Aleix Espargaro

Málokterý z pilotů v cirkusu Grand Prix má tak pestrou (nestálou?) kariéru jako on. Během pár let vyzkoušel všechny kubatury – z malorážek se přes čtvrtlitry propracoval až do MotoGP, poté se vrátil zpátky do prostřední kubatury (tentokrát již čtyřtaktní) a opět směřuje do MotoGP. Aby těch výměn náhodou nebylo málo, tak se ve dvou sezónách představil hned ve dvou kubaturách.

Starší ze španělských bratrů, Aleix Espargaró, (závodí také jeho mladší bratr Pol) se ve světě Grand Prix poprvé představil v závěrečném podniku sezóny 2004, kterým byla Velká cena Valencie. Do závodu se bez problémů kvalifikoval a dokončil jej na čtyřiadvacátém místě, což rozhodně nebylo špatné seznámení s malorážkovou elitou. V následujícím roce 2005 už jel ve „světě“ jako stabilní pilot a hned ve třetím závodě této sezóny (Grand Prix Číny) se poprvé dostal do elitní desítky, když závod dokončil na sedmém místě. Bodoval v jedenácti závodech a v celkovém pořadí mu patřila šestnáctá příčka.
S velkými nadějemi nastoupil v roce 2006 do svojí druhé kompletní sezóny stopětadvacítek, ale štěstí mu vůbec nepřálo. S prvních sedmi závodů dokončil pouze tři, ale ani v těchto kláních nedokázal bodovat. Následoval přestup k týmu BQR, který jej ale poslal do prostřední kubatury, tedy čtvrtlitrů. Během devíti závodů druhé poloviny sezóny 2006 Aleix ukázal, že vyšší kubatura mu vyhovuje (vždyť měří 181 cm) a v sedmi závodech, které dokončil, pokaždé bodoval.
V roce 2007 zůstal ve dvěstěpadesátkách a z Hondy přesedlal na Aprilii, připravovanou v týmu Blusens. Během sedmnácti závodů dokázal jedenáctkrát bodovat a předvedl neuvěřitelnou vyrovnanost, když všechny tyto závody dokončil v rozpětí desáté - čtrnácté místo.
S celkovou patnáctou pozicí určitě v týmu panovala spokojenost a tak se Alex pro rok 2008 přesunul do „jedničkového“ týmu Lotus Aprilia, z něhož odešel mistr světa Jorge Lorenzo. O Espargarově vyrovnanosti svědčí následující výsledky: QAT – 9; SPA – 9; POR - 11; CHN – 9; FRA – 9; ITA – 9; CAT – 0; GBR – 10; NED – 17; GER – 13; CZE – 10; RSM – 0; IND – 0; JPN – 7; AUS – 8; MAL – 5; VAL – 7.
Celkově obsadil v této sezóně dvanácté místo, což rozhodně není špatné, ale v týmu Lotus měli nejspíše jiné představy a tak Aleix pro sezónu 2009 nesehnal stálé angažmá. Ve dvou závodech (Assen a Sachsenring) „zaskočil“ za Gábora Talmacsiho v týmu Balatonring a přitom získal čtvrté a sedmé místo! Těmito výkony na sebe upozornil vedení týmu Pramac Racing, kde nastoupil v MotoGP s Ducati Desmosedici (ve dvou závodech nahradil Miku Kallia a v dalších dvou pak Nicollo Canepu).
Přesto, že se jednalo o jeho premiéru v sedle speciálu nejsilnější kubatury, dokázal získat dvě jedenáctá a dvě třináctá místa a tým Pramac mu dal pro rok 2010 šanci v podobě stálého angažmá v MotoGP. Aleix si rozhodně nevedl špatně, dokázal bodovat ve dvanácti závodech a z toho sedmkrát dojel v elitní top ten. V celkovém pořadí zcela zastínil týmového kolegu Miku Kallia, ale překonal také velezkušeného Lorise Capirossiho i exmistra světa dvěstěpadesátek Hiroshiho Aoyamu.
Přesto se pro něho v následující sezóně 2011 místo v královské kubatuře nenašlo a Aleix se tak opět vrátil do prostřední kubatury. V Moto2 osedlal podvozek Kalex, připravovaný v týmu Sita Ponse a s ním se také poprvé utkal se svým mladším bratrem Polem. I když v předchozích letech platil za pravidelně bodujícího pilota, tak v této sezóně to bylo s jeho výkony jako na houpačce – zabodoval v devíti závodech, během nichž získal i jedno třetí místo z Velké ceny Katalánska, ale osmkrát na body vůbec nedosáhl. Celkové dvanácté místo není na pilota se zkušenostmi s nejsilnější kubatury žádné terno a jeho bratr Pol, přestoupivší v malorážek, nasbíral jen o jeden bod méně a skončil těsně za ním. Přesto však Aleix dostal důvěru od Jorgeho „Aspara“ Martineze a spolu s Randy De Punietem bude v roce 2012 sedlat Aprilii v nejsilnější kubatuře MotoGP a to nově specifikované podkategorii CRT.
Datum narození: 30. července 1989
Místo narození: Granollers, Španělsko
Výška: 181 cm
Váha: 70 kg

Kariéra v číslech


2004 - debut v mistrovství světa silničních motocyklů 125cc           - 24. místo v GP Valencie Honda
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů 125cc           - 16. místo (36 bodů) Honda
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 cc a 250 cc
           - 125cc (neklasifikován) Honda
           - 250cc -19. místo (20 bodů) Honda
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů 250cc
           - 15. místo (47 bodů) Aprilia
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů 250cc
           - 12. místo (92 bodů) Aprilia
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů 250cc a MotoGP
           - 250cc - 20. místo (22 bodů) Aprilia
           - MotoGP – 18. místo (16 bodů) Ducati
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
            - 14. místo (65 bodů) Ducati
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů Moto2
            - 12. místo 76 bodů) Pons Kalex

Fotogalerie 2012

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005




TOPlist