Mistrem světa o 0,014 sekundy

Mezi legendární souboje, které rozhodly o titulu mistra světa, patří jistě závod mezi dvěma týmovými kolegy, Francouzem Jacquem a Japoncem Nakanem v roce 2000, kdy o titulu mistra světa dvěstěpadesátek pro francouzského jezdce rozhodlo v závěrečném závodě na Phillip Islandu pouhých 0,014 sekundy.

Až do posledního kola trval souboj o titul mistra světa dvěstěpadesátek 2000 ve finálovém závodě mezi dvěma týmovými kolegy ze stáje Chesterfield Yamaha Tech 3 a to na australském okruhu Phillip Island. 

Protagonisty tohoto souboje byli Francouz Olivier Jacque a jeho japonský týmový kolega  Shinya Nakano. Jejich souboj se rozhodl až v posledních sekundách sezóny 2000. 

Po 15-ti závodech tehdejší sezóny nastupovali oba dva tovární jezdci do finále s tímto bodovým stavem: Jacque 254 - Nakano 252. Bylo to tedy jasné, že ten který z nich dvou projede cílem dříve, bude mistrem světa 2000. 


V cíli byl nakonec o 0,014 sekundy první Olivier Jacque před Shinyou Nakanem, když o jeho vítězství rozhodlo lepší využití "větrného pytle" na cílové rovince okruhu Phillip Island.

"Bylo to velmi riskantní. Měl jsem ho předjet už dříve, ale on měl nejen velmi dobrou sezónu, ale jel i skvělý závod a ten titul by si také zalsoužil. Ale to riziko mně vyšlo, poslední zatáčka, poslední rovinka", řekl v jednom rozhovoru roku 2006 francouzský jezdec a dodal: "Tehdy v Austrálii bylo jasné, že mistrem světa bude ten, kdo přijede před tím druhým dříve do cíle. Tlak byl obrovský, na to si dodnes vzpomínám. Ale bylo to hodně o psychice. Byli jsme ve stejné místnosti a převlékali jsme se na stejném místě. Bylo to hodně tvrdé, neboť potřebuješ nějaké místo, kde si potřebuješ odpočinout a koncentrovat".

"V týmu byli samí Francouzi a to byl také Olivier. Kdybych tedy byl pořád za ním, tak bych nic nedostal. Proto jsem se snažil být před ním, abych dokázal týmu svůj potenciál. A to v každém závodě, v každém jeho kole, dojet prostě do cíle před ním", říkal o tomto závodě později Nakano a pokračoval: "Na tento závod vzpomínám dodnes. Taktika byla jasná, od samého začátku závodu dostat soupeře pod tlak. Prostě jsem odstartoval a doufal, že jsem schopen zajet ten správný výsledek."

Zde je video, jak vlastně probíhal závěrečný boj o titul mistra světa dvěstěpadesátek 2000.



Oba dva skvělí piloti zůstali týmovými kolegy ve stáji Gauloises Yamaha Tech 3 i v dalších dvou létech. O rok později - 2001 - v půllitrech to dopadlo následovně: Japonec Nakano získal 155 bodů a skončil 5., Francouz Jacque jich nasbíral 59, což stačilo na místo 15. A konečně v sezóně 2002 - opět ve stejném týmu - uzavřel celý rok úspěšněji francouzský jezdec Jacque (10. - 81 bodů), zatímco japonský pilot Nakano skončil jen o jedno místo za ním (11. - 68 bodů). A potom se jejich cesty, ve společném týmu trvající 4 roky (1999-2002) rozešly. Oba dva sice jeli v následujícím roce na Yamahách, ale zatímco Nakano odešel do španělského týmu "d´Antin Yamaha", tak Jacque zůstal ve stávajícím týmu, kde dostal nového týmového kolegu v podobě Alexe Barrose.  Jejich  cesty se potom setkaly na 5 závodech sezóny 2005, a sice v továrním týmu Kawasaki, kde ovšem Jacque nastoupil pouze jako náhradník.  


Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist