Před litrovou epochou

Jaká bude nová etapa MotoGP? Bude omezena elektronika a přijdou opět na řadu drifty a kouřící zadní pneumatiky? Mají se tedy fanoušci opět na co těšit? Čekají je staré zlaté časy? Odpověď najdete v následujících řádcích!

Čím se budou lišit v zásadě nové litrové motory od "raket" o objemu 800 ccm? V zásadě se dá říci, že především ve dvou hlavních bodech: ve větším objemu a ve větším kroutícím momentu. 

Že elektronika hraje v současné době v motocyklových závodech hodně podstatnou roli, to snad ani není potřeba opakovat. A toto "strašidlo" motocyklového závodění není možno vrátit nazpět, to nejsou vratné láhve v supermarketu. 

Proto se stále nabízí otázka, která je hodně vděčným tématem: Vyhrává dnes opravdu ten nejlepší jezdec, nebo rozhoduje předepsaná elektronika.

Valentino Rossi, tedy jezdec který je určitě velkým mistrem kontroly plynové rukojeti, je názoru, že jeho jezdecké schopnosti nemají díky používané elektronice už tolik navrch, jako v počátku revoluce čtyřtaktů v roce 2002.

Ovšem i používané čtyřtakty o objemu 990 ccm (2002-2006) byly ovlivněny elektronikou, což potvrzuje Tom O´Kane - tedy šéftechnik továrního týmu Suzuki: "Mnoho lidí si myslí, že v roce 2006 neexistoval žádný elektronický systém. To je nesmysl!", říká O´Kane a doplňuje: "Že jsou dnes někdy v závodech hodně velké časové rozdíly, nemá vůbec nic společného s elektronikou. Úroveň elektroniky z roku 2006 se proti té současné moc nezvedla. Pokud bych to měl vyjádřit matematicky, tak to tehdy bylo asi 80% té současně používané".

S tímto názorem souhlasí i dlouholetý šéfmechanik od Rossiho, Jeremy Burgess: "990-ky byly doslova přecpané elektronikou. Dám příklad: Když šlo třeba o karburátor nebo o pružící jednotku, postupoval jsi prostě krůček po krůčku a detailně je vylepšoval. A to stejné bylo s elektronikou. Fanoušci budou zklamaní, jestliže si myslí, že se motocyklový sport bude vyvíjet nazpátek. Pokud bychom před 4 roky nepřešli na 800-ky, tak by se všechny novinky prostě přenesly na 990-ky. Už v roce 2003 jsme používali systém fly-by-wire na Hondě RC211V a k tomu ještě kontrolu trakce. Ducati třeba používala už v roce 2007 elektroniku u přidávání plynu a donutila tak ostatní konkurenční továrny, aby to udělaly rovněž"   

"Nemůžeme se vrátit nazpět tam, kde jsme začali. Jinak bychom mohli vzít rovnou normální silniční motorky a jít s nimi na start. Hodně věcí, které jsme z bezpečnostních důvodů vyvinuli pro závodní motocykly, byly pak zabudovány do normálních silničních motocyklů. Honda a Yamaha přece nežijí ze závodů, oni chtějí prodávat motocykly a závodní sport je až na druhé koleji", říká jasně australský technický guru. 

Samozřejmě, že startovní pole MotoGP, které čítá pouhých 17 jezdců, musí být nějakým způsobem chráněno před zraněními, neboť poslední co by Dorna vůbec potřebovala, je fronta pilotů, kteří čekají před Clinica Mobile na ošetření...

Na toto téma navazuje O´Kane. "Naše úloha je, tyto hochy ušetřit před zraněními a snažit se jim zachovat jejich maximální bezpečnost. Takže rozhodně nejsem pro to, jak chtějí někteří fanoušci, úplný zákaz elektroniky. Každá změna pravidel, která dělá sport nebezpečnějším než je, je blbost. Nikdo se přece nechce vrátit do časů, kdy polovina startovního pole musela závodit s poraněnou rukou či zápěstím".
Přesto se třeba Nicky Hayden vyslovuje pro částečné omezení elektroniky. Nakonec právě on byl v roce 2006 posledním mistrem světa a tyto motorky byly jako šité na míru na jeho jezdecký styl, tedy motocykl srovnat do správného směru pomocí zadního kola. Ovšem ani Hayden si nedělá žádné iluze, neboť dobře ví, že nové litrové motocykly budou mít minimálně 240 HP a bez elektronické pomoci budou jen těžko ovladatelné: "Myslím si, že pokud se aspoň trochu nezasáhne do omezení elektroniky, tak se celé show s litrovými motocykly proti těm 800-kám o moc nezlepší. Ovšem držím pochopitelně pěsti tomu, aby celá show byla lepší a fanoušci mohli říci: Wow! A aby konečně viděli, proč jen 15 nejlepších pilotů na světě je schopno tyto motocykly ovládat. Jistě, současné 800-ky nemohou diváky u televize nadchnout, a dokonce si někdo může myslet, tak takovou motorku bych dokázal jezdit taky. Ale tento dojem je hodně mylný. Není vůbec jednodušší závodit s 800-kou než s litrovým motocyklem. Je to úplně jinak. Je nutno se zamyslet nad tím, co vlastně elektronika ovlivňuje. Umožňuje lepší zatočení do zatáčky. Ale s pomocí kontroly trakce vypadá naše závodění jako nějaká videohra. Takže žádný zázrak, že se divákům závody nelíbí tak jako dříve".
A tovární jezdec Ducati, Nicky Hayden, dále dodává: "S 800-kou můžeš jet v zatáčkách vyšší rychlostí, takže zas tak moc nezáleží na jezdeckém umění. Já hrozně rád dávám motocykl do správného směru pomocí zadního kola. V praxi to vypadá následovně: ve výjezdu dám pořádně plyn, ještě dříve než je motorka natočená ve směru jízdy, potom se protočí zadní kolo a potom jedu sideways ze zatáčky ven. Ovšem pozor, pokud se jen trochu opozdíš s brzděním, tak elektronika tento styl neumožní. Ztratí se power, aby se snížilo nebezpečí highsideru. A když chybí síla, tak prostě nemůžeš driftovat". 

"Celé umění je v tom, že musíš překonat svou vlastní mentální blokádu. To je klíč k úspěchu v současných závodech. Tvůj mozek a veškeré zkušenosti Ti totiž říkají, že při této rychlosti nesmíš dát plyn naplno. Ale ty musíš svůj mozek naprogramovat tak, jak to od Tebe očekává elektronická pomoc. Ty nesmíš bojovat proti elektronice, Ty se musíš ji naučit využívat. Někteří si totiž myslí, že pojedeš rychleji, pokud všechny systémy vypneš. Ale to není vůbec pravda. Musiš prostě najít tu správnou balanci a potom ti ona opravdu pomůže",
říká o použití elektroniky sympatický americký pilot.

Stejně jako většina jeho kolegů, i Hayden vidí velké množství techniků v boxu, kteří jen sedí za computerem a mačkají různé knoflíky: "Pokud je elektronika správně naprogramována, tak funguje skvěle. Ale existuje hrozně moc různých možností. Proto potřebuješ elektroniku. Ta pomáhá jezdcům. Žijeme ve světě elektroniky a mluvíme o elektronickém časovém stáří. Naše závody už nikdy nebudeme jezdit na koních a nebudeme závodit na dvoukolácích jako za časů Bena Hura. Proto nejsou závody už tak atraktivní".        

Na závěr říká mistr světa MotoGP z roku 2006 úplně jasně: "Normální motorkáři ale z toho všeho jen profitovali, neboť silniční motocykly se tím staly bezpečnější!"

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist