Biaggi je obet sve vlastni nejistoty

Ve svych nejlepsich dnech muze Max Biaggi (34) porazit kohokoliv. Ale opravdu dobre dny byly u neho hodne zridka…

Biaggi je obet sve vlastni nejistoty
Vetsina motocyklovych fanousku se divi, proc se z Biaggiho stala u Hondy (a nejen u ni) "Persona non grata". Jen na zacatek zopakuji nekolik uz znamych citatu:
„Biaggi uz nikdy v zivote nepojede na Honde”, zaznelo z nejvyssich mist HRC.
"Nechceme Biaggiho stejne, jako ho nechce Honda“, rekl Eurosportu.com tymovy sef Tech 3, Henri Poncharal.
"Neexistuje vubec moznost, ze by Biaggi jel pristi rok za nas”, rekl mluvci italske Ducati.
To vse je skoro nepochopitelne, vzdyt “starnouci diva” Max Biaggi dokoncil MS 2005 na celkovem patem miste, dvakrat dojel druhy a dvakrat treti.
A dle techto umisteni to zas neni tak spatne, ale kazda mince ma krome lice take rub a ten vypada nasledovne: V roce 2004 nedokazal tovarni tym Repsol Honda s jezdci Alexem Barrosem a Nicky Haydenem vyhrat jediny zavod.
A vitezstvi satelitnich tymu Hondy mely u HRC stejny ohlas, jako podobne uspechy Ducati ci Yamahy. Takze secteno a podtrzeno, ctyri vitezstvi Sete Gibernaua z Telefónica-MoviStar, dva uspechy Makoto Tamady a jedno vitezstvi Maxe Biaggiho z tymu Camel Pons neprinesly zadnou opravdovou radost u Hondy jako takove.
A tak musel byt kooptovan do tovarniho tymu jezdec, ktery dokaze vyhrat zavod. A krome Biaggiho nebyl volny nikdo jiny, nebot Gibernau mel jeste platnpou smlouvu u MoviStar Telefónica na rok 2005, Tamada jezdil Bridgestone a nikdo nevedel, jak se mu povede na Michelinech a zbytek byl bud prilis mlady, nebo pomaly.
A tak si Biaggi nechal potvrdit misto tovarni jednicky. HRC mu slibila a splnila, co bylo potreba, jako nikomu predtim. Sefmechanik Erv Kanemoto se stal odpovednym pouze pro Maxe. Na Biaggiho kombineze zustalo hodne volneho mista pro vlastni sponzory a on sam mohl dokonce nosit cepicku Camel !
HRC si slibovala od Biaggiho prichodu hodne. Vzdyt 4- nasobny mistr sveta dvestepadesatek a trojnasobny vicemistr sveta (1998, 2001 a 2002) a trikrate treti (2000, 2003 a 2004) jezdec kralovske kubatury mel prinest do tymu nove impulsy pri dalsim vyvoji motocyklu a mel se stat hlavnim souperem dvojice Rossi / Yamaha. A Max mel mit k dispozici takovy motocykl, ktery by eliminoval vetsi jezdecke umeni Valentina a ztrpcil mu poradne zivot.
Ovsem skutecnost vypadala od zacatku uplne jinak.
Biaggi si behem zimy privodil komplikovanou zlomeninu kotniku a k prvnimu testu v lednu prijel neuplne vyleceny. A musel se divat, jak Sete Gibernau zajel druhy nejlepsi cas za Capirossim, ale porad jeste o 0,7 sekundy rychleji nez Ital. A nejen to, rychlejsi nez on byl i jeho mlady tymovy kolega Nicky Hayden.
A neco takoveho jeste Biaggi behem sve cele kariery nezazil, ze by mel v tymu mladika, ktery ho vlastne vubec nerespektuje.
A situace v tymu se priostrila predevsim po zname situaci pri unorovem testu na okruhu v Sepangu, kdy se Biaggi srazil s Haydenem, kdyz vyjizdel z boxu: “Ten starej blbec mi predjel tesne pred nosem a ackoliv udelal totalni pitomost, tak neni zvykly priznat chybu…”, nebral si vubec servitky pred usta pozdejsi vitez zavodu Laguna Seca.
A prisel nasledujici test na australskem okruhu Phillip Island. Kdyz si Sete Gibernau nechal namontovat nektere specielni dily z roku 2003 a jezdil rychleji, tak se Biaggi odvolal na svou pozici pilota cislo "1." a nechal si Seteho “sasi” prinest k sobe do boxu, aby ho posledni den testoval. A vysledek se “dostavil”, nastvany Sete Gibernau odcestoval predcasne domu a Biaggi byl pomalejsi nez Hayden !
Pri oficielnich velkych testech IRTA v Barcelone se jeste jednou vsichni s chuti zasmali Biaggiho vyjadreni, nebot, ale pojdme radeji trochu do historie:
V roce 1998 (Marlboro - Honda Kanemoto) a v roce 2004 (Camel - Honda Pons) si vzdy Max stezoval, ze ma nevyhodu vuci tovarnim pilotum Honda. A nyni rekl: “Nikdy nebylo mym cilem, jet v oficielnim tovarnim tymu HRC. Honda me k tomu prinutila, ackoliv jsem mel jeste platnou smlouvu s Camelem v tymu Pons – Honda.
A hned pokracoval: "A nemam lepsi material k dispozici, nez maji ostatni privatni piloti Hondy. Takze to zalezi na Honde, aby mne dala k dispozici konkurence schopny material”.
Ovsem mozna to zalezelo predevsim na Maxovi, aby za rocni gazi 4 miliony dolaru pridal trochu vice plynu…
A nasledujici tridenni test v Jerezu potvrdil jen pravdu, zatimco si Biaggi neustale stezoval na Hondu, na tym a na pomaly vyvoj novych dilu, tak Nicky Hayden zajel nejlepsi cas, o 1,4 sekundy rychleji nez 11. ! Biaggi, ktery pak uz do odpoledniho testovani vubec nenastoupil.
A Max se choval jako male, trucovite dite a zamkl se radeji do motorhomu.
A startovni pozice v letosni sezone hovori jasnou reci: Zacalo to v Jerezu cislem 16, a potom pokracovalo: 8, 14, 8, 3, 4, 9, 7, 8, 6, 10, 5, 12, 13, 6, 12 a zakoncil na zaver jako 5.
Mozna pomuze v tomto pripade trochu navrat do historie.
Jako 23-lety vyhral Max Biaggi na Aprilii trikrate po sobe mistrovstvi sveta dvestepadesatek. A jako vychazejici zarici kometa si nechal “diva” vzdy zanest do smlouvy, ze jeho stajovi kolegove nesmeji dostat stejny material, takze jezdci typu Ruggii ci Bayleho byli prakticky bez sance.
A kdyz nastoupila k Aprilii nova hvezda, tehdy 19-ti lety Rossi, tak se mu tohoto privilegia nedostalo.
Ale i u Yamahy se Biaggi jako zkuseny politik postaral o to, aby Carlos Checa zustal jasnou dvojkou.
A jeho nekdejsi sef tymu, Wayne Rainey (na snimku) rekl po Motegi 1999 tvrdou pravdu: Max se hlavne stara o veci, ktere se deji mimo zavodiste”.
A kdyz nemecky specialista na “Data-recording” Dirk Debus prohlasil v casopise MSA, ze Biaggi dokaze vyhrat pouze, kdyz se mu podari vynikajici start a odjede ostatnim, nebot pokud musi bojovat ve skupine, tak znervozni, dela chyby, propasne brzdne body a vubec neumi “slidovat”, nechal ho Riman rucne vykazat z boxu Yamahy.
Jakoukoliv kritiku totiz Biaggi nedokazal nikdy prijmout. Hlasite otazky zurnalistu, ci kriticke clanky o sobe samem, nazyval vzdy urazkou “majestatu”.
Ovsem to muze byt v rodine, nebot jeho stryc Valerio dokazal na tvari Marca Melandriho po kvalifikaci v Assenu 2005 utvorit nekolik sramu, na coz mu byl odebran vstup do depa !
A teprve ve zralem veku 34 let se dostal Biaggi tam, kam chtel od roku 1998, tedy do tovarniho tymu Hondy. Ovsem tam po odchodu Rossiho k Yamaze ztratili inzenyri absolutne orientaci, kterym smerem by se mel ubirat vyvoj tovarni Hondy. Nebot nebyl zadny jasny Top jezdec, ktery by rekl: Tak to chci !
V sezone 2004 zklamal Alex Barros (na snimku) na cele care.
A v sezone 2005 to neudelal Max Biaggi o nic lepe. Ze ma Honda porad, tedy i v roce 2005, vynikajici motocykly, dokazuji treninkove vysledky Sete Gibernaua, jeho neuveritelny pocet kilometru odjetych na cele zavodu a take ctyri vitezstvi jezdcu Barrose, Haydena a Melandriho.
Ovsem Biaggi jako clovek je takovy, ze nesnese nikoho a nic, co jeho genialitu zpochybnuje a o jeho umeni pochybuje.
V roce 1998 se Max domnival, ze je lepsi nez Mick Doohan. A kdyz v roce 2000 nastoupil do kralovske tridy jisty Valentino, zvysila se zavilost “bezchybneho” Rimana.
Z milacka italskych medii se stal “vecny druhy” !
A mladicek Rossi zacal zarit a jasne zastinil zhasinajici hvezdu nejen svym jezdeckym umenim, ale i svymi gagy po viteznych zavodech ci lehkosti sveho zivota.
Biaggi se jezdecky rozhodne neztratil, ale k titulu mistra sveta mel od roku 1998 (tehdy prohral s Mickem Doohanem pouze po Stop-and-Go-Penalty) hodne daleko.
A letos se stal teprve ctvrtym nejlepsim Italem, co se tyka viteznych zavodu Grand Prix (Rossi 11, Melandri a Capirossi po 2) a to nahlodalo sebeduveru “Grande Max” neuveritelne.
Nebot “rimsky cisar” se citil na druhem miste po Rossim absolutne neohrozene.
Velkou cast sezony se Biaggi schovaval za nadeji na novou Hondu, ktera byla dle jeho prani a predstav vyvijena v Japonsku a testovana pravidelne Tohru Ukawou. Ale po prvnim ostrem testu - po brnenske Grand Prix - se ukazala jako totalni blamaz !
Sete Gibernau kritizoval technicky klidovy stav u Hondy, teprve kdyz mel podepsano u Ducati.
Honda informovala v Kataru Biaggiho, ze mu dale neprodlouzi smlouvu.
A kdyz Max o tri tydny pozdeji skoncil v Turecku v kvalifikaci jako 12. (2 sekundy za Pole-Position Sete Gibernaua), prestali u neho fungovat nektere bezpecnostni obranne systemy. A v boxu Repsolu doslo k pestni vymene mezi 42-nasobnym vitezem zavodu Grand Prix a jeho mechaniky.
A stale jeste ne tovarni pilot, Marco Melandri, tento zavod vyhral ! – a stal se celkem pochopitelne novym milackem lidi od Hondy.
To byla pro Maxe rana kladivem. A tak v televiznim rozhovoru zapomel “na dobre vychovani” a predevsim loajalitu k zamestnavateli. A HRC ho chtela ve finalovem zavode nahradit Tohru Ukawou, jenze Dorna trvala na dodrzeni smlouvy, nebot Max nebyl zraneny !
Ovsem Biaggi je rozhodne jeden z nejvetsich jezdcu soucasnosti, o tom neni vubec pochyb. Dokonce jeden ze znamych expertu rika: “Neznam zadneho jineho exaktnejsiho pilota, nez je Max.”
A tak se mezitim prislo na to, ze Max je proste obeti sve vlastni nejistoty. Nikomu neveri, a sni o perfektnim motocyklu s perfektim setupem, ktere by mu umoznily serii vitezstvi bez toho, ze by musel riskovat.
”On je jeste behem zavodu nejisty, i kdyz ma namontovany ty spravne pneumatiky. Proto take pracuje a zustava v depu dele, nez jakykoliv jiny jezdec”, rika jeden z mechaniku Hondy.
Ani v jeho blizkem okoli se nenajde nikdo, kdo by se mu odvazil rici pravdu do oci. A tak se bohuzel tento rimsky kverulant vystavil sam sobe do ofsajdu…

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist