Skútr s vlastnostmi motorky. Nebo motorka s variátorem?
Motorka koupena od Kostík. (Ostrava - Moravská Ostrava)
Výška jezdce: 190 cm
První dojmy - K poznatkům o ježdění na skútru Gilera Nexus 500 se vracím po 7 letech užívání a 17 tisících ujetých kilometrů. Vozidlo jsem zdědil po tátovi. Bylo tehdy relativně nové a podstatně použitelnější než můj vlastní japonský 90’ naháč.
Doplňky na motorce - TomTom Rider 500
kufry Shad SH23 + Givi Maxia E52N
Recenze
Na Nexe se jezdí příjemně, ale nevyhovuje mi zařazení stroje. Motorkáři občas neodpoví na pozdrav a u motobaru v Bravanticích se všichni tváří, že jsem tam snad na padesátce. <vtípek>Nadávejte si na tříkolky a čtyřkolky, ale skútry vemte do party.</konec vtípku> Přitom na křižovatce variátor s půlitrovým motorem ujede téměř všem - samozřejmě, že záleží na délce křižovatky.
Měl jsem chuť vozidlo vyměnit za opravdický motocykl. Naštěstí jsem zvolil metodu doplnění flotily o Jawu 300 CL , která můj názor na tento skútr změnila a rozumím mu nyní jinak.
V provozu je Nexus opravdu báječný. Vždycky je tam správný kvalt a vždycky jedu maximálně efektivně. Dá se tím proplétat mezi auty stejně jako horskými serpentinami. Ano, chybí tomu akcelerace, kdy jde vozidlo na zadní a ve dvou je potřeba si počínat ještě klidněji, ale pořád to jede až 160 km/h. Kapotáž funguje proti větru či dešti a umí poslat trochu tepla i na nohy. Cestovní rychlost na dálnici je ideální okolo 110 km/h.
Dlouho mi unikalo ještě pár detailů, tak třeba: Proti konvenční motorce s nějakým tím chromem je Nexus naprosto bezúdržbový: Stroj se v podstatě nemusí umývat, je tak nějak samočistící a na mouchy stačí stěrka z benzínky. Nemusí se mazat řetěz a napnuto je stále správně. Boty a víceméně i jezdec jsou stále v suchu. Na servisu se řeší jenom běžné opotřebení.
Nějaké nevýhody? Posed je dost podobný kancelářské židli a v zatáčkách se jezdec láme v pase a nikoliv naklápí s osou. Na řidítkách není kousek trubky na uchycení příslušenství. Aby se však nezapřel italský původ, palubní počítač ukazuje okamžitou spotřebu v litrech na kilometr, takže “netuším” kolik to je. A ve dvou škrábe hlavní stojan o asfalt na kruháčích.
Úložný prostor zvládne spolujezdcovu otevřenou helmu se štítem. Vleze se tam vlastně docela dost věcí, ale nejlepší je vozit pečivo. Blízkost motoru zajišťuje extra chutnost teplých loupáků. Po mnoha letech “nadávání” na málo zavazadlového prostoru se mi jej podařilo vyřešit sehnáním držáku bočních kufrů a protože se objednávka nepovedla, tak mám navíc i plotnu na topcase. Dostal jsem se na fantastický objem cestovních zavazadel okolo 100 litrů, což se ve dvou na výletě hodí.
Za den se dá zvládnout až 500 km, ale řekněmě že 350 km / den je ideálních a to platí pro řidiče i spolujezdce. Vzadu se sedí průměrně. Sedlo je sice zvýšené, ale ne moc. Pozice je pohodlná, ale pro dobrý pocit muselo být přidáno opěrátko/kufr. Kontakt s řidičem je ideálně lehký.
Barevné kombinace různých ročníků jsou docela náhodné. Za 13 let jsou plasty stále v dobré kondici, vybledlo akorát tlačítko výstražných směrovek. Řekl bych, že jde o spolehlivý stroj, ale při nájezdu 45 000 km asi nemám právo nějakého většího hodnocení. Uživatelsky se spokojenost odvíjí od stavu a nabití aumulátoru, bez něj totiž nic nefunguje.
Za ta léta se stejný skútr prodával také pod dalšími jmény jako Malaguti Madison a Aprilia SR Max. Design je odkazem konstruktéra superbiku Aprilia RSV4. Starší verze mají zpětná zrcátka integrované v kapotáži a podle zkušeností majitelů jsou drahým spotřebním zbožím.
Po zkušenosti s tímto maxi skútrem bych si v klidu objednal do motorky automat, protože je fakt super neřešit správné řazení a soustředit se na všechno ostatní. Po doplnění navigace TomTom je to skvělý cestovní kapotovaný stroj, který jsem musel někde odzkoušet.
Dlouho mě lákalo ježdění na motorce ve Španělsku v čase před turistickou sezónou. Domluvil jsem se tedy na předání skútru přepravní společnosti MotoGbox.cz a stroj si vyzvednul v Malaze, kde jsem se připojil k organizované skupině jezdců s BMW GS 1200. Kromě tahání za hefty na rovinkách je Gilera Nexus 500 slušným spoluhráčem i v takové společnosti, včetně jízdy po rozbitých asfaltových cestách. Španělsko je dle mého levné Norsko a takový výjezd na Alto de Velefique je prostě zážitek. Zpátky do Česka jsem už dojel po vlastní ose. Výlet v pohodě absolvovatelný na tomto stroji včetně zkušenosti, jak Francouzi a Italové jezdí na skútrech.
Kromě přídavných kufrů je řešení mého skútru sériové. V domácí flotile dělá společnosti Nexusu tříkolka Fuoco , která má shodnou pohonnou jednotku. Komunita kolem maxiskútrů je fajn a doporučím setkání skupiny Maxíci.cz. Obecně je Nexus spíše menší, agilnější chcete-li sportovní skútr v porovnání s korábem Suzuki Burgman 650, který je rozhodně pohodlnější pro spolujezdce.
Čím to uzavřít? Gilera Nexus 500 není ani náhodou “ten skútr 50”, který si spousta lidí vybaví pod pojmem skútr. Je to kus povedené mašiny, což dokládá výroba v letech 2003 - 2016 v Evropě pod několika značkami. Je velice praktický v porovnání s “normání” motorkou, ale to se klasicky necení. Takže vlastně jediná negativní věc, na kterou je třeba se připravit při volbě tohoto stroje, je vlažný postoj motorkářské komunity k jezdci.
Opravdu vyčerpávající recenze. Můj Nexus si získává respekt kdykoliv, když předjíždím "velkou motorku". V motobarech a na srazech s tím respekt nezískáš. "Ukázaná platí"
Pěkný fotečky a hláška o GS platí všude
Ahoj taky nemám nic proti skutristum když vidím tak zdravím . Moc pěkná recenze o zajímavým stroji. Přeji hodně přijemných kilometrů.
To já zdravím i skůtristy. Ať to jezdí.
Skútr vždy ocení ten co na něm něco tisíc najede, praktičnost je k nezaplacení! Italský skútr je nádhera! Ať to jezdí !