Kuba Smrž o premiéře v Brands Hatch

Český motocyklový jezdec Jakub Smrž má za sebou premiérový víkend v britském seriálu BSB, který se mu ale moc nepovedl. Pouhé 3 body ze dvou jízd rozhodně neodpovídají jeho jezdeckým kvalitám a už vůbec ne předzávodnímu nadšení jeho fanoušků. Co se ale o víkendu vše událo, si můžete přečíst v souhrnu v následujícím článku.

Páteční dva volné tréninky
FP1 - Pět minut před začátkem prvního tréninku je nad okruhem zamračeno, trať je mokrá a teplota vzduchu i asfaltu těsně pod 3°C. Na trať se až po dlouhých minutách od otevření pit lane vydala jako první jediná žena ve startovním poli, Jenny Tinmouth. Po několika jejích sólo kolech za ní vyrazil Robbin Harms a až po půlhodině se přidávají další. Časy se ovšem při těchto teplotách dostávají jen na hodnoty kolem 1:00,000. Kuba zatím do prvního tréninku nevyjel a stejně jako drtivá většina startovního pole už ani nevyjede. První trénink je ukončen, na nejlepší čas 0:59,109 dosáhla Jenny Tinmouth, přičemž na trať vyjelo pět strojů. Je dobře, že vyjelo alespoň pět strojů a nepustili na dráhu sypač. Možná i proto, že posypová sůl už není ani na kontinentu, včetně Polska.

FP2 - Nad okruhem je sice zataženo, ale teplota se oproti dopoledni dostává alespoň k 5°C a oschlá trať pod kroužícími jezdci k 10°C. Odpolední trénink je už co do účasti jezdců na trati úplně jiný. Polovina startovního pole vyrazila hned v prvních minutách a časy jdou už i pod 50,000. Kuba se po prvních pěti odjetých kolech drží v top 5 časem 50,458s a v dalším kole jde pod 50,000. Nejlepší čas po prvních deseti minutách drží Kiyonari - 47,457s. Kuba je velmi pilný, pořád na trati a ukrajuje desetinu za desetinou. Po dvaceti minutách tréninku ztráci na domácího Shakeyho 1,319s. Byrne by tuto trať mohl jezdit na gauči a s papučema na nohou. Deset minut do konce druhého tréninku je Kuba s časem 48,160s na průběžném 11.místě s odstupem 1,373s na nejrychlejšího Byrna. Za Shakeyem jsou do top 5 seřazeni Lowes, Bridewell, Kiyonari, Brookes. Na konci druhého tréninku je pořadí Byrne 45,787s, Lowes, Bridewell, Kiyonari, Ellison. Kuba je s nejvyšším počtem odjetých kol (31) se ztrátou 0,961s na deváté opzici.

"Rano jsem, jako vetsina jezdcu, ani nevyjel. Byla zima a mokro a byt by se jezdit dalo, nemelo by to zadny prinos pro nastaveni. Do odpoledniho treninku se pocasi trochu umoudrilo a absolvoval jsem nejen svuj prvni trenink v BSB 2013, ale i prvni svezeni na suchem povrchu s Padgetts's Hondou. Pro zacatek z toho mam urcite dobre pocity a nejsme daleko od top5. Na zitra mame pripraveno hodne zmen na geometrii motorky, ktera jeste neni optimalni a na britskych okruzich je to alfa omega rychlosti. Uz se tesim na zitrek, kdy ma byt pocasi zase o neco lepsi a ceka nas nejen dalsi volny trenink, ale i kvalifikace.", zhodnotil pátek Kuba Smrž.

Sobota: Třetí volný a hlavně kvalifikace

FP3 - Motory jsou před dalším tréninkem nastartovány. Kiyo, na otázku, jestli je zima velkým problémem, odpověděl: yes. Povětrnostní podmínky jsou podobné jako včera odpoledne, vzduch 4°C, asfalt 11°C, jen mraků bude méně - předpověď zní oblačno po celý den. Kuba se ze začátku drží časy mírně nad 48,000s na konci desítky. Ale celé startovní pole zrychluje a i Kuba časem 47,257 drží progres, což po deseti kolech na trati znamená odstup 0,648 na prvního Shakeyho a zastávku v boxu. Po osmi minutách v boxu vyjíždí Kuba opět na trať v době, kdy nový nejlepší čas 46,444s nastavuje Lowes. V polovině třetího tréninku je na trati méně jezdců a tedy dobrá šance na vylepšení dosavadního maxima. Kuba se posunuje na 47,104, čili 0,660s za stále nejlepším Lowesem. Dvacet minut do konce nastavuje Byrne na 46,410s a chvíli po něm vylepšuje Kuba své dosavadní maximum dvěma po sobě následujícími koly poprvé pod 47s, přesně na 46,958s a zajíždí do boxu. Po devíti minutách se vydává znovu na trať ve chvíli, kdy je vyvěšena červená vlajka kvůli pádu Mattea Baiocca. Mezitím stihl Shakey vylepšit na 46,247s. Po krátkém uzavření tratě pokračuje třetí trénink posledními sedmi minutami. Dvěma vylepšeními v následujících kolech stoupl v pořadí Westmoreland, takže Kuba je z první desítky odsunut. Kuba je ale schopen dávat kola do, nebo velice těsně nad 47,0s a se svým maximem 46,922s a odstupem 0,756s jede do boxu jako dvanáctý. Konečné pořadí první pětky je Byrne, Lowes, Ellison, Brookes a Harris.
"Na dnesek jsme udelali hodne zmen a rozhodne se mi jelo lip. Motorka byla ovladatelnejsi. Podarilo se mi o dost vylepsit vcerejsi cas a zaroven stahnout ztratu na prvniho, ale porad jeste nejsem spokojen. Je dost mist, kde mam rezervy a dost mist, kde mame rezervy v motorce. Momentalne nas nejvic trapi prokluz zadniho kola, takze v prvni kvalifikaci zkusime jiny link (prepakovani). Zatim spis vic testujem, nez zavodime, ale celkove se zlepsujem, coz je dulezite.", byl po sobotním dopoledni názoru Kuba Smrž.
QP1 - Na začátku první kvalifikace, která bude trvat 20minut, se na trať vydala drtivá většina jezdů. Kuba vyjel o něco později a jeho první kola zatím na top 18, postupujících do QP2 stačí. Kuba ale v prvním výjezdu zajel čas 47,273s a to je na hranici postupu. Na druhém výjezdu má Kuba šest minut, aby pozici pojistil a v jeho 14. kole se to daří - čas 46,894s je přůběžně dvanáctý. Přestože na lepší čas to nevyšlo a Kuba se pořadím o několik pozic propadl, 16. pozice je na postup dostačující. Cutem neprošli Harms, Jessopp, Mainwaring, Quigley, Buchan, Zanotti, Jenny Tinmouth a Costello.

QP2 - Teď už se Kuba pro postup do třetí kvalifikace musí během 12 minut dostat mezi deset nejrychlejších. Jeho první nejlepší čas 47,064s nestačí, ale Kuba vylepšuje na 46,703s - průběžně 11. Kuba se pořadím propadl na 13. pozici a na desátého Harrise ztrácí necelé 0,2s. Kuba sice najíždí kolo za kolem, protože do boxu už by to dvě minuty před koncem nestihl, ale na vylepšení to není. Předposlední kolo zajel viditelně vlažněji a snad útok v posledním vyjde. 47,248s bohužel nestačí a Kuba bude startovat ze 14. místa.

QP3 - V poslední kvalifikaci se o startovní místa vpředu poperou Brookes, Linfoot, Kirkham, Lowes, Kiyonari, Westmoreland, Byrne, Ellison, Jakobsen a Farmer. Po osmiminutové stíhačce, při které nejpilnější Brookes a Jacobsen stihli 11 kol, se do první řady postaví Byrne, Lowes, Ellison a Kirkham.

"Rozhodne nejsem s vysledkem spokojenej a cim se snazim jet rychleji, tim vic se projevuje moje nezkusenost na 4-valci a hlavne nedostatek testovani. Na Q1 jsme zkusili jine nastaveni a bylo to horsi, takze jsem prolezl s odrenyma usima. Vse jsme vratili na druhou kvalifikaci, ale na postup do te zaverecne to nestacilo. Sice dokazu jezdit vsechny kola na urovni sveho nejrychlejsiho, ale porad mi chybi par desetinek k rychlejsimu casu, ktery tam se nejsem schopen dostat. Ve chvili, kdy zacnu vic "tlacit na pilu" mam problemy dostat motorku v najezdech kam potrebuji a stale jsme nevyresili prokluzovani zadniho kola. Do warm-upu nas asi cekaji dalsi zmeny, ktere snad pomuzou. Jsem zvedavy na start, protoze jsem nemel moc prilezitosti natrenovat si ho a pokazde to za moc nestalo, ale snad to bude jako loni s Aprilii, kdy jsem mel starty paradni.", nebyl moc spokojený český pilot.

Závodní neděle
Warm up - Desetiminutová zahřívačka by mohla Kubovu týmu ověřit pokrok v nastavení. Kuba zlepšuje v každém následujícím kole svůj čas a dokáže jet pod hranicí 47,0s. Přestože Warm up nevypoví všechno o připravenosti, Kuba je 0,3s za top 5.

Race 1 - Po startu se na špici startovního pole neudržel pouze Ellison kvůli penalizaci a nucenému průjezdu boxy. V pátém kole je Kuba na 12.pozici se ztrátou 4,8s na vedoucího Shakeyho. Mezi sedmým a devátým kolem Kuba ztratil na tempu a přiblížil se mu Kiyonari, který ho zanedlouho předjíždí. Ve 13. kole odstupuje Harris, takže se Kuba posouvá na P12, ale zezadu se k němu přibližuje skupina tří jezdců. V 17. kole ztrácí na před ním jedoucího Kiyonariho a na zadním kole má Waterse. Kuba se bohužel v 19. kole propadá a jede na jednom bodu. Za Kubou je s velkým odstupem Baiocco. Poslední kolo a na bedně jsou zatím Byrne, Lowes a Brookes. V posledním kole padá Linfoot, do kolize je zapojen i Westmoreland a je vyvěšena červená vlajka. Pódium obsadili Byrne, Lowes, Brookes. Kuba je tedy, ještě po potvrzení dvou vynulovaných - visících na oficiální časomíře, se třemi body třináctý.

"Do zavodu jsme opet udelali nejake zmeny a ty byly lepsimu. Povedl se mi start a uvod zavodu a drzel stejny odstup na jezdce vepredu, ale bohuzel s opotrebovanim zadni gumy jsem zacal ztracet kontrolu nad motorkou v najezdech a zadni kolo mi slo do smyku ve chvilich, kdy jsem to necekal. Diky tomu jsem byl nekolikrat nucen jet mimo stopu a to me take stalo nekolik pozic. Do druhe jizdy uz nemuzem delat velke zmeny, ale pokusime se to trochu vylepsit. Bohuzel, vse by za normalnich okolnosti melo byt odzkousene uz pred sezonou, aby motorka fungovala jak ma a resily se jen drobnosti. Ikdyz nam to soucasna situace nedovolila, jsem rad, ze dnes mam moznost stat na startu a pokusim se z toho vytezit maximum. To samozrejme znamena ziskat nejen co nejvic bodu, ale i poznatky o chovani motorky.", řekl oslavenec Kuba Smrž. K jeho 30-ti nám mu samozřejmě za celou redakci gratuluji a přeji úspěšnou sezónu 2013.

Race 2 - Kuba neodstartoval dobře a v prvním kole ztrácí ze startu pět pozic. Čelo závodu jezdí od začátku časy atakující 46,0s. V sedmém kole je Bridewellovi ukázána černo-oranžová vlajka pro kouřící stroj a Kuba předjíždí jednoho jezce, takže se dostává na P18. Vedoucí jezdci prolomili hranici 46,0s a Kuba jezdí časy o sekundu pomalejší. Ve 14. kole Kuba předjíždí Jessoppa na sedmnácté a o dvě kola později Quigleyho na P16. V tu chvíli má ztrátu na skupinu pěti jezdců před ním zhruba 2,8s. Mezitím už čelo závodu opanovali pouze Ellison a Byrne. V 21. kole Kubu ale předjíždí zpět Quigley a o dvě kola později taky Baiocco. Kuba jede ve skupině jezdců bojujícíh o P15. Ve 27. kole probrzďuje Shakey za paddockem s úmyslem předjet Ellisona, dostává se mimo trať a ztrácí druhou pozici. Závod končí na pódiu Ellison, Lowes a Byrne. Kuba dokončuje na 18. pozici bez bodu.

"Krome toho, ze mi v druhe jizde malem chcipla motorka na startu, tak asi neni k cemu se vyjadrovat. Byla to hruza. Urcite jsme nemohli cekat, ze tento vikend na tak tezke trati a prakticky bez testu pojedeme v top5, ale rozhodne jsem cekal vic bodu nez pouhe 3. Kdybych to mel shrnout, cely vikend jsme prakticky nedelali nic jineho, nez zkouseli najit dobre "vychozi" nastaveni. Dnes uz to nebylo tak spatne. Bohuzel, tam kde jsou ostatni v patek, tam my jsme se dostali dnes. S novou zadni gumou uz motorka funguje relativne dobre, ale po par kolech nedelam nic jineho, nez se s ni peru. Ziskali jsme ale dulezite informace a snad se vse zadari jak ma, abych mohl stat na startu i v ostatnich zavodech a bojovat o top 5 nebo stupne vitezu. Jiny cil a prani pro letosek ani nemam a snad to okolnosti dovoli." byla závěrečná slova Kuby Smrže po nepříliš šťastných oslavách narozenin.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist