První GP sezony – Velká cena Kataru

Zimní přestávka je u konce a už o nadcházejícím víkendu startuje v Kataru nová sezona mistrovství světa silničních motocyklů. Jaká bude je samozřejmě s otazníkem, ale dle předsezonních testů můžeme tvrdit, že bude velmi vyrovnaná ve všech třech třídách MotoGP, Moto2 a Moto3. Z českých závodníků máme hned dva v třídě Moto3 – Jakub Kornfeil (Honda) a Karel Hanika (Mahindra). Karel Abraham, který byl několik let součástí prestižní královské kubatury, je nyní jezdcem mistrovství světa superbikových motocyklů. Úvodní víkend sezony seriálu Grand Prix zahájí první volné tréninky už ve čtvrtek 17.března - Commercial Bank Grand Prix of Qatar.

První GP sezony – Velká cena Kataru

Kapitoly článku

Novinky v pravidlech – Sezona 2016

Elektronika

Tovární týmy do této chvíle pracovaly s vlastními elektronickými systémy stejně jako s programovým vybavením To byla alfa a omega soupeření mezi výrobci. V Kataru nyní nastupují všechny týmy s jednotnou řídící elektronikou Magneti Marelli plus programovým vybavením, takže na startovním roštu už nemáme rozdělení na stroje tovární nebo Open, ale jednotnou třídu MotoGP. Samozřejmě tu zůstávají týmy tovární, satelitní nebo čistě soukromé.

Pneumatiky

S koncem sezony 2015 skončila éra jednotného dodavatele Bridgestone a s prvním předsezonním testem ve Valencii 2015 zahájil naplno přípravu na nadcházející ročník MS francouzský Michelin. Ten je nyní dodavatelem pneumatik pro MotoGP a s týmy již absolvoval intenzivní přípravu celkem devíti dnů v Sepangu, Phillip Islandu a Kataru.

V roce 2015 měly týmy Open možnost využít měkčí zadní pneumatiky než v případě standardních továrních týmů. Letos je toto všechno minulostí a všichni mají stejný příděl pneumatik a především směsí. Michelin pokračuje v barevném značení pneumatik a také přichází s novinkou, kterou je pneumatika do přechodných podmínek. To je celkem zásadní změna, jen si teď týmy a jezdci budou muset najít klíč pro jejich ideální využití.

Koncesní body - úlevy

Určité úlevy zůstávají také letos. Výrobci, kteří přišli do MotoGP a od roku 2013 nevyhráli závod nebo nezískali umístění na stupních vítězů (Suzuki, Aprilia), mají v rámci rychlejšího růstu k dispozici devět pohonných jednotek na sezonu, možnost pracovat na jejich vývoji, můžou také neomezeně testovat, ale to vše dle stanoveného klíče, jenž určí získané koncesní body. Pokud jich získají šest, přijdou v daném období o šanci neomezeně testovat (počet motorů a možnost je vyvíjet zůszává) a do další sezony už nastupují bez jakýchkoliv úlev. Body se počítají stylem – vítězství v závodu 3body, druhé místo 2body, třetí místo 1bod.

Trestné body - stewardi

Je nový systém rozdělení kompetencí mezi Ředitelství závodu a novou skupinu stewardů (závodní komisař), jejichž náplní práce bude odhalovat sporné okamžiky na dráze a následně udělovat jednotlivým jezdcům penalizace.

Dle FIM mají celou řadu prostředků jak jezdce potrestat, takže málem kompletně vypustili systém trestných bodů. Ten nakonec zůstal zachován v omezené podobě a to, že každý udělený bod platí jeden rok a pokud jich jezdec nasbírá deset tak automaticky nestartuje v další Grand Prix.

Pohonné jednotky

Velká bitva se vedla v otázce maximálního počtu motorů na jednu sezonu. Dá se říct, že válčili Japonci vs Italové. Výrobci Honda, Yamaha a Suzuki byli za šest jednotek na sezonu a Ducati a Aprilia jich naopak žádali devět, takže na řadu přišel kompromis a pro rok 2016 jich je dovoleno využít celkem sedm. To znamená pro výrobce bez úlev, což je Ducati, Honda a Yamaha.

Maximum paliva 22 litrů, minimální váha 157 kilogramů

Loni byly tovární motorky s jednadvaceti litry paliva, motorky se statusem Open měly litrů čtyřiadvacet a to vše prošlo nějakým procesem, který vyústil v rozhodnutí, že v roce 2016 bude mít každá motorka třídy MotoGP maximum na 22 litrech. Výhoda, nevýhoda? Jak pro koho. Teprve se uvidí, jak bude fungovat jednotná elektronika a jak rychle si s tím týmy poradí. Co se týče váhy prototypu tak minimální váha šla znovu dolů a to o jedno kilo z původních 158 kilogramů.

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!! - ZDE

 

Losail International Circuit

Okruh Losail Intenational postavili v roce 2004 a od roku 2008 nabízí pro seriál mistrovství světa silničních motocyklů závody pod světly reflektorů. Závodní dráha pouštního okruhu má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem 16 zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka je dlouhá přes jeden kilometr (1068m) a na jejím konci se v Kataru hodně předjíždí.

Michelin pro GP Kataru - MICHELIN_Racecard_A4_GB.pdf

Rekordy a informace MotoGP - Losail, Katar:

Kvalifikační rekord - Jorge Lorenzo - Yamaha (2008) – 1’53.927
Rekord okruhu – Casey Stoner - Ducati (2008) - 1’55.153
Maximální rychlost – Marc Márquez – Honda (2015) – 350,5 Km/h

Délka závodu MotoGP 2015 - 22 kol (118,4 km)
Stupně vítězů - 1.Rossi (Yamaha), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Iannone (Ducati)
Pole position – Andrea Dovizioso (Ducati) – 1'54,113 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Valentino Rossi (Yamaha) – 1'55,267 sekundy

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist