Těžké podezření proti Marquezovi a jeho týmu

V paddocku Grand Prix se už řadu týdnů přetřásá otevřeně problém, jak je tým mistra světa Moto2 CatalunyaCaixa Repsol pomocí řídící jednotky schopen manipulovat jednotnou elektroniku.

Těžké podezření proti Marquezovi a jeho týmu
Závodní víkend na Phillip Islandu měl vlastně být pro Marca Márqueze pouze oslavným víkendem. 19-letý Španěl si třetím místem zajistil předčasně titul mistra světa v kubatuře Moto2. Ovšem nad jeho týmem CatalunyaCaixa Repsol se přesto začaly zatahovat hodně černá mračna. Tým totiž stojí v podezření, že na motocyklu Márqueze se manipuluje s elektronikou. Doposud to byly pouze dohady jak je to vůbec možné, nyní se ale vynořily na povrch konkrétní body, jak se to vlastně dělá.

Jelikož jsou používány jednotné motory dodané od GEO Honda Technology a jsou zaplombované, tak se celý problém posouvá logicky na "území" řídící jednotky jednotné elektroniky ECU (Electronic Control Unit) a ta může být zmanipulovaná dle odborníků třeba i hackerem.
Celým problémem je častokrát neuvěřitelné zrychlení Marqueze při třetím, čtvrtém a pátém rychlostním stupni a to především při výjezdu ze zatáček. Toto zrychlení je laicky přisuzováno Marcově nižší váze, ale třeba Jochen Kiefer z loňského mistrovského Bradlova týmu s tím vůbec nesouhlasí: "Poprvé jsme si toho všimli v Mugellu 2011. Bradl neměl při zrychlování oproti Marquezovi vůbec žádnou šanci, ačkoliv měli podobné převody. Stefan byl sice o 5 kg těžší, ale náš Kalex zase o 5 kg lehčí než Suter. A Marquezova váha není ekvivalentním měřítkem, Elias a Koyama jsou ještě lehčí".

"Nechci sice věřit tomu, že se Marquezově týmu podvádí, ale je jediným jezdcem, který s motocyklem Suter jezdí vždy vpředu", říká na toto téma šéf týmu Andrea Iannoneho, Luca Boscoscuro.

"Není úplně normální, když celá vedoucí skupinka kubatury Moto2 jede na trati z kopce, a Marquez jim ze špice ujíždí pryč", dává k zamyšlení další ze šéfů týmů.

"Vezměme jako příklad tým MarcVDS. Tam je Scott Redding o 15 kg těžší než Mika Kallio a přesto jezdí skoro identické časy. To znamená, že váha jezdce zas nehraje tak velký rozdíl. Respektuji, že je Marquez super pilotem, ale i pro něho platí určité fyzikální zákony. Není to přece žádný nadčlověk! Jsem zvědav na to, až bude jezdit příští rok v týmu Repsol Honda v kubatuře MotoGP. Tam se takové triky nenosí. A navíc, častokrát se chová ke svým soupeřům bez respektu, to se ale bude v MotoGP ještě hodně divit", říká Harald Eckl , manažer Pola Espargara, který je přesvědčen o tom, že u týmu mistra světa Marca Marqueze se nehraje úplně dovolenými prostředky.

"Proti Dorně a Repsolu nemáme šanci. Je opravdu smutné, že tým mistra světa se pořád snaží podvádět a jeho jezdec pravidelně posílá své konkurenty k zemi. Přesto obdrží od ředitelství závodu maximálně napomenutí, jako naposled v případě Kallia. Každý jiný jezdec by za takové jednání byl potrestán zákazem startu", jsou hodně tvrdí lidé z okolí Pola Espargara.

"Marquez jezdí kolem Espargara a nás, jak se mu chce. V Motegi to byl jasný příklad", je hodně skeptický Thomas Lüthi.
Samozřejmě, že se proti tomu obvinění ozvala i druhá strana. "Klidně náš motocykl můžete rozebrat a nenajdete nic zakázaného. U nás je všechno legální, na 100%. Je to úplně jednoduché, náš pilot nebrzdí tak pozdě jako jeho soupeři a proto může také přidat dříve plyn. Závod v Motegi byl klasickým případem. Pol Espargaró brzdí až příliš pozdě a proto vyjíždí ze zatáčky pomaleji. Navíc Marc je malý a lehký a Suter má výbornou aerodynamiku. Také používáme výfuk s keramickými díly a speciální chladič, který náš motor ochladí o 4 až 5 stupňů." vysvětluje Gerold Bucher, specialista na data-recording u týmu CatalunyaCaixa Repsol, který pracuje v paddocku Grand Prix už přes 20 let.

"Doposud jsme neobjevili nic zakázaného", říká Danny Aldridge, technický ředitel, který dohlíží na dodržování předpisů v závodech GP: "Nashromáždili jsme letos 24 datových souborů po kvalifikacích a po závodech a nenašli jsme žádné nesrovnalosti při počtu otáček a topspeedu a také Lamba-sonda nám neukázala žádné varování".  

Viceprezident HRC Shuhei Nakamoto bere toto téma s hodně velkou nadsázkou a říká: "Pokud někdo dokáže zmanipulovat řídící jednotku tak, jak je to podáno, tak je u mě čaroděj. A s takovým čarodějem podepíšu okamžitě smlouvu. Pokud by ale týmu Marca Marqueze byla dokázána tato nedovolená manipulace, tak bych byl hodně zklamán".

K celému tématu se pochopitelně vyjádřil i CEO Dorny Carmelo Ezpeleta a vyžádal si od HRC podrobné písemné vyjádření. 



 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist