Druhý den oficiálního testu MotoGP™ v Sepangu

Středa je druhým dnem IRTA testu královské kubatury MS silničních motocyklů. Na okruhu Sepang International jsou všechny týmy MotoGP™ a jejich jezdci. Kvůli zdravotnímu stavu ve spojení s pádem v Portimau netestuje Franco Morbidelli (Ducati), jehož zastupuje Michele Pirro (Ducati Test Team) a po pádu z úterního rána dnes na dráze chyběl Raul Fernandez (Aprilia), za něhož nastoupil Lorenzo Savadori (Aprilia Test Team). Nejrychlejším jezdcem druhého dne byl s časem 1’57,134 sekundy Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) z továrního týmu Ducati.

Po třech hodinách byl Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) s časem 1’57,990 sekundy jedenáctý v pořadí a na prvního Martina mu chybělo něco přes sedm desetin. Ital v sedle tovární Desmosedici GP24 později zrychlil na 1’57,680 sekundy, což ho posunulo na sedmé místo. Přibližně třicet minut před koncem druhého dne Bastianini zajel 1’57,134 sekundy a dostal se tím na špici časomíry. Bastianini měl dokonce našlápnuto k času 1’56 sekundy, což se mu ale kvůli drobné chybě nakonec zajet nepodařilo. „Nová aerodynamika není špatná. Myslím, že je to z mého i Peccova hlediska v pořádku. Jorgemu se kapotáž už tolik nelíbí, asi proto, že má jiný styl jízdy. Pro mě je to ale na osmdesáti procentech trati lepší než s původní kapotáží,“ uvedl Bastianini a dodal: „Cítím se na motorce pohodlněji než před rokem. Loni pro mě bylo všechno úplně nové, tým, motorka, způsob práce. Letos už vím lépe, co můžu očekávat. Pokaždé máte tlak na to, abyste zajeli rychlé kolo, ale v některých případech musíte zůstat v klidu, zkusit nějaké řešení a soustředit se. Ještě musíme trochu zapracovat na první fázi, když přidáte plyn, ale jinak je motorka model 2024 opravdu dobrá. Už při prvním testu ve Valencii byla lepší. Je to určitě dobrý začátek.“

Jen co začal druhý den testu v Sepangu, jezdci litrových prototypů okamžitě zajížděli hodně rychlá kola. Po půlhodině to byl znovu Jorge Martin (Prima Pramac Racing), který časem 1’57,273 sekundy překonal všechny rekordy, která má MotoGP™ v Sepangu. Platný rekord na pole position z roku 2023, který nastavil Francesco Bagnaia (Ducati), má hodnotu 1’57,491 sekundy. Martin už své maximum do konce druhého dne nezlepšil a skončil na druhé pozici 0,139 sekundy za Bastianinim. „Dnešní den nebyl snadný,“ prozradil ve středu odpoledne Martin. „Na začátku jsme byli rychlí se starou kapotáží, pak jsme začali jezdit s novou a s ní už jsem se tak dobře necítil. Byl to komplikovaný den, protože jsme se měli rozhodnout. Díky nové kapotáži mi motorka připadá nějak těžší. Pocit na brzdách je lepší, ale jinak s ní mám na trati velké problémy. Doufám, že zítra provedeme změny, které pocit zlepší. Každopádně nechci ztrácet čas, protože ve čtvrtek nás čeká ještě hodně testování. Určitě je ale důležité přijít na řešení otázky kapotáže. Zítra ještě musíme testovat novou kapotáž a následně rozhodneme, zda u ni zůstaneme nebo se vrátíme k původnímu modelu.“

Jihoafričan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) byl od rána hodně rychlý a stačila mu necelá hodina k tomu, aby se s časem 1’57,327 sekundy zařadil na druhé místo za Martina, na něhož ztrácel ještě dvě hodiny před koncem testu 0,054 sekundy. Tovární jezdec KTM své maximum na kolo už v závěru dne nezlepšil a druhý den v Sepangu uzavřel se ztrátou necelých dvou desetin jako třetí nejrychlejší. „Dnešní den byl mnohem lepší než ten včerejší,“ řekl po skončení druhého dne Binder. „Už od rána jsem se cítil dobře. Hned jsme provedli malý atak času na kolo a ten okamžitě vyšel. Odpoledne jsme si pohráli s různými aerodynamickými komponenty. Bohužel nám v závěru došel čas na vyzkoušení nejlepší konfigurace s novými pneumatikami. To bude na programu zítra a bude to hodně zajímavé.  Musíte si motorku nastavit tak, aby fungovala. Pouhé přišroubování jedné nebo druhé varianty nestačí k tomu, aby se z motocyklu stala raketa. Spoustu novinek, které jsme dnes označili za dobré, si vyzkoušíme zítra s novými pneumatikami. Až pak budeme vědět víc.“

V úvodu druhé hodiny testu MotoGP™ v Sepangu nastavil Aleix Espargaró (Aprilia Racing) kolo za 1’57,446 sekundy a posunul se díky tomu na třetí místo. Čtveřici Martin, Binder, Espargaró, Bagnaia, dělily jen necelé dvě desetiny. Ani Espargaró už v závěru dne svůj čas nezlepšil. Celkem najel 54 kol a na prvního mu chybělo něco přes tři desetiny.

Úřadující mistr světa Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) byl ve středu dopoledne třetím jezdcem v pořadí, jemuž se s časem 1’57,469 sekundy podařilo dostat pod platný, jeho vlastní rekord na pole position. V úterý měl hned v úvodu testu pád, dnes už to s továrním jezdcem Ducati vypadalo mnohem lépe. Bagnaia nakonec skončil pátý, když ho Espargaró překonal rozdílem třiadvaceti tisícin. K nové a diskutované kapotáží, Bagnaia řekl: „Nová kapotáž má velmi dobrý potenciál. Musíme ale upravit nastavení, abychom o něco víc zlepšili pocit z jízdy. Je to určitě jiné než u předchozí verze. Přítlak je vyšší, a proto je tendence k wheelie (jízda po zadním) nižší. Při nájezdu do zatáčky je cítit trochu tužší brzdy, to je pravda, ale věřím, že když zapracujete s nastavením, lze se tomu přizpůsobit a ten potenciál tam rozhodně je.“

Španěl Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP) hned v úvodních třech hodinách testu zaznamenal šesté maximum na kolo 1’57,672 sekundy a na prvního Martina mu chyběly čtyři desetiny. Odpoledne absolvoval jako první ostrou simulaci sprintového závodu, který loni v Malajsii vyhrál. Tempo, jaké Alex Márquez nasadil bylo ohromující, když v sedmi kolech z deseti zajel pod nejrychlejší čas na kolo z malajského sprintu MotoGP™ z roku 2023. Den uzavřel na sedmé pozici se ztrátou 0,538 sekundy na prvního.

Po dvou hodinách testování nezaznamenal žádné zlepšení Marc Márquez (Gresini Racing MotoGP), jemuž v kombinaci časů testovacích jízd zatím patřila osmnáctá pozice. Před polednem Márquez nastavil 1’58,118 sekundy a posunul se na třináctou pozici jak aktuálně, tak i kombinačně. Hodinu před koncem měl maximum na kolo stejné. Jediné, co se změnilo, byla výše odjetých kol, kterých měl šedesát. Nakonec Márquez zvládl 72 kol s čtrnáctým časem 1’58,118 sekundy. Někteří si již všimli, že Márquez je na trati v jednotlivých sektorech hodně rychlý, většinou ale rychlý čas na kolo, jímž by se posunul mnohem výš, skončí širším výjezdem v poslední zatáčce. Otázkou nyní je, zda jezdec jeho schopností a kvalit prostě neumí zajet poslední zatáčku v Sepangu nebo je v tom něco jiného.

Španěl Pedro Acosta (Red Bull GASGAS Tech3) hned ráno zajel do první pětky časem 1’57,726 sekundy. Vzhledem k tomu, že čas následně nezlepšil, patřila mu po třech hodinách sedmá pozice. Acosta chtěl se svým maximem něco udělat, ale po obědě chyboval a v deváté zatáčce spadl. Do konce testu už své kolo nezrychlil a skončil osmý se ztrátou šesti desetin na prvního. Odpoledne Acosta řekl: „Stejně jako včera nebyl čas na kolo naším hlavním cílem, nicméně je velmi dobré uzavřít den o půl sekundy rychleji než ten první. Zlepšili jsme tempo, také si začínám zvykat na elektroniku a celkově všemu o něco víc rozumím. Zpětná vazba při příjezdu do boxu je s přibývajícími dny také lepší. Celkově je to dobrý pocit. Ostatní jezdci jsou velmi zkušení a jsou mnohem rychlejší, ale nezapomeňte, že jsem v Malajsii potřetí. Vzhledem k tomu je moje tempo hodně dobré a řekl bych, že jsme na správné cestě!“

Španěl Joan Mir (Repsol Honda Team) zajel v první hodině kolo za 1’57,872 sekundy, což je nejrychlejší kolo Hondy v Sepangu. Tento čas je také o šest desetin rychlejší, než jaký Mir zajel loni v kvalifikaci. Mir uzavřel druhý den v Sepangu desátým časem 1’57,872 sekundy a je prozatím nejrychlejším jezdcem HRC. „Včera jsme vyzkoušeli spoustu věcí a dnes šlo o potvrzení těch, které fungovaly dobře. Měli jsme základ, který mi vyhovoval, takže je to skvělý krok, který jsme tady udělali, a v konečném výsledku jsem mohl svůj čas na kolo o dost zlepšit. Už teď jsem tu byl o šest desetin rychlejší než loni v kvalifikaci, kde jsem byl před svým týmovým kolegou. Vidíme potenciál, který tu je, a jsem spokojený s tím, co jsme dnes dokázali, ale musíme zůstat nohama na zemi a pracovat dál, protože pořád je tu prostor pro zlepšení.“

Ital Luca Marini (Repsol Honda Team) zajel odpoledne výjezd na třináct kol, což byl zatím nejdelší pokus o simulaci ze všech testujících. Mariniho deset kol bylo v časech 1‘59s. Loni zajeli všichni jezdci Hondy ve sprintu a hlavním závodě malajské GP jen dvě kola v čase 1‘59s. „Bylo to těžké. Zkoušeli jsme spoustu věcí a zajeli simulaci závodu s technickým kompletem, který mi ještě nepřipadá připravený,“ řekl Marini, který dnes skončil s časem 1’58,394 sekundy sedmnáctý. „Od simulace závodu jsem očekával víc. Jakmile se zadní pneumatika opotřebuje, začíná to být opravdu těžké. Abych byl upřímný, čekal jsem, že to dnes bude trochu snadnější. S novými pneumatikami to není tak špatné. Joanův čas na kolo byl dnes dobrý. Ale čím více se pneumatiky opotřebovávají, tím více musíme riskovat. Abychom vůbec dosáhli času 1‘57, musíme opravdu hodně tlačit na pilu. V průběhu závodu je rozdíl v časech na kolo větší než sedm desetin, které dnes Joan ztratil na přední jezdce. Opotřebení jako takové je v pořádku. Jde o to, aby zadní pneumatika fungovala po celou dobu své životnosti. To je největší rozdíl oproti Ducati. Tady musíme začít. Předek Hondy funguje dobře. Ale Ducati funguje dobře vpředu i vzadu. Obě motorky jsou na opačném konci spektra.“

Francouz Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team) byl ve středu odpoledne jedenáctý s maximem na 1’57,888 sekundy, což představovalo ztrátu na prvního ve výši 0,754 sekundy. Pozitivem pro tři ladičky byl ten fakt, že v maximální rychlosti 338,5 kilometrů za hodinu zatím ostatním dominovali, což byl jejich kámen úrazu posledních dvou sezon. Na toto téma Quartararo řekl: „Dnes jsme tady první v maximální rychlosti, nicméně není to přesně to, v čem jsme chtěli být tady první. Motorka je velmi rychlá, ale stále musíme zlepšit čas na jedno rychlé kolo. Nacházíme drobná zlepšení, ale nic velkého. Musíme najít řešení, zejména pokud jde o přilnavost zadní části, kde si myslím, nám trochu chybí. Doufejme, že zítra a v katarském testu uděláme výrazné zlepšení.“

Nováček v týmu Alex Rins (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team) zvládl padesát kol a v tom předposledním nastavil třináctý čas dne 1’58,110 sekundy. „S dnešními výsledky jsme celkem spokojeni. O něco víc jsme se zaměřili na elektroniku, abychom zlepšili věcí, které jsme zkoušeli včera. Zkoušel jsem také různé kyvné vidlice a pracovali jsme na nastavení. Celkově jsem na motorce najezdil nějaké kilometry a jsem schopen M1 o něco víc rozumět, takže můžu zkoušet hledat lepší nastavení, abych motorku přizpůsobil svému stylu jízdy. Motor, který Fabio testoval ve Valencii, a který sem přivezli, i když v upravené verzi, funguje docela dobře. Sezonu určitě zahájíme s tímto motorem.“

Před čtrnáctou hodinou najížděli kilometry jezdci Aprilie Maverick Viňales (Aprilia Racing), Aleix Espargaró (Aprilia Racing) a Miguel Oliveira (Trackhouse Racing). Pravděpodobně testovali své stroje ve vysokých teplotách, protože ty jim v minulosti působily velké problémy s dýcháním. U Aprilie je spousta práce a třeba Miguel Oliveira jezdil se zvláštním zařízením na zadní části své motorky. Něco jako širokopásmová anténa bylo zařízení pro snímání proudění vzduchu, jenž používají také ve formuli 1. „Bylo to jako mít na zádi tenisovou raketu. Když jsme měli tolik materiálu na vyzkoušení, provedli jsme několik testů. Rozdíl tam byl cítit, třebaže nijak velký,“ uvedl Oliveira a k prvnímu dni v Sepangu řekl: „Bylo důležité mít nějakou zpětnou vazbu ohledně motorky, abychom pochopili, jakým směrem jít a kde zatlačit. Máme před sebou ještě hodně práce. Chce to čas, ale pocity jsou dobré. Je to teprve první den a víme, že to nikdy není snadné. Rozhodně jsme už viděli několik velmi rychlých jezdců. V jednu hodinu jsem zajel své rychlé kolo. Poprvé jsem nasadil správnou kombinaci pneumatik, protože jsme využili dne k různým vyhodnocením. Nakonec jsou to testy a my jsme teprve na začátku, protože musíme vyzkoušet spoustu věcí a reference jsou pokaždé jiné.“

IRTA test MotoGP™ – 2.den
Středa, 7.2.2024 – Sepang (MAL)
1. #23 Enea Bastianini  Ducati Lenovo Team Ducati 1:57.134   46 / 47
2. #89 Jorge Martin  Prima Pramac Racing Ducati 1:57.273 +0.139 09/56
3. #33 Brad Binder  Red Bull KTM Factory Racing KTM 1:57.327 +0.193 11/42
4. #41 Aleix Espargaro  Aprilia Racing Aprilia 1:57.446 +0.312 15 / 54
5. #1 Francesco Bagnaia  Ducati Lenovo Team Ducati 1:57.469 +0.335 14 / 52
6. #49 Fabio Di Giannantonio  Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 1:57.619 +0.485 9/54
7. #73 Alex Marquez  Gresini Racing MotoGP™ Ducati 1:57.672 +0.538 10/56
8. #31 Pedro Acosta  Red Bull GASGAS Tech3 KTM 1:57.726 +0.592 16 / 52
9. #72 Marco Bezzecchi  Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 1:57.867 +0.733 10/53
10. #36 Joan Mir  Repsol Honda Team Honda 1:57.872 +0.738 8/39
11. #20 Fabio Quartararo  Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team Yamaha 1:57.888 +0.754 7/53
12. #5 Johann Zarco  CASTROL Honda LCR Honda 1:58.011 +0.877 15 / 41
13. #42 Alex Rins  Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team Yamaha 1:58.110 +0.976 49 / 50
14. #93 Marc Marquez  Gresini Racing MotoGP™ Ducati 1:58.118 +0.984 27 / 72
15. #43 Jack Miller  Red Bull KTM Factory Racing KTM 1:58.300 +1.166 13 / 59
16. #30 Takaaki Nakagami  IDEMITSU Honda LCR Honda 1:58.372 +1.238 21 / 37
17. #10 Luca Marini  Repsol Honda Team Honda 1:58.394 +1.260 15311
18. #12 Maverick Viñales  Aprilia Racing Aprilia 1:58.456 +1.322 17 / 59
19. #88 Miguel Oliveira  Trackhouse Racing Aprilia 1:58.549 +1.415 18 / 56
20. #37 Augusto Fernandez  Red Bull GASGAS Tech3 KTM 1:58.915 +1.781 8/50
21. #35 Cal Crutchlow  Yamaha Factory Racing Yamaha 1:58.990 +1.856 11/59
22. #32 Lorenzo Savadori  Trackhouse Racing Aprilia 1:59.676 +2.542 26 / 48
23. #51 Michele Pirro  Prima Pramac Racing Ducati 1:59.702 +2.568 17 / 49

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist