renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Kawasaki EN 500 (2001)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Rivet
Vloženo 19.1.2020
Aktualizováno 18.1.2023
Zobrazeno 3 533x
HODNOCENÍ PROFILU OD 7 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Motorka tak akorát pro jezdce menší postavy... Musí se to zažít a vyzkoušet

Více fotografii

Motorka koupena od FIRMA:MotoTrade (Třebíč)

Výška jezdce: 169 cm

První dojmy - Vypadá větší, než je :-). Výborná ergonomie a hmotnost pro řidiče menší postavy. Sedlo nízko a příjemný posez. Svižná motorka se zátahem od nízkých otáček, rychlé řazení, šestka tam je hned. Zvuk není příliš hlasitý, ani moc potichu. Díky hmotnosti, velikosti a jízdním vlastnostem velmi dobrá ovladatelnost.

Motorku bych doporučil pro - Pro ty, kteří chtějí mít motorku, která dobře jede, dobře vypadá, neváží čtvrt tuny, nežere 7 litrů a nestojí majland.

Doplňky na motorce - Malé brašny vzadu. Jinak nic.

Recenze

Proč tato motorka

Motorku jsem mnoho let plánoval a v roce 2020 došlo na realizaci. V roce 2019 se díky zápůjčce od kamaráda sen změnil ve skutečnost a nyní mám za sebou 3 sezóny a 8000 km na vlastním stroji.
Předchozí zkušenost s Honda Magna 750 z roku 1984 mi ukázala směr. Tedy živější stroj, který nebude v táhlém kopci hned dýchavičný. Díky zkušenosti s touto motorkou jsem také věděl, že potřebuji stroj, který neváží čtvrt tuny. Především "ruční" manipulace pro mě byla s Hondou dost náročná. Časem sice člověk přijde na různé fígle, jak větší motorku rozpohybovat, ale i přesto to nebylo komfortní.
Posledních 17 let se defacto bohužel podobné moto jako Kawasaki EN 500 moc nevyráběly. Od roku 2020 se to lepší, ale stejně jsou to spíše vizuálně modernější stroje jako Honda 500 Rebel nebo Royal Enfield Meteor 350 . Navíc choppery střední třídy posledních let zvýšily objem z 800 na 900 cm3 a víc. Takže je potřeba hledat spíš mezi staršími stroji. Z hlediska možných motorek je z čeho vybírat např. Honda VT 600 C Shadow, Suzuki LS 650 Savage, Yamaha XV 535 Virago... Určitě každá má své přívržence a myslím si, že není špatné volby. Je to prostě o tom, co se komu líbí. Důležitý samozřejmě je, v jakém stavu stroj koupíte. Takže i ten nejlepší model lze koupit úplně blbě
Přečetl jsem desítky recenzí a shlédl na youtube videa. Nakonec jsem vybral Kawasaki EN 500 C6 2001. Pro moje potřeby ideální stroj. Byl dovezený ze Švédska s nájezdem necelých 15000 Km. Na pohled velmi zachovalý stav. Nyní mám za 3 roky najeto přes 8000 Km a mám nasbírané již nějaké zkušenosti.

Jak se na ní jezdí

Rozhodl jsem se sdílet spíše zkušenosti z jízdy, než hodnocení co je dobře a co špatně. Nemám moc zkušenosti s jiným typem motorek (pionýra nepočítám) a tak bych nerad striktně hodnotil. Na závěr napíšu jen kátké porovnání s Honda Magna 750 (4válec, 80 koní, 750 cm, 250 Kg, 70 Nm/7500), Harley-Davidson Softail Deluxe (2 válec, 1600 cm, 130Nm/3250, 76 koní, 330 kg) a Honda VT Shadow 600 (2 valec, 600 cm, 49 Nm/3500, 29 kw, 199 kg). Tyto stroje jsou stylově blízké, ale úplně jiné na svezení. Napíšu tedy, jak se mi jezdí... Jezdí se mi skvěle.

Výkon, řazení, rychlost

Stroj startuje úplně bez problémů. Sytič vytažený jen chvilku. Má dvě polohy. Když není úplná kosa vytahjuji sytič jen do půlky, ale popravdě řečeno jsem nezjistil, zda vlastně to tak dělám dobře. Manuál k tomuto mlčí. Při zahřátem motoru vůbec sytič nevytahuji. Pokud není zařazen neutrál nejde motorka nastartovat. Pokud je stojan nezasunutý a dáte jedničku, tak motorka chcípne (se stojanem se tedy nerozjedete). Jednička reaguje velmi rychle a za pár metrů se řadí za 2 a pak rychle až na 6tku. Není to určitě trhač asfaltu, ale zrychlení do 100 km/hod to má lepší než průměrné auto - musí se však rychle řadit. Rychlosti jdou řadit dobře, ale určité úsilí to vyžaduje. Na semaforech se rozjíždím mnohem rychleji než běžné auto. Po městě na 5tku a jen to lechtám - a je to přesně 50. Po přibrždění v zatáčce nebo v městském provozu na rychlost kolem 20-30 km/hod se nedá rozjet na 4ku nebo 5ku. Je potřeba si poctivě podřazovat. Při jízdě na běžné silnici naopak málokdy řadím jinak než 5 a 6. Dle manuálu i z praxe platí, že ze 6tky na 5ku je potřeba řadit při rychlosti až 60-70 km/hod. Podřadit při 130tce na 5ku je šupa na motor.
Od 70tky už se jede na 6tku a při 90tce mám pocit, že bych mohl řadit za 7. Otáčkoměr motorka nemá, lze odhadovat jen podle sluchu. Není ani přítomna kontrolka, která svítí při zařazení nejvyššího stupně (6tky). Kolem 100ky to už slušně šlape a až do 130 nemám pocit, že bych motor vytáčel do pomyslných červených čísel na ciferníku otáčkoměru. Jede to i víc jak 130 (u nás nejvyšší povolená...), ale to jsem moc nezkoušel (vyjma dálnice). Motorka nad 130 už docela točí a i je potřeba vzít víc za plyn, spotřeba určitě nebude 5 litrů na 100 km. Jízda pocitově na pohodu, a asi i ekonomická z hlediska spotřeby, je ta předpisová - kolem 90 km/hodina. Bez problémů po všech stránkách to je do cca 120 km/hod - ale už se musí víc "pracovat s plynem" a bude to dražší za benzín. Zkusil jsem na dálnici 150tku - nejel jsem ještě na "plný knedlík", abych z toho neulítnul. Vyžaduje to bez plexi zaujmout takový bojovnější posez. Celkově bych to vyhodnotil asi takto: když někdo jede před Vámi 120, tak ho ještě předjedete, ale stovky kilometrů bych v tomto módu nechtěl absolvovat. Po ujetí prvních 1500 km v kombinovaném provozu jsem měl spotřebu 5,2 litrů na 100 km pak už jsem to nikdy neměřil.
Kawasaki je vybavena funkcí Positive neutral finder. Když motorka stojí, tak se z jedničky dá zařadit jen neutrál. To je super, ale často chci zařadit neutrál již při dojíždění ke křižovatce a tam ten neutrál teda občas hledám. Kdybych si počkal vždy na zastavení se spojkou a pak dal neutrál v klidu, tak by to nebyl problém. Ale nějak mi to nejde.
Motor není klasický chopper, či cruiser. Dva válce nejsou do V a motor nemá charakteristiku jako choppery. Motor se spíše svým projevem blíží naháči, do kterého byl také montovan. Otáčky jsou tedy pro maximální výkon i maximální točivý moment vyšší, než by se u motorky této vizáže dalo čekat. Díky tomu však motorka slušně jede a její pružnost je mnohem vyšší než u Hondy Shadow. Na této motorce nebudete brzdit provoz a v pohodě stačíte motorkam typu cruiser, chopper s motorem s dvojnásobným objemem. A to je podstatný, když chcete jezdit v partě.

Jízdní vlastnosti, posez a brzdy

Motorka je prostě menší a pro jezdce nad 180 cm bude malá. Je to tedy ideální stroj pro menší postavy. Manipulace s motorkou bez motoru je díky hmotnosti a nízkému sedlu dobrá. S nohama v pohodě na zemi se dobře udržuje balanc při stání na semaforech nebo rozjezdu do kopce... Při otáčení na malém prostoru v malé rychlosti je občas nutné dát "plný rejd". Do tohoto natočení řidítek motorka jakoby zapadne a narovnat řidítka zpět vyžaduje o trošku víc síly, než normální řízení. Je potřeba se nenechat překvapit a víc zabrat, aby řidič nezajel v rychlosti chůze tam, kam nechce. Posez je vyloženě nesportovní.
Na pohodlném sedle se sedí úplně rovně, ruce přirozeně na řidítkách. Tato zcela rovná poloha je asi hlavním důvodem, proč se stává jízda nad 130 km/hod nekomfortní. Fučí to jak blázen. Je to zvládnutelné, ale prostě to není o pohodovém ježdění. Navíc máte najednou pocit, že sedíte na jiné motorce - sportovní, ale něco Vám na ní chybí k úplné ovladatelnosti a pohodové jízdě. Od roku 1999 se dělá na tomto modelu širší nádrž. Z motorky to dělá vizuálně mohutnější stroj, než je ve skutečnosti, a nádrž se díky tomu dá sevřít nohama, což zlepšuje pocit ovládání motorky. Nohy nejsou složeny za řidiče/pod řidiče, ale mírně dopředu. Rozhodně to není jako na předkopech, ale je to celkem příjemné a bude to plus pro delší nohy, protože motorka není úplně pro dlouhány.
Stupačky jsou na chopper nadprůměrně vysoko. Celkový koncept rámu motorky umožňuje motorku i trochu naklopit a prožít i "sportovnější" jízdu (velké uvozovky). Po ujetí prvnich stovek km po zakoupení jsem se s motorkou sžil a musím konstatovat, že v přiměřené rychlosti (ta předpisová) je docela lehce ovladatelná a dá se s ní manévrovat poměrně lehce.
Odpružení mám při 70 kg své váhy nastaveno vzadu na druhou nejměkčí úroveň. Na nerovnosti to trochu zhoupne. Žádné velké pecky do zad jsem zatím nedostal. Přední vidlice funguje asi normálně, nezaznamenal jsem žádné vibrace. Nejlepší je samozřejmě jízda na kvalitní rovné silnici. Zvládne to bez problémů i běznou okresku se záplatami. Přejezd drobných nerovností, jako například kvalitní železniční přejezd, skoro nepoznám.
Přední brzda (jeden kotouč) je myslím tak akorát. Brzdí dobře a pro rychlost a hmotnost motorky je dobře dimenzovaná. Zadní brzda se mi zdá trochu tupější, asi by mohla brzdit lépe, ale možná by potřebovala jen poladit. Brždění oběma najednou je efektivní i při brždění z vyšší rychlosti.

Jízda ve dvou

Postupně jsem svezl celou rodinu. Znamená to v našem případě zvýšení hmotnosti od 50 do 70 kg. Toto navýšení hmotnosti nebylo na výkonu motorky příliš znát. Se spolujezdcem jede člověk "echt" opatrně. Max. kolem 90 km. Všude jsem jel celkem v pohodě na 6tku. Asi se to projeví na vyšší spotřebě, ale z hlediska výkonu motorky jsem nezaznamenal velkou změnu. Nemám opěrku (nelíbí se mi). Spolujezdec se mě tedy drží a musím říct, že to chce asi cvik. Zatím jsme to na nějaké dlouhé jízdy nenacvičili. Určitě by prospělo, kdyby se při jízdě ve dvojici zadní tlumič utáhnul (jde to v 5ti stupních). To samozřejmě není záležitost na minutu, takže i toto hrálo roli v tom, že spolujezdec to úplně komfortní neměl. Nastavuje se to klíčem, který je ukrytý s dalším origináním nářadím v boční schránce pod sedlem. Zvládne to i montér amatér (klíč se dá do otvoru v tlumiči a tlumičem se otočí). Samotné sedlo je celkem pohodlné, ale celkový posez je nutné asi vychytat. Zkusil jsem si pozici i jako spolujezdec. Sedí se poměrně výše nad jezdcem. Takže pocit úplně jiný než jako řidič. Není to nepohodlné, ale batůžek bez opěrky bych dělat víc jak 2 hodiny v kuse dělat nechtěl.

Ovladače motorky

Čudlíky jsou umístěné na tradičních místech. Klíček se vkládá z boku a po celou dobu jízdy se tam plácá kroužek s klíčkem od zámku. Což je takové trochu divné. Při jízdě na klíček není vidět (co oko nevidí, to srdce nebolí). Zrcáta jsou OK, dostatečně plní funkci a při jízdě, ani ve vyšší rychlosti, se nesklápí.
Tachometr je umístěn na nádrži. Vypadá to hezky a opět to navozuje dojem většího stroje. Úplně praktické to není, protože to není v zorném úhlu řidiče. Když se chcete podívat kolik jedete, nebo zda Vám svítí kontrolky neutrál či blinkr, je potřeba trochu sklonit zrak.
Nádrž je na 15 litrů + 3 litry rezerva, která se spouští otočeník kohoutku pod nádrží, podobně jako na Pionýru. Kohout nemá nastavení na vypnuto.
Pod sedlem je z pravé strany pod krytem malý prostor pro nářadí (je tam firemní balíček). Otevření schránky jde dobře, ale trefit to zpět vyžaduje trochu šikovnosti.
Pod řidítkama jde motorka zamknout a je tam také zámek na helmu.
Stojan je jen boční a nemá tendenci se zabořovat do země.

Srovnání s výkonější motorkou Honda Magna a HD.

Asi nikdo nechce koupit motorku, která bude lenoch, a tak při výběru motorky bude zvažovat, zda nepůjde do silnějšího stroje. Měl jsem zapůjčenou Hondu Magnu a Harley-Davidson. Magna je stylově podobný stroj. Je však o skoro 50 kg těžší, trochu vyšší a podstatně výkonnější. Točí až do 10.000. HD má větší krouťák, objem a hmotnost.
Tam kde Kawasaki postupně ztrácí dech (po 130 km/hod), tam se Honda probere a není problém jet 160 a víc. Předjíždění aut, které jedou 110, je na Hondě úplně bez problému a je jedno, zda jedete do kopce nebo z kopce. Kawasaki na to bude potřebovat o dost víc místa a času. S Hondou je míň řazení.
Pro mě bylo důležité, že i na Hondě je velice nepříjemné jet nad 130, protože to prostě fouká a není to ježdění na pohodu. Na druhou stranu je určitě Honda nebo jiný podobný a silnější stroj lepší pro dlouhé cestování, cestování ve dvou...
HD je v porovnání s Kawou jako jezdit na luxusním traktoru. Síla neuvěřitelná, komfort svezení obrovský. Nicméně to prostě není motorka mrštná, náklony nula, a ovladatelnost v městském provozu nebo na místě náročná.
Shadow 600 jede znatelně více jako chopper. Bublá s menší akcelerací než kawa. Má znatelně menší výkon a přesto že má větší objem, je kawa pocitově jízdně dravejší, svižnější a ovladatelnější stroj. Shadow mi přišla jako dětský HD.
Ačkoliv všechny motorky jsou choppery/cruisery, tak každá má úplně jiné technické parametry a tedy i jiné užití. Jezdit na HD skrz Prahu 5 km do práce v hustém provozu je blbost. Stejně tak se vydat na mé Kawě ve dvou na Jadran, také nebude žádná velká hitparáda. Shadow bych koupil jako motorku pro choppraře mládežníka. Děkuji tímto kamarádům za zapůjčení jejich mtorek. Díky nim vím, že pro své účely mám stroj tak akorát.

Po dvou sezónách musím konstatovat, že jsem učinil volbou této motorky dobrou koupi. Chtěl jsem motorku ze skupiny chopper- cruiser. V této kategorii s výkonem 35 kw je to při své hmotnosti velmi svižný stroj. Větší Vulkán s obsahem 800/900, nebo jiné cruisery středních kubatur nemají výkon o moc větší a jsou těžší. Z mých zkušeností ze společných vyjížděk s těmito většími stroji mohu určitě dát ruku na to, že s kawa EN 500 na Vás nebudou kolegové s většími stroji čekat. Jak při jízdě kolem komína, tak po městě či na delším výletě po ČR nijak nezaostávám za většími a silnějšími stroji. Netrhat partu je pro mě důležitý (trochu jsem se bál, že motorka nebude stíhat). Vůbec se to však neděje. Při respektování dopravních předpisů (plus-mínus 20) stíhám jak táhlé kopce, rovinky, zatáčky, rozjezdy...
Bez plexi je jízda nad 130 nepohodlná, takže cestování po dálnici není to pravé ořechové a tam bych se tedy s partou cestovních motorek nebo cestovních endur asi necítil. To budou limity EN 500. Do terénu to také není... Na druhou stranu jsem nakoupil za 65.000 Kč, což je na užitnou hodnotu motorky krásná cena


Při výběru motorky jsem se inspiroval mimo jiné těmito informacemi:

Info o Kawasaki EN 500 na Motorradonline

Test Kawasaki EN 500 na Motorradonline

Srovnávací test na Motorradonline - je nejlepší z chopperů střední třídy...

Info z bikes.cz

Kawa na wiki

Pokud by někdo zvažoval koupi této motorky a potřeboval ji vidět na živo, sednout si na ní. Pište e-mail. Domluvíme se.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Filiop
Filiop napsal 08.07.20 v 21:46 10b.

Hodne hezka

Bloodhawk
Bloodhawk napsal 20.05.20 v 15:23 10b.

Pěkný strojek, hezky napsané. Ať dělá jen radost.

Tondast
Tondast napsal 11.02.20 v 19:08 10b.

Krásná moto

Petak76
Petak76 napsal 22.01.20 v 13:35 9b.

pěknej kousek:)))

Targus
Targus napsal 21.01.20 v 20:00 10b.

Kdyby to nebyla motorka, mohl bych napsat - machřící vůz!

Více komentářů



TOPlist