Hayden: "U Ducati nyní naslouchají tomu, to co říkám"

Nicky Hayden byl u Ducati dva roky ve stínu Rossiho. Nyní se ale cítí konečně jako rovnocenný týmový kolega Itala Doviziosa.

Ex-mistr světa a tovární pilot Ducati Nicky Hayden má před sebou jedneáctou sezónu MotoGP. Ze 167 startů v GP dokázal vyhrát celkem tři závody, získal 28 podiových umístění, pět Pole-Positions a sedm nejrychlejších kol v závodě. V královské kubatuře závodil za tým Repsol-Honda do konce sezóny 2008. Má zkušenosti se závodními motocykly o objemu 990 ccm, 800 a 1000 ccm.

Jak hodně se změnily biky MotoGP od Tvého debutu v roce 2003? Tehdy se závodilo s motocykly o objemu 990 ccm, nyní s 1000 ccm.
"Největší rozdíl je v používané elektronice. Zde se to zlepšuje rok od roku. Rovněž přechod na motocykly o objemu 800 ccm v roce 2007 byl jasným řezem. A k tomu přispěly i pneumatiky. Nyní jsou jednotné, předtím jsi musel věnovat hodně času tomu, najít tu správnou směs pro každý okruh. Měl jsi hrozně moc možností.

Od roku 2009 jsou jednotné pneumatiky. A tak se také pro piloty změnily hodně závodní víkendy. Dříve jsi používal "qualifyer" pro kvalifikaci a k tomu jsi měl velké množství různých směsí dozadu a dopředu. Zase jsi ale neměl tolik různých možností nastavení motocyklu. Většinu času před rokem 2009 jsi tak věnoval výběru těch správných pneumatik. A potom jsi při závodě poznal, zda jsi si vybral ty správné.

Dnes máš normálně k dispozici na výběr dvě pneumatiky. Navíc se tréninky zkrátily. To je správné řešení, v první řadě se totiž zajímáš pouze o nastavení elektroniky."

Příští rok budou smět prototypy použít místo 21 pouze 20 litrů paliva. Bude to problém? Musíš se jako jezdec tomu přizpůsobit?
"To je spíše otázka pro inženýry. Ale já si myslím, že to bude hrát trochu svou roli. Litr paliva více znamená větší výkon motoru. 2012 s litrovými biky nebyl z tohoto pohledu vůbec žádný problém. Jistě, jsou okruhy, které jsou více žíznivé, třeba Motegi nebo Sepang. Tam se dokonce před několika roky začalo jezdit v závodě o kolo méně.

Se zavedením motocyklů o objemu 800 ccm a s 21 litry paliva se toho pro závod změnilo dost. Musíš více pracovat s plynem než dříve. A jezdec se tomu prostě musí přizpůsobit.

Vzpomínám na jeden sobotní večer, kdy jsme museli motorový management úplně změnit, jinak bychom v neděli zřejmě nedojeli do cíle. Několikrát jsme museli zvolit dlouhý převod, abychom měli nižší počet otáček a tak palivo trochu ušetřili. Prostě existuje řada malých triků, které to vše mohou ovlivnit. Třeba při vjezdu do zatáčky se snažit o co nejmenší zablokování zadního kola, a tím šetříš palivo. Když je potom v závodě problém s palivem, tak v některých zatáčkách zařadíš trojku místo dvojky a něco pošetříš. Ale v poslední době to zas nebylo tak často".

Můžeš jako tovární pilot ovlivnit vývoj u Ducati?
"Mám nyní pocit, že mně nyní naslouchají. Rozhodně ale nemohu potvrdit, že tomu tak bylo i v minulosti. Valentino byl dva roky můj týmový kolega, dostával za to opravdu hodně peněz, takže on byl jasným číslem 1 a určoval tak směr vývoje motocyklu.

Ty musíš prostě jet rychle, konstantně  a dávat týmu správné informace. Pak ti naslouchají. S tím jsem doposud neměl problém. Musíš se vždy vyjadřovat a chovat tak, aby Ti inženýři nepřestali důvěřovat. Problém ale je, když jednu minutu říkáš to a další minutu zas něco jiného. Pak začneš prohrávat. Oni od Tebe potřebují konstantní a zodpovědné informace. Musíš jím prostě říkat to, co opravdu cítíš a co si myslíš. Jinak je pošleš špatným směrem. Ostatně nasbíraná data vynesou pravdu stejně na denní světlo".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist