Dakar 2012: trasa a startovní listina motocyklů

34. ročník slavného dálkového závodu Rally Dakar je doslova za dveřmi. Uskuteční se opět v Jižní Americe a kromě Argentiny a Chile zavítá kolona jezdců tentokrát i do Peru. Startuje se na Nový rok z argentinského Mar del Plata, motocyklisty a čtyřkolkáře čeká podle posledního měření 8391 kilometrů.

Argentina a Chile si v nastávajícím ročníku Dakaru ponechají po pěti etapách, novinkou jsou pak poslední čtyři etapy v další jihoamerické zemi – Peru. Rally Dakar 2012 tak odstartuje 1. ledna na východním pobřeží Argentiny v Mar del Plata, nějakých 400 km od Buenos Aires, kde se startovalo a končilo letos. Přetěžký závod skončí v hlavním peruánském městě Limě 15. ledna. Letecky je to sice jen pár hodin cesty, závodníci však najedou cestou necestou, horskými průsmyky And a nevyzpytatelnou pouští Atacama kilometrů téměř 8500 kilometrů. Dakar má být příští rok drsný od startu až do cíle, rozhodně ubude odpočinkových míst. Trasa byla postavena se záměrem rozprostřít obtíže a překážky tak, aby soutěžící často překvapovaly a přinášely víc nepředvídatelných situací. Těžké části trasy se mohou objevit i na místech, kde to závodníci nebudou čekat.
Přímořské letovisko Mar del Plata přitáhne 1. ledna davy dakarských fanoušků při slavnostním startovním ceremoniálu. První den už ale také zavede jezdce do písečných dun podél moře. Rychlostní zkouška bude kraťoučká, zato jezdecké pole čelá dlouhý přejezd do bivaku v Santa Rosa de la Pampa. Odtud se už účastnici rally přesunou v rámco druhé etapy do šedivých dun v oblasti Nihuil, které vznikly po velkých vulkanických erupcích. Ve třetí etapě ze San Rafaelu do San Juanu poprvé jezdce očekává obávané pohoří Andy a přejezdy koryt řek, spousta děr a kamenů. Čekají se i úseky, kde se pojede na jedničku. Jaká bude 4. etapa? Opět přejezdy vyschlých koryt řek a hluboké kaňony náročné na navigaci. A pátá? Duny u Fiambalá se u jezdců netěší velké oblibě, už mnoho z nich tam v minulosti pohřbilo své naděje. Tentokrát bude trať rozdělena na dva různé úseky pro motorkáře se čtyřkolkáři a auta s kamióny.  6. etapa do Copiapó může jezdce zaskočit teplotami pod bodem mrazu, hlavně při stoupání do průsmyku svatého Františka v Andách. Tam překonají argentinsko-chilskou hranici, a to v nadmořské výšce přes 4700 metrů. V této etapě už startovní pole dorazí i do vyprahlé pouště Atacama. 7. etapa začíná a končí v Copiapó, motorky budou mít před sebou 154 km spojovacího úseku a 419 km rychlostních zkoušek. Na začátku měřeného úseku se jede mezi horami a kaktusy, pak už následují jen duny. Útěchou jezdcům může být, že další den je čeká jediné volno v programu Dakaru.  
Po odpočinku a nutných opravách strojů přichází 8. etapa z Copiapó do Antofagasty, která může patřit k těm s nejrychlejším průměrem. Má také jeden z nejdelších měřených úseků. Ani kamenité trasy vedoucí do Antofagasty se ale nevyhnou poušti Atacama. 9. etapa  nasměruje soutěžící dál na sever jihoamerického kontinentu, mezi oceán a hory. Na začátku dne závodníci projedou kaňony a dostanou se na cesty bez kamení, na kterých se ponoří do jemného písku fesh-fesh. Druhá část měřeného úseku končí stejně jako letos dlouhým a prudkým, nezapomenutelným sjezdem na břeh Pacifiku do Iquique. Následující den si jezdci do sytosti užijí nekonečných písčitých dun, na konci měřeného úseku jim jízdu zase okoření jemný prach fesh-fesh. 11. etapa poprvé v historii zavede jezdce do Peru a motorkáře čeká velmi těžká a dlouhá rychlostní zkouška, která může výrazně ovlivnit vývoj závodu. Večer do bivaku v Arequipě nebudou smět asistenční vozidla, takže si s opravou strojů budou jezdci muset poradit sami. 12. etapa znamená přejezd do historické a mýtické Nascy. Jezdci pojedou  prakticky neustále v dunách, některé prý připomínají ty v africké Mauretánii. 13. etapa je sice téměř celá o těžkých písečných přesypech, ale zato patří k těm kratším a závodníci už budou cítit, že vytoužený cíl je nadosah. Kdo chce v této etapě uspět, nesmí udělat chybu v navigaci. Jak známe z historie Dakaru, poslední, nedělní etapa už většinou o ničem nerozhoduje, Z Pisca do Limy vede spojovačka dlouhá 254 km, okořeněná rychlostním testem pouze 29 km dlouhým. I tady ale budou po cestě malé duny...a pak už ty, kteří ďábelské nástrahy Dakaru přežijí, čekají jen nekonečné ovace a oslavy v cíli. 

Rozpis Dakaru 2012 pro motocykly a quady (první číslo znamená počet kilometrů spojovacích tras, druhé jsou ostré kilometrry (RZ) a třetí celková délka etapy): 
 

 1. ledna Mar del Plata - Santa Rosa de la Pampa  763 57 820
 2. ledna Santa Rosa de la Pampa - San Rafael     487 295 782
 3. ledna San Rafael - San Juan                                 291 270 561
 4. ledna San Juan - Chilecito                                     424 326 750
 5. ledna Chilecito - Fiambalá                                     151 265 416
 6. ledna Fiambalá - Copiapó                                     394 247 641
 7. ledna Copiapó - Copiapó                                      154 419 573
 8. ledna DEN VOLNA
 9. ledna Copiapó - Antofagasta                                245 477 722
10. ledna Antofagasta - Iquique                                   9 556 565
11. ledna Iquique - Arica                                              317 377 694
12. ledna Arica - Arequipa                                           117 534 705
13. ledna Arequipa - Nasca                                        259 245 504
14. ledna Nasca - Pisco                                              100 275 375
15. ledna Pisco - Lima                                                  254 29 283
Tři měsíce poté, co se začaly posílat přihlášky na Dakar 2012, byla předběžná startovní listina motocyklů tak zaplněná, že se muselo škrtat a spousta jezdců se tak s vidinou startu rozloučila. Přihlásilo se přes 310 jezdců na motocyklech a quadech. Takový počet zájemců naposledy pořadatelé zaznamenali v roce 2007, kdy se ještě jelo v Africe. Nejvíce přihlášených pocházelo z Jižní Ameriky, Francie, Itálie, USA a Austrálie. Organizátory tak čekala velice nevděčná a složitá práce – vyselektovat z přihlášených pouhých 200 jezdců. Tento počet byl stanoven, aby soutěž byla v rámci možností bezpečná a přehledná. Přednost měli samozřejmě jezdci továrních týmů, a piloti, kteří osvědčili své schopnosti v minulých ročnících, ale ke slovu přijdou i úplní nováčci. Mezi zajímavými debutanty, kteří se vydají na dlouhou a mimořádně obtížnou trasu, budou například i francouzský silničář Matt Lagrive, vytrvalostní mistr světa, nebo tovární jezdec KTM v endurovém MS Johnny Aubert.

První (ta nesporně kvalitnější) stovka jezdců startovní listiny Dakaru 2012, ti další zřejmě nebudou mít příliš šancí na dobré umístění:
  
1 COMA Marc (ESP) KTM 450 cc
2 DESPRES Cyril (FRA) KTM 450cc Rally
3 RODRIGUES Helder (PRT) YAMAHA WRF 450
4 LOPEZ CONTARDO Francisco (CHL) APRILIA RXV 450 TUAREG
5 PEDRERO GARCIA Juan (ESP) KTM 450cc Rally
6 ULLEVALSETER Pal Anders (NOR) KTM 450 R
7 GONCALVES Paulo (PRT) Husqvarna Rally 450 RR
8 FARIA Ruben (PRT) KTM 450 CC RALLY
9 CODY Quinn Alexis (USA) HONDA CFR 450X
10 VILADOMS Jordi (ESP) KTM Rally Replica
11 PRZYGONSKI Jakub (POL) KTM 450 Replica
12 FRETIGNE David (FRA) HUSQVARNA Rally 450 RR – podle posl.informací nepojede
14 CASTEU David (FRA) YAMAHA 450 WRF Rally
15 VERHOEVEN Frans (NLD) SHERCO G 450 RR
16 PAIN Olivier (FRA) YAMAHA 450 YZF Rally
17 CZACHOR Jacek (POL) KTM 450 Replica
18 KNUIMAN Henk (NLD) KTM 450 REPLICA
19 STREET Jonah (USA) YAMAHA YZ450
20 FARRES GUELL Gerard (ESP) KTM 450 RALLY REPLICA
21 AUBERT JOHNNY (FRA) KTM 450 RALLY
22 DUCLOS Alain (FRA) APRILIA RXV 4.5 Rally
23 BARREDA BORT Joan (ESP) HUSQVARNA Rally 450 RR
24 STANOVNIK Miran (SVN) KTM 450 R
25 GOUET Daniel (CHL) HONDA CRF 450 X
26 RODRIGUES FILHO Jose helio (BRA) HUQSVARNA
27 PIZZOLITO Javier (ARG) HONDA CRF 450X
28 ZANOL FELIPE (BRA) KTM 450 Replica
29 BERGLUND Thomas (SWE) HUSABERG FE 450
30 GUASCH Marc (ESP) GAS - GAS EC 450
31 JAKEŠ Ivan (SVK) BMW G450RR
32 SVITKO Štefan (SVK) KTM 450 RR
33 BETHYS Thierry (FRA) YAMAHA
34 BOTTURI ALESSANDRO (ITA) KTM 450 RALLY REPLICA
35 CECI Paolo (ITA) KTM 450 RALLY REPLICA
36 SUNDERLAND SAM (GBR) HONDA CRF 450 X
37 KLAUMANN IKE (BRA) HUQSVARNA
38 BESNIER Arnaud (FRA) APRILIA RXV 450 TUAREG
39 GYENES Emanuel (ROU) KTM 450 RR
40 SERRADORI Mathieu (FRA) KTM 450 Rally
41 PROHENS Felipe (CHL) HONDA (Transformada) CRF450X RALLY
42 PROHENS Jaime (CHL) HONDA CRF 450X RALLY
43 PISANO Michael (FRA) KTM 450
44 DA COSTA Bruno (FRA) YAMAHA YZF
45 SANZ PLA-GILIBERT Eulalia (ESP) GAS - GAS EC 450
46 BIANCHI PRATA Pedro (PRT) HUSQUARNA TE449 RALLY
47 ZANOTTI Alessandro (ITA) TM RALLY
48 LIEFHEBBER Hans-jos (NLD)KTM 450
49 DABROWSKI Marek (POL) KTM 450 RR
50 SALVATIERRA Juan Carlos (BOL) HONDA CRF450X
51 ARREDONDO Francisco (GTM) KTM RALLY 450
53 RODRIGUEZ Claudio (CHL) HONDA CRF 450 X
55 MERKIT Kemal (TUR) KTM 450 RALLY
56 MENARD Jean-Christophe (FRA) YAMAHA YZF
57 WILLEMSEN Daniel (NLD) HONDA CRF 450 X
58 PUERTAS HERRERA Miguel (ESP) YAMAHA 450 WR
59 CIOTTI Filippo (ITA) RIEJU MOTO MRT 450
60 WATT Stanley (GBR) KTM 450 RR
61 MATTOS Dimas (BRA) KTM KTM 450 RALLY REPLICA
62 SCHWARZ David (AUS) HUSABERG FE450
63 SAGHMEISTER Gabor (SRB) KTM 450
64 SCHRÖDER DANIEL (DEU) KTM 450cc
65 LAZARD Laurent (URY) YAMAHA
66 LORMAND Etienne (FRA) YAMAHA WR 450
67 BALOOSHI MOHAMMED (ARE) KTM RALLY REPLICA
68 BARROT David (FRA) YAMAHA YZ 450 RALLYE
69 PAYEN Hugo (FRA) YAMAHA WRF
70 JAMETT Manuel (CHL) HUSQUARNA TE 449
71 BUTUZA Marcel (ROU) HONDA CRE F 450 X
72 GOUNON SERGE (FRA) KTM 450 EXC
73 BONY BRUNO (FRA) KTM 450 EXC
74 KOFMAN Erik (NLD) KTM 450 RR
75 BUSIN Pablo (ARG) YAMAHA 450 WR
76 PEDERZOLI Claudio (ITA) YAMAHA WR 450
77 PICCO Franco (ITA) YAMAHA
78 ROMERO FONT ROSA (ESP) KTM 450
79 BOULANGER EDOUARD (FRA) APRILIA 450 RXV bicylindre
80 PASCUAL Pablo oscar (ARG) JINCHENG JC450Y
81 SUESSE NED (USA) KTM 450XCW
82 GUINDANI Vincent (FRA) YAMAHA YZR
83 GOMEZ PALLAS Francisco José (ESP) HONDA CRF 450 X
84 CARILLON Patrice (FRA) KTM 450 FACTORY
85 PENATE MUNOZ Pedro Manuel (ESP) KTM 450
86 MUNK Jes (DNK) KTM 450
87 MEILLAT Christophe (FRA) KAWASAKI KLX 450 R
88 JUNCO ANDRES (ARG) KTM 450 Rally factory
89 NASCIMENTO DENISIO (BRA) HONDA CRF 450
90 DIGUIET Gilles (FRA) KTM 450 EXC
91 TONETTI NICOLA FRANCESCO (ITA) HONDA CRF 450 X
92 HAMARD Stephane (FRA) KTM 450
93 GOMEZ Jorge (ESP) Husqvarna 450cc
94 WEI Guanghui (CHN) JINCHENG JC-450Y
95 MAZET Jean-Claude (FRA) KTM RALLY REPLICA
96 CID DE LA PAZ Pablo (ARG) BETA RR 450
97 LAGRIVE MATTHIEU (FRA) YAMAHA WR 450 cc Rally
98 BLONDEAU CHRISTOPHE (FRA) YAMAHA YZF 450
99 CHERPIN Pierre (FRA) KTM 450 RALLYE REPLICA
100 VESELÝ Jan (CZE) YAMAHA


Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist