renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník masev
Vloženo 24.6.2022
Aktualizováno 26.7.2022
Zobrazeno 6 152x
HODNOCENÍ PROFILU OD 24 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8

Popis motorky


Africa je pohodovej adventure stroj, kterej překvapí zábavným motorem a skvělým podvozkem.

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:Honda Lety - Racing Team HJM (Dobř

Výška jezdce: 190 cm

První dojmy - První dojmy na nové Africe popravdě nebyly nijak valné. Předek se v rychlosti okolo 50 km/h houpal, když jsem okolo 70-80 km/h pustil rudla, klepal se jak osika. Rada kluků z Hondy Lety, že řídítka se mají držet, mě fakt neuspokojila, sundal jsem přední kolo a odvezl ho docentrovat, bylo dost rozhozený. Nakonec mi dali za pravdu a když mi ho vrátili, klepačka řídítek úplně zmizela. Klucí japonský, tohle jste mohli u motorky před prodejem odladit, sorry jako! Houpání předku tam ale bylo pořád. Pomohla až jiná guma, OEM Bridge guma byla asi křivá a navíc fakt nic moc. S novými Karoo Street od Metzeler se motorka chová řádově líp. Takže dámy a pánové pozor, Africa je hodně citlivá na dobrou gumu vpředu! Pokud se vám předek houpe, gumu vyměnit. Jinak je ale podvozek vynikající. Nečekal bych, že budu mít u motorky na štaflích takovou jistotu v zatáčce. I když to rozhodně není tvrdej sporťák, pořád víte, co dělá přední kolo a kudy chce jet. To u GSa člověk nevěděl, jestli tam to kolo vůbec je. Srovnávat ale Africu s GSem nedává smysl. GSso je celkově vypilovanější, výkonnější… na druhou stranu těžší a minimálně o třetinu dražší. Afrika je něco mezi středními endury typu KTM 890, Tigera 900 a big boys typu velkýho GSa, 1290 Advíka nebo novýho Haryka PanAm. Je to takovej dost dobře vymyšlenej a udělanej kompromis mezi střední a velkou adventurou.

Doplňky na motorce - Pořídil jsem horní kufr a lešení na boční kufry od SW-motech. Němci to vymysleli skvěle, na lešení se díky adaptérům nechá připnout prakticky cokoliv od SW, Givi, Shad, Hepco a dalších. Lešení jde navíc jednoduše sundat (bez šroubování), takže ho vozím jen, když fakt potřebuju. Po stranách vozím na long tripy měkký brašny od Givi. Na menší tripy jsem koupil ještě polotuhej Urban bag na nosič taky od SW-motech, abych jako trouba nevozil plechovou kredenc a v ní jednu mikinu, trenky, pantofle a peněženku. No ale co kdo vozíte za bagáž, stejně jako co vozíte v ní, je jen a jen na vás.
Pod sedlo Afriky se toho moc nevejde, no a tak jsem špekuloval, kam strčit sadu na zaknotování gumy, jak už jsem psal, horní krabici nevozím, pokud není fakt potřeba. Lepení je vcelku kompaktní, ale pod sedlo nevejde. A tak jsem letos pořídil toolbox od SW motech, což je letošní (2022) novinka a docela povedená. Nepromok do ní nevejde, ale lepící sada, lékárnička a pár dalších ptákovin jo. Je teda potřeba vozit levej nosič, na kterej se namontuje, no ale na druhý straně je výfuk, takže motorka vypadá vyváženě.
Původní plexi Hondy nebylo špatné, jeho horní hrana byla ale plus/mínus ve výhledu, takže jsem vyměnil za nižší WRS. Samo o sobě dělá WRS kravál s turbulencemi do helmy, takže k tomu navíc deflektor. Na francouzském Africa Twin shopu jsem pořídil Swegotech fork deflector, který výrazně sníží aerodynamický hluk okolo vidlice pod přední kapotou. Dá se pořídit i levnější fake z Aliexpresu, ale...
Po letošním výletě do Itálie (cca 2.000 km) musím ocenit brašny Givi Canyon, které se fakt jednoduše nandají a sundají z nosiče, jdou zamknout k nosiči a fakt nepromoknou (otestováno při cca 150 km v intenzivním dešti).

Recenze

Je to celkem rok a nějakej ten měsíc, co mám doma Africu a tak je čas zhodnotit, jak nám to spolu klape. Už na EICMě 2019 jsem jí okukoval, resp. její starší ségru CRF1000 a říkal si, že je čas vyměnit moje XSRo (Yamaha 900 XSR) za něco pohodlnějšího, cestovnějšího. Že by bylo XSRo špatná motorka, to ne, a to tak, že ani náhodou. Je to nahatá femme fatale, která jako paní v letech jen vypadá, ale v reálu je to moderní mašina, která vykouzlí rohlík od ucha k uchu hned po nasednutí a nakopnutí. A ten permanentně přinasranej třívál, co do toho japonec našrouboval, to je klenot! No ale pokud máte skoro 2 metry, není posed zrovna extra pohodlný a po nějakých 200 kilometrech už to nohy zlomený v kolenou přestává bavit. XSRo šlo z domu a loučení to bylo fakt hodně těžké. Z nahatých motorek je aktuálně MT09 SP nebo XSR900 podle mě nejlepší kauf (poměr cena, výkon, výbava, zábava, spolehlivost). Než začnete v komentářích mudrovat, že jsem se zbláznil, běžte k dealerovi Yamahy a svezte se. Pochopíte.

No ale zpátky k Africe. Na litru jsem se ve finále svezl a nebyla to zrovna láska na první pohled. Půjčil jsem si u dealera na Jarově verzi s DCT asi jen na hodinu a i přes instruktáž zapomněl, jak se nastaví režimy převodovky. Tak jsem tam nechal nastavený základ. Robot řadil sice sametově, ale nahoru kvedlal kvalty hodně brzo, takže jsem si připadal jak na Haryku, jen bez toho kraválu a vibrací. Dost jsem ale čuměl, jak japonec poladil mašinu jako celek, hlavně na to, jak funguje podvozek na takových štaflích a s koly jak od traktoru. Prostě to celý dohromady funguje tak nějak samo, proto se člověk nemůže divit, že se ji Honda prodává, jak Baťa cvičky.

Přesedl jsem na ní z KTM sedum devade (R) a bylo to úplně jiný kafe. Testovačka z Vrbovky měla obutý Karoo 3 a na silnici mi teda vůbec nesedla. Posed vysoko a v zatáčkách se to s Afrikou nedalo srovnat. Jistota nic moc. Je ale dost možný, že to bylo těma gumama na testovačce. Ze stojánku mi málem spadla, páč se z vlastní vůle vyšrouboval šroub, kterej ho na motorce držel. Zkrátka KTM. Motor sice jel, ale chrochtal jak sekačka. Celkově mě nepřesvědčila kvalita zpracování. Koneckonců na Youtube najdete habakuk videí o patáliích s modely 790, které u adventure bajku fakt zažívat nechcete. Spínač vyhřívaných heftů sice nejezdí, proč tam ale místo něj namontovali čudl mlhovek z Favorita, to mi hlava nebere. Do terénu to ale bude díky super podvozku, ten na rozbitý polňačce pobere fakt všechno, asi nejlepší volba. WP na Rku je fakt asi to nejlepší, co se na adventure sériovku určenou víc do terénu dneska montuje. Ochrana proti větru nic moc a ten větrnej štítek, co tam rakušan vymyslel, to je věc úplně k ničemu. Teda pro ty z vás, kdo máte rádi kravál už od nějakých 80 km/h a manželka vás pravidelně fackuje, bude asi fajn.

Druhej den jsem přesedl na Guzzinu Tutto Terééno 850 a ta? No ta je kupodivu vcelku slušnej oddíl. Teda pokud jde o podvozek. Ten je super (spíš na silnici), k tomu asi nejpohodlnější posed. Teda kromě stupaček. Pokud máte nohu 45 a víc, pak jste odsouzeni jezdit na lachtana, protože design uchycení zadních stupaček je sice cool, ale patě čahouna prostě vadí. Že je to easy vyřešit výměnou? Není. Pod zadní stupačkou je výfuk a tak by musel jít i ten. Slabá stránka je pro mě motor, který mi přijde na 230 kilo těžkou motorku prostě slabý. Jezdit po zádech asi člověk na cenduru úplně nepotřebuje. Zkoušel jsem ale předjet plechovku v mírném kopečku, dal na trojku plnej a… a nic. Nakonec to Guzzina dala, ale autobus v protisměru se blížil déle a rychleji, než bych potřeboval. Jinak je to ale fakt dobrá, pohodová motorka, pro vyklidněné borce asi dobrá volba. Svezení fakt příjemný a stylový. Proti tříhrnku od Yamahy, na kterém se člověk po otočení pravačky cítil jak baron Prášil na dělové kouli, byl tohle moc velký kontrast.

Vydal jsem se i do Brna, kde byla tehdy v ČR jediná testovačka fungl nového Tigera 900 od Triumphu. Stačilo dopoledne na černém krasavci ve verzi Rallye Pro a byl brouk v hlavě. Už na EICMě jsem si na něj sedl, tygr se zhoupnul a na mých 105 kilo mi přišel měkej. Chyba lávky. Ta motorka je skvělá. Papírově těžší než KTM, ale pocitově nejlehčí ze všech do té doby projetých cendur. Podvozek super (nebudete věřit, dokud se nesvezete), motor fajn. Židle by mohla být pohodlnější, ale to už je detail. Kdyby mi tu testovačku tehdy Brňáci prodali, už bych neřešil. Pokud chcete skvělé cenduro, 160 kobyl na štaflích nutně k životu nepotřebujete nebo prostě nechcete za motorku vysolit minimálně půl míče, na tygrovi 900 se rozhodně běžte svézt! Rallye verze je tak dobrá na silnici, že GT verzi nevidím důvod kupovat. OK, pro holky asi fajn. Pokud máte ale 900 GT doma, věřím, že můžete mít úplně jinej názor. Já na ní nejel, takže jen blábolím.

Ale jo, 1250 GSso jsem zkusil taky. Spíš jen ze zvědavosti, protože půl míče a více (za použitelně vybavený GSo dáte dneska okolo 600) jsem za motorku utratit nechtěl (to nepočítám nemalé náklady za provoz a servis). Nechtěl jsem ani 250 kilovýho mastodonta, takže krom GSa šel ze hry i velkej Triumph (tehdy ještě nová 1200 nebyla). Nějakých 250 suchých kilo (předposlední verze Tigeru), to už je na daily ježdění nesmysl. Že ta váha není znát, když se motorka rozjede? To je sice pravda, kdo ale tvrdí, že je to OK na denní ježdění, tak prostě jen žvaní. Mám metr devadesát a nejsem zrovna hubeňour, ale manipulovat s 270 kilo těžkým hrochem v garáži, na dvorku nebo kdekoliv na omezeném prostoru, to je prostě pakárna i pro mě. Když na tom člověk sedí, tak popojet dozadu už v podstatě nejde. Každých 10 kilo váhy navíc je prostě u vysoký motorky hodně znát. U GSa mě navíc nijak zvlášť neoslovil podvozek. Ne že by fungoval špatně, naopak, ale připadal jsem si, jako když jedu v Multivanu. Všechno dělá dobře, ale člověk neví, co se pod ním děje. Na tohle se dá asi zvyknout, proto tady nechci GSo nijak hanit. Najezdil jsem toho na něm málo, abych mohl mudrovat.

1290 ADV od KTM? Popravdě Advík mě lákal hodně, ale spíš už novej model, kterej stejně vyšel na ten půlmilión a něco.

Pak jsem si přečetl recenzi na novej 1100 motor v Africe a padlo rozhodnutí. Teď už jen ulovit nějaký kousek, ideálně loňský a ve slevě. Díky covidu a nedostatku dílů moc motorek nebylo a čekalo se navíc vcelku brzké zdražení, které pak i přišlo. A tak jsem vloni v dubnu ulovil v Honda Lety black mamba model 2020, sice za ceníkovou cenu, ale s nemalým bonusem na příslušenství. 50 tisíc za elektronický podvozek mi přišlo hodně, DCT mě zas tolik neslovilo (a je o těch zmiňovaných 10 kilo těžší), takže klasika s manuálem. Centrál, padáky a tak bych stejně dokupoval. Byly zadarmo, takže spokojenost.
Většinou lidi kupují trikolóru, ale mi sedla černá metla v kombinaci se zlatou vidlí a ráfky daleko víc. Každej máme ale jinej vkus. Mimochodem udržet ty zlatý ráfky jakž takž čistý, to je popravdě velká pakárna, no ale líbí se mi. Kola jsou bez duší, takže pod sedlo nandáte knoty, lepidlo a bombičku a defekt vyřešíte za pár minut. Vozit duše pro předek i zadek, někde večer v prdelákově sundávat kolo, gumu a měnit nebo lepit duši, pak to zas celý nandávat zpátky, to přenechám jiným. Na XSRu jsem už defekt měl, večer cestou z práce. U pumpy jsem to za 10 minut zaknotoval úplně na pohodu. Pro hard offroad je kolo s duší asi lepší, nic takového ale nejezdím.

Výkonu motoru není nikdy dost, ale 1100 v Africe je i přes „jen“ nějakých 100 koní a 105 Nm vcelku povedenej kousek. Ve spod táhne slušně a zábavně, k tomu více než dobrej zvuk sériovýho výfuku. I když je to velkej dvouvál, neumře příliš brzo. Tohle žádná hodná = nudná Honda fakt není. Dost často dám motoru za uši, protože ten zátah, zrychlení a zvuk prostě baví. A baví mě furt, i po nějakých 14 tisících kilometrech v sedle. Ochrana motorky proti větru je luxusní. Cestou do práce jezdím kus po dálnici a i když na budíku svítí 150 (pochopitelně jde o dálnici v Německu), nepřijde vám, že jedete nějak extra rychle. 160 a víc už jsou cítit vibrace do stupaček. Nic extra, ale cítit jsou. Pro někoho, komu život začíná od nějakých 160 km/h, není cenduro pod zadkem asi úplně ideální volba. Afrika zvládá vcelku v pohodě 200, no ale potřebuješ lítat 200 na cenduru? Na předjetí má ten motor rezervy dost.

Kapitolou sama pro sebe je budík. Je tam všechno, ale vědět kde co je, to chce zvyk. Kdo jim testoval UX? Fakt nevím, pokud to teda testoval vůbec někdo. Když už ale vychytáte základní grify, tak je to pak v pohodě. Pokud ale chcete nastavit trakci, výkon, brzdění motorem atd. na indi-vindi palivové mapě, pak bez manuálu to prostě nedáte. 2020 model neuměl Android auto, na jaře 2021 to ale vyřešil SW upgrade volně stažitelný ze stránek Hondy. Až s Android auto začnou dávat smysl ty dva budíky pod sebou, protože když koukáte do mapy.cz na tom velkém, na druhém malém vidíte rychlost, kvalt, kilometry. Aby AA fungovalo v pohodě, chce to kvalitní propojovací kabel a spárovat motorku s headsetem na helmě (nepárovat headset k telefonu, ale k motorce). Pak je to fakt pohoda. S čínským kabelem branded by Alza a bez spárovaného headsetu je to ale za trest, furt to padá. K používání stačí držák na mobil (používám SP Connect s tlumičem vibrací, díky kterému neuklepete optickou stabilizaci foťáku telefonu) propojený kabelem do USB zásuvky v motorce. Mapu s navigací vidíte celou (žádný šipky) na budíku, tj. žádnej další bazmek ani aplikaci nepotřebujete. Muzika i navigace, hovory… se ovládají z řídítka. Pro rychlou změnu trasy stačí do headsetu zahlásit „Hey Google“ a paní asistentka najde a nastaví novou trasu. Android Auto mělo své mouchy, začíná být ale stále vychytanější a spolehlivější. Je to appka, kterou Google dává do každého Androidu, takže máte jistotu, že vám za 2-3 roky neumře jako proprietální appky jiných výrobců motorek. Pro ajfouny je tam Apple Car Play. Na cestu do Mongolska bude asi lepší Garmin, na cesty po Evropě mám AA ale vyzkoušený a v pohodě.

Co mě na Africe aktuálně štve? Přemýšlím, asi nic. I ve velkým vedru motorka netopí, což jinak dokáže jízdu úplně zkazit (měl jsem půjčený předposlední model 1290 ADV a ten vařil vejce na tvrdo). Odveze toho hodně, je na ní habakuk místa, jede, brzdí, zatáčí fakt dobře. Žere 5-6 litrů, podle vaší pravačky. Snad možná odezvu na plyn mohli vyladit líp. Na XSRu to bylo ale podobný. Novináři, kteří s oblibou v článcích nebo na Youtube popisují, jak motorka jede krásně na pětku nebo šestku po městě 50 km/h, mají podle mě nějaký mentální problém. Proč bych měl jako jezdit krokem po městě na pětku, když mám převodovku a můžu si tam kopnout trojku? Ne, na volnoběh a vysoký kvalt to není hladký jak dětská prdýlka, cuká to, jako prakticky každý velký dvouvál. Komu nechybí levá noha, nebude mít ale velký problém.

Letos (2022) v červenci jsme dali vcelku slušný trip přes Rakousko na Lago di Garda a back, kde jsem vyváženost a univerzálnost Afriky fakt ocenil. Jede se na ní luxusně na dlouhých rychlých přejezdech, po městě nebo i v serpentinkách aplských průsmyků. Když ji pak potřebujete nasoukat do garáže v penzionu, nebo se vymotat na dvorku aplskýho hotýlku a přitom talošovi nezmačkat kytky, jde to vcelku bez problému.

A terén? Zatím jen polňačky a spíš zřídka. Klidně mě ukamenujte, ale jsem na tom podobně jako většina majitelů cendur. Tj. asfalt jasně kraluje. Proč jsem teda pořizoval cenruro? Protože mám metr devadesát a je pro mě a hlavně moje nohy na delší trip pohodlnější. České tankodromy nemusím řešit, 21 kolo vepředu mi nijak nevadí, ta motorka zatočí líp, než nejeden bajk se 17. Na polňačce výhoda. Pokud bych chtěl skákat dropy nebo jezdit hardcore offroad, jako to rádi opět ukazují klucí novinářský, asi bych si taky pořídil jinej typ stroje, než 230-240 kilo těžkej bazmek. Váha Afriky je podle mě ještě těsně na akceptovatelný hraně, pokud jde o manipulaci na místě. Plná 25 litrová bandaska už je znát, ale i v sedle (870 mm) s tím popojedu dopředu i dozadu, odrážedlo to ale není. Skazky o tom, jak se vám v pohodě manipuluje s 270 kilo těžkým advikem od BMW, protože „váha je dole“ (i s natankovanou 30l bandaskou), mi do komentářů prosím nepište. Povykládejte to o víkendu své tetičce, ta vám to bude věřit. Jezdím na tom do práce i po městě a na tohle 250 kilo těžká nebo ještě těžší a navíc vysoká motorka už fakt není ideální. Jde to, to jako jo, člověk už ale musí zvážit, kolik long tripů ročně dá, aby se mu celý zbytek sezóny vyplatilo manipulovat s hrošíkem na dvorku nebo při popojíždění okolo komína.

Doporučil bych Afriku? Pokud víte proč a k čemu jí chcete, pak určitě jo. Taky už teda dneska není zrovna levná, ale poměr cena vs zábava nebo užitná hodnota je více než dobrý. S GSem, 1290 Advikem nebo novým velkým Tigerem toho namachrujete asi více (hlavně nezapomeňte po městě vozit 3 plechový kufry na peněženku a klíče), objektivně to budou pro určitý typ použití možná i lepší motorky. Afrika bude ale celkově obratnější a minimálně o 100 klacků levnější (pokud k tomu nechci připočítat servis, díly, pojištění). Každej máme ale od motorky jiný očekávání, chceme za ní utratit jinej budget, tj. s kterýmkoliv z těchto strojů těžko uděláte chybu. Stejně tak s cendury jako je Tiger 900, KTM 890 ADV, Tenéré, Tuareg… Vyloženě špatný motorky už se dneska nedělaj a každá má pro někoho svý kouzlo.

Jaká je vaše zkušenost s Afrikou nebo jiným bajkem, kterej jezdíte? Pochlubte se v komentářích :)

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
FildaKlick
FildaKlick napsal 20.08.23 v 16:21 8b.

Dobrá objektivní recenze

Dušan_Sihelský
Dušan_Sihelský napsal 22.07.23 v 23:30 10b.

Dobré počtení .

Luk34
Luk34 napsal 26.06.23 v 00:00 10b.

Drobek67
Drobek67 napsal 28.04.23 v 19:47 10b.

Zdarec, pěkné jsi to popsal, paráda.

Fratr
Fratr napsal 25.03.23 v 11:23 10b.

Fakt dobrej koment. Dlouho (jestli vůbec) jsem takovej neviděl. Hlavně, že tě AT baví a rozumíte si. Tak si ji užívej

Více komentářů



TOPlist