Zlatý kahanec si z Těrlicka odvezl Horst Saiger

Motocyklový šampionát na přírodních okruzích zavedl domácí i zahraniční špičku na východ České republiky. V těsné blízkosti Havířova o víkendu uspořádali už jednatřicátý ročník závodu pod názvem Havířovský Zlatý kahanec na Těrlickém okruhu a bylo se na co dívat, protože na startu burácely motory jak strojů třídy Klasik, tak moderních výkonných kubatur.

Zlatý kahanec si z Těrlicka odvezl Horst Saiger
Závodění na přírodních okruzích
je stále oblíbenější disciplínou nejen pro samotné jezdce, ale také pro fanoušky tohoto sportu. Samozřejmě je to sport, který vyžaduje dávku odvahy, rychlé reakce a bezchybné vedení stroje, protože to není závodění na autodromu, ale na klasickém silničním okruhu. Pořadatelé dělají maximum proto, aby tyto tratě byly pro jezdce bezpečné a stejně tak k tomu přistupují v Havířově, kde je každým rokem závodění bezpečnější. Bohužel pády a zranění jsou součástí tohoto sportu a lze si jen přát, aby jich bylo co nejméně.

Klasik 175 + 250 + 350 + 500 + 750ccm

Den závodu zahájili v Těrlicku třicet minut po osmé kláním třídy Klasik, který byl vypsán na šest kol, což je v případě Těrlického okruhu necelých sedmatřicet kilometrů. Jezdci jednotlivých kubatur najížděli na start za krásného slunečného počasí dle pořadí, jakého docílili v sobotních měřených trénincích. Čelo startovního roštu tvořili jezdci kubatur 750, 500 a 350ccm. Z první pozice startoval Gavin Lupton (GBR) na Triumphu 750 z roku 1971 a společně s ním byl v první řadě Petr Kunz (CZE) na Hondě 736 z roku 1972 a Rastislav Nečesánek (CZE) s Hondou 750. Nejlépe umístěným jezdcem kategorie 350ccm byl pátý na startu Jiří Švihnos (CZE) na Yamaze z roku 1975 a z kategorie 500ccm byl nejlépe postaveným jezdcem na startu šestý Karel Matuš (CZE) s motocyklem Suzuki 500 z roku 1969.
Od nejsilnější kategorie dělila jezdce objemových tříd do 175 a 250ccm jedna volná řada. Pole position měl Jiří Obtulowicz (CZE) na stroji ČZ OKT 125 2T z roku 1971, po jeho boku stál Jarolím Holba (CZE) a Antonín Plevák (CZE).

Ve třetím kole závodu došlo k nehodě Jarolíma Holby, takže traťoví komisaři vyvěsili červené vlajky a jezdci zamířili zpátky do boxů, kde vyčkali dalších instrukcí. Potom, co byl zraněný jezdec ošetřen a s podezřením na zranění páteře letecky převezen do fakultní nemocnice v Ostravě, byl závod třídy Klasik restartován na tři finální kola. Pořadí na startu bylo stejné v jakém jezdci dokončili druhé kolo závodu, který byl zastaven červenou vlajkou. Na pole position zůstával Gavin Lupton, na druhé místo se posunul Rastislav Nečesánek a první řadu uzavíral Petr Kunz.
V nejsilnější kubatuře Gavin Lupton neměl soupeře, postupně navyšoval svůj náskok až na konečných 8,561 sekundy a zaslouženě vyhrál. Druhé místo patřilo Petru Kunzovi a třetí byl Rastislav Nečesánek. V kategorii Klasik 500 je vítězem Jiří Grech (CZE) na Hondě CB500, kategorii Klasik 350 vyhrál Josef Juřík (CZE) s motocyklem Yamaha R5 350 2T, prvenství v třídě Klasik 250 patří Jaroslavu Szlachtovi (CZE) na Yamaze 250 a první místo v třídě Klasik 175 vybojoval německý závodník Ingo Grämer (GER) na MZ RE 175 2T z roku 1965.

Závod - Klasik celkem.pdf

Supermono + Twin + 400 SSP

Druhým závodem 31.ročníku Havířovského Zlatého kahance bylo společné klání jezdců tříd 400SSP, Supermono a Twin. Povrch přírodního okruhu byl stále suchý a teplota asfaltu šla mílovými kroky nahoru, jak ji rozpalovalo slunce na blankytně modré obloze. V první řadě na startu byl na pole position Michal Dokoupil (CZE), který startoval s motocyklem Kawasaki v třídě Twin. Vedle českého závodníka byl na druhém místě jezdec kategorie Supermono Daniel Zörnweg na MZ a první řadu uzavíral Gavin Lupton (GBR) na Suzuki. Do závodu také startovala v kategorii Twin Veronika Hankocyová (CZE) a Anežka Svobodová (CZE) na Kawasaki a v třídě Supermono Tereza Poláková (CZE) na KTM.
Závod byl vypsán jako suchý a na osm kol. V tomto klání neměl Michal “Indi“ Dokoupil soupeře a s každým dalším kolem svým nejbližším soupeřům ujížděl. O pozice na stupních vítězů bojovala dvojice Gavin Lupton (GBR) a Daniel Zörnweg (GER). Britský závodník, který už předtím vyhrál závod třídy Klasik, na vítězství tentokrát neměl, ale bitvu o druhé místo v závěru závodu nepřipustil, když svého německého soupeře porazil rozdílem 5,3 sekundy. Na vítězného Dokoupila ale ztratil dvaatřicet sekund.
Jezdci odjeli všech osm kol a ve finále mohl slavit první místo v kategorii Twin Michal Dokoupil, druhý skončil Gavin Lupton a třetí byl Jiří Novák (CZE). Veronika Hankocyová byla v této kategorii sedmá, Anežka Svobodová šestnáctá. V kategorii Supermono získal plný počet bodů Daniel Zörnweg, na druhém místě se umístil Karel Kalina (CZE) a na třetím Marcel Kučinský (CZE). Češka Tereza Poláková skončila v této kategorii osmá, celkově byla třicátá. Vítězství v třídě 400SSP si z Těrlicka odváží Tomáš Heimerle (CZE) na Kawasaki ZXR 400. Na druhém místě skončil Dan Vysloužil a třetí byl Slovák Dávid Hanzalík (SVK).

Závod (dle tříd) - Supermono_Twin_400 SSP.pdf
Závod (celkem) - Supermono_Twin_400 SSP celkem.pdf














Volná do 600ccm


Po slavnostním zahájení jednatřicátého ročníku motocyklových závodů na Těrlickém okruhu přišla na řadu kategorie Volná do 600ccm. Tady si pole position na startu vyjel v sobotní kvalifikaci loňský celkový vítěz Horst Saiger, Rakušan, který bydlí a závodící s licencí Lichtenštejnska. Po jeho pravici stál na druhém místě v první řadě Michal Dokoupil na Yamaze YZF-R6 a třetí Marek Červený na Kawasaki. Celkem se do závodu kvalifikovalo osmadvacet závodníků, ale jen třiadvacet z jich jich vidělo cíl. Navíc byl závod na deset kol předčasně zastaven červenými vlajkami a celkové pořadí určilo sedmé dokončené kolo.
Vítězem závodu byl v neděli už podruhé Michal “Indi“ Dokoupil, který už sice neměl tak výrazný náskok, jak tomu bylo v kategorii Twin, protože Marek Červený na vítězství ztratil necelé čtyři desetiny. Přitom hned po startu byl Dokoupil až za Červeným se Saigerem, ale už od druhého kola šel do vedení a to si udržel až do zastavení závodu. V závěru klání Marek Červený stahovat náskok vedoucího Dokoupila a neustále zrychloval, o čemž svědčí jeho nejrychlejší kolo závodu 2´19,049 sekundy.
S Horstem Saigerem, který dojel třetí, si Červený poradil a bylo na něm vidět, že má velkou chuť si to o vítězství rozdat se zkušeným Dokoupilem. Závod ale kvůli dešti na části okruhu předčasně ukončili, takže minimálně Marek Červený nemusel mít z takového rozhodnutí radost. Každopádně při vyhlašování vítězů začalo pršet také v prostoru startu a cíle, což představovalo výraznou změnu podmínek na trati.

Závod - Volna do 600ccm.pdf

125 Sportproduction (SP)












Do závodu nejnižší kubatury startoval z první řady Martin Sedlo (CZE) na Cagivě, z druhého místa vyrazil do závodu na osm kol Michal Šlezár (CZE) na Aprilii RS 125 a třetí na startu byl Petr Kolář (CZE) rovněž na Aprilii. Těrlické klání ideálně vyšlo Martinu Sedlovi, který závod vyhrál stylem start – cíl s víc jak pětisekundovým náskokem na druhého jezdce v pořadí, který byl Martin Šlezár. Třetí místo obsadil Marek Zima (CZE), který do závodu startoval v sedle Aprilie čtvrtý. Také tento závod byl předčasně ukončen, ale bohužel ne kvůli dešti.
V posledním retardéru před nájezdem na cílovou rovinku havaroval David Halíř, který tam nějakou dobu zůstal v péči posádky rychlé zdravotní služby a následně byl se zraněním nohy převezen do havířovské nemocnice.

Závod - 125SP.pdf

Volná nad 600ccm

Obloha nad Těrlickem nevěstila nic dobrého, když na startovní rošt najížděli jezdci kategorie Volná nad 600ccm. První místo na startu si v kvalifikaci vybojoval jezdec Kawasaki ZX10R Horst Saiger, na druhém místě byl jezdec BMW S1000RR Didier Grams (GER) a třetí český závodník Aleš Nechvátal, který byl v sedle Hondy CBR1000 také favoritem na pódiové umístění. Po startu vedl Horst Saiger před Alešem Nechvátalem, kterého o něco později předjel Didier Grams. Nechvátal pokračoval na velmi dobrém třetím místě než u něho došlo k poklesu výkonu a svoji Hondu musel nakonec odstavit na začátku cílové rovinky. Porucha motoru byla natolik vážná, že později ani nenastoupil do závodu Grand Final, kde se na základě svých výsledků kvalifikoval.

Jeho odstoupení pak mrzelo dvojnásob, protože už v šestém kole začalo pršet a závod zastavily červené vlajky. Stačil opravdu pomyslný kousek a Nechvátal by měl umístění na stupních vítězů, protože po nějakém čase stráveném v boxech Ředitelství závodu jezdcům a jejich doprovodu oznámilo, že výsledky budou vyhlášeny na základě pěti dokončených kol z celkových deseti.
První místo tak mohl slavit Horst Saiger, který byl zaslouženým vítězem s více jak deseti sekundami náskoku na Didiera Gramse. Třetí místo patří Jiřímu Vališovi (CZE) na BMW 1000RR. Vališ startoval do závodu sedmý z třetí řady, takže velmi dobrý progres směrem dopředu.

Závod - Volna nad 600ccm.pdf

125GP + 250CRR (GP+SP)


Předposledním závodem závodního víkendu v Těrlicku bylo klání jezdců tříd 125 GP a 250CRR (GP+SP). Závod byl sice společný, ale startovní rošt byl rozdělen na první část, kde startovala patnáctičlenná skupina jezdců kategorie 125GP. V první řadě byla trojice jezdců Hondy Karel Matuš (CZE), Filip Hellberg (SWE) a Patrik Kolář (CZE). Na špici startovního roštu čtvrtlitrů byla dvojice jezdců hondy Tomáš Linduška (CZE) a Milan Hanzalík (SVK) plus třetí v pořadí Lukáš Walter (CZE) na Suzuki. Start proběhl tak, že jako první vyrazili do závodu (vyhlášen jako mokrý) na devět kol jezdci třídy 125GP a o něco později byla odstartována druhá skupina čtvrtlitrových strojů.

Po startu na mokrém povrchu dráha začala v průběhu klání osychat, takže závodníci museli dávat pozor, kdy můžou otočit plynem na maximum a kde jim to naopak podmínky zatím neumožňují, protože situace byla v každé části okruhu jiná. Nástrahy tratě zvládl nejlépe v třídě 125GP Michal Savinkov, který vyhrál rozdílem 13,776 sekundy před druhým Patrikem Kolářem, který byl rychlejší o pět sekund před třetím v cíli, Rakušanem Christopherem Ederem na KTM. V Kategorii 250GP zajel nejlépe Karel Matuš a v 250SP slavil Milan Hanzalík.

Závod - 125GP_250CRR.pdf

Grand Final













Finále Havířovského Zlatého kahance představoval závod Grand Final, na jehož start přijížděli jezdci po velké průtrži mračen. Povrch asfaltu v prostoru startu a cíle sice rychle osychal, ale stále byla místa, kde ještě na trati zůstávalo dost vody. První řada na startu byla v podobě jezdců - Horst Saiger a Didier Grams, třetí měl být Aleš Nechvátal, který do závodu nenastoupil kvůli poruše techniky. Na startu také chyběl Michal Dokoupil, Jan Nimmerfoll nebo Marek Červený. Jezdci odstartovali do deseti kol, ale už po dvou kolech byl závod přerušen po vážné nehodě českého jezdce Olina Hanáka. Jeho stav se jevil jako život ohrožující. Zasahující lékař zjistil zranění dolní končetiny a pravděpodobné poranění mozku. Zasahoval vrtulník a jezdec je nyní ve vážném stavu v péči personálu ARO v Ostravě Porubě

Vedení závodu o něco později rozhodlo již dál nepokračovat. Závod Grand Final byl zrušen a vyhlášením nejlepšího jezdce letošního ročníku, kterým se stal Horst Saiger, závodní víkend v Těrlicku skončil.

Doufejme, že o zdravotním stavu trojice zraněných jezdců už brzy uslyšíme jen ty dobré zprávy a stejně tak dobré zprávy uslyšíme z každého dalšího podniku, který sestava závodníků a závodnic absolvuje na přírodních okruzích po celé Evropě.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.14
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist