Snad od doby, kdy jsme začali s úpravami na Enduru, jsme uvažovali o výrobě vlastního držáku SPZ. Přeci jen není moc hezké, když na "ostrým enduru" jako máme my
je vzadu taková velká plastová mrcha, na který ta značka visí. To je prostě hrůza. Jednak při jízdě po nerovnostech rampluje
, vydává zvuky
, jako by snad měla upadnout a již ten zmíněný vzhled nepatří zrovna ke kladným stránkám.
Úkolem tedy bylo vytvořit držák jednoduchý, nenáročný na výrobu, lehký, pevný a hlavně hezčí. Další důležitým aspektem bylo, nemít problémy se zákonem: tzn. aby držák měl původní světýlko a nějakou odrazku.
Původní myšlenka byla, udělat držák ultra lehký Metodou pokus omyl vznikl prototyp z tenkého plechu (konkrétně plechu do trouby na pečení)
Ten měl výhody, že byl pružný tzn. nerozbitný a hlavně lehký. Jeho výhoda byla však velká nevýhoda - byl prostě až moc chatrný
Co s tím? Na řadu přichází stará dobrá pásovinka Tam už o pevnosti nemůže být jediné pochyby, hmotnost je ale nyní problémem č.1.
Pásovinu jsem nařezal, zohýbal, odvrtal díry na světýlko a pro uchycení SPZ a pro samotné uchycení držáku k motorce. Zatím šlo vše hladce, problém se vyskytl ale díky mé nepozornosti a špatnému průzkumu původního uchycení.
Původní držák byl totiž uchycen celkem důmyslným a pevným způsobem: jednak byl na jedné straně připevněn na šroubech společných se zadním světlem a pak k rámu dvěma šrouby, ke kterému vedly jakési ohnuté packy. (omlouvám se za špatný popis stavu, raději mrkněte na fotky ). Prostě po demontáži držáku zůstaly na spodní části motorky dvě díry trojúhelníkového tvaru, díky kterým by mohla vniknout voda, bláto aj. ke světlu a částem, které si prostě s vodou moc nerozumí
Řešením bylo, vytvořit záslepku těchto děr. Na řadu přišel už zmiňovaný plech na pečení
Jak už tradičně: řezání, ohýbání, broušení, vrtání, nadávání...
Trocha gumy z duše na kola a PVC pásky, aby vše těsnilo a záslepka je hotová
Samotný držák z pásoviny byl ale stále příliš moc těžký. Byl proto tedy zkrácen, tak aby na něm držela pouze SPZ čtyřmi šrouby. To by ale znamenalo, že by už na držáku nebyla odrazka... Už potřetí nastupuje na scénu plech na pečení díky své hmotnosti. Ten by sloužil jako držák na nalepovací odrazky, který by byl uchycen společnými šrouby jako SPZ. Vzhledově to sice není hezké řešení, ale vzhled je až na druhém místě hned po funkčnosti
Po všemožném upravování jsem finální výtvor natřel kladívkovou barvou (jediná barva v baráku ) a nastříkal bezbarvým sprejem. Nátěr tedy snad vydrží i nějaké hrubší zacházení aniž by oprýskal.
Závěrečná montáž už měla být hračkou, ale co čert nechtěl: Držák je přichycen třemi šrouby - jeden vzadu (tam kde původně vedly kabely světýlka) a dvěma šrouby M6 k rámu. Potřebovali jsme tedy dva alespoň 6-ti centimetrové šrouby. Snad hodinu a půl jsem lítal s bráchem po dílně a hledal... Výsledek? Našli jsem jen jeden a žádný jiný takový, který by se třeba dal upravit A jelikož byl večer - obchody zavřené, dokončení práce bylo zase o den odložené
. Naštěstí byl brácha další den dopoledne doma, šroubky koupil, takže po příchodu ze školy už bylo vše hotové
Nakonec jsem koupil nalepovací odrazku, která přišla na místo až po první projížďce (proto není na fotkách)
Zatím jsme nadmíru spokojeni, v terénu nic nedrnčí, čitelnost SPZ je ucházející (snad nebude nějakýmu strážníkovi vadit větší úhel SPZ) a výrazně se zvětšila i pevnost samotného držáku. Dolní díl zadku motorky (ten černý plast) se už nekyklá a drží úplně fest
Doufejme, že nějaký ten čas vydrží a bude jen ku spokojenosti
Vitus
-
uchycení původní držáku
-
Původní držák SPZ
-
Packy na držáku SPZ
-
Neopracovaná záslepka
-
Uchycení držáku - díra
-
Všechny tři díly pohromadě
-
Výsledek
-
Vedení drátů světýlka
-
po vyjížďce
-
Na začátku vyjížďky
Dobrá práce . Na motorce to vypadá velice pěkně
. Upevnění snad taky obstojí, když 2 šrouby drží v rámu.
Jinak, drapáčky jsou taky parádní
Tak jako uznávám že z té praktické stránky to je určitě dobrá vychytávka :D Jen to trošku kazí ten dojem " ostrého " endura :D :)
BTW: Jo... toho borce znám :D
Mr.PeLi >
Je pravda, že to úplně k tomu duchu motorky nesedí, ale tak nějak si matně vzpomínám, že nějaký borec s červenou Blatkou si v Uhlířských Janovicích ulomil blinkr
Neznáš ho?
to už asi kecám, ale ta praktičnost je fakt k nezaplacení :
... ta plotna má fakt dobrou funkci, jako ochrana světla, blinkrů a SPZ. Navíc teď s tím 39l kufrem odvezeme skoro i basu piv
Ta funguje jako účinná ochrana blinkrů před ukopnutím a zlomením při pádu, kterých bude asi nepočítaně. Jiný účel ta plotna snad nemá
Pokud ale pojedeme někam na výlet, určitě se vyplatí i další kufr
Vypadá to zajímavě
akorát bych navrhoval dát pryč tu plotnu na kufr :D :)