Filip Salač se stal Mistrem Evropy

Jedenáctiletý Filip Salač, jezdec Salač Racing Teamu, vyhrál v rámci Mini Road Racing European Championship kategorii Honda NSF 100 a stal se tak evropským šampiónem pro rok 2013.

Filip Salač se stal Mistrem Evropy
Za obrovského vedra, kdy teplota vzduchu dosahovala až na hodnotu 39°C, se ve slovinském Vransku odehrálo letošní Mistrovství Evropy Mini Road Racing. Jedním ze dvou českých jezdců, kteří se ho zúčastnili, byl i jedenáctiletý Filip Salač, který startoval v kategorii Honda NSF 100 (v kategorii Junior A startoval ještě osmiletý Štěpán Zuda, který skončil celkově na 4. místě).

Finálový víkend byl vypsán na tři závody, když jeden se jel v sobotu, další dva poté v neděli. Filip Salač do Slovinska přijel s vědomím, že po úvodním podniku, který se konal před několika týdny na chebské Kartareně Ypsilonka, a kde český závodník vyhrál obě jízdy, má v průběžném pořadí na čele šampionátu náskok patnácti bodů, které ho dělily od největšího soupeře, německého talentu Kevina Orgise. Vzhledem k tomu, že na závěrečném podniku na okruhu Pannoniaring nebude již kategorie Honda NSF 100 součástí, bylo cílem pro finále ve Vransku udržet náskok a získat titul Mistra Evropy.
Tým Salač Racing do Vranska přijel již ve středu, kdy také v odpoledních hodinách začal testováním na rozpálené trati připravovat motocykl. Pracovalo se na hledání ideálního nastavení podvozku a výběru pneumatik pro extrémní podmínky. Filip během volných tréninků zajel čas 51,6, který zopakoval v první kvalifikaci, kdy byl jediným jezdcem své kategorie, který se dokázal prosadit pod hranici 52 sekund na jedno kolo. Ve druhé kvalifikaci mladý závodník svůj čas ještě vylepšil, když se stopky v jeho nejrychlejším kole zastavily na hodnotě 51,442, což znamenalo vytvoření nového traťového rekordu pro kategorii Honda NSF100.

Po startu prvního závodu sice Filip Salač ztratil vedoucí pozici, když ho předjel Kevin Orgis, ale v závěru úvodního kola se vrátil do vedení a ihned si začal budovat náskok na své pronásledovatelé. V závodě měl ale pád Leon Orgis, bratr Kevina, a protože jeho motocykl zůstal na dráze, byl závod přerušen. Po restartu se Filip opět okamžitě ujal vedení, které si tentokrát udržel až na cílovou čáru, kde byl o 15,354 sekundy dříve, než Kevin Orgis a o 18,784 sekundy než Fin Peetu Paavilainen.
Stylem start-cíl vyhrál Filip Salač i druhý závod, ve kterém byl v souboji o druhé místo opět úspěšnější Němec Orgis, který si několikrát vyměnil pozici s nakonec opět třetím Finem Paavilainen. Třetí a závěrečný závod nejen ve Vransku, ale i evropského šampionátu této kategorie, byl dvojnásobně bodově honorován, a proto bylo důležité dokončit závod, byť Filip startoval s vědomím, že i druhé místo mu bude stačit k zisku titulu. Závod měl start při největších teplotách za celý víkend, proto bylo velkou otázkou, zda vydrží technika, či zda vydrží jezdec se svými silami v takto náročných povětrnostních podmínkách. Filip opět dobře odstartoval a šel do čela závodu, kde si neustále udržoval dostatečný náskok. Cílem projel první a potvrdil tak zisk titulu, který získal poté, co vyhrál všech pět závodů, na které byl letošní šampionát vypsán.
Tým Salač Racing si tak splnil jeden z hlavních cílů letošní sezony, kterým byl právě zisk evropského titulu. Filip v příštím roce již v této kategorii nebude startovat, jeho kroky povedou na jiný motocykl, i proto se tým chtěl s touto kategorií rozloučit evropským zlatem.

Nutno ještě poznamenat, že všechny kategorie vyhráli italští závodníci, a tak vítězství Filipa Salače bylo jediným narušením jejich nadvlády v těchto závodech motocyklových nadějí budoucnosti. O to větší radost měl tým Salač Racing, který nyní čeká série závodů v národních šampionátech Španělska a Německa.
Filip Salač:
„Jsem strašně šťastný. Bylo hrozné v takto extrémních podmínkách závodit. Pokaždé, když jsem slezl z motorky, tak jsem byl doslova na omdlení. O to víc si cením, že jsem byl schopen vyhrát všechny tři závody. Mechanici skvěle připravili motorku, která nejenže vydržela to horko, ale která i výborně fungovala. Problémem byly pneumatiky. Na takto rozpálená dráze nic nedrželo. Jediná pneumatika, která měla dobrý grip, byla ta, co jsem si jí přivezl z ADAC z Německa do Chebu. Takže jsem jí tu jezdil celý víkend a po posledním závodě měla najeto přes sto kol. Rád bych za celý tento víkend poděkoval mechanikům, především pak Vencovi, ale i našim sponzorům a mé rodině."

Nyní se již těším do Španělska, kde budeme pokračovat v našem programu. Musíme se také již rozhodnout, co ve Španělsku pojedeme příští sezonu. Také nás čekají další závody v Německu, kde vedeme šampionát a je tedy našim cílem vyhrát v poslední sezoně titul.“

Mini Road Racing European Championship 2013 – VRANSKO (SLO)

Kategorie Honda 100 – 1. závod
1. Filip Salač (CZE, Honda) 19 kol / 16:34,778
2. Kevin Orgis (GER, Honda) +15,354
3. Peetu Paavilainen (FIN, Honda) +18,784
4. Pedro John (GER, Honda) +19,790
5. Andrea Cavaliere (ITA, Honda) +31,109

Kategorie Honda 100 – 2. závod
1. Filip Salač (CZE, Honda) 19 kol / 16:33,812
2. Kevin Orgis (GER, Honda) +10,798
3. Peetu Paavilainen (FIN, Honda) +14,529
4. Pedro John (GER, Honda) +20,110
5. Andrea Cavaliere (ITA, Honda) +25,736

Kategorie Honda 100 – 3. závod
1. Filip Salač (CZE, Honda) 19 kol / 16:38,274
2. Kevin Orgis (GER, Honda) +5,633
3. Peetu Paavilainen (FIN, Honda) +7,104
4. Andrea Cavaliere (ITA, Honda) +10,548
5. Pedro John (GER, Honda) +12,311

Kategorie Honda 100 – celkové pořadí
1. Filip Salač (CZE, Honda) 175 bodů
2. Kevin Orgis (GER, Honda) 140
3. Peetu Paavilainen (FIN, Honda) 112
4. Pedro John (GER, Honda) 87
5. Moritz Jenkner (GER, Honda) 68

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist