Kolik motocyklů pojede MotoGP v roce 2010?

V letošním roce jezdí královskou kubaturu pravidelně 18 jezdců, bylo jich jednu chvíli i 19, ale současně jich je 17. A jak vypadá prognóza na rok 2010?

V letošním roce je zapsáno ve startovní listině MotoGP celkem 18 fixních jezdců, jen v Barceloně a v Assenu jich jelo 19, neboť Scot-Honda nasadil také Maďara Gabora Talmacsiho a to vedle do té doby jediného jezdce tohoto týmu - japonského pilota Yuki Takahashiho. A ten byl od závodu v Assenu z týmu uvolněn - údajně pro nedostatek náhradních dílů.


A nyní, když ze závodů odstoupil tým Sete Gibernaua, tak jich zůstalo 17.


Ovšem ten, kdo dnes lamentuje nad malým počtem pilotů v královské třídě, tak třeba při Grand Prix Jugoslávie 1990 nastoupilo na start jen 16 jezdců na půllitrech, a to kvůli enormním finančním nákladům. 

Na rok 2010 si Dorna předsevzala postavit na start královské kubatury 20 pilotů, ovšem...

Myšlenka, zakázat náhradní motocykly, se díky Yamaze a Suzuki nepodařila. Obě dvě továrny se totiž jednoznačně vyjádřily, že: Yamaha zůstane u čtyř jezdců, Suzuki pak u dvou! a to úplně jedno, jestli budou mít k dispozici dva nebo jen jeden motocykl!


K tomu je nutno připočíst skutečnost, že těžko se příští rok na startu objeví jak tým Hayate, tak stáj Grupo Francisco Hernando. To by bylo opravdu velké a hodně milé překvapení.

Takže pokud se leasingové ceny motocyklů královské třídy radikálně nesníží, tak se dá očekávat, že v roce 2011 bychom mohli vidět šest až osm jezdců s jednotnými motory, to není utopie. 

Podíváme-li se totiž do historie Velkých cen nejvyšší třídy (tedy závodů Grand Prix), tak ta by se pouze opakovala. V roce 1977 skončily mezi 28 jezdci tabulky do 500 ccm tři Yamahy a 25 jezdců jelo na motocyklech Suzuki.
 
O rok dříve, tedy 1976, pak dokonce mezi Top-12 bylo v konečné klasifikaci jedenáct jezdců na motocyklech Suzuki a jen jedna MV Agusta, pilotovaná pochopitelně "božským Agem", a to na 7. pozici.

Později tvořily tříválcové motocykly Honda v sedlech s privátními jezdci a zákazníci Yamahy od firem ROC a Harris (vyrábějící podvozky) celou polovinu startovního pole. 

A tak se jistě šéf Dorny - Carmelo Ezpeleta - musel potěšit, když zaslechl úplně nové prohlášení od víceprezidenta HRC, Shuheie Nakamota: "V případě nutnosti jsme schopni v 2010 vybavit motocykly místo dosavadních šesti, celkem osm jezdců". 

A o které zájemce by se jednalo? Jak Španěl Jorge Martinez - pro Alvara Bautistu, tak Švýcar  Daniel M. Epp - pro Toma Lühiho, by chtěli vytvořit nové týmy královské třídy. 

Leasingová suma se ovšem pohybuje kolem 2 miliónů Euro a nutno říci, že ani jeden z těchto jmenovaných zatím nemá potřebnou sponzorskou sumu pohromadě. 

Další továrna, Ducati, dává letos motocykly pro tovární tým se Stonerem a Haydenem, k tomu je nutno připočítat Pramac-Ducati s Kalliem a s Canepou, jako druhý satelitní tým pak jezdil až do Grand Prix USA tým Grupo Francisco Hernando : "I v příštím roce jsme schopni dodat motocykly pro pět jezdců", potvrdil vedoucí projektu továrny Ducati, Livio Suppo.

Kawasaki má sice s Marcem Melandrim (2. místo v Le Mans) z týmu Hayate závodníka v Top ten, ale další pokračování tohoto týmu není vůbec plánované. "Aspoň jsem z Japonska doposud neslyšel žádný signál, že by chtěli nějak pokračovat v roce 2010", říká dost smutně současný týmový manažér Hayate, Andrea Dosoli.


Letos jede v MotoGP celkem šest Italů, kolik jich bude v sezóně 2010?


Silná trojka ovšem zůstane určitě i v roce 2010, bude ale ve stejných barvách?

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist