Sedmá GP sezony – Velká cena Francie

Přesně na polovinu května naplánovali Velkou cenu Francie, jenž je v letošním kalendáři MS silničních motocyklů sedmou Grand Prix v pořadí, která zároveň uzavře první třetinu sezony 2022. Domácí fanoušci mají dost dobrý důvod zamířit na okruh Bugatti v Le Mans, jelikož je to právě Francouz kdo vede průběžné hodnocení královské MotoGP. Součástí závodního víkendu v Le Mans je také pohárová série FIM Enel MotoE™ World Cup.

Kapitoly článku

Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu od koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci. V roce 2017 jeli jezdci motocyklového šampionátu na komplet novém povrchu okruhu Bugatti.

Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.

Rekordy a informace MotoGP – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Nejrychlejší kolo – Johann Zarco - Yamaha (2018) – 1'31,185
Rekord okruhu – Maverick Viňales - Yamaha (2017) – 1'32,309
Kvalifikační rekord – Johann Zarco - Yamaha (2018) – 1'31,185
Maximální rychlost – Alex Márquez – Honda (2021) – 323,7 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27 kol (113,0 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2021:
Stupně vítězů – 1.Miller (Ducati), 2.Zarco (Ducati), 3.Quartararo (Yamaha)
Pole position – Fabio Quartararo – Yamaha – 1'32,600 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo – Yamaha – 1'33,048 sekundy

Zajímavý článek publikoval pár dnů před Velkou cenou Francie novinář Mat Oxley, který píše, že dostal informaci o nedovoleném použití pneumatik s nižším tlakem než je pravidly stanovený. Jelikož jsou ale tyto informace mezi týmy a Michelinem, existuje tam určitá dohoda, takže nedochází k penalizacím. Podle těchto informací jel celý závod v Jerezu s nižším tlakem přední pneumatiky Francesco Bagnaia (Ducati), který klání španělské GP dokonce vyhrál. Nižší tlak měl také Jorge Martin (Ducati) nebo Alex Rins (Suzuki), nicméně u jezdce Suzuki to nebylo celý závod. Některým zástupcům týmů se něco takového dlouhodobě nelíbí a chtěli by po vzoru WSBK náhodné kontroly tlaku a v případě porušení jasné penalizace. Pravděpodobně se něco takového bude řešit už během Velké ceny Francie.

Na toto reagoval šéf týmu Ducati Luigi Dall'Igna, který svolal online konferenci s několika novináři, jimž sdělil, že tato obvinění nemají opodstatnění. Podle Itala není technologie dálkového přenosu dat tlaku v pneumatikách dostatečně přesná a MSMA pracuje na tom, aby od roku 2023 bylo měření spolehlivé a mohly se tak uplatňovat sankce. Přední pneumatiky Michelin mají být natolik citlivé, že v průběhu závodu se tlak může měnit od způsobu jízdy.

MotoGP – Preview

V pozici lídra průběžného hodnocení je ve svém domácím podniku Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Francouz má před závodem v Le Mans náskok 7 bodů, což je díky tomu, že v Jerezu zajel na druhé místo a byl lepší než jeho nejbližší rivalové. Náskok to samozřejmě není vysoký, ale je, a to je důležité. Quartararo v Jerezu den po závodě testoval a zajel třetí nejrychlejší čas. Poznatky získané v testu Yamaha rozhodně použije v Le Mans k tomu, aby jejich jezdec měl technický komplet, který mu stabilně umožní bojovat o pódium a tím pádem i o vítězství v šampionátu.

Průběžně druhým jezdcem MotoGP je Aleix Espargaró (Aprilia Racing). Španěl vyhrál závod v Argentině, třetí skončil v Portimau a Jerezu, čímž Aprilia překročila stanovený počet koncesních bodů za jednu sezonu a od roku 2023 již nebude týmem s úlevami. Espargaró nyní pravidelně bojuje o pozice na stupních vítězů, což musí fanoušky Aprilie hřát u srdce. Ztráta 7 bodů na vedení v soutěži je minimální a klidně už po nedělním závodu může být vše jinak. Espargaró nesmí chybovat, a pokud si udrží nastavené tempo, může letos mnohé překvapit.

Na třetí pozici je Enea Bastianini (Gresini Racing), nejlepší jezdec nezávislého týmu. Ital už šampionát vedl, když vyhrál klání v Texasu, ale pak přišla nula v Portugalsku a sešup pořadím dolů. Nyní je v pozici, kdy mu chybí rovných 20 bodů na vedení a 13 mu jich schází na druhého v pořadí. Stejný počet bodů jako Bastianini, tedy 69 bodů, má na svém kontě také Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Španěl nebodoval v Jerezu, což se mu stalo osudným, jelikož po Portugalsku sdílel první pozici s Quartararem.

Další dvojice, jenž dosáhla na stejný počet bodů 56 je pátý Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) a šestý Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR). Bagnaia po náročném úvodu sezony, kdy nedosáhl na stupně vítězů a ani se jim nepřiblížil, dokázal vyhrát závod v Jerezu, což je pro italský tým velkým povzbuzením. Ztráta na vedení v soutěži je na 33 bodech, což už tak pozitivní není, ale do konce sezony stále zbývá odjet spoustu závodů. Španěl Mir má nyní úplně jiné starosti, protože se nahlas hovoří o odchodu Suzuki z MotoGP, což zatím japonský výrobce oficiálně nepotvrdil. Byl to právě Mir, kdo Suzuki vyhrál v roce 2020 světový šampionát, ale jeho cesta teď zřejmě zamíří jinam.

AKTUALIZACE – krátce před zahájením závodního víkendu sedmé GP sezony Velké ceny Francie, společnost Suzuki Motor Corporation potvrdila jednání s Dorna Sports ohledně jejich odchodu z MotoGP po končení sezony 2022. V krátkém sdělení Japonci jako důvod uvedli ekonomickou situaci a nutnost soustředit pozornost na velké změny ve světě automobilů, což Suzuki nutí přesunout finanční náklady a lidské zdroje na vývoj nových technologií. Společnost také poděkovala svému týmu Suzuki Ecstar a všem, kteří podporovali závodní aktivity Suzuki v oblasti motocyklového sportu.

Domácí Grand Prix má před sebou sedmý jezdec v pořadí Johann Zarco (Pramac Racing). Francouz má na kontě 51 bodů, pět mu jich chybí k tomu, aby byl součástí Top5. Zarco je talent, ale základ je dokončovat závody, což se mu letos už dvakrát nepovedlo. Celkem 38 bodů ztráty na vedení je hodně, ovšem Zarco je jezdcem, který dokáže bodovat umístěními na pódiu, což by mu mohlo otevřít cestu k nové smlouvě.

První desítku uzavírá trojice Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), devátý Marc Márquez (Repsol Honda Team) a desátý Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing). Všechny tři dělí jen pět bodů. Pořádně zabrat potřebuje Jorge Martin (Pramac Racing), jehož pasovali do role favorita, ale zatím bodoval jen ve dvou kláních! Španěl je s 28 body průběžně třináctý. Nelichotivá situace je u LCR Hondy, protože jejich jezdci Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) a Alex Márquez (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) jsou po šesti závodech na průběžné patnácté a sedmnácté pozici. Očekávání byla rozhodně vyšší, zejména pak co se týče japonského závodníka.

Tento týden se také testovalo. Privátní zkoušky absolvoval na okruhu v Misanu testovací jezdec továrny z Borgo Panigale Michele Pirro (Ducati) a Lorenzo Savadori (Aprilia). Oba testovali ve dnech 10. a 11.května. Od 10. do 12.května testují na okruhu MotorLand Aragón testovací jezdci KTM Dani Pedrosa (KTM) a Mika Kallio (KTM).

MotoGP – MS po GP Španělska:

1. 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha 89 bodů
2. 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 82
3. 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP™ Ducati 69
4. 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 69
5. 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 56
6. 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 56
7. 5 Johann Zarco FR Pramac Racing Ducati 51
8. 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 48
9. 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 44
10. 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 43
11. 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 42
12. 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 35
13. 89 Jorge Martin ES Pramac Racing Ducati 28
14. 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 27
15. 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 21
16. 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha 18
17. 73 Alex Marquez ES LCR Honda Castrol Honda 16
18. 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 15
19. 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 14
20. 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 8
21. 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 6
22. 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 3
           
23. 25 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 0
24. 49 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP™ Ducati 0
25. 6 Stefan Bradl DE Repsol Honda Team Honda 0
26. 32 Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist