PROFIL MOTORKY

Yamaha XJR 1300 (2000)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník VáclavH.
Vloženo 14.12.2016
Aktualizováno 4.12.2022
Zobrazeno 7 393x
HODNOCENÍ PROFILU OD 29 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Klasika, jedna z nejlepších motorek

Více fotografii

Motorka koupena od Triumph Dresden

Výška jezdce: 183 cm

První dojmy - Pro mě překvapení, že motorka z roku 2000 není oproti nové FZ1(2010) vůbec pozadu. Za mě 1s * :-)

Motorku bych doporučil pro - Ten, kdo nepotřebuje mraky elektroniky a vystačí si se čtveřicí karburátorů

Doplňky na motorce - ne

Recenze

Text z Motohause.cz

First mile
Sedím za řídítky. Jsou úzká a slaboučká. Jako by ani na takhle obrovskou motorku nepatřila. „Jo, takhle to přece kdysi bylo,“ říká mi s posměchem jakýsi hlásek uvnitř. Chromovaný řídítka usazený na úzkých brýlích, předek motorky jakoby vratký a přecitlivělý. Očividná nesourodost dvou celků – to když vezmete, že na tuhle jemnou ocelovou konstrukci v přední části tlačí všechnu svou váhu a sílu řadový čtyřválec o objemu 1251 kubíků a výkonu přes 100 koní.
Těžký motor, navíc ještě natvrdo zašroubovaný v dvojitém ocelovém trubkovém rámu – a oproti němu jen tahle tenká soustava trubiček zakončená řídítky z dětské tříkolky. V první chvíli máte strach, že asi dlouho pojedete jen a jen rovně a že se vám to nikdy nemůže podařit zatočit.
„Ano, takhle to ale přece bylo úplně normální,“ připomíná mi znovu můj společník v podvědomí a já se snažím se rozpomenout na všechny ty motorky už dávno zapomenuté éry. Klasická CB, Zephyry, ZRX, Bandity, starej V-Max – to všechno byly stroje, u kterých jsme obdivovali právě jejich zátah motoru a styl. Ale nic víc… Rozumu přesně tolik, kolik ho najdete při IQ testech v mozcích poplašených krav.
XJR je tedy ta poslední, která tohle všechno poskytuje až do dnešních dní. Přežila a my můžeme porovnávat. To, co jsme kdysi v motoru považovali za mamutí, je proti dnešním motorkám jemňoučké jak plyš. Nejde snad ani tak přímo o průběh v otáčkách jako spíš o to, že tenhle motor se pod vámi prostě nevzteká, neprská a nesvádí. Působí jak pohlazení – i když vás dopředu táhne jak rumpál, pořád je to jiné – HUTNOST, to je asi ta nejsprávnější charakteristika.
Přidávám plyn a vysloveně se nemůžu té chvilky nabažit. Pode mnou jede doopravdy „motorka“. Nejsem její součástí, nebudeme se spolu trapně prolínat v dokonalém jezdeckém souznění. Nic takového. Naopak, my spolu budeme trochu bojovat, maličko se škádlit a žít ve vzájemné uctivosti.
Second mile
Fouká tu a měkké sedlo se velice brzo prosedí. To je další veliký rozdíl od motorek současné éry. Dneska už umí řada světových značek vyrobit naháče, na kterém i malinký štítek zabezpečí jakžtakž nějakou ochranu. A sedla se dnes dělají pevnější a tvarovanější, protože všichni už dávno pochopili, že hlavně na delších cestách je právě to daleko lepší řešení.
XJR je holka z dob, kdy se u motorek místo sedla vyžadovalo „křeslo“ – velikost prostoru pro zadek a jeho náležitě měkké uvelebení se považovalo za luxus a požadovaný styl.
Jenže i tohle je mi dneska naprosto upřímně jedno. Já se uvelebil přesně jako před těmi patnácti lety a mám pocit majestátnosti, hutnosti a nadvlády. Jo, i tohle k tomu patří. Kdo měl tuhle motorku před lety, ten jako by o sobě říkal hned několik podstatných věcí – 1) Nejsem trouba, kterej skočí po každý zrovna módní záležitosti. Já mám vkus! 2) Právě a jen tenhle velký motor dodává tomu celému smysl. XJR umí být silná, a to je taky kus mýho osobního vyjádření. 3) Tím pádem bylo vždycky a každýmu jasný, že kdo jede na XJR, není žádnej blůma – a díky tomu tahle motorka (alespoň podle mého mínění) přežila – ona ani její majitelé nikdy nezaslechli posměšky. Nikdy nebyla pro smích.
Design
Nadčasová hodnota téhle skoro čtvrttunové obludy je pak určitě v jejím vzhledu, v opravdu nadčasovém designu. Nenajdete tu nic, co by rušilo. Velké kulaté přední světlo, kapkovité budíky s úplně fascinujícím podsvícením (což si užijete hlavně v noci), velký motor, který je středobodem celého stoje, a klasicky tvarovaná nádrž bez zbytečných prolisů a zaoblení.
Jen to nejnutnější. Za sedlem pevné madlo, pod sedlem dvě nepřehlédnutelné zlaté tlumicí jednotky, baňatý výfuk a řetěz tančící nad masivním zavěšením zadního kola.
„Ono je to prostě pořádně a solidně udělaný. Proto, když si koupíte tuhle motorku, máte pocit, že jste doopravdy NĚCO pořídili, že to není šizený...“ I to jistě sehrálo v oné dějinné nesmrtelnosti XJR svou úlohu! Že je jí kus…
Jízdní vlastnosti
Nad kapitolou jízdních vlastností se nebudeme příliš ošívat. Ano, XJR nějaké jízdní vlastnosti má... Ovšem na hony vzdálené od toho, co je dneska „in“! Na zmiňovaném velkém měkkém sedle se nedají moc pěstovat takové ty známé jezdecké prostocviky – takže časem rezignujete a sedíte za řídítky zaražení jako špendlíky. Čím se tedy bavit? Čekat, kam až se XJR zrovna uvolí naklonit.
Při brutálním nájezdu do zatáčky (do brzd) velice záhy ucítíte, že předek evidentně nápor odbrzďované čtvrttuny nestíhá. Takže i tohle časem vzdáte. Naučíte se brzdit plynule, častěji využijete i služby zadní brzdy. Motorka se při prvním náklonu do zatáčky tak trochu maličko zlomí, ale samotný náklon pak už dovede být docela hluboký, čistý a při troše otrlosti i dostatečně rychlý. Ostatně „padání“ předního kola do zatáčky bylo u motorek téhle éry absolutní samozřejmostí, takže se neděste a připravte se na to, že s postupným opotřebením přední pneu to bude jen a jen horší )) ... ale jak říkám, to chce cvik!
Spotřeba? Ta je taky veliká (7 až 8 litrů v klidu), a to i přesto, že dnešní XJR mají už dávno vstřikování a na výfuku elektronické přívěry...

Last mile
Víte, co vám řeknu na závěr? Že závidím všem těm, kteří tuhle motorku mají nebo se jim ještě někdy poštěstí si ji pořídit. Fakt jim závidím – a to jsem už dlouho nikam nenapsal (a vlastně ani nepocítil).
Možná je to právě proto, že jsem do ní právě teď „dorostl“ (je mi 40). Že jsem hodil za hlavu tu marnou snahu po dokonalém jízdním projevu současných mašin, že už se neopájím zbytečnou rychlostí. A taky že mě už vůbec neberou ty všelijaké kontroly trakce a stáda dvou set na kole štěstí vytočených koní.
Ne, tohle je ona motorka, kterou jsem si měl pořídit a se kterou jsem měl i umřít... Fazere, fakt sorry...
VYLET DO HISTORIE
1994 – přichází první XJR1200, designově se jedná o remake motorek 70. let, ovšem s daleko modernějším ústrojím. Motor je vzduchem chlazený čtyřválec o objemu
1188 cm?, pochází ze sportovnější FJ 1200.
1997 – sen všech milovníků naháčů. Na scénu vjíždí XJR 1200 SP King Replica v barvách Kenny Robertse. O rok později rovněž limitovaná série s názvem Sarron Replica.
1999 – představena XJR1300 s objemem motoru 1251 cm?, jsou zde lehčí písty, odolnější vnitřní úprava motoru, jiné je sedlo (nižší) a jiný je celkově i design – nová XJR1300 jezdí sériově na sportovnějších pneu 120/70-ZR17 a 180/55 ZR17.
2004 – neřízený katalyzátor v nových koncovkách výfuků přináší Euro2.
2007 – Zatím poslední a nejradikálnější změna XJR. Je tu vstřikování a výfukový systém, který se soustředil do jedné koncovky, což ale vyvolalo řadu bouřlivých debat vášnivých kritiků. Na první pohled také zaregistrujete vzadu dvojitou diodovou svítilnu (to je také dost velký prohřešek proti podstatě asketického originálu).

Motor
Typ: vzduchem chlazený řadový čtyřválec, 16V, DOHC
Objem: 1251 cm3
Vrtání/zdvih: 79 x 63,8 mm
Výkon: 98 hp @ 8000 rpm
Točivý moment: 108,4 Nm @ 6000 rpm
Počet rychlostí: 5
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Rám: dvojitý ocelový kolébkový
Přední odpružení: teleskopická vidlice
Zadní odpružení: kyvná vidlice s dvojicí tlumičů
Přední brzda: 2x 298 mm, čtyřpístkové třmeny
Zadní brzda: kotouč, jednopístkový třmen
Pneu přední: 120/70-R17
Pneu zadní: 180/55-R17

Rozměry / Hmotnost
Výška sedla: 795 mm
Objem nádrže: 21 litrů
Pohotovostní hmotnost 245 kg

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Pipepipe
Pipepipe napsal 06.01.23 v 14:06

Pod vše co jsi napsal se podepíší Já mám XJR rok 2004 a neměnil bych!!! A to s řidičákem jezdím 51let a na několika mašinách už seděl jen těch 21 litrů do nádrže se mi nikdy nevešlo...

vlada1200
vlada1200 napsal 04.12.20 v 23:40 10b.

Tomio03
Tomio03 napsal 26.10.20 v 19:26 10b.

Čadil
Čadil napsal 31.03.18 v 08:48 10b.

klasika,paráda máš to nádherně napsany,a po pravdě.mám teda bandita,ale to je cca podobné.jen ti závidím ty 2 trombony.

jerremy
jerremy napsal 31.05.17 v 05:45 10b.

moc pekna masina

Více komentářů



TOPlist