ISDE – La Serena, Chile

Po osmadvacetihodinové cestě dorazila v sobotu večer česká reprezentace do dějiště 82. motocyklové Šestidenní, chilské La Sereny. Nejprve výprava absolvovala čtrnáct tisíc kilometrů letadlem z Prahy přes Curych, Sao Paulo do Santiaga de Chile, odkud už autobusem zamířila podél Pacifiku na sever do pět set kilometrů vzdálené La Sereny, která je nejen významných přístavem, ale také druhým nejstarším městem Chile.

ISDE – La Serena, Chile
Po příjezdu ale nebyl nikdo, kdo by myslel na krásy Tichého oceánu či na zdejší historické památky, každý si hlavně chtěl odpočinout po dlouhé a únavné cestě, kterou všichni jezdci zvládli bez problémů a hlavně bez ztráty zavazadel. Sídlem české výpravy se stal v La Sereně příjemný rodinný hotýlek Santa Barbara, postavený ve zdejším typickém stylu, jako přízemní hacienda. Na rozdíl od prašného, písečného okolí je v hotelovém areálu zelený trávník a nechybí ani malý bazén. Všichni zde našli pohodlné ubytování a především klid, protože celý hotel mají jen pro sebe. Na pláž to je asi deset minut pěšky, ale přemýšlet o koupání je zatím zbytečné. Letní sezona tady ještě zdaleka nezačala, na jižní polokouli je sice nyní „český“ květen, ale moře je studené, obloha byla v neděli zatažená, foukal vítr a vzduch měl kolem šestnácti stupňů.


Neděle, kterou začal pobyt v Chile, měla odpočinkový charakter. Po snídani se sice konala krátká porada jezdců a vedení české výpravy, ale pak už měli závodníci volno. Doprovod se naopak seznamoval s tím, co ho čeká a pod vedením Jiřího Horáka se opakovaly sportovní řády, tak aby se nikdo nedopustil v časových kontrolách a na trati zbytečných chyb. Jezdci začnou mít na pilno v pondělí, kdy se bude vybalovat kontejner, který už stojí v prostoru startu a cíle, a ve kterém dorazilo z Česka veškeré nezbytné zázemí. V úterý si už jezdci převezmou motocykly a odstartují nezbytné úpravy, doladění motorů a samozřejmě i seznámení s okolím La Sereny a první „šlapání“ rychlostních zkoušek. Ve čtvrtek má česká výprava na programu formální a pak technickou přejímkou s odevzdáním motocyklů do uzavřeného parkoviště. V neděli se uskuteční slavnostní zahájení soutěže s tradičním průvodem všech zúčastněných zemí. A v pondělí 82. Šestidenní startuje, každý den v 8,00.


Hlasy:

Ladislav Michálek: „Jsem rád, že cesta proběhla v klidu, ubytování je příjemné. V neděli jsme si dali odpočinek, jezdci mají volno, všechno začne v pondělí, kdybychom už měli mít k dispozici věci z kontejneru. Ten je už prý celně odbavený, takže bychom na tom měli být lépe, než vloni na Novém Zélandu. Motocykly KTM mají jezdci dostat v úterý, ale byli bychom rádi, kdyby to šlo už v pondělí, aby měli delší čas na přípravu a jejich zajetí.“


Bohumil Poslední: „To, co jsem zatím při cestě viděl, mi připomíná spíš sever Afriky a dakarskou rally. Je to samý písek a kameny, do toho nízké keře. Je tu hodně sucho a údajně tu skoro neprší. Bude se určitě hodně prášit…“ Víťa Kuklík: „Když tady vidím ty spousty písku, připomíná mi to Šestidenní v Brazílii. Jenom by mohlo být trochu tepleji.“


Vybalování kontejneru

V pondělí se přípravy na start chilské Šestidenní začaly dostávat do běžných pracovních kolejí. Nejprve se vyzvedlo prvních pět automobilů z půjčovny, další budou následovat na konci týdne. Pak čekala jezdce i doprovod první cesta do dějiště soutěže. Přesto, že depo stojí hned vedle golfového hřiště, vypadá okolní krajina víc jako poušť. Spousta sypkého písku všude, kam oko dohlédne. Snad sto metrů od kontejneru českého týmu už šplouchá moře. Šplouchá asi není přesný výraz, až dvoumetrové vlny dělají pořádný rachot. Všechno je teprve v začátcích, zázemí soutěže a press centrum je umístěné ve dvou velkých bílých stanech a začne fungovat teprve od středy. První motocykly však už můžete potkat na cestě po pláži do města a zpět, ostatní ještě tak daleko s přípravami nejsou. Po silnici každou chvíli přijíždí další kamión s naloženým kontejnerem. Náš byl na místě naštěstí mezi prvními a nebude se tak opakovat situace z loňského Nového Zélandu nebo Brazílie 2003. Chvíli se muselo čekat, než přijde kompetentní osoba odemknout kontejner. Po jedné urgenci se objevil člověk s kleštěmi, přestřihl jistící plombu a bylo odemčeno. Vevnitř čekala na výpravu změť přeházených věcí a částečně rozbalených motocyklů po celní kontrole. Vypadalo to, že se nic neztratilo a mělo by to být v pořádku. Pak se postavil stan a jezdci si začínali připravovat své stroje. V úterý by se další motocykly měly vyzvedávat přímo u kontejneru KTM, který už také dorazil a pak už dojde k prvnímu zajíždění nových strojů před čtvrteční přejímkou.


Čeští jezdci mají za sebou formální přejímku

V chilské La Sereně se vše připravuje k pondělnímu startu osmdesáté druhé Motocyklové šestidenní soutěže. V centru soutěže, vybudovaném na břehu Pacifiku v areálu zdejšího golfového klubu začaly ve čtvrtek formální a technické přejímky týmů, přihlášených do obou hlavních trofejí, světové a juniorské a prestižní klubové soutěže. První „formální“ vstup mají za sebou už i naši jezdci. Technická přejímka je čeká v sobotu. V přístavu La Serena vládne chladnější počasí, teploty se pohybují kolem šestnácti stupňů. Ve čtvrtek ráno dokonce asi hodinu drobně poprchávalo, což je na zdejší poměry docela nevídaná záležitost. Naši jezdci ale počasí moc nevnímali, protože museli připravit a zajet motocykly. Hlavně u značky KTM bylo nečekaně dost starostí, protože se musely měnit mimo spojkových košů také koncovky výfuku a několik dalších součástek. Motocykly KTM totiž tvoří více jak polovinu startovního pole. „Jsou to drobnosti, ale musíme to udělat, abychom měli klid,“ řekl na vysvětlenou manažer naší reprezentace, Ladislav Michálek. Značka KTM si těchto problémů byla vědoma už před odjezdem z Evropy a pro tento účel si pronajala nedaleko centra soutěže statek, kde opravy všech strojů prováděla. Vystřídali se tam i všichni naši jezdci, kteří na rakouských strojích v Chile pojedou.


Naši jezdci se sešli v centru soutěže ve čtvrtek ve třináct hodin, aby společně s vedením výpravy absolvovali nezbytnou formální přejímku, kde mimo jiné dostali svá startovní čísla. Jako první vyjede v pondělí z české třináctky na trať s číslem osm junior Jakub Horák. Poslední bude Luboš Klimeš z klubového týmu Fotoklub Jiřetín s číslem 507. V neoficiální startovní listině je zatím přihlášeno 521 jezdců ze třiceti zemí, ve Světové trofeji by mělo bojovat dvacet týmů, v Juniorské trofeji patnáct, v Klubové soutěži pojede 104 tříčlenných družstev a poprvé v historii Šestidenní budou samostatně klasifikovány ženy – přihlášeno je pět celků.


Událostí čtvrtečního dne byla tisková konference s mistrem světa a nejlepším světový jezdce posledních let, sedminásobným mistrem světa, Finem Juhou Salminenem. Ten byl současně členem finského Trophy týmu, který vyhrál světovou trofej v letech 1998, 2002, 2003, 2004 a 2006. „Těším se moc na letošní Šestidenní, která se poprvé jede v Chile. Trať bude velmi obtížná, ale na Písek jsem z domova zvyklý, i když má trochu jiný charakter. Všichni nás řadí mezi největší favority, je pravda, že obhajujeme titul, ale každá Šestidenní je jiná a ještě trvá dlouhých šest dní. Myslím si, že našimi velkými soupeři budou už tradičně nejen Italové, ale nebezpeční mohou být i domácí. Jinak pořadatelé zatím pracují velmi dobře, myslím, že po této stránce se nemáme čeho obávat,“ řekla finská hvězda novináře.


V české výpravě vládne dobrá nálada, i když všichni vědí, že na písku to bude velice tvrdé. Kromě přípravy motocyklů se jezdci vydali i na tratě rychlostních vložek, které si musí pěšky prošlapat. Doprovod mezi tím objížděl trať, aby podal jezdcům zprávy, na jaké záludnosti se mají připravit a čeho se vyvarovat. Protože nejzkušenějším jezdcem výpravy je Bohumil poslední, který má před sebou dvacátou čtvrtou Šestidenní, tak jsme se zeptali, co si o zdejší trati myslí: „Zdejší podmínky mi připomínají brazilskou Šestidenní, kde jsme jeli před čtyřmi lety, ale přesto si myslím, že tam byl ten písek pro motorkáře ještě horší, než tady. Jinak už jsem toho na písku absolvoval dost, například dvakrát v Holandsku, i když tam bylo jednou dost mokro a také ve Španělsku. Samozřejmě Dakar, ale tam to bylo hlavně o psychice. Tady není tolik samoty a člověk je členem nějaké party.“ K těm ostříleným jezdcům patří Zdeněk Gottwald, který jede v Trophy týmu. „Zatím jsme prošli vložky prvních dvou dnů, je to na písku, nic lehkého to nebude.“ A jak to zatím vidí jeho bratr Martin, který pojede v fotoklubu Jiřetín? „V pohodě. Písek jsme čekali. S motocykly jsme neměli žádné starosti, byly připraveny už z domova, tady jsme to jen přetryskovali, protože u moře je směs chudší. Jak prožívá předstartovní atmosféru své první Šestidenní Michal Kadleček: „Písek mi nevadí, je to lepší, je to lepší než tvrdý podklad v horách. Samozřejmě si to jezdec musí pohlídat, protože přední kolo se hodně boří. Jsem rád, že se tady sešla dobrá parta jezdců, bydlíme spolu, máme čas si popovídat, je to něco jiného, než u motokrosu.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist