30. Havířovský Zlatý kahanec 2013

Ve dnech 31.srpna a 1.září 2013 je na programu již třicátý ročník prestižního mezinárodního závodu Havířovský Zlatý kahanec, který je doma na silničním okruhu v Těrlicku. V pátek 30.srpna odstartuje závodní víkend autogramiáda v Havířově, sobota patří tréninkovým jízdám a neděle je dnem závodů.

Motocyklový závod o Zlatý kahanec pořádali na okruhu v Těrlicku v letech 1967 až 1990. Po roce 1990 ale nastal krutý konec závodění a trvalo dlouhých osmnáct let, než byla myšlenka pořádat motocyklové závody v Těrlicku znovu vzkříšena. Díky nadšení místních fandů zahájil tento podnik svoji novou éru v roce 2008 pod názvem Havířovský Zlatý kahanec.

Před nabitým motocyklovým víkendem si pro web Motorkáři.cz udělal čas tajemník závodu Aleš Kubiczek, jenž nám odpověděl na několik otázek, které se týkají letošního jubilejního ročníku Havířovského zlatého kahance v Těrlicku. Hovořili jsme ohledně plánovaného programu, hlavních taháků v podobě jezdeckého obsazení, ale také na téma bezpečnosti.
Letošní ročník Havířovského Zlatého kahance je jubilejní třicátý. Na co se můžou fanoušci těšit? Připravili jste pro jubilejní ročník něco speciálního?
Aleš Kubiczek: „K ozdobě takového výročí patří samozřejmě osobnosti motocyklového sportu. Ať už se jedná o jezdce, kteří již dnes nezávodí a nebo současné špičkové jezdce přírodních okruhů. Svou návštěvou nás poctí Brian Ried dvounásobný mistr světa, pětinásobný vítěz TT na ostrově Man a také několikanásobný irský šampion. Samotným závodům předchází tradiční autogramiáda, která je na programu v pátek 30. srpna od 16 hodin na náměstí v Havířově s předními jezdci Těrlického okruhu. Na sobotní večer je připraven hudební doprovodný program, kde vystoupí kapely jako S.T.S. Třinec nebo Horkýže slíže revival.“

Kolik motocyklových tříd bude letos v Těrlicku k vidění? Jaký je formát tréninkových a kvalifikačních jízd na závody jednotlivých kubatur?
Aleš Kubiczek: „Celkem mají diváci možnost shlédnout sedm závodů ve dvanácti objemových třídách. Jezdci se zúčastní v sobotu dopoledních a odpoledních tréninkových jízd. Podle dosažených nejlepších časů v tréninku se pak seřadí na startovní rošt v nedělním závodě. Novinkou pro letošní rok je závod GRAND FINAL, do kterého postoupí, dle výsledků z tréninku, nejlepších 35 jezdců z tříd do 600 ccm a nad 600 ccm. Tento závod bude jistě patřit k ozdobě jubilejního 30. ročníku Havířovského zlatého kahance.“

Jak je to s jezdeckým obsazením jednotlivých motocyklových tříd? Je o letošní ročník mezi jezdci z České republiky a zahraničí velký zájem?
Aleš Kubiczek: „Všechny třídy jsou kvalitně jezdecky obsazeny. Zejména pak v rychlých třídách do i nad 600 ccm je startovka doslova nabitá zvučnými jmény a to jak od nás z Česka tak ze zahraničí. Konkurence bude letos obrovská a slibuje jedinečnou podívanou.“
Jaké hvězdy z řad domácí a zahraniční motocyklové elity letos v Těrlicku uvidíme?
Aleš Kubiczek: „Do Těrlicka letos míří opravdu špička road racingových specialistů. Po roční přestávce se vrací Horst Saiger, nynější jezdec Mistrovství světa endurance,který také absolvoval letošní závod TT na ostrově Man a právě z Těrlicka už má ve své sbírce cenu pro absolutního vítěze zlatý hornický kahan. Bojovat o posty nejvyšší bude jistě Didier Grams, ale také Steven Michels z Německa. Z Belgie přijede Vick de Corometer, z Holandska Jochem van den Hoek, Angličan Paul Shoesmith nebo jeho ostřílený krajan Ben Wylie. Divákům se rovněž představí vedoucí jezdec třídy Supersport v seriálu Alpe Adria Jochen Rotter. Na slávu svého krajana Jánose Drápala bude chtít navázat Maďar Sándor Bitter. Poprvé v novodobé historii motocyklových závodů v Těrlicku budou závodit jezdci ze země tří korunek Ander Larsson a jeho kamarád Rejnäs Morgan. Naši borci se rovněž představí v kompletní sestavě a to v čele s Michalem Dokoupilem, Markem Červeným, Martinem Holoubkem, Petrem Homlou, Olinem Hanákem, Alešem Nechvátalem a dalšími.“

Co nám můžete říct k charakteru okruhu v Těrlicku?
Aleš Kubiczek: „Trať , která se nachází v těsné blízkosti Těrlické přehrady, je vedena okrajovými částmi obcí Těrlicko a Životice. Je velmi rychlá a patří k nejrychlejším tratím vůbec, protože průměrná rychlost atakuje hranici 160 kilometrů za hodinu. Profil tratě nám připomíná klasický trojúhelník, který má při své délce 6100 metrů převýšení 65 metrů. Řekl bych, že nejtěžší pasáž se nachází právě v již zmiňovaných Životicích, kde se jede ve vysoké rychlosti v zastavěné části. Jezdci si tak mohou vyzkoušet skoro vše, co přírodní okruhy můžou nabídnout - retardéry, kruhový objezd, zatáčky nebo maximální rychlost svého stroje na cílové rovině.“
Budou při přípravě tratě v letošním roce nějaké novinky v rámci bezpečnosti? Kdy vlastně trať v Těrlicku získá definitivní podobu? Kolik času máte na její přípravu?
Aleš Kubiczek: „Každým rokem klademe velký důraz na bezpečnost a nebude tomu jinak ani letos. Množství pytlů a velkých žoků či pneumatik doplňujeme ještě o dřevěné zábrany u obrubníků. V letošním roce jich bude o 200 kusů víc a to včetně zábran na nájezdové hrany obrubníků. Celkově se začíná trať a její blízké okolí připravovat už měsíc před závody, kdy se provádí terénní úpravy nebo se kosí tráva. Samotná stavba tratě zabere kolem deseti dnů. Poslední den, což je pátek se již dodělávají poslední úpravy a kontroly.“

Co by měl každý fanoušek závodění na dvou kolech vědět ohledně bezpečnosti? Mají diváci vyznačené sektory, kde můžou závody bezpečně sledovat?
Aleš Kubiczek: „Závody na přírodním okruhu jsou velice atraktivní, ale mohou být i velmi nebezpečné v případě nenadálé nehody. Proto by měli fanoušci respektovat pokyny pořadatelské služby a traťových komisařů a pohybovat se pouze v zónách určených pro diváky, které jsou také zobrazeny v programu závodu.“
Čím se liší okruh v Těrlicku od ostatních přírodních okruhů v České republice nebo Evropě. Jak přesvědčit diváka, fanouška motocyklového sportu, který ještě dnes s cestou do Těrlicka váhá?
Aleš Kubiczek: „Každý okruh je něčím specifický. V Těrlicku je to právě rychlost, kterou se jezdci pohybují po kruhu. Na některých místech dosahují až k hranici 300 kilometrů za hodinu. Opravdu se jedná o skvělou podívanou, kdy závody můžete sledovat z bezprostřední blízkosti v rámci diváckých prostorů a nebo můžete nahlédnout do zázemí a příprav jezdců v depu závodních strojů (paddocku).“

Jak velkou návštěvnost má Zlatý kahanec v Těrlicku? Jakou návštěvnost očekáváte v letošním roce?
Aleš Kubiczek: „V minulých letech se návštěvnost všech účastníků závodů po oba dny pohybovala kolem deseti tisíc. Věřím, že pokud nám bude počasí nakloněno, může být tato hodnota ještě překonána.“

30. Havířovský Zlatý kahanec - startovní listiny:

  • Mistrovství ČR 125 Sportproduction: ZDE
  • Mistrovství ČR 125GP + 250CRR - ZDE
  • Mistrovství ČR Volná do 600ccm - ZDE
  • Mistrovství ČR Volná nad 600cm - ZDE
  • Mistrovství ČR Supermono + Supertwin + 400 SS - ZDE
  • Přebor ČR Klasik 175 + 250 + 350ccm - ZDE
  • předběžný harmonogram tréninků a závodů: ZDE



Pozvánka na 30.ročník Havířovského Zlatého kahance

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Milan Hlavatý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist