čecha Jakuba Kornfeila.
Kapitoly článku
Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)
Závodní okruh nedaleko Rimini postavili v roce 1972 a od té doby prodělal řadu modifikací. První závody série Grand Prix tam uspořádali v roce 1980 a vítězem klání pětistovek byl tehdy Američan Kenny Roberts (Yamaha). Po rozsáhlých změnách v rámci vyšší bezpečnosti se do kalendáře mistrovství světa vrátil v roce 2007 a dodnes je jeho trvalou součástí. Délka okruhu je 4226 metrů, nejdelší rovinka má 565 metrů, šířka je 14 metrů a v jednom kole jezdci projedou 16 zatáčkami – 6 levými a 10 pravými.
V minulosti pamatujeme jednadvacet podniků Velké ceny San Marina, ovšem ne všechny uspořádali na okruhu v Misanu. V roce 1981 a 1983 závodili v rámci GP San Marina na okruhu v Imole. V letech 1982, 1984, 1991 a 1993 to bylo Mugello a Misano bylo v kalendáři MotoGP uvedeno v letech 1985, 1986, 1987 a od roku 2007 je již nepřetržitě domovem Velké ceny San Marina.
Okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli je kombinací rychlých a pomalých zatáček, takže kromě rychlosti je velmi důležité najít nastavení, které obě části dokáže správně vyvážit. Navíc letos jezdci poprvé pojedou na novém povrchu okruhu, takže to bude komplikované jak pro týmy, tak pro dodavatele pneumatik.
Rekordy a informace MotoGP – Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)
Rekord okruhu – Andrea Dovizioso - Ducati (2018) – 1'32,678
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Ducati (2018) – 1'31,629
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 299,5 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27 kol (114,1 km)
GP San Marina – MotoGP 2019:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Quartararo (Yamaha), 3.Viňales (Yamaha)
Pole position – Maverick Viňales (Yamaha) – 1'32,265 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'33,355 sekundy
MotoGP – Preview
Kde jsou ty časy, co Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) vítězil a bojoval o vítězství. Po úvodních dvou závodech za padesát bodů se dostavily výsledky, kde získal z dalších tří závodů bodů dvacet. Přesto mu to stačí, aby si udržel vedoucí pozici v průběžném hodnocení MotoGP.
V každém z pěti dosud odjetých klání bodoval Andrea Dovizioso (Ducati Team) dvěma umístěními na stupních vítězů a to vítězstvím a třetím místem. Nyní má na kontě 67 bodů a na první pozici mu jich schází tři. To není moc a vzhledem k tomu, že v Misanu Dovizioso zajet umí, můžeme být už o víkendu svědky změny vedoucího jezdce šampionátu. Dovizioso je také spojován s přestupem k Petronasu za předpokladu, že by Rossi ukončil závodní kariéru. Zatím se jedná o spekulace, které nejsou potvrzeny. Naopak z Petronasu uvedli, že s Doviziosem nejednají.
Na třetím místě je Jack Miller (Pramac Racing), který jede poslední sezonu u Pramac Racingu a od příštího roku už bude členem tovární stáje Ducati. Australan má na kontě 56 bodů a na Doviziosa mu jich schází jedenáct. Zatím není jasné, kdo bude příští rok Millerovým týmovým kolegou, ale jak z Ducati zaznělo, rozhodnutí přijde po Barceloně a vybírá se z dvojice Francesco Bagnaia a Johann Zarco.
Jihoafričan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing Team) je s 49 body průběžně čtvrtý. Vyhrál závod v Brně, ale ostatní výsledky zatím mimo stupně vítězů. Přesto je čtvrté místo výborným výsledkem jak pro Bindera, tak pro KTM. Jezdec tovární KTM potřebuje v Misanu zabrat, jelikož má těsně za sebou velkou skupinu jezdců s cílem se dostat do Top3.
Mezi tyto jezdce patří pátý Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), šestý Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu), sedmý Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), osmý Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) a devátý Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3), jemuž na kolegu z tovární stáje Bindera chybí 6 bodů.
Jelikož léčba zraněné paže Marca Márqueze (Repsol Honda Team) nějakou dobu potrvá, úřadující mistr světa chybí i v Misanu a v sedle jeho Hondy opět nastoupí testovací jezdec HRC Stefan Bradl. Jak nedávno uvedl Casey Stoner, bývalý jezdec Repsol Hondy, letošní ročník lze jen stěží nazvat mistrovstvím světa a že při absenci Márqueze není nikdo další, kdo by byl lídrem a hnacím motorem šampionátu. Nevím jak Australan, ale mě přijde letošní šampionát naopak hodně zajímavý už jen z počtu různých vítězů, kteří jsou do této chvíle čtyři.
MotoGP – Stav po GP Štýrska:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 70 bodů |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 67 |
3. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 56 |
4. | Brad BINDER | RSA | KTM | 49 |
5. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 48 |
6. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 46 |
7. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 45 |
8. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 44 |
9. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 43 |
10. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 35 |
11. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 32 |
12. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 30 |
13. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 29 |
14. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 25 |
15. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 15 |
16. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 15 |
17. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 13 |
18. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 9 |
19. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | 8 |
20. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 7 |
21. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 7 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 4 |
23. | Stefan BRADL | GER | Honda |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.