Nový systém úlev pro výrobce MotoGP™ má v roce 2024 nabídnout srovnání sil

Systém úlev a koncesních bodů známe již z minulosti. Nyní přichází nové řešení systému úlev, které bylo jednohlasně přijato sdružením výrobců MSMA a jenž má za cíl srovnat síly v poli MotoGP™. Tento systém úlev vstupuje v platnost okamžitě, takže po skončení sezony 2023 již došlo k vyhodnocení a výrobci byli rozděleni do čtyř výkonnostních tříd A, B, C a D. Dalším kontrolním bodem pro přerozdělení nebo potvrzení stávajícího zařazení, bude začátek letní přestávky sezony 2024.

Nové řešení předpokládá, že čtyři výkonnostní třídy A, B, C a D představují čtyři úrovně úlev. Podle toho, kolik procent z maxima možných bodů v soutěži výrobců továrna dosáhla, a to včetně soukromých týmů používajících techniku daného výrobce, je továrna zařazena do jedné ze čtyř kategorií/tříd.

Současné zařazení do jednotlivých výkonnostních tříd proběhlo na základě výsledků letošního Poháru konstruktérů 2023. Jelikož se započítává vždy ten nejlepší výsledek jezdce daného výrobce, bylo možné získat ve dvaceti hlavních a devatenácti sprintových kláních MotoGP™ celkem 728 bodů.

Třída A – DUCATI

  • výrobci, kteří získali ne méně než 85 % bodů z maximálního počtu bodů v hodnocení poháru konstruktérů
  • počet testovacích pneumatik: 170
  • privátní testování: pouze s testovacími jezdci
  • počet testovacích tratí Grand Prix: 3
  • počet divokých karet: 0
  • počet pohonných jednotek na sezonu: 7 nebo 8
  • vývoj pohonné jednotky: zmrazený
  • počet aktualizací aerodynamiky: 1

Třída B – zatím není zařazen žádný výrobce

  • výrobci, kteří získali od 60% až po 85 % bodů z maximálního počtu bodů v hodnocení poháru konstruktérů
  • počet testovacích pneumatik: 190
  • privátní testování: pouze s testovacími jezdci
  • počet testovacích tratí Grand Prix: 3
  • počet divokých karet: 3
  • počet pohonných jednotek na sezonu: 7 nebo 8
  • vývoj pohonné jednotky: zmrazený
  • počet aktualizací aerodynamiky: 1

Třída C – KTM, APRILIA

  • výrobci, kteří získali od 35% až do 60 % bodů z maximálního počtu bodů v hodnocení poháru konstruktérů
  • počet testovacích pneumatik: 220
  • privátní testování: pouze s testovacími jezdci
  • počet testovacích tratí Grand Prix: 3
  • počet divokých karet: 6*
  • počet pohonných jednotek na sezonu: 7 nebo 8
  • vývoj pohonné jednotky: zmrazený
  • počet aktualizací aerodynamiky: 1

* Divoké karty nepodléhají zmrazení specifikace motoru. Před zákazem letních testů jsou povoleny maximálně tři divoké karty a po zákazu letních testů maximálně tři divoké karty.

Třída D – HONDA, YAMAHA

  • výrobci, kteří získali do 35 % bodů z maximálního počtu bodů v hodnocení poháru konstruktérů
  • počet testovacích pneumatik: 260
  • privátní testování: libovolný počet testovacích dnů
  • počet testovacích tratí Grand Prix: bez omezení
  • počet divokých karet: 6
  • počet pohonných jednotek na sezonu: 9 nebo 10
  • vývoj pohonné jednotky: není od začátku sezony zmrazený
  • počet aktualizací aerodynamiky: 2 (musí být zrušena předchozí specifikace)
     

Nyní existují dva intervaly, ve kterých se hodnotí výkonnost každé továrny. Ten první je od prvního podniku do posledního podniku sezony, druhý je od prvního podniku po skončení zákazu letních testů do posledního podniku před zákazem letních testů následující sezony. To umožňuje továrnám rychleji získat nebo ztratit koncese na základě jejich aktuální formy, aby závodění zůstalo co nejvíc vyrovnané.

Pokud ve druhém intervalu dojde na změnu pořadí zařazení daného výrobce:

Změny s okamžitou účinností:

  • příděl testovacích pneumatik bude snížen/zvýšen podle pořadí - pokud výrobce již nepoužil více pneumatik, než na kolik byl snížen jejich počet
  • soukromé testování se smluvními jezdci nebo bez nich
  • testování na jakémkoli okruhu GP nebo na třech okruzích nominovaných výrobcem po zbytek sezony.
  • zvýšení nebo snížení počtu divokých karet. To zahrnuje zrušení všech divokých karet, které již byly schváleny Komisí GP pro období po zákazu testování.
  • aktualizace aerodynamiky budou sníženy/zvýšeny podle pořadí (pokud výrobce již nepoužil více aerodynamických specifikací)
  • pokud dojde ke změně z třídy C na D - zvýší se příděl motorů, specifikace motoru bez omezení a umožní se jedna další aktualizace aerodynamiky, pokud je předchozí specifikace vyřazena.

Změny pro následující sezonu:

  • při změně pořadí z D na C je snížen počet motorů, specifikace motoru zmrazena, a to pokud se výrobce do konce sezony nevrátí do třídy D.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist