renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda X 11 (2001)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Snekofon
Vloženo 11.10.2021
Aktualizováno 5.1.2023
Zobrazeno 3 103x
HODNOCENÍ PROFILU OD 16 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Dělová koule, kulturista na steroidech, býk připravený zašlapat toreadora - při pohledu na tuto motorku naskakují různá přirovnání - jízda na ní ale nemá chybu.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Dojmy přicházely postupně: 1. Hergot ta je strašně tlustá! 2. Ta mně ustřelí pod zadkem! 3. Safra ta je skvělá!

Doplňky na motorce - CNC páčky Rutan a gripy v modré barvě + led blinkry a větrný štítek. Preferuji originální vzhled stroje - naštěstí dané úpravy lze v případě potřeby snadno napravit.

Recenze

Ve výběru nástupce v garáži jsme opět sáhl do produkce, která má kořeny v mých oblíbených 90tých letech. Když v roce 1998 uvedla Honda na trh svůj nový naháč Hornet 600 – byl jsem nadšen. Do rybníku čtyřválcových naháčů, ve kterém do té doby dominovala zejména Suzuki se svým Banditem, a druhé housle hrála Yamaha s XJ vplula nová ryba – moderní motor, rám, svěží design, byť stále s klasickými prvky. V kategorii „těžkých“ naháčů měla Honda obstarožní CB1100F – stroj stejného střihu jako konkurenční GSF/GSX 1200 od Suzuki, Yamaha XJR 1200/1300, nebo Kawasaki ZRX 1100 = trubkový ocelový rám, osvědčený motor z předchozích generací, výstavně uložený a dominující designu motocyklu, vyvážené proporce se zastoupením chromovaných prvků, poctivého železa a výkonem kolem 100 koní. Stroje z dané kategorie budily respekt svými rozměry i výkonem motoru – s příznivým průběhem kroutícího momentu.

Když v roce 1999 představila Honda svého nástupce CB1100F – novou X11 postavenou na základech supersportovní stíhačky BlackBird, byl to pro mě šok. Ať již udávaným výkonem motoru 140 koní (v dnešní době již není tato hodnota šokující – na konci druhého tisíciletí se ale jednalo o neuvěřitelné číslo pro stroj dané kategorie), tak svými rozměry, a zejména designem. X11 si v dané době nezískal mé srdce – výkon jsem považoval za přebytečný, stroj odpudivě nafouklý – design vysloveně ošklivý. Při pohledu na X11 jsem měl pocit, že některému z Japonců spadl BlackBird ze stojanu, tak sundal plasty, namontoval světlo ze staré CB a nějaký upracovaný designér tento nepovedený výtvor převedl do sériové produkce. Domácí přestavby z popadaný ThundAců a FireBladů mně přišly povedenější než to s čím přišla Honda. Místo klasického ocelového rámu designu dominuje hliníkový profil, extrémně se rozšiřující hned za krkem řízení. Plastové budíky a obludná masa chladiče – místo toho, aby se snažili chladič potlačit a minimalizovat, stejně jako u konkurence, je zde chladič rozšířený mohutnými plasty usměrňující tok vzduchu. Z motoru samého tak není vidět takřka nic. V době uvedení jsem tak X11 přehlížel jako nepovedenou a slepou cestu vývoje – jako ústřel působila X11 i s ohledem na předchozí Hornet.

Čas šel ovšem dál, jak s postupem let měnily motocykly svůj vzhled, začínal se měnit i můj pohled na X11. Začal jsem oceňovat právě ty prvky, které mě dřív dráždily, spatřovat v něm moderní adaptaci legendárního Munch Mammut TTS.


V garáži mně doposud dominoval Bandit 1200, kterého jsem bral jako základní pilíř své vysněné sbírky motocyklů let devadesátých a starších. Nevyzpytatelné hnutí mysli mě dovedlo k prodeji této skvělé motorky a pořízení X11. Měl jsem možnost porovnat oba stroje současně, nevyhnu se tak přímému srovnání. X11 je koncepčně modernější stroj než B12 – i když jsem měl Bandit ročník 1998 a X11 je ročník 2001 – dělí je tedy pouze 3 roky rozdíl je značný. Oba motocykly ve své době také stály na opačných koncích cenové nabídky – zatímco Bandit 1200 byl v roce 1999 s cenou 269.000,- nejlevnějším v dané kategorii a bořil svou konkurenci poměrem ceny a obdržené hodnoty, byla X11 s cenovkou 409.000,- naopak tím nejdražším co bylo možné v kategorii pořídit. Po prvním usednutí na Xko bylo zřejmé, že motocykl je celkově o něco nižší – těžiště je také níže. Nafouknutý tvar nádrže nepřekáží při jízdě, ani manipulaci s motocyklem na místě. Překvapením byla pozice stupaček – na B12 je pozice kolen v podstatně méně ostrém úhlu – více vepředu. Tady jsem po usednutí měl snahu stupačky sklápět v domnění, že se jedná o nesklopené stupačky spolujezdce a marně hledal svoje, než jsem pochopil že pozice bude zcela odlišná. Zalomené nohy a delší nádrž tak určují více předkloněnou polohu těla i více váhy na rukách. Na změnu polohy si lze ale celkem rychle zvyknout – zatím byly vyjížďky do 100km, tj. rychlejší únava z cestování se neprojevila, i když bych ji logicky očekával. Více předkloněná pozice a tužší podvozek se ale podstatně podepisují na daleko přesnější najetí stopy do zatáček – na Xku jsem schopný lépe trefit nájezdy a sklápět stroj – svůj podíl mohou mít i obuté pneumatiky, měkkost pružení a celkově lepší stav X11, která má najeto pouhých 27t km, zatímco Bandit už překročil 65t km – i když prošel komplet repasí – větší vůle a „vláčnost“ se dají očekávat. Rychlejšímu projetí zatáček nahrává také přítomnost duálního brzdného systému, který umožnuje lépe korigovat špatný odhad nájezdové rychlosti v náklonu. Brzdy jsou celkově účinnější a dávají větší pocit důvěry v zastavení v kritické situaci. Motor vydává ze sériových koncovek příjemný dunivý zvuk. B12 není žádná třasořitka – přesto čísla hovoří jasně 100k / 94Nm proti 140k / 116Nm při váhovém rozdílu 8kg v suché hmotnosti je znát. Oba stroje mají 5 rychlostních stupňů – což mně vyhovuje – nevidím důvod k tomu, aby bylo potřeba šermovat s řadičkou na 6 rychlostí, když je maximální rychlost limitována absencí kapotáže a síly je dostatek. Nástup výkonu po překročení 7000 otáček je opravdu drtivý – B12 uměl pořádně zatáhnout o něco dříve a šel přesvědčivě do červeného spektra otáček, u X11 je ale po překročení bodu zlomu cítit tah mnohem nekompromisněji. Vstřikování přitom dává prostor pro plynulou jízdu i v pomalých rychlostech – motor jde neskutečně hladce bez cukání, plyn se krásně dávkuje – jízda je tak neskutečně pohodlná i při popojíždění, za mokra, atd…

Před tím než jsem pořídil X11 jsem měl hodně pochybností, jestli to byl krok správným směrem. B12 byl králem garáže – poctivý analogový stroj bez kompromisu a kudrlinek – spolehlivý jako V3S v terénu. S X 11 jsem se posunul do světa vodního chlazení, vstřikování, duálních brzd – překročil jsem Rubikon, který jsem bral za hraniční. Přesto je ve srovnání s dnešními motocykly stále krásně poctivě surová – žádné mapování výkonnostních křivek, ABS, asistenty rozjezdu, LCD displeje – pořád je to kus poctivého stroje, který má co nabídnout. Výměny tak nelituji – dva velké čtyřválcové naháče ze stejného období bych v garáži neobhájil a nevyužil. Chci garáž zaplnit pestrou skladbou motocyklů, které by nabídly vždy jiný zážitek. X11 má dominovat garáži v kategorii čtyřválcový naháč 90tých let, při plnění role hlavního užitkového stroje. Případný další 4válec tak bude spíš z éry 70/80 let.

Jak uvádí Jakub Nič v ČMN z roku 2011 k X11 z druhé ruky "X11 není pro školáky. Je to stroj pro vyklidněné pány, kteří rádi cítí krouťák, jezdí plynule a ani je nenapadne zkoušet spaloucha - burn out. Ono díky duálním brzdám stejně žádné kaskadérské představení neuděláte... Stroje nejsou hromadně lítané na okruhu, využívány jsou spíš cestovně a na delší výlety, což už tak výborné konstrukci motoru přidává na životnosti..."
K uvedenému popisu už není moc co dodat.

Král je mrtev, ať žije král!



EDIT - 17.10.2021:
Podzim je za bránou, letos už žádné velké výlety nečekám.. Za krátkou dobu si mě X11 úplně získala. Design není pro každého, ale Xko má charisma, které je z fotek jen těžce přenositelné. Je to pravý opak současné produkce, žádné ostré linky, s agresivním pohledem, ale barokní rozměry a tvary. Musím vysoce pochválit doplňkový štítek, který výborně odvádí proudění vzduch. Už samotné "budíky" jsou navrženy tak, aby napomáhaly ochraně jezdce, za štítkem lze ovšem bez nesnází překročit 200 km/h, aniž bych potřeboval trapézy jako Mr. Olympia a měl vtlačené plexy helmy až na nos. Na B12 bylo cestování na delší trasy v rychlostech nad 120km/h otravné, proto jsem se dálnici vyhýbal jak jen to šlo. Na Xku lze hltat km na dálnici v nadprůměrném tempu bez obtíží. Na druhou stranu krátkodobě, při akceleraci, dával odpor vzduch falešný intenzivnější pocit zrychlení B12. Tím nechci říct, že by Xko nedávalo srovnatelný prožitek - ba naopak - tady je to čistá radost z tahu motoru. Svou univerzálnost potvrzuje Honda i na okreskách, kde s klidem pluje do zatáček a poměrně komfortně žehlí nerovnosti. Upřímně jsem dost překvapený z toho jak všestranná tato motorka je - dokáže nabídnout pohodlné cestování, přitom má spoustu síly na to aby nabídla i porci adrenalinu.



EDIT - 24.10.2021
Poslední obkroužení komína v podzimních barvách - ukončení sezóny proběhne pravděpodobně ve čtvrtek 28.10. a stroj uložím k zimnímu spánku - před sezónou projde komplet servisem jak se sluší na zahájení sezóny a nejednoznačnou servisní historie čerstvě pořízeného stroje. Zdar v roce 2022!



EDIT - 26.03.2022
Sezóna zahájena! Tento týden jsem dal motorku na předsezónní servis. Cílem bylo mimo jiné ověřit technický stav, protože jsem motorku kupoval jen na základě svého laického dobrého pocitu, ale nikdo erudovaný se v ní doposud neštoural. Závěr z prohlídky je pozitivní - vizuální i technický stav a celkové opotřebení by mohlo odpovídat nájezdu dle tachometru a výpisu z STK a evidenček za posledních deset let - 28t km,. Klasicky byly zkontrolovány rozvody, ventily, změřeny tlaky (11 na všech) vyměněny náplně, filtry, a iridiové svíčky.
Letos už jsem párkrát vyjel - hnán nedočkavostí. Jenže většinou mě zima zahnala rychle domů. Teď když už je i tepleji nemám bohužel dost času. Proto jakmile se dnes podvečer naskytla příležitost, tak jsem neváhal a vyrazil - směr okolí Javorníku a parádní místní okrsky s kvalitním povrchem, plné zatáček a s poměrně nízkým provozem. Když jsem dorazil k mlýnu u Kuželova tak už bylo slunce nízko nad obzorem a nezbylo než se vydat na cestu zpět. Naštěstí se dnes v noci posune čas tím lepším směrem - den se prodlouží a celá sezóna tím může začít.



Srovnání průběhu výkonu X11 a Blackbird - plošší průběh kroutícího momentu a jiné zpřevodování dělaly ve své době z X11 jasného krále sprintu z 0 na 200 km/h


EDIT - 05.01.2023
Bublina šla z domu... Jednoznačně jsem si život s ní užil. Design je subjektivní věc, mně se líbila, manželka ji nesnášela :) Co jí nelze upřít je charisma, budila více pozornosti, než Bandit - člověk ji často nepotká a je jiná. Co jí ale nikdo neodpáře, je motor, který tahá za všech okolností. Klidně a bez cuknutí se zařazenou 5, se od 2000 otáček (50km/h) hladce vytáhne až ke své maximálce, která je o 200km/h výše... Jenže ta síla mě lákala tahat mnohem víc než je zdrávo, takže výlet v piánko stylu se mně moc nedařil. Zachtělo se mně trochu zklidnit cestovní rychlost, navíc manželka na ni nechtěla vlézt. Říkal jsem si že se teda posunu zase jinam - k XJR1300, nebo GSX1400 - jenže ono to nakonec dopadlo trochu jinak. Každopádně X11 si zaslouží 11b. a rád se k ní případně zase někdy vrátím, až se mně skladba garáže trochu ustálí.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Black_Tea
Black_Tea napsal 10.09.22 v 20:51 10b.

Moc hezky napsané, jinak já mám taky dost rád motorky, které nejsou úplně mainstream, baví mě jít po starších zapomenutých kusech, které jsou skvělé samy o sobě, ale masa si vybrala jinak:)

Díky za komentář k XJR:)

Everest
Everest napsal 18.05.22 v 10:01

JTpunisher
JTpunisher napsal 28.03.22 v 11:01 10b.

parada i v té modré to vypadá luxusně. Závidím originální stav. Jinak je to fakt střela neskutečná. Takže kolama dolů a hodně pohodový km.

MichalR10
MichalR10 napsal 15.11.21 v 20:53 10b.

Moc děkuji za komentář u mé motorky. Tvá X11 je super... Vždycky jsem měl z téhle motorky strach

Everest
Everest napsal 03.11.21 v 09:20 10b.

Krásná a krásná četba.

Více komentářů



TOPlist