BMW bodovala v královské kubatuře po 41 rocích

Velikonoční neděle byla pro bavorskou továrnu BWM novým mezníkem závodění v královské kubatuře seriálu Grand Prix. Zkušený Američan Colin Edwards s motocyklem vybaveným švýcarským šasím Suter a motorem BMW získal po 14 918 dnech nebo taky po 2 131 týdnech mistrovské body pro Němce v nejprestižnější kubatuře silničního motocyklového závodění vůbec.

Pokud se podíváme trochu do historie továrny BMW, tak posledním jezdcem, který získal mistrovské body s motocyklem vybaveným motorem BMW, byl při Tourist Trophy na Isle of Man s privátním motocyklem BMW-RS Hans-Otto Butenuth v roce 1971, který tehdy dojel desátý. Nyní se to po skoro 41 rocích podařilo Colinu Edwardsovi.
A tak trochu více z historie BMW v královské kubatuře: Vůbec prvním jezdcem, který za BMW bodoval v nejsilnější kubatuře závodů Grand Prix, byl v roce 1952 Hans Baltisberger, jenž skončil šestý v Solitude. Jen pro úplnost, Hans Balitisberger byl později továrním jezdcem NSU a bohužel zahynul u nás v Brně při závodě dvěstěpadesátek 1956 - viz povídka "Smrt pana Baltisbergra" od spisovatele Bohumila Hrabala.

Ale nazpět k BMW, největšího úspěchu dosáhl Walter Zeller, který se stal v roce 1956 vicemistrem světa za Johnem Surteesem. Jinak BMW má na svém kontě celkem 7 podiových umístění (5x Zeller, 1x Dale a 1x Jäger), ale žádné vítězství. A posledním jezdcem, který se před Edwardsem postavil s BMW na start, byl Horst Glück v roce 1975 a opět při Tourist Trophy na Manu, do cíle ale nedojel. Ten poslední dojetý závod se značkou tohoto motocyklu patří o rok dříve Helmutu Dähneovi, který v sezóně 1974 dojel s BMW a opět na Isle of Man jako 32.

Úplně závěrem: Poslední podiové umístění BMW má "na svědomí" Hans-Günter Jäger, na Hockenheimringu v půllitrech třetí v roce 1961.

Nakonec tohoto ohlédnutí jedna malá, ale hodně důležitá poznámka: Současná kombinace Suter-BWM se v historii už opakovala, i když v jiném složení a s jinými názvy: Legendární Geoff Duke závodil na motocyklu BMW-Norton v roce 1958 a ještě o rok dříve se stejným motocyklem H.G. Jäger.
Nabízí se tedy otázka, kdy se BMW vrátí oficiálně do MotoGP? Dá se předpokládat následující scénář:
2012 - kompletní účast Colina Edwardse s motocyklem Suter-BMW, litrový prototyp s řadovým čtyřválcovým motorem by měl být testován už na podzim tohoto roku
2013 - nějaké starty s wild card v několika závodech MotoGP
2014 - účast továrního týmu BMW v celém seriálu MotoGP

         

Nejdříve ale musí přijt několik vítězství BMW ve světovém šampionátu superbiků, to je jasné. Teprve potom může nejvyšší vedení bavorské továrny dát projektu MotoGP zelenou a říci definitvní "JA".

Že k tomumu přestupu do první motocyklové ligy ale určitě dojde, dokumentuje jedna podstatná novinka: Jako technik byl k BMW nedávno angažován jistý Brit Tom O´Kane a ne do superbikového projektu!. Naposled pracoval tento renomovaný britský odborník u týmu Kennyho Robertse - v době pětiválce Proton - a později jako šéfmechanik v továrním týmu MotoGP firmy Suzuki.
Ale pojďme rychleji ke Colinu Edwardsovi: Zkušený Američan - dohromady 12 podiových umístění od roku 2003 za 152 startů celkem (Aprilia, Honda a Yamaha) jel poprvé nejen závod s litrovým prototypem královské třídy, ale také poprvé měl pod sebou motor BMW. Při prvním únorovém testu v Sepangu ztrácel Edwards na nejrychlejšího Stonera 5,515 sekundy, při druhém 3,208 sek., v tom závěrečném v Jerezu 3,293 sek., takže jeho šance být nejlepším jezdcem s motocyklem CR byly na úrovni vyskytnutí se sněhu v poušti okolo losailské tratě.
Americký jezdec s motocyklem Suter-BMW ale po celý víkend udržel v šachu celou armádu Aprilií včetně favorizovaného Randy de Puineta a už v kvalifikaci ztratil na Polemana Lorenza pouhých 3,010 sek a skončil třináctý, tedy hned za Rossim a to o pouhých 0,831 za svým bývalým značkovým kolegou s továrním motocyklem!

Jak viděl Edwards svůj premiérový závod?: "Už po pěti absolvovaných kolech jsem díky vibracím měl křeče v předloktí. Musel jsem se hodně koncentrovat na jízdu a po každé zatáčce se pokusit ruce trochu uvolnit. Pokusil jsem se také veškerou svou váhu přenést dozadu a více používat svůj zadek a dolní končetiny. Prostě jsem používal úplně jiné svaly než normálně, abych své paže aspoň trochu šetřil. Suter-BMW není ten nejpříjemnější motocykl ze všech, které jsem doposud jel, ale já se s tím musím vyrovnat, nic jiného mně totiž nezbývá.", říká nejlepší jezdec s motocyklem CR po první letošním závodě.

"Jinak až do třetí zatáčky ve 13. kole bylo motoricky vše v pořádku. Pak se ale ozvaly zvuky, kdy jsem si řekl: "Oh, shit". Předtím jsme ale nikdy žádné problémy s motorem neměli. Celé další kolo jsem raději odjel s rukou na spojce. Potom ale začal motor vydávat opět zdravé zvuky a vše bylo najednou OK", vzpomíná Edwards na jednu hodně nepříjemnou fázi na okruhu Losail International Circuit.  

"Nejvějším naším problémem je, že přední kolo nechce trvale zústat na asfaltu, ani když ho přemlouvám. Musíme zřejmě přemístit motor pod výfuk, abychom docílili stejného efektu jako Yamaha či Honda, kteří mají přední zavěšení motoru hodně nízko a vše je rázem měkčí. Na šasí Suter jsou naopak závěsné body až nad výfukem, tedy hodně vysoko. Možná kvůli tomu vznikají ty silné vibrace", přemýšlí o možných budoucích změnách a důvodech silných vibrací americký pilot týmu NGM Forward.
"Naopak se nám podařilo hodně zlepšit elektroniku od Bosche. Při prvních testech jsem měl opravdu strach a svíral se mně doslova zadek. Potom v Jerezu jsme udělali ve směru elektroniky podstatný krok dopředu. Nyní se dá bike lépe kontrolovat a lehčeji se ovládá. Ale já bych si přál motocykl s hodně se protáčejícím zadním kolem, to by mně umožnilo lepší najíždění do zatáček. A naopak při výjezdu se někdy zapne kontrola trakce příliš brzy. Pokud by se nám podařilo odstranit i tyto problémy, tak určitě získáme nějaké desetinky k dobru", ví dobře Colin Edwards, který dojel v Losailu o pouhých 1,181 sekundy za svým vysoce favorizovaným krajanem Benem Spiesem s továrním motocyklem Yamaha.

"Samozřejmě, že jsem pozoroval, že náskok Bena stále snižuji. Říkal jsem si, že musí mít nějaké velké technické problémy. Patří přece k uchazečům o titul mistra světa. Chtěl jsem na něho zaútočit a pokusit se ho i předjet. On to ale brzy zjistil, a trochu přidal plyn. 

Ale nevadí, v hodně krátkém čase jsme udělali hodně dobré práce a enormně se zlepšili. Jsme konkurence schopní a já jsem proto happy"
, je spokojený aktuálně dvanáctý jezdec bodové tabulky královské kubatury MotoGP.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist