Fonsi Nieto

Synovec třetího nejúspěšnějšího jezdce všech dob ukončil loni kariéru. Bojovný jezdec, který vybojoval titul vicemistra v roce 2002, zkoušel ještě štěstí v Moto2 a superbicích. Celkově to dotáhl ze všech Nietových potomků nejdál, na pomyslný titul to ale stejně nestačilo.

Již od narození měl ve velké motorkářské rodině poměrně rychlé a snadné jezdecké začátky. Nejprve to zkoušel jako mnoho ostatních na minibicích, aby později přešel do kubatury 125ccm. V sedmnácti letech zvítězil ve španělském mistrovství na Hondě NSR. Později titul zopakoval ještě na Aprilii a stal se také španělským králem kubatury 250 na Yamaze. Prakticky teprve ve dvaceti letech získal svoje první body v mistrovství světa, což zejména z dnešního pohledu je poměrně pozdě. První starty byly ovšem velice úspěšné, Fonsi se totiž pohyboval neustále kolem míst zaručujících body.
V roce 1999 již jel celý seriál za tým Yamaha D´Antin s celkovým 23. místem. Motocykl ovšem vůbec nebyl konkurenceschopný a tak Fonsimu nezbývalo než opět (tentokrát již počtvrté!) změnit značku na tovární Aprilii.
Zkušenosti ze španělského mistrovství se mu ovšem hodily a v roce 2001 již skončil na velmi pěkném pátém místě.
Zejména se mu povedl domácí závod ve Valencii, kde skončil třetí. Rázem se stal Nieto velkým kandidátem na zisk možného titulu v následujícím roce 2002. Dvěstěpadesátky ovládla Aprilia, ale za hlavního koně si tehdy zvolila Melandriho. Nietovi nestačil zisk 4 vítězství, 9 pódií a 9 pole position. Přiznám se s ohlédnutím na tento rok, že mě velice překvapil svým dravým pojetím jízdy. Melandrimu ani dalším soupeřům nic nedaroval a dokázal mnohdy stáhnout velký náskok zejména za deště. Do závodu v Barceloně ještě držel jezdec týmu Telefonica MoviStar s Melandrim krok (také díky Italovým zraněním), nicméně pak následovala šňůra 4 vítězství „Macia“ a Nieto nedokázal kontrovat.
Rok 2003 skončil pro Nieta určitě zklamáním. Celkově páté místo a pouhé jedno vítězství – to byl v porovnání s rokem předcházejícím ústup ze slávy. Do cesty se mu postavil věčný rival Rolfo, mladíček Poggiali a Elias s Francouzem DePunietem. Pravdou však je, že Fonsi do poslední chvíle bojoval o celkový bronz. Hlavně nebyl spokojen s tím, že byl ve stáji preferovanějším jezdcem Elias. Tato znechucenost vyústila ve změnu. A dalo se to očekávat, neboť na jeho místo měl nastoupit Pedrosa, čerstvý mistr světa stopětadvacítek.
Nieto v roce 2004 závodil za Repsol. Zůstal věrný značce Aprilia, ale konečné sedmé místo a pouze ojedinělý úspěch z Jerezu definitivně pohřbilo naděje na další světlou budoucnost. Vytratila se i pověstná dravost.
Fonsi pak musel čekat dlouhé tři roky na další svezení mezi elitou v sedle Kawasaki v královské kubatuře. Stálý jezdec se však z něho nestal, i když se tehdy hodně spekulovalo nad touto alternativou. Španěl později přešel do superbiků a ani tady se nezastavil další pád. Celkově sedmnácté místo u továrního týmu Kawasaki bylo v roce 2005 zklamáním.
O rok později (2006) se už dařilo více. Hodně se zapracovalo na vývoji motocyklu a v Assenu dojel Fonsi třetí, čímž přispěl k pódiu pro Kawasaki. Tato značka se tehdy prosadila na stupně vítězů v obou jízdách po dlouhých pěti letech v kategorii superbike. O pozici stájové jedničky soupeřil Fonsi s Chrisem Walkerem a tento interní souboj s daleko zkušenějším superbikerem jen těsně prohrál.
V roce 2007 se Nieto na jeden závod vrátil do mistrovství světa (MotoGP) v sedle Kawasaki, která tak ocenila Španělovy služby a nabídla mu stroj pro závod v Le Mans. Bylo z toho jedenácté místo a 5 bodů do klasifikace. Prioritou zůstaly superbiky. Celkově skončil Fonsi dvanáctý s jedním bronzem z Magny Cours. Pro tuto sezónu nahradil Walkera Laconi.
Další rok 2008 přinesl posun v celkově klasifikaci. Lví podíl na tom měla změna značky na Suzuki a přítomnost v továrním týmu Dark Dog racing po boku Maxe Neukirchnera. Hned druhá jízda úvodního podniku v katarském Losailu skončila vítězstvím. Nieto se stal v pořadí 56. vítězem superbiků. Především také potěšilo uhájení prvenství v závodě před Rubenem Xausem. V dalším průběhu šampionátu už ale Fonsi nasbíral jen dvě pódiová umístění (z toho jedno znovu na oblíbeném Magny Cours). Záhy však přišlo velké vystřízlivění, když si továrna Suzuki překvapivě vybrala pro další rok Neukirchnera a Kagayamu (toto rozhodnutí však později stejně neneslo kýžené ovoce). Nieto zpočátku vůbec v MS nenastupoval.
Teprve kolem půlky sezony 2009 získal první body, ovšem jen v pozici zaskakujícího jezdce za Carla Muggeridge. Složitá situace nakonec skončila přestupem k Ducati do satelitního týmu. Tyto potíže, které byly velice nečekané, skutečně zřejmě zapříčinily odchod Fonsiho do Moto2.
V roce 2010 dosáhl se 45 body na 18.místo. Čekalo se asi více, Fonsi se po 6 letech v MS neprosadil. Podobně jako Rolfo koketoval ještě s myšlenkou dál závodit v superbicích. Před začátkem další sezóny se rozhodl předčasně ukončit kariéru, přestože měl místo u týmu G22 Racing. Zůstalo po něm pět vítězství a titul vicemistra v roce 2002, kdy bojoval v památných bitvách s Melandrim.
Datum narození: 2. prosince 1978
Místo narození: Madrid (Španělsko)
Výška: 175 cm
Váha: 70 kg

Kariéra v číslech:


1998 – mistrovství světa 125 ccm
              - 29. místo (3 body) Honda
1999 – mistrovství světa 250 ccm
             - 23.místo (10 bodů) Yamaha
2000 – mistrovství světa 250 ccm
              - 14.místo (35 bodů) Yamaha
2001 – mistrovství světa 250 ccm
              - 5.místo (167 bodů) Aprilia
2002 – mistrovství světa 250 ccm
              - 2.místo (241 bodů) Aprilia
2003 – mistrovství světa 250 ccm
              - 5.místo (194 bodů) Aprilia
2004 – mistrovství světa 250 ccm
              - 7.místo (124 bodů) Aprilia
2005 – MS Superbiků
              - 17.místo (37 bodů) Kawasaki
2006 – MS Superbiků
              - 10.místo (139 bodů) Kawasaki
2007 – MS Superbiků
              - 12.místo (125 bodů) Kawasaki
2008 – MS Superbiků
              - 6.místo (256 bodů) Suzuki
2009 – MS Superbiků
              - 21.místo (22 bodů) Ducati
2010 – mistrovství světa Moto2 - 18.místo (45 bodů) Moriwaki

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999




TOPlist