Marco Melandri

I když se mu v poslední době lepí smůla na paty, patří Marco určitě mezi ty nej... piloty v Grand Prix. Rozhodně neřekl svoje poslední slovo a má před sebou ještě hodně úspěšnou a bohatou kariéru.

První kontakt se silničními závody měl Marco Melandri v roce 1996, kdy vodil hondí stopětadvacítku v poháru Honda Trophy. Už v následující sezóně 1997 tenhle značkový pohár vyhrál a stejný úspěch si připsal i v mistrovství Itálie. Čtvrté místo pak získal v mistrovství Evropy a dokonce si vyzkoušel start v mistrovství světa, kde debutoval na divokou kartu na Masarykově okruhu v Brně. Bylo jasné, že s takovými výsledky nebude mít problém nastoupit jako stálý jezdec v Grand Prix.
Ve svojí první kompletní sezóně 1998 si ihned připsal osm umístění na stupních vítězů a z toho dokonce dvakrát vyhrál. Celkově získal třetí místo a takový vstup do světového šampionátu neměl ani Valentino Rossi (ten ve svojí první sezóně 1996 skončil devátý) a tak bylo jasné, že Marco bude následující rok patřit mezi největší aspiranty na zisk titulu.
Povedlo se mu sice získat pět vítězství (spolu se stájovým kolegou Masao Azumou největší počet ze všech startujících), ale protože čtyřikrát nebodoval, titul v sezóně 1999 získal díky větší vyrovnanosti Emilio Alzamora, který nezvítězil ani jednou.
V roce 2000 přešel do třídy čtvrtlitrů, kde měl u Aprilie nahradit Valentina Rossiho, přestoupivšího do pětistovek. Mnoho fanoušků očekávalo, že jeho vstup do dvěstěpadesátek bude stejně ohromující, jako v nižší kubatuře, ale žádná velká pohoda to pro Marca rozhodně nebyla. Poprvé na stupně vítězů vystoupil až ve dvanáctém závodě a hlavně díky vydařenému závěru sezóny si připsal aspoň celkové páté místo.
O rok později v sezóně 2001 to už bylo o poznání lepší, devětkrát stál na bedně a jednou dokonce vyhrál. V celkovém pořadí před ním skončili pouze japonci Daijiro Kato a Tetsuya Harada. Titul mistra světa získal Melandri už následující sezónu, ve které byl jeho největším soupeřem Fonsi Nieto. Ten ale po poměrně vyrovnaném začátku sezóny 2002 postupně ztrácel dech a Marco tak zvítězil celkem v devíti závodech z šestnácti! Po třech letech ve čtvrtlitrech, završených ziskem titulu, následoval logicky přechod do nejvyšší kubatury.
První dva roky 2003 - 2004 startoval v sedle Yamahy a začátky v této třídě byly hodně těžké. V první sezóně dojel pouze třikrát v první desítce a skončil na patnáctém místě a o rok později si sice připsal dvě třetí místa, ale v celkovém pořadí si polepšil pouze o tři příčky.
Výrazně si polepšil až po přechodu na motocykl značky Honda, kdy s jejím modelem RC 211V získal v roce 2005 druhou pozici za “absolutním” Valentinem Rossim (první Rossi 367 bodů – druhý Melandri 220 bodů).
Se stejnou značkou následovaly dva malinko hubenější roky 2006 - 2007, aby v sezóně 2008 přišel naprostý propadák s Ducati. Přestože “Ježka” mnoho fanoušků i odborníků tipovalo na boj o titul mistra světa, Marco se za celý rok s duknou neskamarádil a jenom třikrát skončil v první desítce. Celkově z toho bylo tristní sedmnácté místo a i když smlouva s Ducati byla původně podepsaná na dva roky, už v průběhu první sezóny bylo jasné, že bude ukončena po první roce.
Melandri si tak chtěl spravit chuť v sezóně 2009, na kterou podepsal smlouvu s továrním týmem Kawasaki, ale všichni dobře víme, jak celé “fabrické” angažmá dopadlo.  Mnozí předpovídali tomuto sympatickému Italovi další propad ve výsledkové listině, ale opak se stal pravdou. Motocykl Kawasaki, opečovávaný v soukromém týmu Hayate Racing byl hlavně v první části sezóny rozhodně konkurenceschopným náčiním a Marco se často pohyboval ve skupině, bojující o čelní pozice. Ve francouzském Le Mans dojel dokonce na druhém místě a v celkovém pořadí si připsal desátou pozici, což před sezónou určitě nikdo nečekal. Proto si ho pro rok 2010 vybral Fausto Gresini, v jehož týmu San Carlo pojede v sedle Hondy RCV 212 V.


Datum narození: 7. srpna 1982
Místo narození: Ravenna (Itálie)
Bydliště: Leicestershire (Anglie – asi 2 km od okruhu Donington Park)
Výška: 166 cm
Váha: 64 kg
Hobby: motokros, automobily

Kariéra v číslech:

1996 - Honda Trophy - 13. místo
1997 - Honda Trophy - 1. místo
             - mistrovství Itálie - 1. místo
             - mistrovství Evropy - 4. místo
             - debut v mistrovství světa silničních motocyklů
1998 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 3. místo (202 bodů) Honda
1999 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 2. místo (226 bodů) Honda
2000 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 5. místo (159 bodů) Aprilia
2001 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 3. místo (194 bodů) Aprilia
2002 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 1. místo (298 bodů) Aprilia
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
            - 15. místo (45 bodů) Yamaha
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 12. místo (75 bodů) Yamaha
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 2. místo (220 bodů) Honda
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 4. místo (228 bodů) Honda
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 5. místo (187 bodů) Honda
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 17. místo (51 bodů) Ducati
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 10. místo (108 bodů) Kawasaki

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999

Fotogalerie 1998

Fotogalerie 1997




TOPlist