Dakar bez asistence pojede také hvězdný Olivier Pain

Mezi 142 motorkáři přihlášenými na Dakar 2018 je i 28 borců, kteří mají největší právo na označení "hrdinové". Pojedou totiž kategorii Malle Moto (nově Original by Motul), to znamená bez asistence. Vše, co budou mít během 14 etap v Peru, Bolívii a Argentině k dispozici, jsou motorka, jedna bedna s osobními věcmi, náhradní kolo a pneumatiky. Pro ně je právě toto ten jediný a pravý Dakar!

Žádné pohodlí obytného vozu, žádná servisní auta nebo mechanici. Zkrátka návrat ke kořenům tohoto sportu. Mezi 28 přihlášenými je i jedna dakarská superhvězda a například také český jezdec Jan Veselý z týmu Moto Racing Group. Tou hvězdou je desetinásobný účastník Rallye Dakar a bývalý tovární jezdec Yamahy Olivier Pain.  Francouz má na svém kontě už i třetí místo na Dakaru v roce 2014 a hned pět umístění v Top 10. Letos v lednu v Jižní Americe chyběl, protože se musel věnovat rodinnému byznysu, a když se chtěl nyní vrátit, rozhodl se právě pro kategorii Original by Motul. „Chtěl jsem najít nějaké kořeny, ta horečka a nadšení z prvních účastí na Dakaru už dávno zmizela. V posledních letech jsem se spíš na Dakaru několikrát ptal sám sebe: Co tady vlastně dělám? Ano, chci v kategorii bez asistence najít novou motivaci, nový adrenalin. Je to pro mne nová a velká výzva. Vždycky jsem motocyklisty bez asistence, kteří jeli jen s tou jednou bednou, obdivoval. Budu bez tlaku na výsledek, o to více si chci Dakar užít,“ řekl šestatřicetiletý Olivier Pain, který pojede na stroji KTM.

Francouz byl jako tovární jezdec Yamahy zvyklý během dakarských etap na mimořádný komfort: profesionální zázemí v bivaku, kuchaři, specialisti na výživu, mechanici, metráky náhradních dílů a spaní, jaké možná někteří nemáme ani doma. Teď bude soutěžit jako amatér, v tom nejlepším smyslu slova. „No, budou to pro mne dosud nevídané podmínky. Pořadatelé vám akceptují jenom kufr o objemů 80 litrů, náhradní pár kol, stan, cestovní tašky a několik dalších maličkostí. Ale těším se! Budu si muset hrát i na mechanika. Přiznám se, že mi to zase tak moc nejde. Znal jsem v bivaku závodníky, kteří byli výborní mechanici, ale já k nim nepatřil. Ale nebojím se toho. Když bude třeba, tak se s tím poperu. Dnešní motorky jsou stejně koncepty, věřím, že není třeba se toho příliš bát,“ říká Pain a pochvaluje si, že díky tomu, že přestoupil do kategorie Malle Moto, byl schopen stlačit svůlj dakarský rozpočet do rozhraní 50 000-55 000 eur.

Jeho fyzická příprava byla tentokrát také odlišná. Olivier využil svých zkušeností, kterých nabyl u profesionálních týmů. „Byl jsem vždy obklopen hned několika trenéry, takže teď jsem jejich cvičební programy okopíroval a trénuju podle nich sám každý druhý den.“ To, že přešel mezi amatéry, ale neznamená, že opustil své ambice. „Proč bych nemohl dojet do Top 20 konečné klasifikace? Byla by to velká rána pro kluky, kteří pojedou s kompletní asistencí,“ směje se jezdec.

V kategorii bez servisného zajištění pojede soutěž také Čech Jan Veselý, který tak bude jezdcem a mechanikem v jedné osobě, to vše samozřejmě bez doprovodu. „Uvidíme, jak moc náročné to bude, protože jsem to zatím sám nezažil,“ prozradil Honza. „Je to kategorie, odlehčeně řečeno: 'Sám si vařím, sám si peru', plus k tomu taška s oblečením, bedna s nářadím a náhradní kolo. Je to diametrální rozdíl ve srovnání s továrními jezdci, kteří mají půl kamionu vybavení. Jsem rád, že se Dakar vrací do písku, což mi moc chybělo, takže začátek bude dost krutý. Kdo zvládne úvod, myslím, že by už měl soutěž dokončit,“ uvedl jezdec Moto Racing Teamu, který má za sebou na motorce už sedm Dakarů.

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist