SX USA – na startu sezony 2022

Už 8. ledna vypukne nová sezona amerického superkrosu, tradičně na předměstí Los Angeles v Anaheimu. Seriál čítající 17 závodů ovšem ani letos neskončí v tradičním Las Vegas, ale stejně jako loni v Salt Lake City. V regionální třídě 250 se pojede 8 závodů v západním šampionátu (West), 7 na východě (East) a dva závody budou společné pro obě party.

Než se podíváme na jezdecké obsazení, je třeba uvést jeden důležitý fakt: Pod velkým nápisem AMA Supercross už se nebude krčit menším písmem nápis FIM World Championship. Po 14 letech spolupráce FIM a americké federace AMA Racing skončila a vítěz tohoto seriálu bude už „jen“ americkým šampionem, ale nikoliv mistrem světa.

Tak tohle už letos na podiu ani nikde jinde na stadionech neuvidíte...

FIM se ovšem tváří, že i letos bude světový superkrosový šampionát, bez těch namyšlených Amíků. Dokonce 18. prosince vydala zprávu, že podepsala na 10 let smlouvu o pořádání superkrosového mistrovství světa s australskou společností SX Global, která má zkušenosti s pořádáním australského SX šampionátu a šampionátu automobilů V8 Supercars tamtéž, a FIM věří, že tato firma „povznese světový superkros do nových výšin“.

Připomeňme si, že než se FIM domluvila na spolupráci s Američany, její kalendáře světového superkrosu obnášely zpravidla jen 2-3 závody, dva v Evropě a jeden v Kanadě… SX Global prý oznámí podrobnosti nového seriálu začátkem roku. Já zůstanu skeptický – víc než pět závodů to určitě nebude a na startu zcela určitě bude chybět světová motokrosová/superkrosová elita. Jen považte: světoví superkrosaři pojedou od počátku roku po dobu 4,5 měsíce 17 závodů v superkrosu, pak si chvilku odpočinou a přeškolí se na klasický motokros, prestižní americký motokrosový (outdoor) šampionát budou jezdit od června do října. Pak si chtějí odpočinout, rehabilitovat a připravit se v teple Floridy či Kalifornie na další sezonu. Možná někdo přijede na skok do Evropy – jako Marvin Musquin, který přijel do Paříže vyhrát domácí závod, který kdysi hostil celou americkou elitu. Ale nechají se vůbec pařížští pořadatelé zlákat, aby se znovu stali součástí MS? Už jednou z toho utekli…

Druhá parta světové motokrosové elity jezdí motokrosové MS. To se táhne od února do září, 21 velkých cen! Kdo z jezdců by při téhle zátěži chtěl ještě jezdit další seriál? Dnes už si ani nikdo z jezdců MX GP nemá čas odskočit do Ameriky na 1-2 závody před startem „své“ sezony. Krom toho superkros vyžaduje jiný trénink a jiné návyky než klasický motokros, proto už jsou léta v USA oddělené sezony SX a MX.

Takže shrnuto a podtrženo si myslím, že SX šampionát pořádaný FIM (spíše tedy pro FIM jiným subjektem) bude fiasko. Málo závodů (2-3) a druhořadí jezdci. Budu se rád mýlit…

Pojďme se tedy raději podívat, jak se změnilo (či nezměnilo) jezdecké obsazení továrních či dalších významných týmů v tom skutečném superkrosovém mistrovství, které začne v sobotu 8. ledna v Anaheimu a skončí 7. května v SLC.

Tak především další z předních jezdců a MX 450 šampion z roku 2020 Zach Osborne ukončil ve 32 letech ze zdravotních důvodů kariéru. Ryan Villopoto, čtyřnásobný SX šampion z let 2011-2014 (41 vítězství při 92 startech) byl uveden do Síně slávy.
A tituly obhajují Cooper Webb (KTM) v hlavní kategorii a Colt Nichols a Justin Cooper (oba Yamaha) v regionálních šampionátech 250.

U Hondy je vše při starém, kromě jednoho Američana a jednoho Němce ve třídě 450 pojedou ve 250 opět australští bratři. U KTM také sázejí na osvědčenou dvojici zkušeného Francouze a dvojnásobného šampiona Webba, přibyl k nim Plessinger. Toho u Yamahy nahradil kandidát na titul Eli Tomac, jenž po letech opustil Kawasaki. Jedničkou u Yamahy ale chce být další Francouz, který by ke dvěma titulům 250 rád přidal i ten velký. U GasGasu zůstává loňská trojice a Barcia se jistě pokusí zase vyhrát úvodní podnik, jak je jeho zvykem. U Husqvarny zůstává Skot Wilson, ztracené Osborna a Andersona se pokusí nahradit jediný špičkový afroameričan Malcolm Stewart (loni Yamaha, předloni Honda). Zbývá doplnit skládačku Andersonem, který opustil Husqvarnu po dlouhých sedmi sezonách. Zakotvil u Kawasaki, kde bude třetí sezonu kroutit Adam. Tajemstvím zůstává Suzuki, kterou opustil Angličan Anstie (do satelitního týmu KTM) a zatím je jistý jen nevýrazný Justin Bogle. Ale od Suzuki, která nemá vlastní tovární tým, se ani žádný zázrak nečeká. That’s all, folks.

Tovární jezdci KTM: Cooper Webb, Aaron Plessinger, Marvin Musquin a Maximus Vohland

KTM        
450 (Red Bull KTM Factory Racing): Cooper Webb (obhájce, loni 8x1.), Marvin Musquin (12. rok v US a 14. rok s KTM), Aaron Plessinger (loni Yamaha)
    ATV/MC-KTM-WPS: Shane McElrath, Max Anstie (loni Suzuki), Joey Savatgy
250 (Red Bull KTM Factory Racing): Max Vohland (18 let)

Obhájce titulu Cooper Webb bude jezdit s červenou tabulkou. Marvin Musquin podepsal jednoroční smlouvu řediteli motorsportu KTM Severní Amerika – legendárnímu Belgičanovi Rogeru De Costerovi. Ten vypadá stále na 50, ale je mu už 77!

Tovární jezdci Hondy: Hunter Lawrence, Ken Roczen, Chase Sexton a Jett Lawrence

Honda    
450 (Honda HRC): Ken Roczen, Chase Sexton
    MotoConcepts Racing (MCR): Justin Brayton
250 (Honda HRC): Hunter Lawrence, Jett Lawrence
    MotoConcepts Racing (MCR): Vince Friese, Mitch Oldenburg

 

Eli Tomac poprvé v modrém

Yamaha    
450 (Monster Energy Star Yamaha Racing 450 Team): Dylan Ferrandis, Eli Tomac (loni Kawasaki)
250 (Monster Energy Star Yamaha Racing): Colt Nichols, Justin Cooper, Jeremy Martin, Christian Craig, Nate Thrasher, Levi Kitchen

 

Tovární jezdci GasGas: Michael Mosiman, Pierce Brown a Justin Barcia

GasGas
450 (Troy Lee Designs/Red Bull/GASGAS Factory Racing): Justin Barcia
250 (Troy Lee Designs/Red Bull/GASGAS Factory Racing): Michael Mosiman, Pierce Brown

 

Nečekaným jezdcem Husqvarny je Malcolm Stewart

Husqvarna    
450 (Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing): Dean Wilson, Malcolm Stewart
250 (Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing): RJ Hampshire, Jalek Swoll, Stilez Robertson

 

Ex-šampion Jason Anderson nahradil u Kawasaki Tomaca

Kawasaki    
450 (Monster Energy Kawasaki): Adam Cianciarulo, Jason Anderson
250 (Monster Energy Pro Circuit Kawasaki – 29. sezona, 31 titulů): Austin Forkner, Cameron McAdoo, Seth Hammaker, Jett Reynolds, Jo Shimoda

Suzuki
450 (Twisted Tea/HEP Motorsports): Justin Bogle (loni jel KTM),
250: ?

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0 Kč od 0 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist