První den oficiálního testu MotoGP™ v Sepangu
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Gresini Racing, Repsol Honda, Red Bull KTM, Repsol Media, GASGAS Tech3, Michelin | Zveřejněno: 6.2.2024 | Zobrazeno: 9 174x
V úterý 6.února zahájili v Sepangu (MAL) jezdci královské kubatury MS silničních motocyklů třídenní IRTA test v rámci příprav na novou sezonu světového šampionátu, jehož první závody se jely v roce 1949. Letošní ročník tak bude v duchu oslav 75.výročí. První den testu zajel nejrychlejší kolo 1’57,951 sekundy Jorge Martin (Prima Pramac Racing). Test pokračuje druhým dnem ve středu 7.února 2024.
Hned v prvním výjezdovém kole havaroval v jedenácté zatáčce dvojnásobný mistr světa MotoGP™ Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Pro Itala to nebyl zrovna ideální vstup do předsezonního testování. V Jedenácté zatáčce havaroval při samostatném incidentu také Raul Fernandez (Trackhouse Racing) a test po deseti minutách zastavily červené vlajky. Bagnaia byl v pořádku a brzy se objevil zpátky v boxech, Fernandez ale musel po těžkém highsideru na kontrolu do zdravotního centra okruhu Sepang International. Španěl byl otřesen, ale zůstal nezraněn, jeho motorku museli krátce po pádu hasit, jelikož začala hořet.
Tabulku časů vedl většinu dne Jorge Martin (Prima Pramac Racing), který byl s kolem za 1’57,951 sekundy nejrychlejším jezdcem prvního dne testu MotoGP™ v Sepangu. Španěl chyběl v Portimau, kde měli jezdci Ducati soukromý test, ale jakmile si sedl v Sepangu na svoji motorku, znovu ukázal obrovský potenciál. V úterý odpoledne Martin řekl: „Určitě je dobré být rychlý. Je to lepší než být pomalý. Na časy jsem se dnes ale příliš nesoustředil. Víc jsem se soustředil na to, abych přesně pochopil, který motor je lepší. S novým motorem jsem zajel dnešní čas na kolo, ale to není nejdůležitější aspekt. Jde spíše o výkon, ovladatelnost, reakci na plyn a tyto věci, na to jsem se soustředil. Jsou tu některé pozitivní aspekty, ale také negativní, na kterých musíme dál pracovat. Myslím, že ve středu budeme pokračovat s oběma motocykly v konfiguraci 2024, což pak bude snazší. Následující dva dny budou důležité, abychom v tomto směru pokračovali a trochu zapracovali na detailech. Ještě musíme vyzkoušet spoustu věcí a důležitá bude také kapotáž, protože jde o celý technický komplet. Už teď jsem zlepšil časy na kolo oproti loňskému testu. Proto si myslím, že je to dobré.“
Mimochodem na otázku, proč nebyl společně s ostatními jezdci Ducati MotoGP™ testovat v Portimau, Jorge Martin jednoduše odpověděl: „Neřekli mi to. Myslím, že šlo o nedorozumění.“
Na druhé pozici figuruje se ztrátou 0,269 sekundy nováček Pedro Acosta (Red Bull GASGAS Tech3). „I když jsme nakonec zajeli dobrý čas, nebyl to dnes náš hlavní cíl, víc jsme se zaměřili na zkoušení různých dílů a nastavení,“ uvedl Acosta. „Byl to dobrý den, protože jsme zlepšili naše tempo a také způsob jízdy s ojetými pneumatikami, což je pro závody opravdu důležité. Měl jsem nějaké díly, které jsem si vyžádal k vyzkoušení, takže jsme se do nich pustili a zajeli pár kol, abychom získali nějaká data.“
Třetí je s kolem za 1’58,228 sekundy Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team), jemuž se podařilo dostat do tří desetin na prvního. Top5 uzavřela dvojice Fabio Di Giannantonio (Pertamina Enduro VR46 Racing) a Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team). Bastianiniho týmový kolega Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) po absolvované nehodě zvládl během dne 52 kol s šestnáctým časem 1’58,813 sekundy. Navíc Ducati s Italem jedná o prodloužení smlouvy, kterou chce dokončit ještě před prvním závodem sezony v Kataru. Podle posledních informací Ducati jedná také s jezdcem Moto2™ Fermínem Aldeguerem, jehož chce dostat pod svá křídla.
Na šesté pozici je se ztrátou 0,519 sekundy Maverick Viňales (Aprilia Racing), který během dne najel 60 kol. Sedmý je Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP), který to měl s pádem ve druhé zatáčce a první den v Sepangu uzavřel časem 1’58,542 sekundy sekundy. Osmý je Marco Bezzecchi (Pertamina Enduro VR46 Racing), jenž v závěru hodně tlačil na pilu a půl hodiny před koncem spadl ve čtvrté zatáčce. Ital ztrácí na prvního Martina 0,654 sekundy.
Marc Márquez (Gresini Racing MotoGP) měl dopoledne technický problém, který ho zastavil na trati, a podobně začala i odpolední část. Později zaznamenal pád v patnácté zatáčce, ale vrátil se zpět na trať a s kolem za 1’59,286 sekundy byl sedmnáctý v pořadí. Do boxů Gresini Racing přišli lidé od Ducati a problémy technického rázu intenzivně řešili. V závěru dne Márquez nastavil 1’58,621 sekundy a den uzavřel devátý se ztrátou 0,670 sekundy.
První desítku uzavírá Johann Zarco (Castrol LCR Honda), jemuž patří status nejrychlejšího jezdce Hondy. Francouz během dne zvládl 56 kol a v sedmatřicátém nastavil své maximum 1’58,670 sekundy. Rozdíl mezi prvním a desátým je po dnešním prvním testovacím dni na hodnotě 0,719 sekundy.
Portugalec Miguel Oliveira (Trackhouse Racing) to měl během dne s pádem, přesto stačil najet 54 kol s patnáctým časem 1’58,750 sekundy. Oliveira testoval v sedle prototypu RS-GP24 nápadně upravenou zadní aerodynamiku Aprilie.
Ital Michele Pirro (Ducati Test Team) prozatím nahrazuje jezdce Pramac Racingu Franca Morbidelliho, který měl během soukromých testů v Portimau těžký pád a třebaže zůstal nezraněn, zatím v Sepangu netestuje. Pirro testoval novou kapotáž Desmosedici GP a s časem 2’00,402 sekundy byl třiadvacátý. Dle posledních zpráv Franco Morbidelli (Prima Pramac Racing) vynechá předsezonní testy a nastoupí až k prvnímu závodu sezony v Kataru.
Tovární jezdci HRC zajeli časy do druhé desítky výsledkové listiny. Joan Mir (Repsol Honda Team) byl s kolem 1’58,741 sekundy čtrnáctý v pořadí. Po skončení testu Mir řekl: „Je to teprve první den, takže zůstávám v klidu, protože je toho ještě dost, co mě čeká. Podařilo se nám zlepšit sektory tři a čtyři, máme tam dobré tempo. V první polovině kola jsme byli během shakedownu rychlejší, nicméně dnešní den byl o zkoušení nových věcí, takže proto si myslím, že to byl zároveň první den, kdy jsme motorku nezlepšili. To se může stát, když zkoušíte spoustu věcí.“
Nováček v továrním týmu Luca Marini (Repsol Honda Team) měl sedmnácté maximum dne 1’58,969 sekundy a byl zároveň první, kdo se nevešel do sekundy na nejrychlejšího Martina. Marini společně s Mirem již začátkem února absolvovali v Sepangu dva testovací dny. „Musíme ještě vyzkoušet spoustu věcí, ale všichni pracují velmi tvrdě a dobře,“ řekl Marini v úterý odpoledne. „S tím, jak probíhají první dny, jsem opravdu spokojen, protože pokaždé, když sednu na motorku, mám z toho lepší pocit. V posledních dnech jsme našli něco lepšího, ale samozřejmě je stále na čem pracovat.“
V roce 2023 zahájil oficiální test MotoGP™ nejrychlejším časem prvního dne 1’58,470 sekundy Marco Bezzecchi (Ducati). Druhý byl Maverick Viňales (Aprilia), který ztrácel 0,130 sekundy, třetí Enea Bastianini (Ducati) byl o 0,262 sekundy pomalejší. Top5 uzavřela dvojice Jorge Martin (Ducati) a Francesco Bagnaia (Ducati). Mezi prvním a pátým jezdcem v pořadí byl rozdíl 0,387 sekundy.
Aktuální rekord okruhu Sepang International je 1’58,979 sekundy (Alex Márquez, 2023) a rekord pole position má hodnotu 1’57,491 (Francesco Bagnaia, 2023).
Úterý, 6.2.2024 – Sepang International (MAL)
1. | #89 | Jorge Martin | Prima Pramac Racing | Ducati | 1:57.951 | 22 / 59 | |
2. | #31 | Pedro Acosta | Red Bull GASGAS Tech3 | KTM | 1:58.220 | 33 / 60 | +0.269 |
3. | #20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:58.228 | 36 / 46 | +0.277 |
4. | #49 | Fabio Di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 Racing | Ducati | 1:58.325 | 27 / 49 | +0.374 |
5. | #23 | Enea Bastianini | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:58.357 | 41 / 48 | +0.406 |
6. | #12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | Aprilia | 1:58.470 | 59 / 60 | +0.519 |
7. | #73 | Alex Marquez | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:58.542 | 44 / 48 | +0.591 |
8. | #72 | Marco Bezzecchi | Pertamina Enduro VR46 Racing | Ducati | 1:58.605 | 42 / 52 | +0.654 |
9. | #93 | Marc Marquez | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:58.621 | 45 / 46 | +0.670 |
10. | #5 | Johann Zarco | LCR Honda CASTROL | Honda | 1:58.670 | 37 / 56 | +0.719 |
11. | #42 | Alex Rins | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:58.716 | 18 / 46 | +0.765 |
12. | #33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:58.724 | 52 / 58 | +0.773 |
13. | #41 | Aleix Espargaro | Aprilia Racing | Aprilia | 1:58.738 | 45 / 54 | +0.787 |
14. | #36 | Joan Mir | Repsol Honda Team | Honda | 1:58.741 | 42 / 43 | +0.790 |
15. | #88 | Miguel Oliveira | Trackhouse Racing | Aprilia | 1:58.750 | 23 / 54 | +0.799 |
16. | #1 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:58.813 | 45 / 52 | +0.862 |
17. | #10 | Luca Marini | Repsol Honda Team | Honda | 1:58.969 | 21 / 38 | +1.018 |
18. | #43 | Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:59.048 | 21 / 69 | +1.097 |
19. | #35 | Cal Crutchlow | Yamaha Test Team | Yamaha | 1:59.137 | 52 / 60 | +1.186 |
20. | #30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1:59.212 | 26 / 37 | +1.261 |
21. | #37 | Augusto Fernandez | Red Bull GASGAS Tech3 | KTM | 1:59.793 | 62 / 62 | +1.842 |
22. | #25 | Raul Fernandez | Trackhouse Racing | Aprilia | 2:00.120 | 06/21 | +2.169 |
23. | #51 | Michele Pirro | Ducati Test Team | Ducati | 2:00.402 | 15 / 58 | +2.451 |