renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Suzuki SV 650 (2003)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník _TB_
Vloženo 23.5.2013
Aktualizováno 11.9.2013
Zobrazeno 1 721x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Omezení výkonu SV na 25 kW (co možná nejlevněji)

Vloženo: 18.06.2013, Uskutečněno: 17.06.2013, Stav tachometru: 53300 km, Zhlédnuto: 90x


Jakožto držitel oprávnění A18, resp. A2 můžu jezdit pouze na motorce o určitém výkonu. Proto bylo třeba výkon eSVéčka oficiálně snížit, což se mi právě konečně podařilo. Nebylo to úplně jednoduché, a proto jsem se rozhodl uvést zde svůj postup, aby sloužil jako návod všem, kteří mají podobný problém.
Věcnější článek s diskuzí je na SV foru.
Zde v úvodu obšírně popíšu, jaké způsoby jsem zkoušel a proč nakonec nevyšly, abyste věděli, co všechno jsem bral v úvahu. Pokud vás zajímá jen jak celou věc provést, přeskočte na postup.

Úvod
Postupně jsem objevil různé možnosti, kterými lze výkon SV snížit:

  • sada Alpha Technik (dorazy na plyn apod.)
  • nová řídící jednotka přímo od Suzuki namontovaná v autorizovaném servise (jiná palivová mapa)
  • použití omezovací ŘJ z druhé ruky
  • omezovací sada podobná Alpha Techniku vyráběná a dodávaná přímo Suzuki

První varianta byla pro mě asi nejrychlejší, nejjednodušší a stoprocentně proveditelná. Způsob, jakým je provedeno omezení, se mi ale nelíbil a cena min. 8000 mi taky zrovna radost neudělala. Hlavně když si uvědomím, že za ty peníze dostanu kus papíru, plíšek, dvě podložky a šroubek. Nechával jsem si ji jako jistotu, když by nic jiného neklaplo.
Druhá varianta je nepoužitelná a uvádím ji jen proto, že existuje. Číslo na cenovce nové jednotky je totiž pěticiferné a kupovat takový díl za podstatnou část ceny vlastní motorky je na hlavu.
Vyměnit originální jednotku za už použitou omezovací je mnohem levnější a proto rozumnější a zdálo by se, že to není problém, jenže vám stále někdo musí potvrdit, že výkon byl skutečně omezen a to schváleným způsobem. V tomto případě je to opět sama Suzuki, resp. její dovozce Suzuki Motor Czech, s.r.o. Věc by se tedy musela zařizovat přes autorizované servisy Suzuki. Když jsem ale do všech přilehlých (Břeclav, Pardubice, Pelhřimov, Slušovice) volal, všude mi řekli, že to dovozce neschválí. Prý to tak kdysi šlo (což je v souladu s tím, co píše popi na SV foru), ale teď už to možné není. Uváděli pro to různé, dost paranoidní důvody. V té době jsem objevil čtvrtou variantu omezení. Nenechte se však odradit a vytrvejte. Po otravném množství hovorů a mailů z mé strany položil p. Štumpa (jemuž tímto upřímně děkuji) z Mot Artu Praha oficiální dotaz dovozci, a ten odpověděl, že to možné je. Více v postupu.
Čtvrtou možnost uvádím spíše pro zajímavost. Suzuki vyrábí škrtící sadu zřejmě na podobném principu, jako Alpha Technik. Ta se běžně používá v Německu a dalších zemích a její cena je méně než 1000 Kč (údajně by se měla dát sehnat nová i za cca 350). Tuto možnost nikdo, s kým jsem telefonicky mluvil, neznal a měli mě za blázna, potom ale podle kódu (990D0-17G00-UK3) našli v katalogu položku, konstatovali, že je to opravdu ono, ale dodali, že to použít nemohu, protože není homologovaná pro ČR. Zvláštní. Můžu si ji koupit, oni mi ji mohou namontovat, výkon to sníží, ale jezdit na tom stejně nemůžu.

Za vydatnou pomoc se sháněním informací děkuji Jiřinovi.

Postup
Jak jsem uvedl dříve, dovozce mi nakonec potvrdil možnost omezení výkonu použitím omezovací jednotky z druhé ruky. Podmínkou bylo doložit snížení výkonu měřením na motorové brzdě. Důrazně doporučuji všem, kteří mají v úmyslu nechat si omezit výkon podle kroků zde uvedených, aby nejdříve zavolali nebo napsali (nejlépe obojí) do servisu, se kterým přitom chtějí spolupracovat (viz seznam autorizovaných prodejců), ujistili se, že to půjde, a zjistili, co po nich bude kdo chtít.
  • Poté, co jste se ujistili, že to je možné provést, budete potřebovat řidící jednotku (CDI) s palivovou mapou na 25 kW. Originální CDI (53 kW) nese nápis, jehož první dva řádky jsou F8T95771 MGT060. Budete potřebovat takovou, kde bude místo toho F8T95772 MGT061 (na obrázku níže), zkrátka obě poslední čísla jsou o jedna větší. Můžete si ji sehnat, kde chcete, občas se někde nějaká objeví na internetu k prodeji, já tu svou sehnal tak, že jsem obeslal několik lidí, kteří prodávali díly z bouraných SV, a našel člověka, který měl CDI ze SV omezeného ve Francii. Požádal jsem ho, aby mi opsal nebo vyfotil ten nápis, a když se shodoval, koupil jsem ji.
  • Pokud jste se servisem domluveni na tom, že si jednotku vyměníte sami, udělejte to. (Pokud trvají na tom, že to musí udělat oni, nechte je to udělat nebo zkuste jiný servis.) Výměna je velmi jednoduchá, CDI se nachází pod sedlem jezdce, před výměnou můžete pro jistotu odpojit baterku. Je dobré zbavit se též všech věcí, které by vám mohli výkon zbytečně zvyšovat, u měření chcete dopadnout co nejhůř, tedy mít výkon co možná nejnižší. Pokud máte motorku trochu v ruce, můžete pak zkusit, jestli výkon opravdu klesl. Podstatná změna přichází ve vysokých otáčkách, neměli byste být schopni zrychlovat nad 150-160 km/h.
  • Proběhlo-li vše v pořádku, domluvte se na měření výkonu. Nejlépe v servise Suzuki (viz odkaz výše), odkud mohou poslat papíry o omezení přímo dovozci do Prahy. Já využil služeb Triskelu Břeclav (p. Konečný).
  • Jakmile je výkon změřen a papíry odeslány, nastává fáze čekání na potvrzení od dovozce. Bylo mi řečeno, že to bude 10-14 dní, ve skutečnosti to byly tři týdny.
  • Po oné čekací době obdržíte obálku, kterou Suzuki poslalo na vlastní náklady a v ní je originál dokladu o snížení výkonu ze servisu a zdvořilostní dopis obsahující souhlas dovozce a technické podrobnosti omezení. Obé teď můžete odnést na úřad a odevzdat technikovi, který by vám měl na oplátku slavnostně zapsat řádek o provedeném omezení do TP a vydat nové ORV.

Celkové náklady
  • použitá omezovací jednotka: 1800 Kč + poštovné
  • měření výkonu: 900 Kč
  • poplatek na úřadě: 50 Kč

+ telefon, cesta, nervy, ...
(Pozn. Uvedené výdaje jsou mé vlastní, vaše konkrétní se pochopitelně mohou do jisté míry lišit.)

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
_TB_ (0) napsal 10.04.2016 v 21:32

Po krátké konzultaci s googlem to vypadá, že Cagiva Raptor 650 r. v. circa 2003 má podle očekávání shodnou řídicí jednotku, takže omezit výkon by takto jít měl. Jiná otázka je, jestli to projde úředně , tj. se zápisem do techničáku, což je zřejmě to, co tě zajímá nejvíc. Je každopádně potřeba mít potvrzení výrobce/dovozce, že omezení výkonu bylo provedeno schváleným způsobem, takže by bylo nutné zjistit, jak to má Cagiva (obvolat autorizované servisy nebo přímo dovozce). Jestli to půjde přes Suzuki, když je to motor Suzuki, to nevím. Za pokus by to stálo, jde koneckonců o výkon motoru. Rozhodně bych si to nechal potvrdit někým věrohodným. Taky nemůžu ručit za to, jestli se nějak nezměnily podmínky, přecejen už je to pár let.
No, rada zní obvolat a obmailovat úplně všechno, dokud nenarazíš na člověka, který o tom ví dost, aby to dokázal spolehlivě potvrdit nebo zamítnout, čím blíže dovozci, tím lépe. Ideální je mít přímo vyjádření dovozce na oficiální dotaz, jako jsem měl já.

Pokud bys chtěl kontakty na chytré pány od Suzuki, napiš, zkusil bych je vyhrabat. Každopádně přeju hodně štěstí.

FildaCrow (0) napsal 10.04.2016 v 20:41

Parádní informace, děkuju moc za ně. Jinak tohle by šlo udělat i na Cagiva Raptor 650 když je tam motor z SV650, ne?


Nejnovější záznamy v deníku
  • SV setkání 2013

    Tak jsem alespoň nakouknul na již tradiční víkendové setkání eSVéček a dal si s "kolegy" oběd v Humpolci. Myslím, že Jiřinova motorka pěkně zafungovala k prolomení ledů, protože ji všichni znali a já tak nebyl úplně cizí

    Typ: Sraz
    Vloženo: 11.09.2013
    Uskutečněno: 31.08.2013
    Tachometr: 57600km
  • SV v Kosmu aneb výlet na Šumavu

    17. 8. jsem vyrazil na Šumavu a 22. 8. jsem se vrátil zpět. Velmi podobný výlet jsem si udělal loni na CBR, takže jsem věděl, o co půjde. Těšil jsem se a nebyl jsem zklamán. :-) Cesta tam byla vynikající, počasí ideá

    Typ: Dovolená
    Vloženo: 24.08.2013
    Uskutečněno: 17.08.2013
    Tachometr: 56500km
  • Testy továrního týmu Yamaha v Brně

    7. a 8. 8. 2013 probíhaly na Masarykově okruhu privátní testy Yamahy. Mám to doslova pár metrů od domu, takže by byla škoda se tam nepodívat. A jak jinak se tam dopravit než na motorce. :-) První den jsem Rossiho s Lo

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 15.08.2013
    Uskutečněno: 07.08.2013
    Tachometr: 56100km


TOPlist