bmw_r1300gs_cartec





Téma: Giancarlo Morbidelli
 
10.4.2011 v 17:49


Morbidelli je slavná italská značka, která vznikla z velké lásky Giancarla Morbidelliho k závodním motorkám. Firma začínala jako výrobce dřevoobráběcích strojů. Morbidelliho firma měla až 300 zaměstnanců, nicméně jeho největší vášeň byla u motocyklů a motocyklových závodů. Použil všechny prostředky z podnikání k financování výroby závodních motocyklů a k závodění. Největší úspěchy dosáhla firma v třídě 125cm kde získala titul mistra světa v letech 1976, 1977 a 1978, a v třídě 250cm v roce 1977. V roce 1969 Giancarlo Morbidelli se svým týmem vstoupil do velkého světa závodů s motocyklem 50cm. Brzy, ale začali se stavbou vodou chlazeného motocyklu 125cm s sáním rotačním šoupátkem. V roce 1974 zažil tým malou revoluci. Přišel od Kreidleru německý inženýr Jörg Möller. Následně přepracoval pro rok 1975 motory. Byli získáni špičkoví jezdci Bianchi a Pileri. kterým byly dány jasné příkazy: na titul mistra světa pojede Pileri a Bianchi na italský titul. Oba cíle byly dosaženy i když velké problémy způsobovala rivalita mezi oběma jezdci. Až do roku 1976 to byly stroje určené jen pro vlastní tým a nebyly určené na prodej ostatním jezdcům. Obrovské úspěchy značky vyvolaly velký zájem o jejich motocykly a tak firma s pomocí Benelli v Pesaru postavila novou továrnu, pro kterou byl zvolen název MBA (Morbidelli-Benelli Armi-). Nový tým získal mnoho pozoruhodných úspěchů a zejména kvalitní je titul mistra světa roce 1980 s jezdcem Pier Paolo Bianchi. V roce 1976 byl postavem stroj 250cm a také odvozením do 250cm model 350cm. Skvělé výsledky na těchto strojích dosahoval zejména němec Dieter Braun. S pokračujícími úspěchy se tým přesouval stále výše k vysněné královské třídě 500cm.

projekt 500cm s revolučním rámem

promyšelná koncepce motoru

velmi malé rozměry motoru.

Giancarlo s věrnými u svého projektu

revoluční prostorový rám z hliníku, kde bylo využito motoru jako části rámu. Celková úspora váhy asi 10kg a celková tuhost rámu.

pohled na zadní čast revolučního rámu.


Tento sen se splnil v roce 1979. Tým byl sponzorován výrobcem přileb Bieffe a byl najat jako jediný jezdec Graziano Rossi otec Valentina . Nicméně zrod tohoto motocyklu byl velice zajímavý. Vznikal odlišným způsobem jako předcházející projekty. Giancarlo se rozhodl osobně zapojit do vývoje Morbidelli pro třídu 500cm. Osobně rozhodl o uspořádání válců a celkové konstrukci motoru. Konstruktéři pracovali podle jeho příkazů. také vymyslel program zodpovědnosti každého člověka na projektu za svoji práci. Kompletaci motoru měli na starost dva nejlepší technici Dionigi a Torreggiani.pod osobním dohledem Giancarla. Čtyřválec do čtverce, bez použití pomocné hřídele typické Suzuki RG se ve srovnání s konkurencí výborně podařilo zmenšit rozměry motoru. Nádherné dílo.
Po testech na brzdě motor dosahoval 122 koní a byl namontován do rámu YamahaTZ 750 a byl dále testován na okruhu. Výroba rámu z hliníku monocoque (od roku 1980) byla další skvělou inovací , zvláště tuhost, nízká váha a úzká stavba motocyklu, výborná aerodynamika byly základem pro přípaný útok na trůn v královské třídě, který držely japonské značky.
V zimě 79/80 Morbidelli navštívila delegace inženýrů Suzuki a měla velký zájem o jeho projekt. Giancarlo. byl požádán o fotokopie výkresů. Suzuki mu nabídla převzetí celého projektu. Tento návrh mu byl několikrát opakovaně nabízen s tím, že by nadále tento projekt vedl. Samozřejmě, s podmínkou, že nikdy nebude odvolán ze své funkce. Vzhledem k vyjímečnosti a finanční náročnosti tohoto projektu se nepodařilo dosáhnout očekávaných výsledků. Na konci roku 1982 Morbidelli se rozhodl ukončit činnost svého závodní oddělení.



Dnes je bývalá továrna Morbidelli v Pesaru domovem klasického motocyklového muzea, které připomíná návštěvníkům slávu firmy Morbidelli. Hlavní část exponátů je věnována účasti v mistrovství světa také je zde soustředěno mnoho jiných starožitných motocyklů. Lásku k závodům zdědil syn Gianni Morbidelli, který se stal velmi úspěšným automobilovým závodníkem a dokonce se probojoval do F1 kde dosáhl stupňů vítězů.

1 reakcí na tento příspěvek Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 18:04 | Nahoru | #1
krásný rám , jen bych chtěl podotknout, že první kdo použil tento typ revolučního rámu byla španělská OSSA 250 na kocnci 60 let .... jezdec Santiago Herrero

Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 18:07 | Nahoru | #2
no to je krása dřív byly ty motky takový šmrncovní

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 18:35 | Nahoru | #3

h86 píše: krásný rám , jen bych chtěl podotknout, že první kdo použil tento typ revolučního rámu byla španělská OSSA 250 na kocnci 60 let .... jezdec Santiago Herrero


nedá se přesně říci kdo ho první použil, ale tyto rámy vznikali nějak postupně, od lisovaných z ocelových plechů. Jako vzor mohla být brána letadla. Spitfire prostorovou konstrukci používal již v válce a nebyl první. Jinak hezká fotka motorky OSSA. To si dali práci svařovat ručně. Odhaduji, že to nebylo orginál z fabriky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 18:53 | Nahoru | #4

IvoTregr píše: nedá se přesně říci kdo ho první použil, ale tyto rámy vznikali nějak postupně, od lisovaných z ocelových plechů. Jako vzor mohla být brána letadla. Spitfire prostorovou konstrukci používal již v válce a nebyl první. Jinak hezká fotka motorky OSSA. To si dali práci svařovat ručně. Odhaduji, že to nebylo orginál z fabriky



tak to nevím, jen jsem tento typ rámu v MS motocyklů prvně viděl na motocyklu OSSA ..... byly použity i rámy z laminátu (samonosné) např. jugoslávský Tomos ve třídě 50 ccm .... co se týče OSSY existuje v ČR replika

Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 18:55 | Nahoru | #5
toto je odkaz na stránku o té replice

http://www.super-mot...republika_38075.html

Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 20:02 | Nahoru | #6
eště třeba podotknout že MBA přestala jezdit 125ccm kvuli hondě ktera italskejm dvouvalcum nestihala a tak nechala upravit pravidla že ve třídě 125 se pojedou jednovalce, stejně jako před 2roky honda zabila aprilii ve třidě 250.

Naposledy editováno 10.04.2011 20:08:05

Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 20:22 | Nahoru | #7
Jojo, si vzpomínám nedávno jak psali o nové Duc 1198, kterážto má motor jako součást rámu. A že si to patentovali Tak to by byl zajímavý patentový spor

(reakce na) Giancarlo Morbidelli

10.4.2011 v 21:51 | Nahoru | #8

h86 píše: tak to nevím, jen jsem tento typ rámu v MS motocyklů prvně viděl na motocyklu OSSA ..... byly použity i rámy z laminátu (samonosné) např. jugoslávský Tomos ve třídě 50 ccm .... co se týče OSSY existuje v ČR replika


vývoj rámů urazil také pěkný kus cesty, ale na očích byl více motor. Přidávám zajímaví řešení rámu. Carbonový rám. Jednu dobu jsem přemýšlel také nad použitím voštiny... ale ty doby jsou dávno v nenávratnu. Dnes se vývoj nedělá v garáži


Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist