PROFIL MOTORKY

Jawa 650 Classic (2007)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Johny_R
Vloženo 5.7.2007
Aktualizováno 26.2.2016
Zobrazeno 25 547x
HODNOCENÍ PROFILU OD 86 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.2

Popis motorky


Jawa 650 Classic. Pro pohodove jezdeni uplne jak delany. Tvrdsi podvozek, pomerne snadne ovladani. Doporucuju.

Více fotografii

Výška jezdce: 178 cm

První dojmy - Škube, skáče, jede... je to Jawa. :) Na vině byl karburátor...

Recenze

Zkušenosti: 1) 100km - spotreba 4.1 litru, utazeni sroubu. Asi 8 jich to potrebovalo.

2) 200km - spotreba 5.0 litru(uz se toho tolik nebojim + jizda po meste. Opet utazeni sroubu, tentokrat jich bylo mene - asi 4.

3)dalsi 100km. Spotreba se dostala na 5.5 litru, opet kontorola utazeni sroubu. 1 potreboval dotahnout, ostatni byly v podstate OK. Jizda paradni, jen se tesim na radne serizeni karburatoru(s tou dirou se nejezdi prijemne, v nizsich rychlostech, coz po silnicich 3ti tridy je nic moc).

4) Ted mam najeto asi 500km. Vse bez problemu, hlidam sroubky, spotreba se pohybuje kolem slibovanych 5.5l. Pristi tyden jedu na garancku, tak dam vedet co a jak.

5) Takze garancka je za mnou a jeste docela pekny vylet. Garancka bez vetsich problemu - standardni operace OK. Moje pripominky - lehce sakne pripojeni hadice k olejove nadrzi. Dle technika byla trochu volna priruba - dotahl ji. Po ceste jsem koukal ze je tam olej zase, ale po blizsim zkoumani to vypadalo, ze je to olej stary + mazivo z retezu. Dle pohmatu to kolem priruby vypadalo OK. Utrel jsem to do sucha a zatim je to ciste. Vypada to, ze to bude OK. 2) serizeni karburace - odstraneni diry v plynu. Technik dal vetsi trysku, dira zmizela, ale zustala dirka. Pry tam bylo trosku vody, at vyjedu nadrz Velfobinu. To jsem ucinil, ale dirka zustala. Takze se jeste bude muset sestelovat smes.

6) najel jsem v ten den 590km, pricemz u 486,3km mam evidovanou spotrebu. Po posledni etape jsem jeste netankoval, takze to budu pocitat priste. A jak to vypada?

1.tankovani: 5,04 l/100km

2.tankovani: 4,61 l/100km

3.tankovani: 4,46 l/100km

Spotreba sympaticky klesa! Ve vedru jela motorka v pohode a bez problemu.Takze zatim vse OK.

7) Takze mam najeto neco pres 1500km a jak to jde?Spotreba se pohybuje nasledovne:

5.06 litru

4.58 litru pri jizde ve dvou

Jinak - srouby se uz utahovat nemusi, ale porad je kontroluji. Dale sem dolival olej. Pripojeni hadice oleje uz nesakne. Dira v plynu je bohuzel porad, ale to ted v brzke dobe budu resit ze servisem - nejspise TK moto. Nevim jestli to je spatnym osazenim karburatoru, nebo jeho zavadou - jsem na to zvedav. S motorkou jinak zatim spokojenost, jezdi se na ni hezky - i se spolujezdcem.

V TK moto jsem nepochodil - maji hodne prace a dle konzultace po telefonu, se mu do toho moc nechce-ze je to nejake divne a vypada to na zavadu karburatoru. Premyslim, ze zavolam do Jawy,at me tam jeden nachystaji, ze prijde vymena, ci oprava. Jawa to asi slysela, protoze pri dalsi jizde je dira nepatrna a nekdy je pryc takrka uplne. Pakze jawa nema dusi. Ma a boji se . Takze to zatim nechavam a uvidime co to udela po dalsich 500-1000km.

Dalsi zkusenosti a poznatky: priruba oleje lehounce jeste sakne. Nepotesi to, ale je to par kapek na 300km, takze zadna tragedie, ale pri garancce to budu chtit dotahnout k dokonalosti. Okounutim benzinovych hadic jsem zjistil, ze jsou mistama popraskane. Sice nesakly, ale je to zadelavani si na prusvih. Menim je za nove znacky semperit. jawu z toho ovsem nevinim, protoze hadice jsou znacky gufero (CZ firma) a jsou vyrobeny v roce 2006, 2 kvartal. Samozrejme maji urceni pro pouziti s benzinem, olejem a do tlaku 20BAR. To se firme gufero asi moc nepovedlo - nejspis spatna smes gumy. jawa by jim mela tuhle dodavku radsi celou vratit a zadat vymenu za bezvadne.

Daval jsem nove svicky - brisk racing silver B12S. Jsou doporucene firmou brisk, NGK si nechavam jako nahradni. Dle mych predpokladu a tuseni, nema vymena svicek na cukani vliv, ale uz asi vim odkud vitr fouka a vypada to, ze vse bude OK. Vysledek ale napisu az po vikendu.

Vikend je za nami, paradni vylet na Sazavu take. Jawa jela bez problemu. Byli jsme pekne nalozeny, zadek sel asi 2x nadoraz + nas nakopnul jeden velky hrbol - draty v kolach drzej, vse ostatni take. Jeli jsme kopec nekopec, porad na 5. A co se tyce cukani motoru? Za pomoci TK moto jsme zavadu odstranili! Pokud by nekdo mel, ci ma, podobny problem, vyzkousejte pricpat(ucpat rukou) sani a pokud to bude OK, je to ono. V dany moment otevreni soupatka je smes chuda a proto to dela to cukani, chcipani a pod. Oprava je jednoducha a na 10 minut - je treba zvednou jehlu o jeden zarez. Dle manualu ma byt na druhem zarezu, ale jak je vidno, ja ji musim mit na tretim. Takze ted je konecne jizda s Jawou bez priskoku a krasne plynula... spokojenost se strojem dosahla 100%. Co se tyce spotreby, doplnim pozdeji, musim ji jeste spocitat.

15.8.07 Kilometry pomalu pribyvaji, chystam se na garancku ve 3000km. Jen leju benzin, namazu retez, umeju motorku a prekontroluju srouby, spoje,... Jeste ze me odesel kompresor na traktoru - bych se nemel v cem stourat . Spotrebu jsem jeste nespocital - notes mam v kufru na motorce, pokazdy ho zapomenu vzit domu. Snad dneska .

23.7.2007 Kompresor na traktoru jeste nejede, ale lehce jsem sesteloval zadni kolo. Kdyz jsem pustil riditka, motorka lehce tahla do protismeru. Pritahl jsem na leve strane zadni kolo o 2 polohy matky(1/2 zavitu) a dneska uz jela po pusteni riditek rovne. Najeto 2400km, ke spotrebe jsem se, ostuda, jeste nedostal, ale predbezne vypada porad stejne 4.5/5.0 litru, dle tezke ruky.

2.8.2007 Tak konecne jsem prekonal lenost a buhvi co jeste a napisu jak je to se spotrebou. Takze posledni dobou se pohybuji ve spotrebe vyssi nez jsem prepodkladal: mezi 4.77- 5.38 litru na 100km. Tzn. ze prumerna spotreba se me dostala na 5.04 litru.Cekal jsem ze to bude mene, ale faktem je, ze to je snesitelne a kdyby jawa jezdila za 7 litru, tak bych stejne jezdil, protoze ta jizda me prenasi do uplne jineho sveta.

14.9.2007 Jezdim, jezdim... vazne problemy nejsou, v podstate jen leju benzin a kontroluji co kde drzi a nedrzi. Bohuzel take me postihla mensi pohroma Classicu - prasknul me jeden drat v zadnim kole, na strane rozety. Po dotazu v Jawe uz na to maji reseni: Jawa na soucasne 16" kola montuje silnejsi draty. Takze jsem domluven, ze az bude cas, stavim se v zavode a necham si to preplest. Pak uz snad bude problem odstranen. V probezne kontrole se jinak srouby tvari OK, ostatni veci take, retez je porad dobry, mazu ho asi po 500 km.

25.9.2007 O vikendu me pri jizde ve dvou a lehkem nalozeni prasknul dalsi drat, takze celkove jsou praskle dva. Mel jsem trochu strach, ale vic jich neruplo. Doma jsem pak vadne draty vymenil za dobre, takze mam zase kompletni vyplet. Moje studie je nasledujici. V odlitku stredu kola, kde jsou diry na draty jsem si vsimnul, ze ten konec dratu(hlava, ci jak bych to nazval) se neopira celou plochou. V odlitku je dira a jeji plocha rovnobezne vzhledem k ose stredu a drat by vzhledem ke svemu uhlu montaze potreboval diru trosku smerove natocenou - takhle se hlava dratu opira jen v miste smeru dratu a zbytek plochy je ve vzduchu. Mozna, kdyby hlava sedela ve stredu celou svou plochou, tak by draty o prumeru 3.91mm stacily. Snad to tedy vyresi draty 4.5mm, nebo rovnou 5mm. Jinak jen leju benzin a mazu retez. U TK moto na garancce vse OK, cely den jsem jezdil v pomerne slusnem desti a motorka v pohode - zkouska elektroinstalace dopadla na vybornou. Mam najeto zhruba 4000 km.

30.9.2007 Koukal jsem na baterii - bylo potreba doplnit elektrolyt prakticky u vsech clanku, na minimu byl pouze jeden a to plus pol. Presel jsem prevetivne vsechny konektory a skoro kazdy jsem ochranil proti vode - samovulkanizacni paskou, nebo zalepit tavnou pistoly. Az nekde pojedu tyden v desti(ne ze bych si to pral), tak to treba ocenim. Jediny problem jsem nasel u zadniho kola - pri maximalnim properovani si kolo skrtlo o nestastne vedenu kabelaz a prodrelo izolaci jednoho dratu ze trech.Vse jsem zaizoloval a kabelaz pomoci stahovacich pasek, vedl trosku lepsi cestou. Jinak vse OK, jezdim a jezdim.

23.10. Tak stale jezdim. Motorka bez problemu, jen bylo treba obohatit smes. Motor je na zimu podstatne citlivejsi, nez motor 350/638 - ten slapal porad stejne. Vse bez problemu, draty po vymene spatnych OK, ale stejne i tak se chystam pristi tyden do fabriky na vymenu za silnejsi. Jistota je kulomet. Take se chystam na bocni kufry - jeden je pro me malo. Musel jsem si take poridit neco tepleho pod kozene obleceni. Ted se jezdi paradne, predni stit funguje dobre. Jen pri -4°C me mrzly prsty. Ale mam stare, slabe rukavice, takze to se take vyresi. jawa jede a pojede i nadale, dokud nebude snih, ci namraza! Chtel jsem natocit do konce roku 6000 km, ale vypada to, ze to nestihnu. No, uvidime dle pocasi.

-

2008

-

22.4. Po prevodu do noveho systemu, me odsud zmizelo pomerne hodne textu, coz me tak rozcililo, ze se me to znovu psat nechtelo. Nehlede na to, ze si uz nepamatuji, co jsem tam vse napsal. :) Takze to zkusim nejak shrnout...

Zadni kolo: doslo k vymene dratu za silnejsi a to ty max. ktere jdou - 5mm. Takze zadni kolo ted vypada, jako kdybych ho mel namontovat do auta - jiz od pohledu vzbuzuje duveru. Zkusenosti jsou zatim dobre, nic nepraska, vse drzi. Vymena probehla v ramci reklamace, dale jsem reklamoval chcipani motoru - reseni vymena palivoveho filtru(nebylo ale uspesne). Jinak garancka v Tynci dopadla dobre.

Zadni brzda: Zda se me, ze nejak ubyva desticka ktera je pritlacovana pistkem. Ta, kterou pritlacuje plovouci trmen, je podstatne mene optrebena. Sice se snazim brzdit motorem a brzdy moc nepouzivat, ale ne vzdy to jde - pak si pribrzduji zadni, predni pouzivam jen pro zastaveni, ci prudsi brzdeni. Z Jawy jsem si objednal desticky. Prisly, ale cena byla 1200,- Kc, coz jsem myslel, ze nevydycham, neb jinde se daji koupit do 600,- Kc. Uz jsem se s tim smiril, priste se musim zeptat na cenu, a vim, ze je budu hooodne setrit. :) Jinak trmen se neseka, nevim, proc je to ochozene z jedne strany vice.

Karburace, chod motoru: V motoru jsou drive namontovane Brisky, pali dobre, motor startuje i po delsi odstavce na prvni pokus. Pokud motor delsi dobu nebezi, je nejkritictejsi moment otevreni soupatka. Plynovou rukojeti se ovlada skrtici klapka, soupatko se zviha pomoci memrany, rizene podlakem. Jak to dele stoji, soupe asi lehce prilne je stenam a normalne zacne fungovat az po zdvizeni - tzn. prvni pridani plynu casto konci chcipnutim, po protoceni motoru je vse OK. Motor neskube, bohatost smesi se me zda dle svicek vcelku OK, mozna nepatrne bohatsi - na nastavajici teple pocasi to zase stahnu. Ale objevil se problem, ktery se me vyskytnul i drive - vetsinou pri jizde na vice plynu doslo ke skubani motoru, nekdy to vedlo k uplnemu chcipnuti. Viz. vyse vymena papiroveho fitru za novy to nevyresila, tak jsem demontoval kohoutek z nadrze - kolem sitka, byl lehky bordel. Vse jsem vycistil, namontoval zpet. V plovakove komore take lehky neporadek, ale nic zavazneho. Chcipani se opakovalo, tak po konzultaci s kolegy jsem dosel k nazoru, ze to dela papirovy filtr. Presne tento problem jsem mel na J350 - fitr obcas prestal propustet a motorka behem chvile stala. Vymenil jsem filtr za keramicky a vypada to vse ok. Behem jizdy pohoda, jen se me stalo, ze jedu z kopce, brzdim motorem, chci podradit a koukam - motor stoji. Chciplo to, vubec netusim proc, ale na otacku starteru to hned chytlo. Co me napadlo bylo to, jestli to nemohla zpusobit bohatsi smes-motor se pri brzdeni zahltil, po vymacknuti spojky chcipl... no uvidime.

Celkovy stav: Motorka jede (spotreba kolem 5.4 litru), brzdi, ,sviti, troub,... neni nac si stezovat. Mazu kazdych 500km retez, ktery vypada porad jako novy. Oproti motorkam podobnych, ci i silnejsich kubatur je podstatne masivnejsi - par lidi to uz obdivovalo. :) Elektroinstalace bez problemu, krytky snimacu teploty a termospinace po omotani samovulkanizacni paslou jsou jak nove, nic nepuchri, takze to muzu doporucit i ostatnim.

Vybava: nove mam namontovane bocni nosice s kuframa a co rici - je to parada. Jak uzitna hodnota, tak i vzhledove. Alespon dle me. :) Montaz je vcelku bez problemu, jen desetinka tam, desetinka tady a bocni kufr na prave strane me skrta o konstrukci zadniho nosice, na leve strane je vse OK. Ale funkcni to je, tak me to netrapi.

Obecne: V patek jedu na garancni prohlidku v 6000km k TK moto Kasalicky. Krome beznych veci si asi necham vymenit olej - sice je predepsana vymena v 9000km,ale pojedu nekam daleko, ak si to radsi necham vymenit uz ted. Jinak pocitam jen vizualni kontrola a jedu zase pryc.

25.4.2008 - garancni prohlidka 6000km

Takze ma tradice zustala tradici a cely patek byl bajecny slejvak, mistama spise padali reznicky psi i z obojkama. :) Nastesti jsem s tim trosku pocital, takze jsem se po chvili jizdy v desti prevlekl do nepromoku a reflexni vesty a pak se uz jelo docela hezky. Pred prilivovou vlnou od kamionu jsem se schoval za stit, ale stejne neslo zabranit tomu, aby me nenatekla voda do helmy. Tady mam jeden poznatek - levna kukla z Lidlu(jak ho nemam rad) tak kupodivu nejak fungovala. Krk i kukla uvnitr helmy, byla narozdil od ni uplne suche. Ze by to opravdu nejak odpuzovalo vodu? Kanady vcelku drzely, trosicku vlhko, ale po celodeni jizde ve vode to je parada. Jawa jinak jela jako das - z nablejskane krasky se stal enduro chopper, ktery delal cest puvodu svemu motoru - pokryt vrstvou blata, vody a jineho bordelu, motor slapal bez problemu, elektroinstalace take dobra, ja se citil OK, takze pohodu v desti blatu zazijes, kdyz na Jawe pojedes. :) Samotna garancka se skladala jen z vymeny oleje a filtru a kontroly ulozeni kyvky a krku prednich vidlic. Nic jineho nebylo treba, neb si to delam sam a problemy zadne nejsou. Koupil jsem si kousek lemovky, neb do jednoho bocniho kufru tece!, tak to snad opravim. Resume: Jawa jede za kazdeho pocasi, levna kukla s Lidlu je dobra, levny nepromok z pracovnich odevu me udrzel celou dobu v suchu, garancka v pohode, cena do 1000,- Kc, najel jsem asi 400km, vecer jsem stravil prijemne 2 hodiny mytim a blyskanim stroje.

4.7.2008 - po dovolene, najeto 9500 km

Uplynul zase nejaky cas a tak by bylo vhodne, doplnit nejake zkusenosti. Vezmu to heslovite, at je v tom poradek a nemusim tu psat nejake romany. :)

Celkovy stav - motorka jezdi bez problemu. Motor je takrka bezchybny, s elektrikou nejsou zadne problemy, ale nerikam ze se nejake zavady nevyskytly. Tu jsou.

Draty v zadnim kole. Ohrana pisnicka. Praskaly draty slabe, praskaly draty silne. V soucasnosti se montuji draty z nerezu. Nechal jsem si je vyrobit(jinak je Jawa meni v ramci garance) a krome jineho materialu, maji take jiny uhel hlavicky. Dale pry Jawa prevrtava naboje, ci spise ulozeni hlavicek dratu, ale to jsem na vlastni oci nevidel, tak nevim k jake zmene tam dochazi. Jeste jsem bohuzel nestihl preplest zadni kolo, takze jezdim na dratech puvodnich, jen jsem si ten vyplet nechal povolit na maximalni moznou miru.Jestejsem sprejem na retezy namazal i ulozeni hlavicek v nabe a svete div se - na me 2000km dlouhe dovolene, se zatizenou motorkou a spatnych silnicich, neprasklo vubec nic. Tak doufam, ze vymena dratu za nerezove s jinym uhlem, tento problem definitivne vyresi.

Praskly drzak zamku sedla. Jak k tomu mohlo dojit nevim. Nebo spise vim, jak k tomu doslo, ale nechapu, jak muze prasknout 2x 3mm pasovina hned za svarama. Ze se neohne... nejspise zkrehnuti materialu, vlivem vareni. Ja jsem si to prevaril, trosku konstrukcne upravil a zatim je to OK.

2x me na dovolene chcipnul motor. Pri prechodu z vyssich otacek na volnobezne, me to 2x chciplo. Neberu to jako zavadu, jen informaci. Bylo strasne teplo, motor rozpaleny a smes asi nebylo v tu chvili optimalni, tak to zhaslo. Stacilo otocit starterem a bylo to ok.

Zadni desticky jsou zrale na vymenu. Takze zivotnost tech 9500-10000km. Zadni brzdou jsem brzdil pomerne hodne - vice nez predni.

Dulezite : Vymenil jsem zadni pneu MItas H-11 za Continental Milestone a je to jak zmena cele motorky. Co se drive motrka kroutila pri prejizdeni podelnych nerovnosti(koleje), ci se zahoupala v zatacce, tak to vsechno je ted pryc. Sam bych tomu neveril, ale je to tak. Ram timto povazuji za paradni, ruzne vlneni zpusobovala pneumatika.

Dale jsem domontoval zasuvku na dobijeni telefonu, GPS apod., drzak ruznych papirovych poznamek a 2 x drzak napoju. Vse se v praxi velmi osvedcilo.

Dlouhodoba spotreba se pohybuje kolem 5.2 litru na 100km. V Srbsku jsem se dostal dokonce na 4.2, prakticky porad jsem jezdil pod 5 litru, ale to bylo mistnim provozem. Maximum 50/80/100, policiste vsude, dlouhe rovinky bez kopcu... to se to jezdilo. :)

Takze to je takovy sumar dalsich poznatku. S Jawou na vecne casy a nikdy jinak. Zdar! ;)

Konec sezony 2008: Do konce roku jsem neco malo najezdil, ale mnoho toho nebylo, neb me doma pribylo neco rodinnych radosti a starosti. Kazdopadne co se tyka Jawky tak jen jezdim, leji benzin, koukam na olej a pneumatiky. Nemusim se starat o nic, az me to nebavi. :) Draty v zadnim kole mam porad puvodni, ale uz jsem kolo sundal a do konce roku bude prepletene na ty nerezove - kdyz uz je mam. Drat neprasknul jediny, takze predpokladam, ze problem byl opravdu v prilisnem utazeni dratu. Zadni desticky bud take menit az ten - jsou sjete trosku do vrtule, zatim nevim proc, ale snad na neco prijdu.

Retez netreba napinat, zda se me porad stejne dobry, jako kdyz jsem motorku poridil. Casem ho asi vymenim preventivne. Uz se tesim na sezonu 2009 a s ni spoustu novych a peknych zazitku na nemene pekne motorce jawa.

Zima 2008: Přepletl jsem zadní kolo na nerezové dráty. Kladl jsem důraz na to, aby dráty byly povolené jak to půjde, tak doufám, že to bude OK. Konečně jsem vyměnil brzdové destičky a budu muset vyměnit spojkové lanko - má u páčky prasklé asi 2-3 vlákna. Snad najdu příčinu, ať prodloužím životnost.

Upřesnění: tak mám chvíli času, můžu napsat upřesnění k zimním úpravám a opravám.

Nový výplet: Jedním slovem - porod. :) Dal jsem nové nerezové dráty ze Šroubárny Marek Hvězdonice a demontované kolo ke kolaři, niple ať použije stávající. Pár nerezových drátů jsem už bez problémů použil při opravě výpletu stávajícího, nové vypadaly stejně a byly dělané dle příslušných plánů. Když jsem šel ke kolaři, tak kromě špatně udělaného výpletu na mě čekal rozzuřený člověk s velkým účtem... Na vině bylo to, ze nové dráty byly asi o 2mm delší, což by možná nevadilo, ale měli asi o 5mm kratší závit, takže do niplu šly našroubovat těžko a jenom kousek. Vzal jsem si kolo domů a začala veselá práce - každý nipl vyšroubovat(některý skoro nešel, než šel), dát do svěráku, odvrtat 1/3 závitu, protáhnout celý nipl závitníkem a pak ho dát konečně zpět do kola. Takhle jsem udělal všechny niple, pak jsem to donesl na přecentrování (to bylo zadarmo :) no a slavnostně jsem namontoval kolo. Hurá!

Zadní destičky: výměna byla bez problémů, po vyndání zajišťovacích kolíků šly staré ven, nové dovnitř a bylo hotovo

Ostatní : spojkové lanko porád nemám, ale doufám, že během 14 dnů tady bude!! Jawo, polepši se!! Výměna bude snad bezproblémová. Zakoupil jsem si zařízení Kettenmax na údžbu řetezu a mé zkušenosti? Použil jsem ho jednou, ale jsem nadšen! Montáž je jednoduchá, největší problém mě dělalo zastřižení kartáčků. Jednak jsem hned nepochopil jestli se mají zastřihovat na šířku řetězu, nebo na šířku válečků řetězu.Nakonec jsem nabyl přesvědčení že na šiřku válecků a pod heslem delší sestřihnu, ale kratší nenatáhnu, jsem tak učinil. Samotné stříhání je také veselé - štětiny jsou pěkně tuhé, chce to velké, silné a hodně ostré nůžky, jinak není šance. Po zastřižení jsem zařízení namontoval, nalil čisticí přípravek šel jsem na to. Po pár minutách čištění řetěz vypadal vcelku OK, ale pořád nějak černý... Sundal jsem zařízení, řetěz projel hadrem - super! Všechny mechanické nečistoty pryč ze všech stran, válečky uvolněné... Kettenmax jsem zase namontoval a dal nástavec na namazání. Řetěz jsem porádně namazal, nechal vyschnout - vypada to dobře. Namazané tak akorát, ze všech stran. Kettenmax jsem rozebral, vyčistil a spokojeně uložil. S jeho funkcí jsem moc spokojen, kdyz jsem řetěz čistil štětkou, petrolejem a hadrem, tak jsem takovéhle čistoty nedosáhl.

Oprava elektroinstalace: Někteří kolegové skončili s vypálenými konektory elektroinstalace, nefunkčním akumulátorem a vůbec takovými záhadnými problémy. Důkladnou revizí jednoho z kolegů se přišlo na následující věc. Fáze alternátoru mají být s regulátorem propojené vodiči o pruřezu 1.5mm, regulátor má být propojen na akumulátor vodiči 2.5 mm. Skutečnost je taková, že od alternátoru vedou vodiče 1.5mm, v následujícím konektoru pokračují 0.75mm, v dalším konektoru od regulátoru je zase 1.5mm. Vlivem velkého protekajícího proudu dojde k vyhřátí konektorů, jejich roztavení a poškození vodičů. Následky jsou výše popsané... Někde jsou ke všemu použity spojovací svorkovnice určené pro menší proud. Přímé propojení, ktere má být 2.5mm, je taktéž 0.75 a ještě to je vedené přes pár uzlů. Rozdělal jsem svoji motorku a co nevidím? Konektory jsou v pořádku, použity jsou ty spravně veliké. Dráty jsou poddimenzované 0.75mm, ale nic není roztaveno. Snad jsou dráty u konektorů trošku zahnědlé... Stávající dráty jsem vyštípal, dal nové správného průměru, nalisoval nové fastony a ještě jsem je pro jistotu proletoval. Rozdělal jsem i konektor od regulátoru - ještě že tak, byl špatně zalisovaný faston na - pól. Vše jsem přelisoval, proletoval. Udělal jsem přímý propoj 2.5 na akumulátor, svazky vyvázal, uspořádal, namontoval nadrž. Udělal jsem měření baterie a dobíjení a vše vypadá OK. Tak teď mohu snad zoodpovědně říct, že jsem na sezónu 2009 100% připraven. :))

Někdo se může chytat za hlavu, lamentovat, nadávat... nepopírám, že k tomu má sakra pádný důvod, ale za sebe mohu říct, že jsem rozčilen nebyl, spiše jsem byl nadšen, že si zase mohu něco udělat, vylepšit, proniknout do hloubky tajů stroje Jawa 650, který mám rád čím dál více ... :)

Ale souhlasím s tím, ze stát se mě to někde v cizině, či daleké projížďce, tak bych inženýra přes elektroinstalaci na těch drátech oběsil! ;)

28.3.2009: Proběhla montáž vzduchového filtru K&N. Né že bych toužil po nějakém honění rakouských klokanů, skrývajících se v zákoutí motoru, ale důvod je jiný. Ten první důvod je ten, že motorku mám na doživotí, takže se dá předpokládat, že ušetřím nějakou korunu na výměně fitru. Druhý a důležitější důvod je... jawa. :)motorka jako taková, je kupodivu dobře zpracovaná. Sváry, uchycení, montáž... možná se dají najít nějaké mušky, ale nic hrozného, co by ovlivňovalo funkci jako takovou. Pohled na airbox také není zneklidňující. Ale když člověk sundá víko... Je fajnové, že je použita vložka z auta (Ford Fiesta). Je velká, proteče hodně vzduchu, slušná životnost... Ale není dobré, že komoru airboxu vytvářel nezodpovědný studen z učiliště STS a to ještě po flámu. Filtr je obdelník, tudíž otvor by měl být obdelník. Částečně je, ale je prohnutý, má vyboulené kulaté rohy, malou výšku a proměnlivou tloušťku stěn. Výsledek je takový, že po usazení se začne vložka kroutit, a jsou místa, kudy saje falešnej vzduch. Filtr K&N má poměrně tuhý rám, takže to byl důvod, proč jsem ho tam dával. Do ruky jsem vzal fortunku s frézkou, trošku jsem airbox poladil a po usazení filtru můžu říct že to sice není 100%, ale pořád je to 3x lepší než to bylo. Ještě lehce dotěsnit levý dolní roh a bude to supr. Takže takové byly důvody a pracovní postupy, při montáži nového filtru. Jsem zvědav jestli se to nějak projeví na spotřebě, či chodu motoru. Uvidíme, snad tento víkend.

3.7.2009: Tak jak nám probíhá sezóna 2009? Na úvod musím říct, že jsem už průběh sezóny popsal, ale bohužel tyto stránky si moc nerozumí s Operou, takže můj text zmizel někde v Matrixu. :) Což mě vzalo chuť do psaní a teď se to pokusím lehce napravit. Vzhledem k rodinné situaci jezdím spíše autem, nebo s kočárkem, ale i tak jsem něco najel a výsledek je: jawa žije, jawa jede. Ani nemám co psát, jel leju benzín, koukám na olej... Ale aby to nebylo tak stručné. Startování probíhá v pohodě, jediná težší chvilka je ve stadiu ani ne teplého, ani ne studeného motoru. Ale stačí si pohrát s plynem a sytičem a motor spokojeně vrní. Jízda jako taková je v pohodě, spiše bych napsal že o něco lepší než dříve a to z důvodu uvolnění motoru - tam kde motor při nižších obrátkách škubal, teď jede bez problému což ke klidné jízdě moc přispělo. Jak říkal kolega - dříve to bylo jak když lítá smrkové poleno v kýblu, teď je to sametové, jak jednoválec jen může být. :) Skutečnost je taková, že ten rozdíl opravdu není jen subjektivní, ale naprosto reálně pocítitelný.

K&N filtr: subjektivní dojem je ten, že je to úplně stejné, jako to bývalo. Tzn. žádný větší hluk, žádný "víc to bere vodspodu", nebo "teď to de točit až do...". Spotřeba se zdá být také stejná, ale to se ukáže spíše až po sezóně. Jestli bude nějaký rozdíl, tak max. deci a ani nevím jesti nahoru, či dolu. Mě to splnilo přání kvalitnější filtrace a doživotního filtu. Jsem spokojen.

Řetěz, dráty v kolech: řetěz je původní, ani ho nenapínám, nepotřebuje to. Jen dělám pravidelnou údržbu. Nerezové dráty zatím drží, pro jistotu vozím náhradní. :)

Elektroinstalace apod. : vše v pořádku, baterka je dobíjena bez problému, elektrika teče tam kde má a jak má.

Celková kondice: bez výhrad. Zadní pneu Continental Milestone je paráda, má najeto cca 6000km a pořád jako nová. S Jawkou jsem tak spokojen, že čím dál víc ve mě hlodá myšlenka pořízení si nějaké panelky/kývačky 250, ať se mám v čem šťourat. :) Teď jsem si vzpoměl, že jsem měnil spojkové lanko - operace nenáročná, vše proběhlo bez problémů, životnost původního byla cca 9-10000km, s tím že by fungovalo, ale praskl jeden, či dva drátky lanka. A to se mě nelíbilo. :)

2.9.2009 Vzhledem k pořád stejným okolnostem doma a v práci jsem toho najel málo, ale i tak se pořád něco děje. :) Jawka jezdí jako ďas, projede i lecjaký nečas... Tímhle krátkým veršem jsem se dostal k příhodě, která se mě stala. Jel jsem v přívalovém dešti s kroupami, který prakticky zastavil dopravu - viditelnost 0,0 nic, na silnici tekla řeka.. No jel jsem pomalu, ale pořád. Motorka to zvládla dobře, jen druhý den jsem dojel domů, poslouchám že jede ventilátor chlazení.., ale s nějakým divným zvukem.Šel jsem se převléknout, nasnídat, přijdu zpět k motorce a ventilátor pořád jede, ale nějak pomalu. Zahýbal jsem kabely u termospínače a najednou vzzz - ventilátor na plné obrátky. Sundal jsem krytku konektoru a koukám - spodní kontakt totálně zoxidovaný. Vypojil jsem dráty a po návratu z práce jsem to lehce očistil, prostříknul kontaktolem a dal zpět. Ventilátor neběžel, tak jsem to tak nechal být, že důkladou opravu provedu v nejbližším termínu. Ten bohužel přišel až za měsíc. Přijdu k motorce, zapnu zapalování - ani kontrolka nezažhavila! Na baterii jsem naměřil cca 3,5V. Připojil jsem to kabelama k autu, nechal dobíjet z auta, pak jsem motorku přes kabely natočil a nechal to půl hodiny běžet. Po odpojení a vypnutí motoru jsem naměřil cca 8V. Baterie úplně mrtvá, což se dalo vzhledem k hlubokému vybití předpokládat. Stará byla 2 roky. Následující den jsem zakoupil baterii novou, opravil (vyměnil) jsem zoxidovaný kontakt a jal se měřit.Dobíjení se zdálo býti OK - naměřil jsem 14.2 - 14.4 V a to i po hodině provozu.Odběr na prázdno 0,00 nic, svody na termospínači nebyly... nechápu jak mohla baterie tak bez varování a náhle odejít. Buď byly svody na kostru přes zoxidovaný kontakt, nebo to teklo jinde, či náhoda že zrovna odešla baterie... Nevím. Každopádně teď je to dobré. Krytku konektoru jsem sundal, neb tam za deště nejspiše stekla po drátech voda, držela se tam a způsobila popsaný problém. Baterii jsem koupil klasickou Yuasu 12V, 12Ah, s antisulfační úpravou. Dle katalogu byla předepsaná pro BMW s identickým motorem.

Jinak vše v pořádku, radost a skvělý pocit při projížďce, nebo při leštění/ladění stroje nevymizel - prostě láska až za hrob. )

---

Mimotechnická vložka o lidech sedlající jednostopá vozidla. :)

Tuhle jsem se začetl do diskuze o bezpečné jízdě, nebezpečí na nás číhající, různých akcí které mají motorkáře varovat, či je postavit do lepšího světla veřejnosti. Do diskuzí se nezapojuji, tak si dovolím můj pohled na věc presentovat zde.

To že jako dobytek jezdí určité procento lidí z každé skupiny řidičů, je asi jasné všem. Při svých cestách potkám primitivy v autech, motorkách, kamionech, kolech, chodcích... Kde jich je více lze jen těžko hodnotit, ale vzhledem že nejvíce jezdí aut, si myslím, že jich tam logicky musí být nejvíce. A zkušenosti mě to potvrzují.

Bohužel motocyklisté jsou vrýváni do paměti lidí díky našim médiím. Jestli je to dobře nevím, ale přiznejme si, většinou si za to můžeme sami. Motocykl dneska není brán, aspoň většinou, jako dopravní či užitkový stroj, na kterém jezdím z bodu A do budu B. Ceny jsou nízké, lidé peníze mají, takže valnou většinu tvoří ti, kteří to mají jako svůj koníček. Což je všechno v pořádku, ale bohužel ve znamení doby je třeba zaplavovat tělo adrenalinem s vědomím že já mohu všechno a vy ostatní mě nepřekážejte.

Těší mě, že na silnici potkávám lidi na supersportech, či velkých cesťácích, kteří využívají potenciál motoru k bezpečnému předjetí a na silnicích se chovají normálně - nejedou kam nevidí, drží si dostatečný boční odstup, apod. Většina chopperistů je také v pohodě, už jen tenhle styl motorky napovídá, že majitel nemá ambice brousit kolínka, předjíždět kde se to dá i nedá. Tuhle jsem potkal skupinku, ze které jsem byl nadšen, jak byla organizována. Vpředu jedoucí jezdec dával, některým motorkářům známou, znakovou řečí znamení ostatním a jeli jako jeden útvar naprosto bez chyb. Když to srovnám s těmi, co se tuhle hrnuli na nějakých kapotážích - každý předjízděl auta neauta, zatáčka nezatáčka...to dobrý dojem nedělá. Motorky bohužel ztratili svoji výhodu svícení, proto jsem méně vidět a o to musí ridič více předvídat. Argumentace - on mě nedal přednost, vjel mě tam naschvál... Ano, občas to někdo uděla schválně, ale to bude mizivé procento. Myslím si, že z valné většiny za to může přehlédnutí, či neodhadnutí rychlosti. Argument že dotyčný nemá co dělat za volantem, neb vidí že jedu asi neobstojí, protože ten kdo porušil předpisy jsem já a opravdu se těžko odhaduje rychlost letící motorky, když v dáli vidím svíticí tečku a najednou je u mě... Tolerance, ohleduplnost a hlavně předvídat. Najel jsem toho relativně dost, hlavněna bývalé 350 a bez kolize. Několikrát mě někdo nedal přednost, bylo něco na silnici... Díky předvídavosti a defenzivní jízdě jsem to vždy (ťuk, ťuk, ťuk) ustál. Určitě nejsem svatej, občas jsem nějakou botu také udělal, ale naštěstí nic závažného. Rychlost nemám rád a ty jezdci, kteří to mají pevně v rukách, by si měli uvědomit, že při 80 km/h se většina věcí zvládnout dá, ale při vzrůstající rychlosti je do nemožné, neb než mozek a technika zareaguje, tak jsem už v autě, nebo ve škarpě. Fyzika a další zákony obelstít nejdou. Sám jsem se o tom přesvědčil celodenním jezděním na autodromu při kurzu bezpečné jízdy - to mě dalo hodně.

Nebudu to dále pitvat, jak už asi vyznělo z textu, dávám velkou vinu na celkovém špatném pohledu na motorkáře, samotným motorkářům. Silnice není závodní dráha, volové jsou ve všech skupinách, stav vozovek je zoufalý, takže pokud chci dojet zdráv, bez nervů a dobrým pocitem, musím myslet za ostatní a chovat se tak, abych neohrozil ani neomezil. Tolik je můj názor, který se nemusí někomu líbit, ale já to tak vidím. :)

25.11.2009 Zimu máme na krku a motorky povětšinou v garáži. U mě se situace mnoho nezměnila - většinu volného času drandím s kočárkem a Jawku jen leštím, projedu ji spíše vyjímečně. A z těch vyjímečných jízd mám pár postřehů. Po delši době stání - měsic, nebo více, motorka chytla na 3 pokus, což je slušné. Na poprvé sem ji jen protočil, na podruhé bafala, a na potřetí už motor pěkně vrněl. Nízká teplota mu nedělá moc dobře, takže než se komplet prohřeje, což v zimě trvá, může v nízkých otáčkách škubat. Nejspíše by pomohlo obohatit směs, což jsem zkoušel, ale ne moc úspěšně - nešlo pořádně točit regulačním šroubem na karburátoru Bing CV. Jako by byl přirezlý... což je hloupost. Přes zimu se na to podívám, uvidíme. Jinak to jelo prarádně, vše šlapalo jak má. Poslední jizda byla asi před 14 dny - pohoda. Motorku jsem umyl, ošetřil na delší odstávku a zima může začit. I když doufám, že se ještě projedu, protože ježdění za zimy mě moc nevadí, jen nesmí být námraza, sníh a podobné radovánky. Přes zimu dám také nový olej, jinak nic v plánu nemám. Tak v rychlém souhrnu asi tolik, já i Jawka žijeme v poklidném soužití a doufám, že tomu bude i tak nadále. Jo a jedna událost - máme přírustek. Pořídil jsem, ne teda pro sebe, ale pro mladého, Jawu 50, typ 20, Pionýr. Do papírů má čas, tak to budu lehce "renovovat" no a hlavně na tom jezdit. Přece jen ty staré motorky mají něco do sebe, co u nových nelze nalézt... Rád bych ještě J250 kývačku/panelku, ale zatím jsem nic rozumného nezahlédl... Přeji všem klidnou a hezkou zimu a brzy opět na silnicích. Jawzdar!

Mimotechnická- teď jsem si to po sobě přečetl a prosím o omluvení za případné chyby. Sice jsem teď nějaké opravil, ale věřím, že se ještě někde nějaká skrývá. :)

2010

25.3.2010 Sluníčko nám svítí, sníh na Vysočině je prakticky pryč, teď už jen odmést ty tuny nepříjemného štěrku a sezóna může začít. A jak je na tom Jawa 650? Přes zimu probíhalo jen klasické dobití baterie a jednou jsem ohřál a motor, jinak nic. Co jsem věděl že mě čeká, byl zaseklý šroub regulace směsi. Pro jistotu jsem ho prostříkal uvolňovačem rzi a zkusil ho povolit. To se podařilo a hned mě byla jasná příčina problému - z neznámých důvodů se rozžvýkal těsnicí O kroužek, dostal se do závitu a bylo vymalováno. Pro jistotu jsem zakoupil 5 nových O kroužků za 5,- Kč, jeden namontoval, nastavil 2.5 otáčky a bylo odpracováno. Abych nezapoměl, jestě jsem musel dofoukat pneu - hodnoty byly někdo kolem 1 bar, což není mnoho. Když slezl sníh, rozhodl jsem se provést výměnu oleje. Vytáhl jsem nablýskanou Jawku na zahřívací kolečko, ze které jsem se vrátil sice v pořádku a s prohřátým motorem, ale z Jawky se stalo zablácené enduro. No což. Vypustil jsem olej ze všech patřičných míst, namontoval nový filtr, předepsaným způsobem jsem dolil a zkontroloval hladinu oleje nového a druhý den jsem vyrazil do pracovního procesu. Ráno bylo asi 6°C a projevila se stará známá necnost - při přechodu volnoběh - střední zátěž, se objevilo, i když jel lehce, staré, známé cukaní motoru. Vysvětlením je, že při chladnějším počasí je třeba bohatší směsi. Tu jsem nejspíše motoru nedodal v požadovaném množství, proto se mě odvděčil cukáním. Dneska se pustím do demontáže a vyčištění karburátoru, tak je možné, že na tom může mít také podíl nějaký sajrajt v něm a benzín z podzimu minulého roku. Uvidíme. Každopádně jsem zvědav jaký bordel z benzinu najdu a jestli tam nebude nějaká voda. Dostalo se mě také rozporuplných informací, ohledně seřízení směsi. Ty jsem obdržel i při mé první anabázy ze směsí, ale historie se opakuje. Jeden říká že je bohatší směs při povolení regulačního šroubu, druhý tvrdí opak a spotřebiteli vyber si. Já se kloním k tomu co jsem dělal i předtím - povolováním se směs obohacuje. Uvidíme, co se ještě dozvím od jiných dotázaných.

11.4.2010
Úvodem je třeba napsat, že se mě podařilo nalézt a snad i odstranit závadu karburátoru, která způsobovala ono známé cukání. Takže se musím pochválit, protože to nikdo jiný neudělá. :)
Studoval jsem funkci CV karburátoru z různých stránek, zkoumal jeho průřez, funkci... Nakonec se potvrdila moje doměnka ohledně seřízemí směsi - povolováním se směs obohacuje, protože tento regulační šroub škrtí průtok benzinu, nikoliv vzduchu. Takže toto bylo vyřešeno.
Demontáž karburátoru byla v pohodě, rozebral jsem ho na prvočinitele, až jsem se lekl, že nebudu vědět kam co patří. Nesahal jsem jen na membránu, protože to je moc citlivá věc a stejně tam není co čistit, maximálně ji zkontrolovat. Vzhledem k počtu najetých kilometrů to je asi zbytečné, nehledě na to, že jsem ji měl před časem venku a byla OK. Samotné čistění karburátoru jsem provádel speciálním sprejem - perfektní věc, rozpouští všelijaký sajrajt a stříká pod slušným tlakem. Trubičku spreje jsem vždy zavedl do určité části systému karburátoru a koukal jsem, co a kudy to stříká ven. Vše bylo OK, jen u volnoběžného systému koukám, že kapalina nestříká jednom těmi kanálkami kudy měla, ale docela slušně stříka kolem jedné ucpávky po vrtání kanálku. Při bližsím ohledání této ucpávky, koukám že ta nebyla zalisována do díry kolmo, ale něco ve výrobě karburátoru počubili a nacpali ji tam lehce z šikma. Takže deformovali jak ucpávku, tak i ucpávanou díru, čímž vzniknula docela slušná díra tam, kde neměla. A problém byl na světě. Bud to ovlivňovalo nějaký podtlak v systému, nebo šla tudy část směsi ven, místo toho, aby to šlo do motoru -> chudá směs -> ono známé cukání. problém jsem opravil pomocí dvousložkového epoxidu, karburátor namontoval, nastavil cca 1 otáčku, ohřál motor, poladil směs (zůstalo asi 3/4 otáčky) a po zkušební jízdě se to zdá být OK - cukání je pryč! Samozřejmě nebylo tak chladné počasí, jako předtím, ale pevně věřím, že toto byl ten hlavní problém.
Při montáži karburátoru jsem zjistil také jednu neradostnou zprávu - gumová přiruba spojující karburátor a sací potrubí, je lehce popraskaná a to je prosím originál guma Rotax, která stojí hromadu peněz. Mám sice koupenou náhradní, kterou snad nebudu ještě dlouho potřebovat, ale udivuje mě, že dneska snad neexistuje firma, která umí udělat něco kvalitního z gumy. Grrr...
V rámci optimalizace chodu motoru, jsem také pomocí příme brusky vyleštil sací potrubí - když jem se do něj zahleděl a viděl jsem ty nerovnosti, tak jsem to prostě nevydržel. :) proč zbytečně narušovat proudění směsi do motoru? Práce to nebyla složitá, sací potrubí je krásně hladké a jestli to bude mít na něco vliv (výkon spotřeba) ? Výkon nepoznám, možná to bude třeba lépe za studena startovat a střeba klesne spotřeba, ale to se uvidí až po delším čase.
Tak tolik zatím vše, k tomuto báječnému stroji jawa 650.
9.7.2010
Ahoj všem, po delší odmlce zase připisuji novinky, které mě a můj stroj potkali.
Řetěz. Ač jsem to takhle brzy nečekal, musel jsem vyměnit řetěz. Při jedné jízdě jsem postřehl takové pravidelné drhnutí. Když jsem dojel a pustil jsem se do kontroly, jistil jsem, že v jednom místě (vždy když byla spojka řetězu na rozetě, nebo řetězovém kole) tak se řetěz našponuje, jako když je nerovnoměrně vytahán. Objednal jsem proto řetěz nový, opět ČZ 530 SDZ. Krásný zlatý a krásně drahý... V diskuzi s kolegy, podpořené nějakým výzkumem, jsem ovšem došli k názoru, že řetěz řady 530 je pro J650 zbytečný. To se ukázalo i u mě. Po přeměření je řetěz po 13000km nenatažený, je jako nový, ale u spojky vyrezl(a to je každých 500km namazán). Na řetězu odejdou spíše těsnění apod., než aby se natáhl. Takže je plně dostačují a s rezervou, levnější řetěz řady 520, jako má např. BMW se stejným motorem. Už mám doma dělanou rozetu za sympatické peníze, řetězové kolo objednám časem. Jinak sada s řetězem 520 vyjde na cca 2500, sada origo od Jawy na 530 vyjde na cca 7500 Kč. Docela rozdíl, že?
Dále jsem provedl nové seřízení karburátoru. Zdála se mě nejaká vysoká spotřeba, výkonu je až až, karburátor je opravený, tak jsem zkušebně pustil jehlu do původní polohy - na druhý zářez a směs seřídil na 3/4 otáčky. V původím stavu se s tím nedalo jet, motor cukal, děs běs. Teď si to po nastarování za studena škubne, ale během chvíle(než se člověk obleče) je to OK. Při jízdě to necuká, v přechodu je to plynulé, ale takové tupější, akcelerace pod plynem je stejná. Takže zůstávám u jehly v původním nastavení a uvidím, co to s motorkou udělá. Také mě k tomu vedlo to, že při kontrole svíček byly černější, než by mohly být a jedna byla kupodivu málo dotažená. Asi si sedla podložka, musí se to kontrolovat častěji.
Tolik asi vše, Jawa jede, sedí, chytá, blafe, prostě vše paráda.
9.8.2010
Letošní dovolená je za námi a s ní asi najetých 2500km. Cesta do Srbska proběhla bez problémů, cesta zpět také, jesli jsme ji na jeden zátah, bylo to asi 16 hodin jízdy, cca 900km. Jel jsem ze spolujezdcem, nacpané brašny, stan, spacáky, tankvak... A jak to zvládla JAWA? Musím říct, že na jedničku s hvězdičkou! Cestovali jsme po hezkých i zničených silnicích, prachem, blátem, vedrem, bouřkou... a Jawa jela, chytala na první otočení, nechcípala, dobíjeli, dráty nepraskali... no prostě vynikající a spolehlivý stroj. Nejhůř na tom bylo mé osezené pozadí a to i přes velký a pohodlný sedák, který Jawa nabízí. Po návratu do Čech jsem ještě něco najezdil tu a také bez sebemenšího problému. Provozní kapaliny jsem dolévat nemusel, jen jsem mazal řetěz a praskla mě žárovka, mající na starost parkovací osvětlení. Jednou jsem kontroloval olej, vše v normě, tlak v pneu také, voda také... až jsem se skoro nudil. :) Tím chci také pochválit pneumatiky - přední původní Barumka je sice zvláště ojetá, ale vcelku drží a ještě má nějaký vzorek. Nejspíše ji ale vyměním preventivně, už jsou vidět ve vzorku malé trhlinky a také počítám, že se zlepší stabilita. Zadní Continental Milestone je lehce ojetý, ale pěkně pravidelně, drží pořád skvěle a je bez poškození.
Spotřebu zatím spočítanou nemám, ale bude to klasika - Maďarsko a Srbsko = spotřeba malá, dálnice a české silnice = spotřeba velká, V půměru budu asi kolem 5.1 litru. Jinak poznatky z provozu - skoro všude se mě jelo lépe, než v té džungli co je v čechách. Značení mizerné nebo žádné, silnice kolikrát nic moc, ale ohleduplnost na silnicích podstatně lepší.
Karburátor šlapal skvěle, nic neškubalo, dobře motor startoval, neměl tendenci chípat, spotřeba OK, nebudu do nastavení zatím zasahovat.
Brzdy stíhali v pohodě, většinou stačil motor, ale i z tak naloženou motorkou šlo bez problému rychle zastavit, samozřejmě v součinnosti účinku přední a zadní brzdy.
Takže závěr - Jawo, pokud takováhle budeš nadále a budou takové i tvé budoucí motocykly, nebál bych se je prodávat, ani kupovat. Zájem byl cestou o stroj veliký, tak teď už jen chtít...

4.1.2011
Ahoj všem po nějaké odmlce. Většina z nás si nejspíše užívá nějaké zimní radovánky, ať už sjezdy na lyžích simulující divoké průjezdy zatáčkami na pekelném stroji, nebo dálkové trasy na běžkách, jenž mají představovat cestování na dálkových křižnících, jako je třeba Jawa 650 Classic. Do zimy se nic významného neudálo, kromě našeho posezení v restauraci U Toulovce ve Vranickém údolí. Účast sice nebyla extra silná, ale to nemohlo zhatit dobrou zábavu, takže večer a i následující ráno proběhlo, až na jednu událost, v klidu, pohodě a při dobrém pití a jídle. Jawka zvládla poslední teplé dny naprosto bez problémů. Před zimou jsem ji jen lehce omyl, ošetřil, přikryl plachtou a teď nedávno jsem připojil nabíječku, ať je baterie ve 100% stavu. (což vcelku byla, protože nabíječka za 10 min hlásila že je OK)
Chystám se natočit a ohřát motor, ať si aspoň zavrčí na místě a já se pokochám libým zvukem, který Jawka produkuje.
Všem přeji krásný, úspěšný a beznehodový rok 2011, pohodu a toleranci na silnicích a ať Vám Vaše stroje šlapou tak jak si přejete.

6.6.2011
Tak konečně mám trochu více času a také díky popíchnutí od některých kolegů, se konečně dostavám k psaní. Omlouvám se za dlouhou odstávku, ale mám trochu nabitější pracovní náplň a vůbec vše okolo, tak je to se psaním bída. Ale dosti polemiky nad rozvrhem mého času a honem zpět k Jawě. Uplynulo mnoho času od posledního psaní, až se to zdá těžko k uvěření. A co za ten čas provedla Jawa? Zjednodušeně řečeno - prakticky nic. Po zimním spánku ji stačilo opucovat, lehce dobít baterii, demontovat a namazat veškeré bovdeny, klouby, páky, vedení,.. , překontrolovat šrouby, řetez, celkový stav... a mohl jsem pustit benzín, otočit klíčem a oživit spící motor. Nastartování nebyl problém, motor chytil během chvíle, jen zlenivělé šoupě, ovládané podtlakem, se odmítalo odlepit od stěny a začít pracovat. Ale stačilo cca 10 minut chodu na místě, 2 pokusy o protočení motoru a už to bylo OK.
Po pár cestách jsem provedl další kontrolu a zjistil jsem, že je kupodivu všechno OK. Snad co mě čeká v budoucnu - přední pneu Mitas. Vzorek je sice jak nový, ale guma je ve vzorku popraskaná, taže po sezóně půjde radši pryč. Zadní guma je OK, ale už je znát, že má něco najeto(cca 10000km). Ale jednu, či dvě sezóny ještě bude dobrá. Elektrika je OK, dráty v zadním kole také, vše ostatní drží a dělá to co má. Snad jen přední brzda... Brždění nebylo plynulé, ale probíhá stylem brzdím-nebrzdím-brzdím. Z těchnto důvodů se rozkmitá přední vidlice a nepříjemný pocit je na světě. Prvotní pokus o odmaštění neproběhl s nějakým výsledkem, tak dnes jsem brzdu sundal a provedl kompletní údržbu. Kotouč jsem řádně odmastil a vyčistil, stejně tak brzdové desticky a celý třmen. Gumy na třmenu jsou OK, Prasátka chodí dobře, na čepech to také jezdí jak má. Destičky vypadají kupodivu jako nové, tak jsem zvědav, kolik vydrží. Po zpětné montáži vyčištěného třmenu jsem přešel krk řízení a všechny šrouby na brýlích i zbytku motorky a zdá se to být vše OK. Test provedu až příští týden, tak jsem zvědav, jestli budou brzdy fungovat jak mají. No a také mě čeká údržba řetězu, ale to až příště.
Souhrným pohledem musím tedy říct, že z Jawka se stal "jen" užitková motorka, ke které stačí přijít, sednout a jezdit. A co s tím? Je to tak dobře, nebo ne? Uvidíme...

1.8.2011
Léto je pomalu pryč, ač v naději doufám, že deštivé počasí přeci jen pomine a tak mám aspoň chvíli na psaní. Jawka stále věrně slouží a přináší radost a dobré světlo do všedního života. A abych se jí nějak odvděčil, rozhodl jsem se po letech (už se to mělo udělat dříve), vyměnit olej v přední vidlici. Takže chvíle studování manuálu, systému a přemýšlení a hurá na to. Co budeme potřebovat : nový olej o patřičné viskozitě, příslušné nářadí, hadr na utírání, vrtačku, vrtáky, závitořezné nástroje, kladivo, důlčík. Možná to některým vrtá v hlavě, že některé nástroje tam jsou omylem... Chyba přátelé, ty tam jsou zcela účelově. A proč?
Přední vidlice je Paioli, která je zcela jistě kvalitní (a má drahé gufera), ale má i jednu zajímavou vlastnost. Možná jsem už o tom psal, ale pro jistotu ještě jednou. U některých naprosto identických vidlích, jsou v dolní části výpustní šrouby, u jiných tam je jen nálitek a postup odstrojit celý předek, sundat vidlice, vylít je, nalít, měřit množství hladiny od jejich horní části a zase to celé složit zpět. Kdo ale chce trávit výměnou oleje celý den? Já nikoliv. Takže šupem sundat kolo, za pomocí důlčíku a kladiva si vyznačit budoucí místo výpustních šroubů, vzít odpovídající vrták pro budoucí závit M6, nachystat si nádobu na olej, který zároveň vyplavuje špony od vrtání a s chutí do toho. Po odvrtání vezmem závitník, vyřízneme závit, neustále lehce tekoucí olej nám vyplavuje vzniklé špony. Poté povolíme horní zátky a proudem vyteče zbývající olej. Já jsem pak nalil proplachovací olej, vidle ještě jednou propláchl, našrouboval výpustní šrouby a teprve pak nalil správné množství nového oleje. Dát vrchní zátky, namontovat přední kolo a hurá na cesty s novou náplní. A příští výměna už bude taková pohoda, že se ani nemám na co těšit...
Pocity při jízdě se zásadně nezměnily - přední vidlice je toršku tvrdší, ale funguje tak jak má, cestovní komfort je takový, jaký má být.
Dále jsem ještě jednou provedl odmaštění brzdového kotouče, neb při brždění pořád docházelo k nepříjemnému kmitání vidlice. Po posledním zásahu se to zdá být OK, vidlice kmitá minimálně, brzdit se dá tedy bez problémů.
Údržba řetězu spočívala v jeho důkladném očištění dříve zakoupenou čističkou, vydrhnutí hadrem a po vyschnutí jsem ho namazal oblíbeným mazadlem Motul.
Jinak se chystám na technickou a věřím, že Jawka projde bez problémů.

2012

27.3.2012
Ani nechci počítat jak dlouho jsem tu nebyl, nic jsem nenapsal a příchozích zpráv a komentářů jsem si nevšímal a nijak jsem nereagoval. Bylo takové trochu náročné období, které ještě lehce přetrvává, ale člověk se v tom nemůže plácat pořád. Takže dosti plků a hurá ke psaní toho co zde má být - a to psaní o báječném stroji Jawa.
Báječný je doslova, protože pořád platí co bylo psáno výše - člověk jen jezdí, leje benzín, kouká na olej a gumy, maže řetěz...
Technickou jsem prošel samozřejmě bez výhrad, předpokládám, že by se nenašel nikdo, kdo by o stroji jménem Jawa byť jen zapochyboval. Sezónu 2011 jsem zakončil umytím Jawky, namazáním všeho hybného olejem, ošetření chromů a gum a tak Jawka přečkala zimu v garáži pod plachtou. Během zimy jsem jen dofukoval pneumatiky, 2x dobil baterii (ani to nebylo potřeba) a jednou nechal motor asi 20 minut běžet.
Do sezóny 2012 jsem provedl běžnou údržbu - namazání bovdenů, kloubů, kontrola šroubů, destilky v baterii... Motorka startovala bez problémů, napoprvé jsem protočil motor s vypnutým zapalováním, napodruhé blafla a napotřetí už běžela. Potýkal jsem se s tradičním problémem - přilehlé šoupě. Ale to se po důkladném ohřátí a pár pokusech odlepilo a motor běžel jak má.
Co mě ještě čeká je výměna oleje a filtru. Olej dávám opět Motul 10W40 5100 Ester , filtr Hi-Flo. Dále mám objednanou novou přední pneu Continental Milestone 1. Zadní se hodně osvědčila a tak jsem se rozhodl ji dát i na předek. Tam je pořád původní Barumka, vzorku je na ní hodně, ale už je místy lehce ve vzorku popraskaná, tak nehodlám přijít k úrazu. Dále jsem si objednal nové řetězové kolečko pro řetěz 520. Ne že bych měl potřebu řešit výměnu řetězu či celé sady, ale chci to mít doma ať to pak nemusím nějak moc řešit.
Úpravy nechystám aspoň zatím žádné, vše co jsem chtěl už mám, zlepšováky zatím nejsou potřeba, Jawka nic navíc nepotřebuje... tak teď už jen jezdit a jezdit a samozřejmě bez nehod. Kdybych neseřizoval předvstřik na traktoru tak bych si nějaké srandy snad ani neužil.
Tím Vám přátelé přeji do roku 2012 hodně krásných, pohodových a bezpečných kilometrů a snad někdy s některými z Vás naviděnou.

9. 6. 2013
Ahoj všem a to po opravdu velmi velké pauze v psaní! Co na to říci... :) Snad jen ze se omlouvám tě, kteří jsou dychtivý po nových informacích a oni pořád nikde.
No, mohu vás všechny uklidnit, že ačkoliv žádné psaní se nekonalo, tak ježdění ano. Upřímně řečeno jsem k psaní nějak ztratil chuť a to se netýká jen tohoto fóra. Bylo toho na mě nějak moc... A také další důvod je, že Jawka pouze jezdí, vrčí, spotřebovává pohonné hmoty a pomalu obrušuje pneumatiky. Jinak je to přátelé úplně bez závad!
No... ale to až později. ;)
Aby shrnul co se dělo za uplynulý rok. Jsou to běžné věci jako vyčištění a a pravidelné mazání nezničitelného řetězu ČZ 530 (520 mám nachystanou pořád v záloze, přijde tam s těžším převodem jak se mě nebude líto vyhodit celou 530 řetězovku), dofukování pneumatik a občasné mytí a leštění. Podařil jsem se mě ztratit jeden šroub držící přední blatník - sice to pravidelně kontroluji, ale počítám že za to může dlouhá jízda v otáčkách a už unavená plastová (silikonová) podložka pod šroubem. Snad konečně vezmu lepidlo na závity a tyhle šrouby pro jednou zbavím potřeby kontroly.
A teď kapitola k přední gumě. Koupil jsem výše řečenou Continental MileStone na předek... a včera jsem ji s oddechem sundal. Motorka se s touhle gumou chovala tak... nevím jak to popsat... do zatačky za sucha ještě docela OK, ale jak bylo vlhko, měl jsem pocit že mě předek jede pryč a když byla zatáčka vyloženě vracečka, malý kruhák., měl jsem pocit že to bud nevytočím nebo to položím. Stálo mě to hodně nervů a snahy si na ní zvyknouta, ale řekl jsem NE, koupil zase Mitas H-07 a včera ji úspěšně namontoval na ráfek. Nevím jestli si nesedla guma s motorkou, nebo je mimo mé schopnosti, či byla nějaká vadná... ale už ne. H-07 byla bez problémů, takže vzhledem k ceně nebudu s ničím laborovat.
Zadní guma je pořád původní MIlestone, který je úplně bezproblémový, ale už mů zbývá tak pouhých 1000 km a musí pryč. Jeho kilometrový výkon je parádní, spokojenost s tím jak to sedí a chová se je také velká, takže bych ji tam mohl dát znovu. Snažím se ale sehnat něco více zubatého, tak už mám jiného favorita, který snad bude OK...uvidíme asi v brzkém čase.
A teď konečně nějaká Jawovina! :) A to je pro tentokrát... přední brzda! :)
Kotouč jak víko od popelnice, třmen statečně stlačující destičky, které jsou po 22 000km pořád původní a jak nové, kotouč ochozen jen minimálně...a chování brzdy je takové, že to brzdí tak 50% svých možností, rozkmitá to celý předek a pro řidiče to je velice líbivé a vzrušující. :) Zjednodušeně by se to dalo představit tak, že brzdí jen 2/3 kotouče, zbývající třetina je namazaná olejem, takže chvíle kdy to brzdí a nebrzdí způsobují popsané prožitky. No jo, ale čím to je? Třmen je OK, kotouč po optické kontrole se zdá být rovný, neházející... Také jsem si říkal, že kdyby házel tak by mě snad pulzovala páčka v ruce, jak by tlačil a zase uvolňoval tlak na brzdové destičky, nehledě na to že drobné pohyby by měl snad pobrat plovoucí třmen. Je to takové teoretizování, ale nevím... Kotouč jsem odmašťoval, destičky také... a nic. Na nedávném setkání Jawařů jsem se dozvěděl že v tom nejsem sám a padla teorie, kterou již někdo uvedl v praxi, že není správně do roviny provedené obrobení uložení kotouče na náboji a po jeho provedení se to zdá být OK, respektive se to vrací zpět k normálu. Takže jsem neváhal, o víkendu sundal kolo (už jen kvůli té gumě) nechal srovnat uložení kotouče, všechno očistil, nachystal...a úspěšně to v podvečer smontoval. Všechno super, až na jednu věc - kotouč se velmi nebezpečně přibližil k pevnému tělesu třmenu, takže musí přijít na řadu posunutí celého třmenu blíže ke kotouči. Při prohlídce kotouče jsem také zjistil, že je kotouč víc oběhán nikoliv ze strany destičky kterou tlačí pístky, ale z té, která je přitlačována. Hm... to mě také vrtá hlavou... Takže dneska budou podložky, v brzké době testovací jízda a uvidíme. Teď jen ještě dořešit tu teorii co to dělá, proč je kotouč brán více z jedné strany... že by to bylo to, že třmen nebyl vyloženě na středu vůči kotouči? Nebo...? Uvidíme! Správný Jawař se nevzdává a těší se ze svých badatelských úspěchů !!! :)
Teď jsem si ještě vzpomněl - měnil jsem gumovou spojku mezi karburátorem a saním - originál made in Rotax byla tak zpuchřelá, že jsem měl strach, že to někde rupne. Probůh, z čeho dneska tu gumu dělají???
To je asi zatím v kostce vše, budu informovat jak se celá věc vyvíjí.
Jawa žije! :)

21.6.2013
Čechy čechům! Jinak řečeno na českou motorku české komponenty! :)
Vývoj ohledně řešení závady přední brzy se ubral dalším směrem. Měl jsem konečně první větší jízdu na upraveně brzdě a jaké jsou dojmy - je to mnohem lepší. Jen si teď nejsem jistý, čím to je.
1) bylo upraveno uložení kotouče na náboji osoustružením
2) byl vystředěn třmen
3) kotouč byl lehce zbroušen excentrickou bruskou s hodně jemným kotoučem, spíše se jednalo o takové zaleštění vrypů na brzdné ploše kotouče
Zkušební jízda ukázala, že vibrace, či spíše hopsání při brzdění, se podstatnou mírou minimalizovaly. Brzdný účinek po usazení destiček se zlepšil, ale žádný zázrak. Optická kontrola ukázala, že kotouč lehounce (cca desetina) hází v jednom místě do stran i na výšku. Tušil jsem problém v tomhle... Moje teorie je taková, že se kotouč časem deformoval (vytáhl na výšku) a v tomto místě to způsobuje vibrace - špatně brzdění. Stranové házení to snad být nemůže, na páčce nepociťuji žádné pulsování. Při jedné debatě s kolegy jsem byl nasměrován do české firmy GOLDfren, která sídlí nedaleko a rozhodl jsem je požádat o výrobu nového brzdového kotouče. Tato firma již 20 let vyrábí brzdové obložení, kotouče, třmeny a další výrobky spojené s brzdami.
Firmu jsem nejprve telefonicky kontaktoval, domluvil se a poté se vypravil na místo činu. Po chvíli hledání jsem jej našel a mé dojmy byly z prvního spatření pozitivní. Moderní a čistá budova, bezproblémové parkování. Po vstupu na recepci mě uvítala usměvavá a ochotná slečna(paní), která domluvila schůzku s technikem, který mě vezme míry a zjistíme zda je třeba udělat kompletní návrh na výrobu, nebo se použije něco stávajícího. Jak jsem čekal, tak byla Jawa 650 velkou neznámou, ale podařilo se nám najít kotouč podobných rozměrů, takže jsem se nakonec domluvili na jeho úpravě k obrazu Jawovského náboje. Na přetřes přišla Jawa samotná, můj právě řešený problém, typy materiálů na kotouč, jeho tloušťka, plovoucí/neplovoucí... Pan technik se mě věnoval s plnou péčí, takže jsem se nakonec dobrali k tomu co vyrobit, ale co je příčinou toho problému... Vidlice, krk, osa kola a její utažení...házivost kotouče je prý v normě, aspoň dle pohledu, takže těžko říkat...
Pak se k nám přidal probíhající pán - rázné vystupování a znalost této problematiky mě dával tušit kdo by to mohl být... a byl to přímo pan majitel. Dle jeho názoru by stálo za to zkusit vyměnit brzdové destičky, neb i ty jsou schopny provádět všelijaké nepěkné věci. Byla mě nabídnuta testovací jízda - destičky mě budou zapůjčeny, mohu je vyzkoušet a dle spokojenosti si vybrat. To jsem považoval za velkorysou nabídku, ale spíš jsem přemýšlel nad tím, že bych si destičky rovnou koupil - mám tam původní,prakticky neubývají, jen brzdný účinek není úplně nej a ty vibrace... kdo ví. Byla mě doporučena směs S33 Racing, takže jsem se rozhodl tohoto doporučení držet. V kanceláři byl projeven zájem o specifikaci typů Jawy 650, množství na trhu a další podrobnosti. To mě potěšilo, protože je škoda, že žádný katalog neobsahuje tento model a tak jsou jeho majitelé odkázáni při hledání potřebných dílů pouze na Jawu a nebo shánění dle vzhledu či zkušeností jiných majitelů. Řekl jsem vše co jsem mohl s dodatkem že upřesním i zadní třmen. Na základě těchto informací jsme uzavřeli džentlmenskou dohodu a já se tak stal "testovacím" jezdcem, který bude reportovat to, jak Jawě 650, chutnají brzdové destičky GOLDfren S33 Racing. Výroba kotouče chvíli potrvá, jsem na něj moc zvědav a dalši informace o něm napíši, až bude hotov. Každopádně firmě GOLDfren musím poděkovat, za vstřícné a příkladné jednání i s tak malým zákazníkem, jako jsem byl já. Ochota pana technika, paní a slečen ve výrobě, skladu a kanceláři, pomoc samotného pana majitele, to vše ve mě nechalo velmi pozitivní dojem, jaký jsem dlouho neměl. Pod tím to dojmem jsem přední vidlici "vylepšil" o reklamní samolepky - myslím, že takováto česká firma, zaslouží podporu, aspoň jak je v mých silách.
No a první kilometry s novými destičkami? Ty vyloženě první byly samozřejmě "na zvykání", než se navzájem usadili a po několika dalších kilometrech jsem začal zkoušet co a jak. Dojmy mohu shrnout do pár bodů:
1) za studena je brzdný účinek zhruba stejný jako s originálními destičkami (jakési KBX)
2) po lehkém zahřátí je brzdný účinek s rapidním nárůstem. To mě poměrně překvapilo, protože jak se brzda zahřeje, stačí jen lehký přítlak na páčku a motorka brzdí dostatečně, při silnějším pomalu hrozí riziko zablokování kola. Na tohle jsem nebyl moc zvyklý.
3) Kmitání a vibrace mám dojem, že jsou buď na menší, nebo stejné úrovní. Osobně pořád podezřívám kotouč (velká změna nastala po jeho zbroušení a úpravě uložení)
44) při dobrzdění k úplnému zastavení přední brzda občas pískne. To předtím nedělalo, ale také to na druhou stranu nebrzdilo. Předpokládám, že bude stačit lehounce máznout dosedací plochu destičky měděnou pastou a bude to OK.
Můj současný pocit je ten, že jsem velmi spokojen - při brzdění to sice pořád lehce kmitá (to se snad odstraní novým kotoučem, budu ještě přemýšlet co jiného by to mohlo být...), ale konečně to brzdí tak, že se nebojím že nedobrzdím. Jak se budou destičky chovat dále budu informovat. Čeká mě ještě zadní brzda - tam se zase destičky (pořád) sjíždí nerovnoměrně - v přední části vše OK, v zadní (u druhého pístku) totálně sjeto. Možná chodí špatně pístky, možná je to vzhledem k problémům s odvzdušněním špatně odvzdušněno, křivě uložený třmen... uvidíme.
Další porce informací bude následovat. Hezký den všem a nezapomeňte - zastavit včas, je umění. Nejen na motorce.

23. 6. 2013
Dnes jsem sundal přední destičky abych zkontroloval jak si sedly s kotoučem a namáznul jejich zadní stranu, což by mělo odstranit drobné pískaní pří dobrzďování. Bohužel jsem nestihl provést praktický test, tak uvidíme při nejbližší příležitosti. Destičky jinak sedí na kotouči cca 80% své plochy, tzn. ještě nejsou plně usazené. Jakmile tomu tak bude, jsem zvědav na jejich účinnost, která je už takto na velmi dobré úrovni.
Pustil jsem se také do kontroly zadní brzdy - no, je na co se těšit. Destičky opět sjeté nerovnoměrně, rozdíl činil až 1.5 mm! Kontrola pístků ukázala že v nich problém není, odvzdušnění je také OK, pohyb na čepech taktéž. Dle optické kontroly a jednoduchého měření to vypadá, ze uložení třmenu není v rovině s kotoučem, což je problém. Zkusil jsem vypodložit třmen tak, abych ho dostal zhruba do roviny a uvidím co to bude dělat. Asi to nezjistím hned, hlavně musím také vyměnit stávající destičky za nové. Opět tam poputují od firmy GOLDfren, obložení nejspíše opět S33. A časem uvidíme co to bude dělat.
To je ve zkratce asi vše, uvidíme co dovolí počasí a situace doma.

29.9.2013
Takže přátelé, vývoj ohledně brzd pokročil dále, praktické zkušenosti již nějaké jsou a tak tedy jak to vypadá?
PŘEDNÍ BRZDA
Výměna destiček za nový typ S33 pomohla co do brzdného účinku, ale co se týče vibrací při brzdění ...tím to prostě nebylo. Před krátkým časem jsem si jel slavnostně vyzvednout nový kotouč, následně provést jeho montáž a jaký je výsledek?
Než se vrhnu na samotné popsání toho co výměna kotouče přinesla, chci ještě jednou poděkovat firmě GOLDfren za jeho výrobu, možnost vybrat si design, povrchovou úpravu, materiál...prostě všem, na co si člověk vzpomene. Kotouč vypadá po stránce zpracování velmi dobře a po prvotních testech musím říct, že s destičkami si velmi rozumí a tak i jeho účinnost je na špičkové úrovni.
Výměna kotouče proběhla bez problémů a prvotní jízda taktéž. Je samozřejmě nutné počítat se sníženým brzdným účinkem než si destičky a kotouč navzájem sednou, ale pak... Účinek brzd se rapidně zvětšil, zmizelo i pískání při dobrzďování a hlavně - veškeré vibrace jsou pryč!! Tímto je tedy jasné, že hlavní vinu měl na této situaci brzdný kotouč, případně jeho uložení. Vše samozřejmě potvrdí budoucí čas, ale již teď je jasné, že výměna kotouče měla smysl - a to jak do odstranění problémů s vibracemi, tak i do maximálního brzdného účinku, který je konstatní i po opakovaném použití brzdy - dá se spíše říci že s ohřátím jeho účinnost vzrůstá.





















ZADNÍ BRZDA
Pustil jsem se do řešení nerovnoměrného sjíždění destiček. Brzdu jsem rozebral, promazal, odvzdušnil.. a pořád se mě to nějak nezdálo, tak jsem se pustil do výroby nového adaptéru brzdového třmenu - jeho držáku. Současný je poměrně dost velký a slabý hliníkový odlitek a tak jeho podíl na výše uvedeném problému je dost velký. Při záběru zadní brzdy se její adaptér kroutí a to by mohlo způsobovat výše napsané.Takže současný adaptér se oměřil namaloval... a teď se chystá do výroby. Jak to bude úspěšné to nevím, ale doufám, že tento problém bude vyřešen na 100%. Výroby se opět ujme forma GOLDfren a opět je možnost domluvy individuálních úprav, představ...
Momentálně jsem namontoval nové destičky S33 Racing a jejich brzdný účinek je opět naprosto vynikající. Díky tepelnému štítu má brzda delší chod, ale to jde řešit jeho demontáží, případně si na to zvyknout - jako jsem to provedl já. Jakmile budou poznatky o vlivu nového adaptéru na chod a životnost zadní brzdy, budu Vás informovat!











Informace pro kolegy: Jakmile budete mít potřebu řešit stejné problémy, nebo prostě jen kupujete destičky na výměnu, nechte si zpracovat nabídku od firmy Špaček Product - GOLDfren. Já tam pořídil naprosto perfektně a věřím že i vy, na tom budete stejně dobře.

Tak mám drobnou a nejspíše definitivní změnu v adaptéru zadní brzdy. Takhle to pustím do výroby a uvidíme co to udělá.







26.2.2016
Už mě to nebere texty, skoro celé mě to zmizelo, tak zkusím více psát do sekce DENÍK .
Koukněte tedy tam. :)
---

Souhrn: Člověk je buď motorkář, nebo jawař. Každný stav něco přináší, ale kdo jednou přiroste k Jawě, zažije něco jiného. Jsou to motorky z duši, které člověka odmění za jeho chování se k ní, uklidní ho parádní jízdou a když se zdá, že se nic dlouho neděje,

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Johny_R
Johny_R napsal 07.06.21 v 10:23

Gimo: díky, až na ty výrobní mouchy to je povedený stroj. Teď co na ní jezdím, tak si oproti RVM připadám jak na Pionýru. Je menší, nízká, těžiště u země, tak manipulace jako nic, hezky jde překročit..

Gimo
Gimo napsal 07.06.21 v 10:10 10b.

pěkná 650

HarryVentil
HarryVentil napsal 19.04.16 v 21:32 10b.

Super napsáno, 650 je prostě osobnost mezi motocykly Přeju hodně pohodových kilometrů vám oběma!

Vojtidů
Vojtidů napsal 03.04.16 v 20:26 10b.

Johny_R
Johny_R napsal 28.02.16 v 20:34

Díky všem za komentáře. Jawka nyní prochází dalšimy úpravami a vývojem kolem brzd, ale o tom to je - jak psal Zipák, počet leváků vzrůstá, tak zachraňuji co se dá! ;)

Více komentářů



TOPlist