Před Grand Prix Indianapolis

Celý cirkus mistrovství světa silničních motocyklů se k dalšímu dějství přesune opět za velkou louži, kde se letos pojede už podruhé. Tentokrát se ale závod uskuteční na legendárním okruhu ve “Staré cihelně” a narozdíl od prvního amerického klání pojedou i obě dvoutaktní třídy.

Okruh Indianapolis Motor Speedway je druhým nejstarším dosud využívaným závodním okruhem na světě. Byl postaven v roce 1908 a povrch byl původně tvořen z drceného kamene který byl zalit dehtem. První závod se zde uskutečnil v červnu 1909 a nebyl to závod automobilů, ale horkovzdušných balónů a v srpnu téhož roku se zde uskutečnily i první závody motocyklů a automobilů. Série smrtelných nehod přesvědčila majitele ke změně povrchu a tak přišli s nápadem vydláždit povrch dráhy cihlami, kterých bylo použito 3,2 milionu. První závod 500 mil v Indianapolis se zde uskutečnil v roce 1911. Během první světové války dráha sloužila jako letiště a sklady pro armádu, ale od roku 1919 se tu znovu rozjely závodní vozy. V letech 1950 až 1960 se závody konané na této trati započítávaly do mistrovství světa Formule 1, v pozdějších letech byl ovál využíván pro americké série (AAA, USAC, CART, IRL). Od roku 2000 byl okruh upraven pro závody formule 1 a jeho část se využívá i pro závody motocyklů, když z bezpečnostních důvodů není pochopitelně využita část původního oválu s betonovými svodidly. Vloni se na tomto okruhu mistrovství světa motocyklů jelo poprvé a oba traťové rekordy (MotoGP: Valentino Rossi – 1:49,668; 125 ccm: Stefan Bradl - 1:50,460) tedy pochopitelně pochází z loňského roku.

Loňské výsledky

Když jsem napsal oba traťové rekordy, je to proto, že v době konání této Grand Prix se nedaleko Indianapolis přehnal hurikán Ike, kvůli kterému závod dvěstěpadesátek nakonec vůbec neodstartoval. V první kvalifikaci této kubatury se ale nadmíru vedlo Karlu Abrahamovi, který obsadil první příčku, i když je pravda, že si se zbytkem startovního pole dost pohrálo deštivé počasí. Z pole position měl odstartoval Marco Simoncelli, který v sobotní kvalifikaci obsadil první místo s časem 1:45,168. Obě zbývající třídy svůj závod nakonec odjely, i když oba byly nakonec o několik kol zkráceny. Ve stopětadvacítkách po poměrně zmateném průběhu vyhrál Nicolas Terol, v nejsilnější kubatuře pak Valentino Rossi, který v doslova “psím” počasí ukázal, že je jezdecky opravdu někde jinde, nežli zbytek startovního pole. Kolem něho létaly odpadky, větve a nakonec i reklamní plochy, ale Vale jel pořád jako by ani nevěděl, že je trať mokrá. Skvělý závod předvedli také dva domácí jezdci, když Nicky Hayden dojel s šestisekundovou ztrátou na druhém místě a na divokou kartu startující Ben Spies šestým místem dokázal, že je jedním z největších talentů světového motocyklového sportu.

Závod 125 ccm                           Kvalifikace 250 ccm                         Závod MotoGP

1. Nicolas Terol                           1. Marco Simoncelli                           1. Valentino Rossi
2. Pol Espargaro                         2. Hector Barbera                               2. Nicky Hayden
3. Stefan Bradl                             3. Mika Kallio                                       3. Jorge Lorenzo

Dosavadní průběh sezóny

Ve stopětadvacítkách si vedení po brněnském závodu upevnil Julian Simon, na jehož kontě je nyní 174 bodů a tak má před svým nejbližším pronásledovatelem luxusní náskok 54,5 bodu. Je tedy jasné, že i kdyby dvakrát za sebou nedojel a Nicolas Terol (119,5 b.) dvakrát vyhrál, pořadí v čele by se neměnilo. Takhle ale “Julito” určitě nekalkuluje, a vzhledem k tomu, že Nico je vítězem loňského závodu této kubatury, bude se v souboji mezi těmito dvěma krajany určitě hodně jiskřit. Za Terolem je ale hodně těsno, mezi ním a pátým jezdcem je rozestup pouhých deseti bodů. Třetím v pořadí je Bradley Smith (111,5 b.), který se po dvou nedojetých závodech v Brně chytil aspoň čtvrtým místem. Sergio Gadea u nás naopak nijak nezazářil a se 111 body klesl na místo čtvrté. Pátým mužem tabulky a v podstatě posledním, kdo může letos myslet na boje o medaile je Andrea Ianonne se 109,5 bodem. Zbytek top ten doplňují už jen španělští a němečtí jezdci, když šestý je Pol Espargaro (79,5 b.), sedmý Sandro Cortese (65 b.), osmý Marc Marquez (64 b.), devátý Jonas Folger (58 b.) a první desítku uzavírá Stefan Bradl s 53 body. Lukáš Šembera i po domácím závodě na Masarykově okruhu zůstává bohužel bez bodu.


Kubatura dvěstěpadesátek na okruhu v Indianapilos tedy odjede svůj premiérový (a kvůli nástupu kubatury Moto2 vlastně i derniérový) závod. Z pozice lídra šampionátu do něho bude startovat Hiroshi Ayoama (172 b.), který letos dokazuje to, čemu před začátkem sezóny nikdo nevěřil. Tedy to, že je možné se čtvrtlitrovou Hondou bojovat proti přesile italských Aprlilií a Giler. Obě tyto značky jsou seřazené za tímto Japoncem na druhém a třetím místě, ale Alvaro Bautista (160 b.) ani úřadující mistr světa Marco Simoncelli (140 b.) určitě nehází flintu do žita a vhledem k tom, že oba mají pro příští rok už podepsanou smlouvu pro přechod do MotoGP, chtějí se rozloučit se čtvrtlitry ziskem titulu. Také čtvrtý muž pořadí, tedy Hector Barbera (123 b.) už má své místo v týmu Aspara Martineze v nejsilnější kubatuře pro příští rok jisté a i když už má na vedoucího Ayoamu velkou ztrátu, rozhodně pošilhává aspoň po zisku některé medaile. Pátý je Mattia Pasini s rovnou stovkou bodů, šestý Raffaele De Rosa (77 b.), osmý Hector Faubel (71 b.), devátý Roberto Locatelli (67 b.) a se stejným bodovým ziskem na desátém místě figuruje Thomas Luthi. Lukáš Pešek je na místě třináctém (44 b.) a bylo by super, kdyby tam po sérii pěti dvanáctých míst “padlo” opět nějaké to umístění v top ten. Karel Abraham se se 33 body patnáctý.


I když do konce sezóny  zbývá ještě šest závodů, můžeme říci, že Valentino Rossi kráčí v kubatuře MotoGP za ziskem dalšího (devátého) titulu mistra světa. Na jeho kontě je 212 bodů a jeho týmový kolega Jorge Lorenzo (162 b.) na druhém místě ztrácí půl sta bodů, tedy rovná dvě vítězství. I sám Španěl po brněnském závodu přiznal, že už by se musel stát zázrak, aby Itala o zisk titulu nějakým způsobem připravil a pro zbytek sezóny se bude raději soustředil na co nejlepší umístění v jednotlivých závodech. Třetí se 150 body zůstává Casey Stoner, i když po vynechaném brněnském závodě bude jak v Indy, tak i v následujícím San Marinu pauzírovat. To nahrává do karet nejen čtvrtému jezdci v pořadí, tedy Danimu Pedrosovi (135 b.), ale i pátému, kterým je Colin Edwards (112 b.), který tak dostává možnost bojovat o celkovou bronzovou příčku. Na šestém místě je Andrea Dovizioso (107 b.), jenž je posledním jezdcem, který letos nasbíral více než sto bodů. Sedmý Randy de Puniet (80 b.) ještě stále bude bojovat nejen se soupeři, ale i s operovaným kotníkem, osmý je brněnský smolař Marco Melandri (79 b.) a desítku uzavírá dvojice týmu Rizla Suzuki v pořadí Loris Capirossi (77 b.) a k odchodu z tohoto týmu již odsouzený Chris Vermeulen (72 b.). Stonerova absence bude opět vyřešena přesunem Miky Kallia do fabrického týmu a letošního univerzálního náhradníka Aleixe Espargara na Finovo místo v Pramacu.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist