PROFIL MOTORKY

ČZ 175/477 (1971)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník VGT
Vloženo 22.3.2015
Aktualizováno 10.12.2023
Zobrazeno 8 245x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8

Popis motorky


Číza s neodpojeným mazáním Posilube, slušně zachovalá, téměř v originálním stavu.
R.v. 1971, od roku 1982 uschována v suché garáži, v roce 2014 opět vyjela.

Více fotografii

Výška jezdce: 172 cm

První dojmy - Číza byla odstavena údajně v roce 1982 tím způsobem, že byl uzavřen kohout paliva a "vytažen bošák" ze spínací skříňky. V roce 2014 se garáž vyklízela, majitel mi Čízu odprodal -- v motorce byl původní benzín, olej v nádržce, akumulátor byl "pěkně vykvetlý", avšak nevyteklý. Motor šel protočit. Vyčistil jsem sítko palivového filtru, dal nový benzín do nádrže (raději jsem dal benzín s olejem), nafoukl pneumatiky, připojil nabíječku baterií 6 Voltů, párkrát prošlápl motor naprázdno. Po zapnutí zapalování a prvním šlápnutí mne Číza kopla, na druhé šlápnutí motor naskočil - odpojil jsem nabíječku a vyrazil na projížďku. Všechno funguje, jede, svítí, brzdí, troubí - čerpadlo dodává olej, bude to však chtít celkově projít a poladit/seřídit/prověřit (čerpadlo, brzdy, tlumiče, elektrika). Trochu se toho ještě bojím - abych nezadřel motor - ale Posilube rozhodně chci zachovat.

Motorku bych doporučil pro - Ve 21.století je to motocykl vyloženě již jen pro "staromilce" :-) Ale ve své době to byly velmi oblíbené motocykly - tehdy moderní vzhled, nízká hmotnost (112 kg), výkon motoru - opět na dobu vzniku - obstojný, pro kratší jízdy naprosto vyhovovaly a byly o dost levnější nežli JAWY 350. Do cca 80 km/h příjemná jízda - při rychlostech vyšších (do 105 km/h) již citelné vibrace od motoru.

Doplňky na motorce - Motocykl je v "přísně původním", patinovém stavu. Jen pneumatiky a duše (z roku 1971) - ty budou chtít vyměnit.
Edit.: To se i potvrdilo = zpuchřelé duše při dalších vyjížďkách zabránily šťastnému návratu domů ... (jednou jsem ručně dotlačil, podruhé jsem se vrátil autem, moto na přívěsném vozíku).

Recenze

Chtěl jsem motocykl, na jaké jsem jezdil v mládí a aby byl v původním stavu, bez různých "vylepšujících" úprav uskutečňovaných hlavně mladými jezdci - i já jsem býval v minulém století takovýto "tuner" a svou tehdejší Čízu jsem si v té době historicky znehodnotil - mám ji dodnes, ale teď jsem koupil další, tuto "nevytuněnou".
Nic na ní nehodlám vylepšovat, zůstane tak, jak ji ve Strakonicích stvořili.
Poznáte někdo - co je na mé "nové" motorce nepůvodní, co je tam navíc ?



Na fotce níže je odkrytované, ale neodpojené čerpadlo Motorpal, "srdce" systému přimazávání dvoutaktu čerstvým olejem - systém u značky ČZ nazývaný Posilube. (u Jawy se tento systém nazýval Oilmaster).



Olejoznaky se vyráběly ve dvou provedeních (dva různé tvary sklíček). To sklíčko s rovnou zadní stranou - na obrázku vpravo - neukazovalo zrovna dobře stav oleje v nádržce, když tam bylo 0,1 litru oleje a méně.



Víčka olejových nádržek též nebyla vždy stejná. Nejde o barvu víčka (ta černá povrchová úprava víčka není původní), původní provedení je hliníková slitina bez povrchové úpravy barvou. Jde o tvar toho víčka.



Povšimněte si "zavzdušňovacího otvoru" u víčka novějšího provedení.



Přítomnost či nepřítomnost zavzdušňovacího otvoru u víčka nebyla hlavním důvodem, proč tento systém mazání motoru nezískal dobrou pověst, ještě dnes se v internetových diskuzích objevuje, že to byl nespolehlivý systém. Nesouhlasím s tím, byl to systém, který vyžadoval aspoň základní péči ze strany uživatelů -- což se mu vždy nedostalo. Především a hlavně - musel být v nádržce olej - a muselo ho být dostatečné množství. Nejlépe více, než je okénko olejoznaku. Pohleďte na výtokové filtrační sítko oleje z nádrže.





Je to sítko z mosazné síťoviny určené na filtraci kapaliny o nízké viskozitě, takto se zhotovovaly sítka na filtraci benzínu. Navíc je tohle olejové sítko docela drobné, malé - i na ten benzin je několikrát větší. K tomu ještě je umístěné nastojato - kdyby bylo alespoň větší a umístěné naležato. Takto, pokud je hladina oleje vyšší než výška sítka, filtruje se celým povrchem tohoto hustého malého sítka.




Při použití vhodného oleje systém mazání funguje vcelku dobře (olej teče samospádem z nádržky dolů do čerpadla, čerpadlo odměřuje (dávkuje) olej, motor ho z čerpadla podtlakem vysává nahoru do sacího potrubí).
Pokud je oleje v nádržce málo, méně než je výška sítka ... průchodnost oleje sítkem se zmenšuje. No a když je v zimě ještě navíc viskozita oleje vysoká (olej je "hodně hustý") - už je problém, aby prošlo sítkem dostatečné množství oleje. Tuzemský olej M2T nebyl zrovna vhodný pro tento způsob mazání, neboť v 70 letech se dodával velmi hustý (viskozita ve třídě SAE 50, teprve později SAE 40). Proto se např. do výdejních stojanů čerpacích stanic dodával ve verzi M2T mix, v této verzi byl olej předředěn, aby s ním čerpadlo výdejního stojanu mohlo lépe pracovat. A výrobce ČZM Strakonice do systému Posilube předepisoval na zimu olej M3AD -- který má za nízkých teplot 3 až 4 krát nižší viskozitu než "klasický" M2T. To tehdy málokdo bral v potaz = "olej jako olej, vždyť je to stejné". Při teplotě 0°C ale má M3AD viskozitu (hustotu) 615 cSt, M2T měl viskozitu přes 2100 cSt.
A další věc pro získání špatné pověsti: při prodeji motocyklů se zpočátku dávalo do nádržky co nejméně oleje (ať si olej dokoupí a dolije nový majitel sám). No a on tak maximálně koukl do okénka olejoznaku a nejenže v ten okamžik nedolil - on pak následně někdy ani nedojel domů z Mototechny, protože cestou domů zadřel motor ... Pohledem na výši oleje v olejoznaku se totiž zdá, že hladina je ještě v pořádku, ale olej nutno doplnit ještě předtím, než hladina dosáhne rysky v polovině výšky okénka olejoznaku (viz. foto výše v tomto popisu). To už pak může být pozdě. Alespoň u této mojí Čízy to tak je, olej díky své viskozitě a vzlínavosti prostě zcela nevyteče z olejoznaku, zdá se, že v nádžce ještě oleje zůstává dostatek - ale on už tam být nemusí, čerpadlo tedy může nasát vzduch Prostě to chtělo pozornost a péči ze strany uživatelů, na což nebyli zvyklí -- takže tento systém mazání dvoutaktních motorů v tehdejším Československu moc oblibu nezískal, lidé olejové čerpadlo rovnou preventivně odpojovali. No a například do Ruska se československé motocykly s těmito systémy mazání raději vůbec nedovážely (jinak čsl.motorek šlo do Ruska móóc a moc).
Jsem rád, že jsem Čízu s původním, funkčním a nikdy neodpojeným čerpadlem získal.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
ROURA
ROURA napsal 21.02.24 v 22:27 10b.

Hezky ses rozepsal o tom mazání. Fajn info

N.I.C.K.
N.I.C.K. napsal 10.11.20 v 06:03 10b.

Krása. Posilube mám taky ale mám z toho strach. Obzvlášť teď po generálce. Škoda, že jsem se s tím nemohl naučit před GO. Každopádně velký palec nahoru za odvedenou práci!

N.I.C.K.
N.I.C.K. napsal 10.11.20 v 05:59

Krása. Posilube mám taky, ale mám z toho strach. Obzvlášť teď po generálce. Škoda, že jsem se s tím nemohl naučit před GO. Každopádně velký palec nahoru za odvedenou práci!

koudelka_v
koudelka_v napsal 27.12.15 v 06:54 10b.

Pěkná...není nad původní stav.

MimoCZ
MimoCZ napsal 15.11.15 v 07:55 8b.

Krása

Více komentářů



TOPlist