Ohlasy po závodě v Assenu

Sedmý podnik jediné Tourist Trophy v motocyklovém kalendáři světového seriálu Grand Prix je pro letošní rok již minulostí. Ovšem v Assenu jsme byli svědky neuvěřitelných zážitků, napětí a nepředvídatelných rozuzlení. Valentino Rossi vyhrál svůj 80. závod v královské kubatuře a jeho týmový kolega Jorge Lorenzo dnes překonal sám sebe.

MotoGP - závod

1. Valentino Rossi (Yamaha Factory Team) MS 5.místo – 85 bodů (-51)

Poprvé slavil italský šampion vítězství v závodu v Malajsii roku 2010. To je poměrně dávno pokud přihlédneme na fakt, že každá sezony má celkem osmnáct závodů a osmnáct možností vyhrát. Valentino Rossi to po dvou letech u Ducati dokázal až dnes a znovu v sedle Yamahy M1. Oslava vítězství v Rossiho podání musela jeho fanouškům chybět, ale v sobotu odpoledne si to na dráze Assenu jistě všichni užili. Rossiho sobotní vítězství bylo zároveň jeho jubilejním 80. triumfem v královské kubatuře.

„Dnes to bylo něco speciálního. Toto vítězství je jedno z nejlepších v mé kariéře, protože bylo jedno z nejočekávanějších po tak dlouhé době. Jsem také rád, protože jsem vyhrál skutečný závod, kde byli všichni soupeři velmi silní a velmi rychlí až na Jorgeho s jeho s zraněním. Od začátku to bylo perfektní. Měl jsem dobrý pocit, mohl předjíždět na brzdy a na motorce se cítil dobře. Bylo to náročné, ale cílová čára mě lákala, takže jsem musel přijet tak rychle, jak jen to bylo možné. S motocyklem jsme pokročili, můžu teď jezdit lepším způsobem, takže to teď musíme zkoušet a každý víkend být s těmi nejlepšími. Jorge odjel neuvěřitelný závod. Musím mu složit poklonu, protože projevil neuvěřitelnou kuráž a zároveň udělal důležitý krok v rámci obhajoby titulu.“
2. Marc Márquez (Repsol Honda Team) MS 3.místo – 113 bodů (-23)

Dvacetiletý Španěl měl v sobotním třetím tréninku skutečně namále, protože jeho pád na hlavu a záda byl skutečně velmi drsný. Naštěstí a opravdu v uvozovkách, to odnesl jen zlomený malíček a palec u nohy. S takovým hendikepem nastupoval už do včerejší kvalifikace a dnes se s tím postavil na startovní rošt do první řady. Márquez si snadno poradil s týmovým kolegou a absolvoval vyrovnanou bitvu s Crutchlowem.

„Rychlost byla vyšší než jsem předpokládal. Na začátku a v průběhu celého závodu byl Dani s Valentinem velmi silný. Ve skutečnosti byl Valentino z nás všech nejrychlejší. V závěru závodu jsem dokázal předjet jen Daniho, protože jsem měl na začátku spoustu problémů. Jakmile jsem předjel Daniho, snažil jsem se pak dojet Valentina, ale začala mi působit problémy ruka a kvůli zrněnému prstu jsem nedokázal brzdit normálně. Nakonec jsme získali dvacet bodů a to po velmi kvalitní bitvě s Calem, kde si myslím jsem se velmi dobře ubránil. Celkově můžeme konstatovat, že jsme tu odvedli kus dobré práce. Můj respekt patří Jorgemu, který dnes prokázal velkou sílu a odvedl skvělou práci. Také bych chtěl popřát Valentinovi, protože pro motocyklové závody je jen dobře, když je vpředu!“
3. Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) MS 4.místo – 87 bodů (-49)

Ještě včera Cal Crutchlow říkal, jak by si v průběhu sezony s Jorge Lorenzem rád zabojoval o vítězství, což se mu dnes tak napůl splnilo. Napůl z toho důvodu, protože to bitva o vítězství nebyla, ale spokojený být může, protože nakonec svého kolegu z tovární stáje porazil, i když ten byl dnes opravdu hendikepován. Třetí místo Cala Crutchlowa je letos jeho třetím umístěním na stupních vítězů.

„Jsem opravdu šťastný, že jsem po zklamání z Barcelony znovu zpátky na stupních vítězů. Byla to skvělá bitva až do konce a znovu jsem předvedl dobrou rychlost a byl blízko druhé pozici, čímž bych vyrovnal svůj nejlepší výsledek v MotoGP. Ovšem po startu z pole position jsem chtěl závod vyhrát a nemít problémy s plnou palivovou nádrží v prvních pěti kolech, tak si myslím, že bych měl šanci s Valentinem bojovat. Nedokázal jsem s plnou nádrží pořádně zatáčet a pak mě předjel Jorge, jenž vzhledem k svému stavu jezdil úžasně. Chvíli mi trvalo než jsem se dostal zpátky a pak jsem začal pronásledovat Daniho a Marca, jenže na to už bylo příliš pozdě. To v posledním kole bylo s Marcem hodně natěsno a myslím, že tam došlo ke kontaktu, takže jsme měli štěstí, protože jsme taky mohli skončit v tribuně! Kdyby mi někdo před začátkem sezony řekl, že budu na stupních vítězů třikrát v sedmi závodech a budu tak stabilně rychlý s nejlepšími jezdci na světě, pak bych byl šťastný. Teď jedeme v dobré náladě do Německa, kde se jak doufám vrátíme znovu na pódium.“
4. Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) MS 1.místo – 136 bodů

Starty španělský jezdec umí, to se musí nechat. Horší jsou ale koncovky závodů, protože tam někdy dokáže prohrát dobře rozjetý závod. Také v Assenu se Pedrosa ze všech sil snažil svým soupeřům ujet, což se mu nepodařilo a nakonec byl překonán nejen Rossim s Márquezem, ale také jezdcem satelitu Yamahy Calem Crutchlowem. Pedrosa přesto zůstává ve vedení šampionátu, kde má nyní náskok devíti bodů.

„Podařilo se mi dobře odstartovat, ustál jsem pád v samotném úvodu na studených gumách a dokázal pokračovat a zajet pár dobrých kol. Pak nastaly komplikace s přední i zadní pneumatikou. Několik kol jsem jel za Rossim, ale jak závod postupoval, bylo stále těžší se ho udržet a to zejména potom, co mě dojel Marc s Crutchlowem. Myslím, že to všem klouzalo, ale přišel jsem na to, že v nájezdu do některých zatáček už nedokážu plně ovládat motorku a ztrácel jsem cit zejména v posledních kolech. Celkově to byl víkend, kde to bylo hodně o negativních pocitech, ale nakonec jsme závod zvládli dobře. Teď nastal čas, abychom se uvolnili a připravili na další kolo. Nakonec bych chtěl poblahopřát Jorgemu, protože to, co dnes udělal a jak to udělal, bylo velmi působivé! Smekám před ním.“
5. Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) MS 2.místo – 127 bodů (-9)

Španělský jezdec tovární stáje Yamahy má za sebou skutečně náročný víkend. První trénink ve čtvrtek dopoledne vyhrál, ale pak přišel brutální pád na vodě a diagnóza – zlomenina klíční kosti. Bylo jasné, že rodák z Mallorky je vyřazen ze závodu, ale nestalo se tak. Lorenzo nechtěl vynechat ani jeden závod, rychle se vrátil do Barcelony, tam podstoupil operaci a v sobotu už stál na startovním roštu. Závod s vypětím všech sil zvládl a je stále ve hře o titul.

„Pár minut po mé nehodě by tomu ani nebylo možné uvěřit. Bylo smělé, že jsme šli do operace ještě tentýž den, protože kdybych čekal až na pátek, doktoři by mě nenechali závodit. V prvních kolech jsem byl dost odhodlaný, protože předjíždět ostatní na brzdy s takovou klíční kostí bylo skutečně tvrdé. Ze začátku jsem se cítil po fyzické stránce dobře, ale od sedmého kola to bylo jen horší. Bylo stále těžší měnit směr, brzdit a akcelerovat, takže jsem nedokázal zajet víc než na tu pátou pozici. Na Daniho, který vede šampionát, jsme ztratili jen dva body. Tato pátá pozice je lepší než jakékoliv vítězství mé kariéry.“

„Doufám, že se do Německa stačím zotavit, nebudu sice stoprocentní, ale věřím, že v lepším stavu než tady. Vítězství Valentina a třetí pozice pro Crutchlowa je pro šampionát dobrá, i když bych byl radši, kdyby Cal skončil před Marcem, ale nejde mít vždy vše perfektní! Jsem také šťastný za Valentina, víc jak dva roky bez vítězství bylo těžké období, takže jsem rád za svého parťáka z boxů. Po Aragonii si myslím udělal zlepšení a tady dokonale využil příležitost.“

Petr Czyž - (Odebírat články autora)