Bridgestone po závodním víkendu v Brně

Japonský výrobce pneumatik Bridgestone přijel na jih Moravy s týmy královské kubatury naposledy, protože letos v roli jednotného dodavatele pneumatik končí. Jezdci na pneumatikách Bridgestone sice rekord okruhu v závodu Velké ceny České republiky nepřekonali, ale v kvalifikačním tréninku padl zásluhou Jorge Lorenza absolutní rekord, když Španěl jako vůbec první zajel na Masarykově okruhu čas pod minutu a pětapadesát sekund.

Jak vypadal závodní víkend v Brně z pohledu dodavatele pneumatik, nabídl Masao Azuma, šéfinženýr vývojové divize Bridgestone Motorsport. „Brno je společně se Sepangem jedním z okruhů v kalendáři MotoGP, kde každým rokem sledujeme výraznější změny stavu dráhy ve srovnání s ostatními okruhy. Letos to vypadalo, že přilnavost povrchu byla o něco menší a také v některých zatáčkách přibylo nerovností.“

„Příděl pneumatik pro Brno jsme letos revidovali, abychom jezdcům nabídli takové volby, které se lépe vypořádají jak s nižší přilnavostí, tak s mnoha změnami směru a převýšením. Střední a tvrdá směs zadní hladké pneumatiky, byla jiná ve srovnání s tím, co jsme v Brně nabídli loni a využili jsme měkčí směsi k tomu, abychom jezdcům nabídli lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách. Stejně tak tvrdá směs přední pneumatiky byla jiná než jakou jsme do Brna přivezli loni. Tyto nové volby jezdcům umožnily se vypořádat se stavem dráhy, i když to bylo o spoustě pneumatik, které vyzkoušeli v trénincích, aby nalezli tu správnou kombinaci.“

V závodu české Grand Prix nepadl rekord, jak tomu bylo třeba u některých z předchozích závodů sezony, což nabízí otázku, zda na to měl vliv výběr směsí pneumatik nebo v tom sehrály svoji roli nějaké jiné faktory? „S přídělem naši nové zadní pneumatiky jsme mohli vidět, že jezdci v jednom kole nastavovali velmi rychlé časy. Pět nejrychlejších v kvalifikaci bylo pod původním rekordem času na kolo v Brně. Co se týče závodu, tak tam to bylo o něco pomalejší. Hlavním důvodem byl fakt, že ve srovnání s předchozím rokem byla teplota povrchu dráhy vyšší o přibližně patnáct stupňů.“

„Jak jsme mohli vidět v trénincích, brněnský okruh ztrácí přilnavost, jakmile je příliš velké teplo a třebaže to není takový problém pro jedno rychlé kolo v kvalifikaci, během závodu to mělo vliv na výkon pneumatik. S menší přilnavosti k dispozici, jezdci říkali, že ke konci závodu museli usilovně pracovat na tom, aby omezili prokluz zadní pneumatiky. Takže klasické opotřebení pneumatik v závěrečné fázi závodu v kombinaci s nízkou přilnavostí asfaltu, zkomplikovala jezdcům překonat rekord závodu. Můžeme s jistotou říct, že letošní Velká cena České republiky zažila ty nejnáročnější dráhové podmínky za posledních několik let a to jak v rámci teploty povrchu, tak stavu úrovně přilnavosti.“

Pokud byly traťové podmínky letos Brně horší, proč potom v kvalifikaci tolik jezdců překonalo rekord na kolo? „Protože střední směs zadní hladké pneumatiky byla měkčí než jakou jsme u střední pneumatiky nabídli v Brně loni, takže proto tam byl potenciál zajet v jednom kole rychleji,“ pokračoval Masao Azuma a závěrem dodal: „Pokud srovnáte teplotu povrchu při závodě letos a loni, tak dostanete rozdíl patnáct stupňů. Pokud to samé uděláte u druhé kvalifikace, tak tam ten rozdíl představuje necelých pět stupňů. Navíc při menším počtu najetých kol v kvalifikaci je menší šance, že dojde k přehřátí pneumatiky, takže proto Jorge dokázal překonat rekord o půl sekundy a další čtyři jezdci zajeli časy rychlejší než byl původní rekord a to i navzdory nižší přilnavosti, která tu letos byla.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist