Marc Márquez: Lidi říkají, že vyhrávám jen díky Hondě

„Zeptejte se, na cokoliv chcete, odpovídám vám,“ začal Marc Márquez rozhovor pro web PecinoGP. V něm se rozpovídal o svém budoucím týmovém kolegovi Jorge Lorenzovi, o tom, který tým má nejlepší stroj napříč startovním polem, či zda mu Honda vyvíjí motorku přímo na tělo. A poodhalil také, jestli jej někdy uvidíme hájit barvy jiného týmu,

Tvými nejbližšími pronásledovateli v hodnocení šampionátu jsou Rossi, Dovizioso a Lorenzo. Kdo z nich je dle tvého názoru nejnebezpečnější?

Abych řekl pravdu, nevím. Vždycky, když řeknu nějaké jméno, objeví se někdo další, komu se daří lépe. Momentálně je to ale asi Jorge, jezdí na Ducati opravdu dobře. Je velmi rychlý, cítí se na motorce pohodlně. Dovi je také velmi rychlý. A co se týče Valentina – samozřejmě má hodně zkušeností, v současné chvíli však není tak rychlý, jako jezdci Ducati.

Minulý rok jsi s Dovim bojoval o titul až do posledního závodu, letos však nejezdí úplně konzistentně. Myslíš si, že dosáhl svého limitu?

Dle mého názoru jezdí Dovi letos rychleji než loni, je však méně konzistentní. Dvakrát chyboval, jednou v Le Mans a podruhé v Montmeló, což mu není vůbec podobné. Jinak je však rychlý, vybírá si k předjíždění ty správné chvíle.

Myslíš si, že je méně konzistentní kvůli tomu, že jezdí více na limitu?

Je to možné. Čím jste rychlejší, tím více riskujete. Ale ty jeho dvě chyby byly divné. V trénincích jezdí plynule, všechno si velmi dobře analyzuje, ale v závodech...

Překvapilo tě, jak se Jorge na Ducati zlepšil?

Ano i ne. Čekal jsem, že se Jorgemu od začátku letošní sezóny povede. Přece jen se v minulém roce v posledních závodech držel vepředu. Nevyhrál, ale neměl k tomu daleko. Na testech v Malajsii pak jel na hranici traťového rekordu...takže nemůžu říct, že bych byl úplně překvapený.

Rozumíš rozhodnutí Ducati, nechat ho odejít k Hondě?

Ne. To je všechno ale jen následek toho, že se smlouvy začaly podepisovat už v únoru, březnu či v dubnu, kdy jsme byli v podstatě teprve na začátku sezóny. Osobně se mi to vůbec nelíbí. Až po odjetí několika závodů totiž vidíte, jak na tom jezdec a motorka skutečně jsou.

Takže Honda vlastně udělala dobře. Co říkáš na to, že budeš v budoucnu sdílet s Jorgem box?

Za mě udělala Honda velmi dobře, protože se jí jedním tahem povedlo přivést velmi dobrého jezdce, a zároveň oslabit silný tým. Ducati bude chybět. Byl to Jorge, kdo oslovil Hondu, ne naopak.

Myslíš si, že by jeho příchod mohl nějakým způsobem ovlivnit dobrou atmosféru, kterou teď v týmu máte?

Nemyslím si. Ano, budeme v jedné garáži, v podstatě jsme však každý v jiném týmu. Atmosféra zůstane stejná. Nebudeme dobří přátelé, ale budeme se respektovat a pracovat každý ve své části boxu.

Ale Jorge má silnější charakter než Dani. Takže rivalita mezi vámi bude asi větší.

Z mého pohledu to ale není žádný problém. Znovu říkám, v boxech jsou dvě strany, jinak je ale všechno sdílené. Budeme se k sobě chovat profesionálně. Jorge bude i nadále mým rivalem, jen s tím rozdílem, že bude ve stejném týmu jako já. Ale náš vztah bude stejný jako doteď. „Ahoj, nazdar, jak to jde? Dobře? Ok, skvěle. Hodně štěstí.“

Myslíš, že se mu povede se na Hondu adaptovat?

Abych řekl pravdu, doufám, že ne! Ale vážně...myslím si, že ano, je to dobrý jezdec.

V minulém roce došlo u Hondy k velké změně: Alberto Puig nahradil Livia. Alberto je bývalý jezdec, zatímco Livio se vždy zabýval marketingem. Co se pro tým změnilo?

Hodně věcí. Zaprvé, odešel muž odpovědný za vše, Nakamoto. Livio byl jeho důvěrníkem. Nakamotu nahradil Kuwata-san, a když se všechno vrátilo do zajetých kolejí, rozhodl se nahradit Livia Albertem. S jeho příchodem se změnilo hodně věcí. Jak jste řekl, Livio tu byl přes marketing, zatímco Alberto se více stará o potřeby jezdců a techniků, je v kontaktu s Japonskem. Jde mu to opravdu dobře.

Řekl bys teda, že z technického hlediska teď tým pracuje lépe?

Nedá se to tak říct. Předtím pozice, kterou teď zastává Alberto, neexistovala.

Myslíš si, že se změnil způsob, jakým je vyvíjena motorka?

Ne, ale jsem za to rád, protože komunikace mezi náma a Japonskem je na opravdu dobré úrovni, a to je důležité. Teď u nich probíhá také mnoho interních změn. Přichází mladí inženýři s novými nápady. Některé jsou dobré, jiné moc nefungují. Ale z jezdeckého hlediska je pro nás motivující, že pracují na něčem novém.

Říkáš tedy, že se motorka vyvíjí tím správným směrem. Ty jsi ale jediný, kdo je na ní schopen vyhrávat.

Ano, na motorce se teď jezdí lépe, je však stále obtížné ji řídit. Musíte vědět, jak na ní jezdit. Sice došlo k nějakému posunu kupředu, ale když se podíváte na statistiku pádů, jezdci Hondy v ní figurují na prvním místě. A to je něco, co musíme změnit. Na začátku sezóny byla naše motorka nejlepší v paddocku, Ducati však teď udělala velký krok dopředu. Tohle je ale závodění. Motocykl se nevyvíjí jen z roku na rok, ale také během sezóny. V průběhu roku totiž dostáváte nové podvozky, vidlice...motorka se neustále vyvíjí. A já bych řekl, že momentálně má nejlepší stroj Ducati.

Hodně lidí říká, že inženýři vyvíjí Hondu tak, aby vyhovovala tvému agresivnímu stylu, a proto je pro ostatní těžké na ní jezdit.

Neřekl bych. Cal, já i Dani máme k jejímu vývoji víceméně stejné komentáře. Žádáme po nich stejné věci. Je to všechno motorkou. Na Hondě se jezdí dobře, ale musíte na ní zároveň velmi riskovat. Je to opravdový závodní stroj. To je to, co je na ní nejlepší, ale zároveň také nejhorší. Protože to znamená, že nejezdí úplně plynule. Musíte se naučit zvládat ji. Chceme po inženýrech, aby z ní udělali lépe ovladatelný stroj, všem by nám to ulehčilo životy.

Yamaha už přes rok nevyhrála. Co na to říkáš?

Je v hodně obtížné situaci, přesto má však jezdce na druhém místě v průběžném hodnocení šampionátu. A další je také na předních příčkách. Pokud se na motorce cítíte dobře, jde všechno snáze. Motorka pracuje lépe, tým pracuje lépe, a sám se také zlepšujete. Ale pokud se v sedle necítíte pohodlně, všechno jde hůře. Když se v takovéto situaci ocitnete, musíte najít způsob, jak se z ní dostat ven. Přesně to se mi stalo v roce 2015.

S Maverickem se velmi dobře znáte, jako děti jste spolu závodili. Zdá se, že současnou situaci nezvládá úplně nejlépe. Když něco nejde dle jeho představ, je vždycky hodně naštvaný. Býval takový, i když byl mladší?

Upřímně, když jsme byli mladší, nikdy jsme se neocitli v přímém souboji. Jsem starší a nikdy jsem s ním nejel ve stejném šampionátu. Nevím, kdo přišel s tím, že jsme proti sobě závodili. Nikdy tomu tak nebylo. Poprvé jsme proti sobě jeli až v MotoGP. Nachází se teď v nezáviděníhodné situaci.

Když začal na Yamaze vyhrávat, všichni jsme si mysleli, že se začíná psát nová kapitola MotoGP. Pak se ale něco zvrtlo.

Abyste o sobě mohl říct, že jste dobrý pilot, musí se vám dařit jak v dobrých, tak ve špatných časech. V těch dobrých jsou všichni šťastní, všechno je jednodušší. Ve chvílích, kdy vše nejde dle vašich představ, pak musíte ukázat, že jste opravdu dobrý. Když se stáji nedaří, musíte být jezdcem, který bude tím nejlepším v továrním týmu.

Myslíš si, že byste mohli být s Valentinem týmoví kolegové? Je tu taková možnost, ty a Valentino v jednom týmu?

V roce 2016 mi Lin Jarvis řekl, že nikdo z rodiny Márquezů nikdy nebude závodit na Yamaze. Takže předpokládám, že za Yamahu určitě nikdy nepojedu.

Všichni očekávají, že dříve nebo později uvidí Marca Márqueze také na jiném stroji než na Hondě. Pokud by se to stalo, určitě by to pozvedlo úroveň šampionátu.

Cítím se teď u Hondy velmi dobře. Cítím, že si mé komentáře berou k srdci, že mě berou vážně, a to jezdce vždycky potěší. Dodává mi to na sebevědomí. Doufám, že má kariéra bude dlouhá, nemůžu však teď říct, zda budu za pět, šest let potřebovat novou motivaci. Hodně lidí říká, že Márquez vyhrává jen díky Hondě. Vyzývám tedy ostatní jezdce, ať se stanou mými týmovými kolegy, stejně jako jím teď bude Jorge. Ať jezdí na Hondě a vyhrávají na ní.

Takže tě zatím nenudí vyhrávat?

V současné chvíli ne. Pokud pracujete tvrdě, je pro vás vítězství odměnou. Když vyhráváte jednoduše, pak vás to začne nudit. To ale zatím není můj případ.

Testoval jsi Formuli 1. Myslíš, že bys v tomto šampionátu mohl v budoucnu závodit?

Mluvil jsem s pár lidmi z Formule a říkali mi, že pokud bych v budoucnu chtěl, dali by mi tu možnost. Ale nemyslím si, že se to stane. Víte, jedna věc je testovat na okruhu, který znáte. Druhá věc je závodit v Monacu. Jen si to představte! Musíte mít nějaké zkušenosti. A navíc, mám rád jízdu na dvou kolech. Miluju to!

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 14 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
skinny přispěl 2 Kč
JA-NE přispěl 2 Kč
Ritchy přispěl 2 Kč
Fransoa přispěl 2 Kč
azy1 přispěl 2 Kč
KARING přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist