Před Grand Premio Europe de la Comunitat Valenciana

Takhle dlouze se jmenuje poslední závod mistrovství světa silničních motocyklů této sezóny. Přestože je o všech titulech je už rozhodnuto, bude tento závod určitě skvělou rozlučkou.

Okruh


Okruh byl postaven byl v roce 1999, kdy zde také mělo svoji premiéru mistrovství světa silničních motocyklů. Tehdy v závodě pětistovek vyhrál svůj jediný závod v Grand Prix Francouz Régis Laconi. Délka okruhu je 4005 metrů, startovní rovinka měří 650 metrů a jezdci absolvují během jednoho okruhu devět levých a pět pravých zatáček. Je jedním z mála, na nichž se jezdí proti směru hodinových ručiček. Trať je „namotána“ na velmi malém prostoru, kolem kterého jsou divácké ochozy jako na fotbalovém stadiónu. Proto na okruhu, který byl pojmenován po španělském závodníkovi Ricardo Tormovi, panovala vždy skvělá divácká kulisa, a závod ve Valencii byl zařazen jako poslední v kalendáři pro důstojné rozloučení se sezónou. Takže ani v případě, že je o titulech už rozhodnuto, se diváci nemusí obávat toho, že by piloti tento závod jen tak odkroužili. K zajímavé situaci například došlo v sezóně 2006, kdy náhradník týmu Ducati za zraněného Seteho Gibernaua tady vyhrál závod MotoGP. Určitě všichni vědí, že se nejednalo o nikoho jiného, než Troye Bailysse. V tomtéž roce zajel nejrychlejší pole position této trati Valentino Rossi s časem 1:31,002 min.

Loňské výsledky


V loňské sezóně jsme byli svědky zajímavého závodu ve třídě do 125 ccm, kde se rozhodovalo o titulu mezi jezdci stáje Bancaja Aspar Gáborem Talmacsim a Héctorem Faubelem. I když Faubel nakonec závod vyhrál, radoval se hlavně Talma, kterému druhé místo stačilo ke zisku titulu. Prvních pět jezdců dojelo v rozmezí jedné sekundy a tím pátým byl náš Lukáš Pešek. Ve dvěstěpadesátkách Karel Abraham závod nedokončil. Domácí fandové si chuť spravili aspoň vítězstvím Daniho Pedrosy ve třídě MotoGP.

125 ccm                                                    250 ccm                                                      MotoGP

1. Héctor Faubel                                     1. Mika Kallio                                              1. Dani Pedrosa
2. Gábor Talmacsi                                 2. Alex De Angelis                                      2. Casey Stoner
3. Sergio Gadea                                     3. Alex Debón                                             3. John Hopkins


Dosavadní průběh sezóny


Mistrem světa se v kategorii do 125 ccm stal už v Austrálii Mike Di Meglio. Jeho bodové konto (celkem 248 bodů) už nikdo nemůže předstihnout, Mike pojede v psychické pohodě a určitě se bude chtít se sezónou rozloučit co možná nejdůstojněji. Také proto, že to pravděpodobně bude jeho poslední závod v této kubatuře, protože tenhle sympatický frantík chce pro příští rok přestoupit do dvěstěpadesátek. Stejně tak tomu je i v případě druhého jezdce pořadí Gábora Talmacsiho (206 b.). Ten nejenom že do dvěpade chce, ale kvůli věkovému limitu pro stopětadvacítky dokonce musí. O druhé místo bude bojovat především se Simonem Corsim (200 b.), ale také se Stefanem Bradlem (187 b.). Právě tenhle Němec měl v Malajsii velký pech, když mu jeho Aprila vypověděla službu a po bodovém výpadku klesl na čtvrté místo. Čtrnáct bodů dělí dva Španěly na místě pátém (Nicolas Terol – 156 b.) a šestém (Joan Olivé - 142 b.). Teoreticky se do top five může dostat ještě sedmý jezdec pořadí Bradley Smith (137 b.). Na místě osmém je Sandro Cortese (130 b.), devátém Pol Espargaro (124 b.) a top ten uzavírá Scott Redding (97 b.).


V minulém závodě na okruhu v Sepangu jsme se dozvěděli i jméno mistra světa třídy do 250 ccm. Stal se jím Marco Simoncelli, který do současné doby nastřádal 256 bodů. Jasno je už i na pozici vicemistra, kterou si zajistil Alvaro Bautista (228 bodů). Mika Kallio (191 b.) se ve svém posledním závodě v kategorii dvěstěpadesátek bude rvát o celkový bronz s Alexem Debónem (176 b.). Pro tohoto finského jezdce je to určitě po slibně rozjetém začátku sezóny zklamání a je možné, že mu domácí Debón nadělá ještě dost starostí s uhájením prozatímní třetí pozice. Před vstupem do MotoGP svůj poslední závod ve dvěpade pojede i Yuki Takahashi (147 b.), který se díky zranění Héctora Barbery (142 b.) dostal na páté místo. Na místě sedmém je Hiroshi Ayoama (128 b.), který ještě nemá jasno o své přístí sezóně, stáj KTM totiž prohlásila, že se nebude její tovární tým účastnit mistrovství světa v této kubatuře. Po sérii pádů se na osmé místo propadl Mattia Pasini (125 b.), devátý je Julian Simón (109 b.) a desítku uzavírá Thomas Luthi (102 b.). Poslední závod kariéry čeká jedenáctého jezdce pořadí, exmistra světa Roberta Locatelliho (97 b.). O svojí budoucnosti bohužel ještě nemá jasno ani Lukáš Pešek, který je se 43 body na místě patnáctém, Karel Abraham se 40 body je šestnáctý.


O prvních třech místech je rozhodnuto v kategorii MotoGP. Za mistrem světa Valentinem Rossim (357 b.) se seřadili druhý Casey Stoner (255 b.) a třetí Dani Pedrosa (229 b.). Určitě je zbytečné psát o tom, jak jsou všichni tři na tenhle závod nažhavení i přesto, že na jejich pořadí se již nemůže nic měnit. Čtvrtý jezdec pořadí Jorge Lorenzo (182 b.) může ještě po svém malajsijském výpadku o toto umístění přijít. Právě v posledním závodě totiž skvěle zajel Andrea Dovizioso (páté místo - 161 b.), který nejenže v MotoGP poprvé stříkal šampáňo se stupňů vítězů, ale Jorgeho náskok stáhnul na 21 bodů. Podařený závěr sezóny zažívá i šestý Nicky Hayden (144 b.), který se bude ve Valencii po dlouhých šesti sezónách loučit s týmem Repsol Honda. Na místě sedmém je Colin Edwards (134 b.), pouhých devět bodů na něho však ztrácí osmý Chris Vermeulen (125 b.). Devátý je Shinya Nakano (117 b.), který i přes úspěchy v závěru sezóny zůstává nejistý, protože to vypadá, že na příští sezónu nanajde žádné angažmá v seriálu MotoGP a zbyde na něho pouze pozice testovače. Top ten zavírá Loris Capirossi, který nasbíral 111 bodů. V této kubatuře se také rozhodlo o dalších volných místech a to v týmu Alice Ducati. Sem pro příští sezónu nastoupí Fin Mika Kallio a vítěz superstockového FIM Cupu 1000 z roku 2007 Ital Niccolo Canepa, který letos dělá pro Ducati testovacího jezdce.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist