Po prostudování všech možných diskuzních fór jsem se pustil do opravy senzoru "rezervy". V partsdepot.cz je tahle drobnost za cca 950,-Kč + zasílací poplatky. Náhradní termistor Epcos NTC 164K0471K stojí v prodejnách elektrosoučástek do 20,-Kč. e-shop GM electronic Vypadá trochu jinak - jde o "klasické" diskové provedení termistoru a před montáží je potřeba upravit nožičky - obr. 4 (originální termistor má tvar miniaturního válečkového odporu - obr.1). Demontáž nádrže a desky s palivovým čerpadlem z ní zůstává. Navíc je jen drobná piplačka s kleštičkami na rozpertlování lemu obalu a s pájkou (nejlépe hrotovou s regulací teploty - nespalte termistor hned při pájení) na odstranění nefunkčního (většinou prasklého) původního termistoru. Z dalšího nářadí doporučuji malý hobby svěráček, radiokleště (nebo tenké dlouhé ploché kleště), malé stranové štípačky, odsávačku cínu, ohmmetr a pro zpětnou montáž desky palivového čerpadla momentový klíč - utahovací moment šroubků je 5 Nm!!!
Demontáž:
Vypustit benzín z nádrže, sundat sedlo, demontáž šroubů spojujících nádrž s kapotáží, demontáž šroubu, kterým je nádrž přitažena přes gumovou podložku k rámu.
Rozpojit konektor 4-drátového svazku vedoucího k desce čerpadla, přizvednout zadek nádrže, odpojit konektory vstřiků, opatrně (nutno stisknout aretační plošky z obou stran!) stáhnout rychlospojky benzínových hadic z trubice u vstřiků, vytáhnout nádrž s nadzvednutou zadní částí pod úhlem cca 30- 40 stupňů směrem dozadu.
Nádrž položit na pravý bok (podložit dekou pokud nemáte v garáži konkursní kanape ) a odšroubovat šroubky desky čerpadla v pořadí dle servisního manuálu. Pak nastává fáze "Ježek v kleci". Desku posunout trochu dopředu nadzvednou její zadní část a opatrně kývavým pohybem vyvléknout plastový košík (hrubý palivový filtr), který obrysem přesahuje otvor v nádrži. Po vyjmutí desky pal. čerpadla už zbývá jen rozpojit konektor na drátu (zeleném) odšroubovat šroubek a senzor je venku! - obr.2
Repase senzoru:
Malými stranovými štípačkami opatrně rozpertlovat (jeden zobáček kleští z vnější strany zapřený pod hranou, špička druhého zobáčku tahá za vnitřní okraj pertlu směrem ven). Po rozpertlování válečku vypadne pertinaxové víčko s půlkou termistoru. Druhá jeho polovina je naletovaná ve špičce těla senzoru - obr. 3. Oba zbytky pomocí pájky odstraníme, u špičky se bude hodit odsávačka cínu, ale dá se to zvládnout i bez ní.
Náhradnímu termistoru ohneme nožičky podle obrázku č.4 - termistor by se neměl dotýkat těla senzoru, protože to způsobuje jeho ochlazování a tím nižší svítivost kontrolky. Termistor zasuneme do válečku tak, aby byl v polovině, zkrátíme vývod , který budeme letovat do průchodky v pertinaxové podložce tak aby cca 1 mm přesahoval ven přes hranu. Termistor vyndáme a zkrácenou nožičku naletujeme do průchodky v pertinaxu.
Nyní vložíme termistor zpět do válečku, nožičku provlékneme špičkou (během vkládání kontrolujte, zda bude tělo termistoru uprostřed válečku a nebude se ho dotýkat!) lehce přitáhneme, ohnutím zafixujeme a přiletujeme. Přebytečný drát nožičky odštípneme. Zkontrolujeme ohmmetrem odpor mezi tělem válečku a mosaznou průchodkou v pertinaxovém víčku. Pokud vám měřák ukáže něco kolem 470 ohmů, můžete zapertlovat víčko a senzor je opraven.
Zpětná montáž: V obráceném pořadí demontáže.
Pokud termistor zaletujete tak, aby se jeho disk nedotýkal těla válečku, bude vše fungovat správně. Svítivost kontrolky je dostatečná. V noci je i při "plné" nádrži vidět nepatrné světlo. při poklesu hladiny kontrolka nebliká stylem "on/off", ale plynule se rozsvěcí a zhasíná. Po odčerpání paliva do úrovně, kdy už na senzor vůbec nedosáhne je svítivost kontrolky i za slunečného dne dostatečná. Otestováno osobně se spuštěným slunečním štítkem v helmě. Pro správnou funkci je nutné též "nezalepit" cínem nebo čímkoliv jiným malé otvory v pertinaxovém víčku a na špičce obalu!
Vlastník | Onkl_Kárl | |
---|---|---|
Vloženo | 3.1.2013 | |
Aktualizováno | 29.9.2015 | |
Zobrazeno | 1 979x |
Ahoj, je to sice dekáda od Tvého skvělého popisu, ale nyní jsem to řešil. Zatím tedy jinak, protože jsem na tento návod narazil až nyní. Nicméně mohu starý zkusit opravit a počkat na někoho dalšího . Je to ukázkově napsané, včetně deky. SUPER.
Jo a klidně bych si koupil nějaký ks, pokud ještě máš.
1 reakce
Pokud by měl někdo zájem, podařilo se mi sehnat cca 20 ks temistorů originálního provedení. Vzhledem k velikosti není problém poslat v dopise.
2 reakce
Díky, skvělý návod.
Zdarec Kárl.
Chci Ti poděkovat za super radu na opravu senoru
hladiny benálu.
Když jsem viděl ceny dílů tak se mi podlomily běháky protože
1125,- Kč za jetý díl (nejlevnější co jsem vygůglil) je fakt pumelenice.
Takže hópnul jsem na mašinu zalít do Plzně do GM Electronic (cca 60km tam i zpět)
a za 9,03 Kč vč. DPH koupil termistor a opravil snímač.
Takže ještě jednou díkes.