Dragstery v Luckau

Začátek nové motocyklové sezóny s sebou přináší samozřejmě testování ve všech možných motocyklových odvětvích. Poslední víkend v dubnu byla přichystaná drasgterová trať v Luckau jižně od Berlína s možností vyzkoušet zimní úpravy motorky a naladění do sezóny 2008. Test & Tune navštívilo kolem 120 jezdců takřka ve vyrovnaném počtu auta a motorky.

Dragstery v Luckau
Převládala především německá účast, ale doladit a otestovat dragstera přijely i teamy z Dánska, Holandska, Švýcarska, Belgie i Česka. Zimní úpravy si přijel vyzkoušet český zástupce ve třídě TopGas Roman Sixta po menších úpravách jeho VTR 1000 SP, dále pak Jirka Bamberger s autem do třídy Super Gas a Standa Lacina s autem Cobra do Public-Race.
Testovací dny před měsícem v anglickém Santa Pod nemile zaskočily účastníky sněhovou pokrývkou, v Luckau bylo po oba dva dny pěkně slunečno. Trať byla vyhřátá a dobře napenetrovaná a při vstupu na ni bylo nutný si pořádně zavázat tkaničky. Nejpočetnější motocyklovou třídou byly Super Street Bike, v menších počtech motorky do V-ROD destroyer, TopGas a Funny Bike.
V nové sezóně se do V-Rod třídy pustila Ulrike Golde, kterou bylo loni vidět v Super Competition autě a dragsterová začátečnice švýcarka Caroline Fischer.
Na motorce Romana Sixty v sobotu zlobil snímač tlaku, který se podařilo vyřešit až v sobotním podvečeru takže s plně funkční motorkou nastoupil až v neděli, kdy zajel čas 5,22s na 1/8 míle. Top Gas třída pojede nejdříve 1.června v Malmö.

Ve chvilce volna jsem trochu vyzpovídal Romana Sixtu, závodníka třídy TopGas.

Kdy a na čem jsi začínal jezdit dragstery?
Dragstery jsem si prvně vyzkoušel na totálně upraveným Suzuki Intruderu o obsahu 1650ccm. Na tomto stroji jsem jel jeden a půl sezóny v českém mistráku ve třídě Modi twin. Potom už jsem viděl že tento stroj zdaleka nestíhá strojům, které tam v té době kralovaly a rozhodnul jsem se postavit plnohodnotného Modi twina a výběr padnul na polospeciál, který byl postaven z Hondy VTR-SP1 dokrmovaný rajským plynem. S tímhle strojem jsem v roce 2003 dosáhl na celkové 1.místo ve své třídě a bylo jasné, že budu muset začít přemýšlet o novém stroji do nejsilnější třídy Competition. Volba padla na osvědčený agregát Honda VTR-SP1 přeplňovaný kompresorem krmený vstřikovací jednotkou. Jednalo se v té době o nevídanou technickou zajímavost v našich zeměpisných šířkách a nutno podotknout že takto přeplňovaných strojů není ani venku mnoho, jelikož jak jsme později při vývoji motocyklu zjistily, jedná se o velice komplikovanou technickou záležitost!!! Vlastně, když se nad tím zamyslím tak ještě i v dnešní době bys takový stroje spočítal na jedné ruce! Bohužel vývoj dragsterových závodů v ČR se tenkrát neslučovaly s mým pohledem na danou problematiku a následně jsem se rozhodnul s tímto strojem nejezdit mistrák v ČR, ale rozhodnul jsem se vstoupit do evropského seriálu TOPGAS.

Na čem jezdíš v současné době?

Poslední tři roky jezdím ve třídě Topgas jak už jsem řekl na Hondě VTR SP1 kompresor. Motocykl po technické stránce celý navrhnul ,postavil a řeší Vašek Hrudka.Jenom ladění motocyklu jsme vždy dělali spolu,myslím že za těch šest let co z Vaškem spolupracuji známe tento typ motoru tak jako nikdo jiný v této zemi. Motor je v dnešní době vyladěn na 304koní na motoru a kroutící moment se zastavil na čísle 240,nutno dodat v rozsahu od šesti do deseti tisíc otáček,čemuž vděčíme především kompresoru a našemu vlastnímu časování,který Vašek navrhnul po sérii pokusů ladění z jejímž výsledkem jsme nebyli spokojeni. velká část motoru je sériová kromě spojky, pístů a válců. Vstřikování je Ignitech .Na motocyklu je namontován ještě zařízení na sběr dat z jízdy- datarekording MotoComTest.

Jakých výsledků jsi dosáhl?

V roce 2006 se mi podařilo se současnou motorkou vyhrát první místo v této evropské dvouválcově prestižní třídě. Nejlepší čas 5,08s na 1/8 míle mi dopřálo vloni na podzim švédské Malmö. Klasickou 1/4 míle jsem zajel nejlíp v s časem 8.44 a rychlostí v cíli 265km/hod.

Jaká je tvá oblíbená trať?

Skoro všechny tratě na kterých jsem jel jsou něčím lákavý. Švýcarský Turtman má skvělý prostředí Alp, švédské Malmö zase výborně lepí, Hockenheim má moře diváký a hodně to tam žije.


Máš za sebou nějaké pády?
Musím říct,že dragstery jsou poměrně velmi bezpečný sport, aspoň z mého pohledu jelikož jak již asi všichni zasvěcení vědí jezdí se tam jenom rovně a pouze dvěstě jedna nebo čtyřistadvametrů. Bohužel i já už jsem si ale okusil, že závody člověk v žádném případě nesmím podceňovat jelikož se to může šeredně vymstít. V té velmi pro mě úspěšné sezóně 2006, jsem se rozhodnul že navštívím pro mě do té doby neznámou trať ve Švédském Malmo, a jelikož to byl volný závod na závěr sezóny, tak jsem se to trochu podcenil. V ten den, co se začali jezdit tréninky, jsem sednul v devět hodin večer za umělého osvětlení na motorku aniž bych si předem celou trať důkladně prohlédnul. Postavil jsem se na start a vyrazil po neznámé trati do cíle. Později jsem se dozvěděl, že Švédská trať je známá velmi krátkou brzdnou dráhou. I když normy na zabrždění splňuje tak na tratích na kterých po Evropě jezdím, jsou brzdné dráhy daleko delší. Prolétnul jsem cílem a jel ještě asi sto metrů na plný plyn a pak jsem ubral ,ale nijak zvlášt jsem nebrzdil a najednou jsem jenom zahlédnul nějaké hasiče jak na mě šíleně mávají, bohužel to už bylo pozdě, prolétnul jsem koncem tratě přes travnatý povrch až do záchytný zóny z kačírku. Ten mě sice hodně zbrzdil, ale na tu rychlost to nestačilo, a nakonec jsem narazil do bariéry z pneumatik.Ponaučení z toho plyne,nejdřív se seznam z podmínkami a kvalitou trati a pak na to sedni a jeď jak o život, nikdy né opačně,pak to může dopadnou tragicky!!

Co chystáš do budoucna?

V současné chvíli stavíme stroj,který na východ od Německa nemá obdoby, motorku do Mistroství Evropy třídy Super Twin Top Fuel, kterou bych rád zkusil na závodech v Hockenheimu 15. srpna. Jedná se o vidlicový dvouválec s objemem 2,6l a výkonem pohybujícím se kolem 700koní jezdící na palivo Nitromethan. Motor se hodně liší od motorů se kterýma máme zkušenosti a začátky nebudou určitě lehký a rozhodně pokud to můj dvorní mechanik Vašek letos nestihne, nebo se při ladění ukážou nějaké poruchy nebo destrukce, tak to nebudeme lámat přes koleno a vyjedeme na závody až to bude stoprocentně připravený a naladěný! Tyto stroje opravdu člověk nemůže podceňovat a musí si být jist, že je všechno opravdu perfektně připravený a spolehlivý. Musíš si uvědomit, že stroje v této třídě mají cílovou rychlost na 201metrech cca 300km/hod a rekord třídy na 402metrech je tuším 372km/hod!! Uvidíme jak to všechno dopadne a kdy to bude připravený.Na závěr mi dovol upřímně a ze srdce poděkovat mému dvornímu a taky jedinému mechanikovi Václavu Hrudkovi, za jeho neúnavnou spolupráci při řešení technických problémů, za udržení motorky v chodu, za ty nespočetné dny kdy jsme motorku ladily na brzdě a za těch pět let doprovodu a trmácení po závodech!!Vašku strašně moc ti děkuji !!
Roman Sixta

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist