Rozhovor s Martinem Mackem

Po Michalu Salačovi přišel na horké křeslo v naší redakci i jeden z nejúspěšnějších Čechů na Dakaru, Martin Macek. Ptali jsme se na letošní Dakar i na plány do budoucna.

Martin Macek letos bohužel Rally Dakar nedokončil pro závadu na motoru, obdobnou závadu, která ho postihla i před rokem. Do té doby se držel na dosah první dvacítky a ukazoval, že nemá problém závodit se špičkou.
Jaký byl tedy letošní Dakar? Co říkáš na omezení objemu a restriktory?
Letošní Dakar byl rozhodně zajímavý, ale bohužel čtyřistapadesátka není stroj pro mě, kluci jako Fretigne mají o 30 kilo míň a to už je hodně znát. Jezdci ze špičky navíc mění písty každý den a na soutěž mají několik motorů. Místo úspory se tedy naopak spíš celá soutěž pro týmy prodražuje. Samostatnou kapitolou jsou pak spekulace o skutečném objemu strojů, které mají pro Dakar četné úpravy.

Jak fungoval Czech Dakar team? V médiích vypadaly výstupy trochu rozpačité.

S týmem jsem byl na soutěži spokojený. Po prvních etapách, kdy se každý učil, co má vlastně dělat, se vše rozběhlo a na team bylo spolehnutí. Jediné, co týmu chybělo, byl manažer, který by koordinoval činnost celého týmu.
Bude projekt Czech Dakar Teamu pokračovat?
Pokud vše dopadne jak má, měl by tým několik dalších sezón fungovat. Vše ovšem závisí na sponzorech a financích.

Jak se vlastně k závodění staví Autoklub? V celém světě je zvykem, že místní federace podporují své jezdce.
Bohužel u nás je tomu jinak, s Autoklubem je bohužel velký problém se na čemkoliv domluvit. Podpora našich reprezentantů je opravdu špatná a ani do budoucna nejsou dobré vyhlídky. Je to vidět i na světových soutěžích, odkud naše barvy pomalu vymizely.

Čím dál častěji se v souvislosti s Dakarem 2011 skloňuje Afrika, kde bys ty osobně jel raději?
Afrika je sice tradiční a je především blíž, na druhou stranu v Jižní Americe je motosport neskutečně populární a místní jsou trochu někde jinde. Když ti v Africe vypoví technika, bojíš se, aby ti motorku za zády nerozebrali, v Americe se ti hned nabízí lidé s pomocí. Druhou kapitolou jsou trasy etap. Afrika je hodně stejnorodá placka. V Jižní Americe jsou členitější terény, střídají se povrchy, teploty, nadmořská výška. Každé má tedy své pro a proti.
Jaké máš plány na nadcházející sezonu?
Teď mě čekají především jednání se sponzory a plnění závazků. Po Dakaru už se nikomu do ničeho nechce a je to všechno mnohem složitější. Navíc letos naplno zasáhla krize, což je pro motosport opravdu velký problém. Momentálně se rozhoduji, zda a na čem pojedu další Dakar, ale trochu tu chybí nová motivace. Těšil jsem se na velkou motorku, ale pořadatelé omezili objem, takže nejzajímavější stroje na Dakaru mi o pár let utekly.
Prozraď na čem bys tedy rád jel příští sezonu?
Yamaha mi vyhovovala, ale trochu mě láká kategorie čtyřkolek. Tam nejsou žádná omezení. Na druhou stranu quady moc nikoho nezajímají a je to spíše taková doplňková kategorie. Bohužel podpora od českého zastoupení Yamahy je nulová a ani Yamaha Europe na tom není lépe. Zde se vše soustředí na silniční závody, potažmo na Rossiho, enduro a motokros je pak hodně v ústraní.
Přejeme tedy hodně štěstí do příští sezony a doufáme, že tě uvidíme sjíždět ze startovní rampy Dakaru - ať už to bude v Evropě, nebo Jižní Americe.

Díky! Vám a celé redakci hodně štěstí.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist