Kolik motocyklů pojede MotoGP v roce 2010?
Text: Jiří Mikšík | Foto: Press | Zveřejněno: 14.7.2009 | Zobrazeno: 3 278x
V letošním roce jezdí královskou kubaturu pravidelně 18 jezdců, bylo jich jednu chvíli i 19, ale současně jich je 17. A jak vypadá prognóza na rok 2010?
V letošním roce je zapsáno ve startovní listině MotoGP celkem 18 fixních jezdců, jen v Barceloně a v Assenu jich jelo 19, neboť Scot-Honda nasadil také Maďara Gabora Talmacsiho a to vedle do té doby jediného jezdce tohoto týmu - japonského pilota Yuki Takahashiho. A ten byl od závodu v Assenu z týmu uvolněn - údajně pro nedostatek náhradních dílů.
A nyní, když ze závodů odstoupil tým Sete Gibernaua, tak jich zůstalo 17.
Ovšem ten, kdo dnes lamentuje nad malým počtem pilotů v královské třídě, tak třeba při Grand Prix Jugoslávie 1990 nastoupilo na start jen 16 jezdců na půllitrech, a to kvůli enormním finančním nákladům.
Na rok 2010 si Dorna předsevzala postavit na start královské kubatury 20 pilotů, ovšem...
Myšlenka, zakázat náhradní motocykly, se díky Yamaze a Suzuki nepodařila. Obě dvě továrny se totiž jednoznačně vyjádřily, že: Yamaha zůstane u čtyř jezdců, Suzuki pak u dvou! a to úplně jedno, jestli budou mít k dispozici dva nebo jen jeden motocykl!
K tomu je nutno připočíst skutečnost, že těžko se příští rok na startu objeví jak tým Hayate, tak stáj Grupo Francisco Hernando. To by bylo opravdu velké a hodně milé překvapení.
Takže pokud se leasingové ceny motocyklů královské třídy radikálně nesníží, tak se dá očekávat, že v roce 2011 bychom mohli vidět šest až osm jezdců s jednotnými motory, to není utopie.
Podíváme-li se totiž do historie Velkých cen nejvyšší třídy (tedy závodů Grand Prix), tak ta by se pouze opakovala. V roce 1977 skončily mezi 28 jezdci tabulky do 500 ccm tři Yamahy a 25 jezdců jelo na motocyklech Suzuki.
O rok dříve, tedy 1976, pak dokonce mezi Top-12 bylo v konečné klasifikaci jedenáct jezdců na motocyklech Suzuki a jen jedna MV Agusta, pilotovaná pochopitelně "božským Agem", a to na 7. pozici.
Později tvořily tříválcové motocykly Honda v sedlech s privátními jezdci a zákazníci Yamahy od firem ROC a Harris (vyrábějící podvozky) celou polovinu startovního pole.
A tak se jistě šéf Dorny - Carmelo Ezpeleta - musel potěšit, když zaslechl úplně nové prohlášení od víceprezidenta HRC, Shuheie Nakamota: "V případě nutnosti jsme schopni v 2010 vybavit motocykly místo dosavadních šesti, celkem osm jezdců".
A o které zájemce by se jednalo? Jak Španěl Jorge Martinez - pro Alvara Bautistu, tak Švýcar Daniel M. Epp - pro Toma Lühiho, by chtěli vytvořit nové týmy královské třídy.
Leasingová suma se ovšem pohybuje kolem 2 miliónů Euro a nutno říci, že ani jeden z těchto jmenovaných zatím nemá potřebnou sponzorskou sumu pohromadě.
Další továrna, Ducati, dává letos motocykly pro tovární tým se Stonerem a Haydenem, k tomu je nutno připočítat Pramac-Ducati s Kalliem a s Canepou, jako druhý satelitní tým pak jezdil až do Grand Prix USA tým Grupo Francisco Hernando : "I v příštím roce jsme schopni dodat motocykly pro pět jezdců", potvrdil vedoucí projektu továrny Ducati, Livio Suppo.
Kawasaki má sice s Marcem Melandrim (2. místo v Le Mans) z týmu Hayate závodníka v Top ten, ale další pokračování tohoto týmu není vůbec plánované. "Aspoň jsem z Japonska doposud neslyšel žádný signál, že by chtěli nějak pokračovat v roce 2010", říká dost smutně současný týmový manažér Hayate, Andrea Dosoli.
Letos jede v MotoGP celkem šest Italů, kolik jich bude v sezóně 2010?
Silná trojka ovšem zůstane určitě i v roce 2010, bude ale ve stejných barvách?
A nyní, když ze závodů odstoupil tým Sete Gibernaua, tak jich zůstalo 17.
Ovšem ten, kdo dnes lamentuje nad malým počtem pilotů v královské třídě, tak třeba při Grand Prix Jugoslávie 1990 nastoupilo na start jen 16 jezdců na půllitrech, a to kvůli enormním finančním nákladům.
Na rok 2010 si Dorna předsevzala postavit na start královské kubatury 20 pilotů, ovšem...
Myšlenka, zakázat náhradní motocykly, se díky Yamaze a Suzuki nepodařila. Obě dvě továrny se totiž jednoznačně vyjádřily, že: Yamaha zůstane u čtyř jezdců, Suzuki pak u dvou! a to úplně jedno, jestli budou mít k dispozici dva nebo jen jeden motocykl!
K tomu je nutno připočíst skutečnost, že těžko se příští rok na startu objeví jak tým Hayate, tak stáj Grupo Francisco Hernando. To by bylo opravdu velké a hodně milé překvapení.
Takže pokud se leasingové ceny motocyklů královské třídy radikálně nesníží, tak se dá očekávat, že v roce 2011 bychom mohli vidět šest až osm jezdců s jednotnými motory, to není utopie.
Podíváme-li se totiž do historie Velkých cen nejvyšší třídy (tedy závodů Grand Prix), tak ta by se pouze opakovala. V roce 1977 skončily mezi 28 jezdci tabulky do 500 ccm tři Yamahy a 25 jezdců jelo na motocyklech Suzuki.
O rok dříve, tedy 1976, pak dokonce mezi Top-12 bylo v konečné klasifikaci jedenáct jezdců na motocyklech Suzuki a jen jedna MV Agusta, pilotovaná pochopitelně "božským Agem", a to na 7. pozici.
Později tvořily tříválcové motocykly Honda v sedlech s privátními jezdci a zákazníci Yamahy od firem ROC a Harris (vyrábějící podvozky) celou polovinu startovního pole.
A tak se jistě šéf Dorny - Carmelo Ezpeleta - musel potěšit, když zaslechl úplně nové prohlášení od víceprezidenta HRC, Shuheie Nakamota: "V případě nutnosti jsme schopni v 2010 vybavit motocykly místo dosavadních šesti, celkem osm jezdců".
A o které zájemce by se jednalo? Jak Španěl Jorge Martinez - pro Alvara Bautistu, tak Švýcar Daniel M. Epp - pro Toma Lühiho, by chtěli vytvořit nové týmy královské třídy.
Leasingová suma se ovšem pohybuje kolem 2 miliónů Euro a nutno říci, že ani jeden z těchto jmenovaných zatím nemá potřebnou sponzorskou sumu pohromadě.
Další továrna, Ducati, dává letos motocykly pro tovární tým se Stonerem a Haydenem, k tomu je nutno připočítat Pramac-Ducati s Kalliem a s Canepou, jako druhý satelitní tým pak jezdil až do Grand Prix USA tým Grupo Francisco Hernando : "I v příštím roce jsme schopni dodat motocykly pro pět jezdců", potvrdil vedoucí projektu továrny Ducati, Livio Suppo.
Kawasaki má sice s Marcem Melandrim (2. místo v Le Mans) z týmu Hayate závodníka v Top ten, ale další pokračování tohoto týmu není vůbec plánované. "Aspoň jsem z Japonska doposud neslyšel žádný signál, že by chtěli nějak pokračovat v roce 2010", říká dost smutně současný týmový manažér Hayate, Andrea Dosoli.
Letos jede v MotoGP celkem šest Italů, kolik jich bude v sezóně 2010?
Silná trojka ovšem zůstane určitě i v roce 2010, bude ale ve stejných barvách?
Informace o redaktorovi
Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)
Jak se Vám líbil tento článek?