Jorge Martinez: 2014 s Aprilií nebo s Hondou?

Týmový majitel stáje "Power Electronics Aspar" ex-mistr světa Jorge Martinez váhá v MS-MotoGP 2014 mezi závodním materiálem Honda a Aprilia. Yamaha je příliš drahá a ze spolupráce se Suzuki nebude nic.

Majitel stáje v MotoGP Jorge «Aspar» Martinez ještě přesně neví, s kterým materiálem pojede v příštím roce v královské kubatuře. Aktuální tým Power Electronics dominoval vloni s motocyklem ART-Aprilia a s piloty Aleixem Espargarem a Randy de Punietem v kategorii Claiming-Rule, a na tom se nic nezměnilo ani v sezóně 2013. Co se ale týká sezóny příští, tedy 2014 je jasné už několik týdnů jedno: ze spolupráce se Suzuki nebude nic.

"Potřebuji přesné informace od Hondy o jejich Production-Racer. Chci také vědět informace od Yamahy o podmínkách leasingu jejich motorů YZR-M1. A pochopitelně mě zajímají novinky, co se týká budoucnosti Aprilie. My se opravdu neustále snažíme udělat současné biky-V4 ještě více konkurenceschopné. Ale je to hodně těžké přesvědčit Aprilii k tomu, aby existující motocykly RSV4 nadále vyvíjela. V Mugellu budu jednat s ředitelem závodního oddělení Aprilie Gigi Dall’Ignou. Ale nic si nenamlouvám. Nedovedu si představit, že by se Aprilia chtěla vrátit do MotoGP s továrním týmem", vysvětluje Aspar.
Přitom v zimě to vypadalo tak, že právě Martinez vytvoří ze svého stávajícího týmu tovární tým Suzuki. K dohodě ale nedošlo, Japonci totiž chtějí dvě vlastní místa. V každém případě uvolnil Martinez svého pilota Randyho de Punieta pro testování s novým bikem Suzuki. Druhý pilot od Aspara a současný lídr CRT Aleix Espargaró má ovšem s Martinezem platnou smlouvu i na rok 2014.

Jorge Martinez, sám čtyřnásobný mistr světa (v kubaturách 80 a 125 ccm), si ale dovede představit ještě další sezónu CRT. Nakonec s Aprilií se podařilo Aleixi Espargarovi dojet v neděli v Le Mans na devátém místě.

Lépe to totiž nedopadlo v MS-MotoGP ani v roce 2011, když tato stáj platila 3 miliony Euro leasing motocyklu pro jezdce, který jezdil prototypovou Ducati.

"Pro mě je současná situace jako tým CR velmi výhodná. V Le Mans jsme byli v tréninku pravidelně na 10. pozici, jen s jednou sekundou ztráty. Závodní materiál od Aprilie nás stojí pro jednoho pilota 1,2 až 1,3 milionů, ovšem materiál včetně motorů je náš. U Ducati jsme si ho museli leasingovat. V letošním roce jsem si objednal pouze nové motocykly, neboť chceme vyhrát šampionát CRT. Jinak jsem mohl přemýšlet více ekonomicky a ušetřit. K tomu, abych jen jezdil, by mně stačilo u Aprilie v roce 2012 třeba jen 800.000 Euro. Biky bych si mohl ponechat na letošní rok a jen přidat 400.000 Euro. Ale my chceme být úspěšní. Máme už nyní třetí verzi šasí, rovněž vidlici od Öhlinsu už máme buď třetí nebo čtvrtou. Také co se týká aerodynamiky a elektroniky, tak vždy kupujeme ty nejnovější updaty. Proto se motocykly 2013 totálně liší od těch loňských", dodává dále Jorge Martinez.
«Aspar» Martinez ale loňské motocykly Aprilia neprodal: "Všechen materiál jsem si ponechal. Nic by mně to nepřineslo, kdybych to prodal. A mám tolik dílů, že jsme schopni postavit čtyři nebo pět dalších kompletních motocyklů".

Do konce června, maximálně do poloviny července se chce Martinez rozhodnout, s kterými motocykly pojede MS-MotoGP 2014: "Do GP Katalánska chci mít více informací od Hondy a od Yamahy. Doposud vím jen to, co se píše v médiích na webech. Biky Honda by měly stát 1 million na rok pro jezdce. Ovšem bez ‹seamless gearbox› a bez pneumatického ovládání ventilů. O bližších detailech se nyní chci dotázat přímo Livia Suppa. Potom se rozhodnu, co je pro náš tým nejlepší řešení. A budu jednat samozřejmě i s Aprilií".

Řešení používat motory Yamaha není pro Martineze příliš zajímavé: Motory samotné na jednu sezóny budou stát 800.000 Euro. K tomu je potřeba připočítat 500.000 Euro za podvozky od Kalexu, FTR či Suteru. Ale hlavně, motory Yamaha se musí po sezóně vrátit!

Martinez: "Nabídka Yamahy je poněkud komplikovaná a nejasná. Možná je motor opravdu dobrý. Ale musím kvůli tomu nechat postavit kompletní nové Rolling-Chassis? A kdo mně zaručí, že tento balíček bude konkurenceschopný?"

Martinezovi je také jasné, že 2014 se bude u Hondy, Yamahy a Aprilie používat elektronika Magneti-Marelli-ECU, s kterou nyní závodí týmy CR Forward, IodaRacing a Blusens-Avintia.  Výhoda: Jezdci s ECU mohou mít nádrž na 24 litrů, prototypy jen 20 (nyní 21). V praxi to znamená, že tovární jezdci budou absolvovat závody s omezeným počtem otáček než v tréninku, tedy v závodě se biky CR přiblíží těm protypovým.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist