Rozhovor s Karlem Hanikou

Český motocyklový jezdec Karel Hanika má za sebou skvělou sezonu. Sedmnáctiletý jezdec vyhrál prestižní seriál Red Bull Rookies Cup 2013, který mu otevřel dveře do mistrovství světa silničních motocyklů, kde bude v příštím roce závodit s továrním týmem KTM. Hanika také vyhrával závody v německém IDM a je Mistrem Evropy 2013 v třídě Moto3.

Rozhovor s Karlem Hanikou
Karel Hanika odstartoval závodní kariéru na strojích třídy minibike. Přirozený talent Hanikovi umožnil postupovat nahoru a vyhrávat tituly v republikovém šampionátu, ale také u našich jižních sousedů v Rakousku. V roce 2012 poprvé závodil v Red Bull Rookies Cupu, který v letošním roce s velkou převahou vyhrál. Zároveň vyhrál v obrovské konkurenci titul mistra Evropy a uzavřel tak jednu kapitolu své profesní kariéry.

Novou výzvou je nyní pro Karla Haniku premiérový ročník v seriálu Grand Prix. V rozhovoru pro web Motorkari.cz Karel Hanika hovořil nejen o letošní velmi úspěšné sezoně, ale také o tom, jak začínal a kolik práce ho stálo dostat se až do tovární stáje KTM v mistrovství světa silničních motocyklů třídy Moto3.
Závodíte od svých šesti let, což už je nějaký ten pátek. Byly motorky to jediné, co jste chtěl dělat? Jak jste se k motorkám vůbec dostal?
Karel Hanika: „Ne motorky nebyly to jediné. Hrál jsem dlouho hokej, taky tenis, měl jsem rád hodně sportů, ale motorky byly nejoblíbenější. Časem jsem zjistil, že v tomhle sportu jsem nejúspěšnější a nejvíce mě naplňuje. Samozřejmě jsem se k nim dostal přes taťku, který závodil. Po pár jízdách mě to chytlo taky.“

První závody jedete v roce 2004 na minibiku a postupně získáváte zkušenosti na dráze. Jak na toto období vzpomínáte? Kdo byl tehdy vaši největší oporou?
Karel Hanika: „Ano, tak byl jsem hodně tvrdohlavý, snažil jsem se dělat věci po svém a to co mi radil taťka jsem vždycky moc nedělal. Až časem jsem přišel na to, že měl pravdu. Každopádně jsem se rok od roku zlepšoval, pokaždé nějaké tituly a tak jsme postupovali dál sezonu za sezonou. Moje největší opora byla určitě moje rodina, stejně jako je tomu teď.“
Klíčovým okamžikem Vaši kariéry bylo pravděpodobně angažmá v juniorském týmu AMK Automotodrom Brno s nímž jste v roce 2010 vyhrál celkem čtyři tituly. Vidíte to podobně? Jak Vás tato zkušenost posunula dál?
Karel Hanika: „Ano, určitě to bylo velmi přínosné, protože jsme neměli moc jiných možností jak pokračovat dál směrem vzhůru. Ten rok jsem se toho hodně naučil, odjeli jsme hodně závodů v Alpe Adrii a pár v IDM. Jelikož jsem jel na standardní Hondě, tak jsem často ztrácel z hlediska výkonu, ale o to víc jsem se snažil být rychlejší než ostatní v zatáčkách a všude kde to bylo možné.“

O rok později závodíte v sedle 125ccm prototypu FGR a jste znovu úspěšný, když obhajujete titul mistra republiky, nejlepšího juniora a titul mistra Rakouska. Tehdy jste měl jistě možnost pokračovat s týmem dál nebo reagovat na další nabídky. Vybral jste si ale Red Bull Rookies Cup. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?
Karel Hanika: „Do Rookies Cupu jsem se chtěl přihlásit už v roce 2010, ale nakonec z toho sešlo. Proto jsme se potom domluvili s týmem Moto FGR, že zkusíme jet jednu sezonu spolu. Byla to další sezona, která mě posunula vpřed. Naučil jsem se zase o něco víc a to jsem pak na výběru do Rookies Cupu předvedl. Přihlásil jsem se tam, protože jsme si mysleli, že to je možná jediná šance jak se časem dostat do MS. Byla to určitě správná volba.“
Cestu Rookies Cupem lze považovat za další zlomový okamžik vaši závodní kariéry. Podobně zásadní a důležitá rozhodnutí děláte společně se svým tátou, který býval úspěšným motocyklovým závodníkem a má v tomto směru ten správný odhad? Otec je váš učitel a rádce v jedné osobě?
Karel Hanika: „Ano, určitě jsme vše rozhodli spolu s mou rodinou. Taťka mě naučil to co umím a pořád mi ještě pomáhá. Každý by si měl uvědomit, že na tom má největší zásluhu práv on.“

V roce 2012 jedete premiéru v seriálu Red Bull Rookies Cup. Jaké byly vaše očekávání, když jste do tohoto šampionátu vstupoval a jak blízko byly realitě, kterou jste prožíval během závodních víkendů, jenž jsou součástí mistrovství světa?
Karel Hanika: „Očekávání byla velká. Těšil jsem se na to, že pojedeme při mistrovství světa a všechno kolem, protože to už je tak blízko k těm nejlepším na světě. Věděl jsem, že to bude profesionální, ale bylo to ještě lepší. Opravdu si už připadáte, jako jezdec mistrovství světa.“
Prvním rokem jste byl v Rookies Cupu celkově třetí a nejlepší z nováčků. Jak s odstupem času hodnotíte svůj první rok v tomto motocyklovém seriálu?
Karel Hanika: „Určitě je to úspěch být třetí v tomto šampionátu, ale jak říkáte, tak teď s odstupem času vím, že jsem to mohl vyhrát už loni. Rychlost jsem měl už od prvního kola mého prvního závodu v Jerezu, když jsem vedl. Pak jsem sice spadl, ale lepší start jsem si i přes ten pád snad ani přát nemohl. A tak to bylo po celou sezonu. Myslím, že každý závod jsem chvíli vedl, vždycky jsem bojoval jen o vítězství, ne o bednu. Párkrát jsem na to doplatil a ztratil spoustu bodů, ale nezkusit se dostat do vedení v posledním kole nebo nepokusit se vyhrát bych si dodneška vyčítal.“

Před druhou sezonou v Rookies Cupu, tentokrát již v pozici zkušenějšího závodníka, vás pasovali do role favorita na vítězství. Necítil jste kvůli tomu nějaký tlak?
Karel Hanika: „No, je pravda, že hodně lidí říkalo, že teď musím vyhrát, abych pak dál postoupil ve své kariéře. Já jen říkal, že se budu snažit celkově skončit lépe než loni, že budu jezdit trochu víc hlavou, ale že pořád budu stejně tvrdě bojovat o vítězství. Po testech jsem nebyl úplně spokojen, ale tlak opadl po prvních závodech, když jsem už vedl šampionát.“
Nyní jste nejúspěšnějším jezdcem historie Rookies Cupu. Nejen, že jste vítězem letošního ročníku, ale navíc máte na kontě nejvíc prvních míst, nejvíce startů z pole position a největší bodový náskok. Působil jste velice jistým dojmem, bez náznaku obav, že v rozhodující sezoně neuspějete. Jaká byla sezona 2013 vašima očima?
Karel Hanika: „Říkám si, že je to fakt neuvěřitelné. V roce 2011 jsem tam šel zkusit výběr a bál se, abych byl dostatečně rychlý ve srovnání se Španěly, Američany a Italy … . Ale teď, po dvou odjetých sezonách a všech těchto úspěších si toho strašně vážím. Na každou ze sedmnácti trofejí mám krásnou vzpomínku. Je skvělé být nejlepším jezdcem historie tohoto šampionátu, ale myslím, že má ještě hodně sezon před sebou a určitě to nebude na pořád. Já se jen snažil v každém závodě zajet na 100%.“

Závodil jste na stroji KTM, který měl ale každý jezdec na startovním roštu stejný. Kde byl ten rozdíl, který dokázal vyhrát závod? Můžete nám přiblížit, jak vypadá příprava techniky na tréninky, kvalifikace a závody Red Bull Rookies Cupu, a kdo všechno se na tom podílí?
Karel Hanika: „Rozdíl je jen v jezdcích. Jak kdo dokáže být rychlý. O tom jsou tyhle závody a proto jsou zajímavé. Kdyby se jelo MotoGP jen na továrních Hondách nebo Yamahách, bylo by to taky něco jiného. Ale tady v Rookies Cupu je to tak, že do motoru se může dívat jen mechanik od KTM, který má na starosti čtyři jezdce. Je jich tedy celkem šest a dostávají pokyny od hlavního šéfa Alexe. Pak tu máte mechaniky od WP+Santi, kteří pracují pro všechny jezdce a snaží se spolu s jezdci najít nejlepší možné nastavení podvozku. Potom každý jezdec má svého mechanic helpera, nejčastěji tatínka, který dělá klasické věci, jako například přezouvání kol, benzín … .“
Mezi jednotlivými závody byly celkem dlouhé přestávky, které jste velmi úspěšně vyplnil závoděním v německém mezinárodním mistrovství silničních motocyklů IDM. Tam jste v třídě Moto3 závodil s motocyklem KTM týmu Freudenberg Racing Team. Jak vlastně k této spolupráci došlo? Jak vy sám hodnotíte své vystoupení v IDM?
Karel Hanika: „Zavolali jsme si, domluvili jeden závod na RedBull Ringu a bylo to. Tam jsem dvakrát vyhrál a tak jsme se domluvili na další závod. Později padlo rozhodnutí dokončit celou sezonu. Jsem velmi rád, že jsem mohl jet i pár závodů IDM. Každý závod je další porce zkušeností, kterých není nikdy dost.“

Myslíte, že právě díky závoděním v IDM jste si dokázal udržet tak perfektní formu po celou sezonu?
Karel Hanika: „Určitě mi to hodně pomohlo, ale závodit v IDM jsme začali až v půlce sezony RedBull MotoGP Rookies Cupu.“
Sezona 2013 nebyla jen o vítězství v Red Bull Rookies Cupu, ale také o triumfu v Albacete, kde jste v říjnu letošního roku vyhrál titul Mistra Evropy 2013 v třídě Moto3. S jakým cílem jste do Albacete odjížděl a jak jste byl ve finále se svým výkonem spokojený?
Karel Hanika: „Chtěl jsem skončit, když dobře tak do top5, ale jinak do top10. Věděl jsem, že závodníci z CEV, jichž bylo v Albacete asi 37 z celkových 43 jezdců, mělo letos odjeto už dva závody na této trati. Říkal jsem si, že ty časy byly strašně rychlé, takže bude velmi obtížné jet vpředu. Každopádně jsme celkem rychle našli dobré nastavení motorky a i rychle jsem si zvykl na trať. V pátek jsme ale pořád nevěděli jak moc jsme rychlí. Až v sobotu dopoledne, když jsem zajel v první kvalifikaci traťový rekord na pole position, tak jsme si říkal, že to asi bude dobrí. Nakonec jsem přišel o rekord i pole position, ale závod byl důležitější. Rád se na ten závod dívám na počítači. Je to pro mě skvělý úspěch!“

Letošní rok můžeme označit za třetí klíčový bod vaši kariéry, protože díky předvedeným výkonům a dosaženým výsledkům jste se katapultoval do motocyklového seriálu Grand Prix, kde pojedete s týmem tovární KTM. Dá se již mluvit o částečně splněném snu závodit s nejlepšími jezdci světa?
Karel Hanika: „Určitě je to právě to, co si přeje každý závodník ze všeho nejdřív. Závodit proti těm nejlepším. Další cíle budou následovat.“
Tým Red Bull KTM Ajo vede zkušený finský manažer Aki Ajo. Jaký byl váš první dojem, je to přísný šéf nebo člověk, který vás může mnohému naučit?
Karel Hanika: „Asi obojí. V tomto sportu se už pohybuje hodně dlouho, takže ví jak pracovat s jezdci. Musí být taky přísný, ale s každým musí pracovat trochu jinak, jak on sám tvrdí.“

Máte už za sebou první testy s prototypem KTM v tovární verzi. Co na svůj nový motocykl třídy Moto3 říkáte? Už teď víte o něčem, co bude třeba během předsezonních testů zlepšit?
Karel Hanika: „Tu motorku miluji. Zdá se hodně podobná motorce z Rookies Cupu, ale když na ní jedete, tak je to něco úplně jiného. Chvíli jsem si musel zvykat, ale nakonec je radost na ní jet. Zatím bylo jen potřeba najet co nejvíce kol a zkusit různá nastavení. Uvidíme co bude potřeba na testech v únoru.“
Můžete nám říct nejlepší moment letošní sezony nebo třeba vaši kariéry, na který jen tak nezapomenete?
Karel Hanika: „Vítězství v Brně. Jak loni tak letos. Bylo to neuvěřitelné! Jsem opravdu hrozně rád, že pokaždé na náš závod zůstalo tolik fanoušků, ne jako na jiných tratích. Projet cílem první, tady na této trati, je ten nejlepší pocit, jaký můžete zažít.“

… existuje i takový, na který chcete co nejdřív zapomenout?
Karel Hanika: „Asi když mi letos dvakrát nedojela motorka do cíle, a pokaždé z prvního místa … .“

S jakým cílem zahájíte premiérový ročník v mistrovství světa?
Karel Hanika: „Cíl je projít sezonou zdravý bez zranění.“

Co budete dělat v době zákazu testování?
Karel Hanika: „Trénovat ve Španělsku nebo doma v České republice na sezonu 2014.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist