globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nouzové brzdění - motoškola 1
 
6.8.2008 v 17:54
I když to bylo řečeno mockrát, pokusím se v malém miniseriálu shrnout zcela základní rady týkající se jízdy na motocyklu (čtenáři mi jistě prominou, že použiji část svého staršího příspěvku + nápady a triky již dříve na tomto fóru vyslovené - moc Vám za ně děkuji, jste super zdroj informací).

Na motobaru bylo mj. video s Pepou Sršněm o brzdění (strašně špatně se to tam hledá) a tuším tam byl i díl o brzdění. Ten (+ dřívější posty na tomto foru) jen potvrdily, co zkušení již o dávno vědí:

Tip 1. - "jeden, dva prsty na páčce..."
Pokud je přední brzda dostatečně citlivá (u většiny new motek) pak je bezpečnější používat jen dva prsty na páčce (pokud máte šestipístky s radiální pumpou tak často stačí jen ukazovák) - zejména kvůli citu při brzdění - nesmí totiž dojít ke smyku předního kola (což se stane vždy, když se přední páčka zamáčkne náhle a plnou silou - zkuste to někdy na kaťoučký okamžiček - někdy se v takové situaci od přední pneu dokonce zakouří, pozor: smyk předního kola je vždy průser). P.S. Ty dva prsty tam jsou také kvůli tomu, abyste říditka stále drželi pevně a přitom s citem - což se při plném úchopu přes páčku brzdy + palec říci nedá.

Tip 2. - "i prudké brzdění je proces..."
Prudké brždění je správně sice krátký, ale přesto postupný proces, v průběhu kterého se tlak na páčku musí stupňovat!

V prvním okamžiku nepříliš silného "připravného dávkovaní" (tak na cca 30-40%) se totiž postupně mění tvar dotykové plochy přitlačnou silou deformované přední pneu - ta je ve výsledku plošší a vytvoří se tak velmi účinný "brzdící klín" (na tu deformaci je právě přední pneu stavěná)... pak je ihned možné tlak na brzdu STUPŇOVAT a nakonec udělat třeba i malé stoppie (které ale neuděláte nikdy tak, ze brzdu hned naplno zamáčknete). Brzdu prostě postupně s citem víc a víc utahujete - i když se to nezdá (začátek brzdění se zprvu jeví jako pomalejší) uvidíte, že účinnost je tak nejyšší!

Co nedělat: brzdění "ihned na 100%" nedovolí vytvoření již zmíněného stlačeného ploššího tvaru pneu a ve finále jen často dojde k prosmyku a pálení malé plošky předního kola (nejenom, že moto v této situaci neovládáte, ještě nakonec ani moc nebrzdíte! - smyk je vždy především ztrátou adheze)...

Tip 3. - "na suché silnici 70 (i více%) bere přední brzda"
U moderních motorek při nouzovém brzdění na kvalitním a suchém povrchu brzdíme hlavně přední brzdou - brzděním se většina hmotnosti přenáší dopředu, zatímco zadní část stroje je odlehčená. K brzdění zadní brzdou... při zahájení nouzového brzdění to má rozhodně smysl (takže brzdíme přední i zadní) zadní kolo v průběhu manévru dokonce může být trochu ve smyku (to obvykle není takový problém, zadní kolo se za motorkou jakoby "vleče").

Nezapomeňte že prioritou brzdění je zaroveň zabránit smyku předního kola! (naopak - častý strašák, přehození přes říditka, při postupném a dávkovaném brzdění u velkých strojů prakticky nehrozí). Z toho plyne, že pouze na špatném povrchu důraz při brzdění přesunujeme dozadu (enduro, stěrk na cestě, těžké choppery s úzkým předním kolem...) - ale zadní brzda je, jak už jsem psal výše, mnohem méně účinná.

Tip 5. - "Když prudce brzdíte, pak nemůžete točit..."
Bavíme se o brzdění na rovince bez ABS (tam je to jiné). Pokud se blížíte k překážce příliš rychle je lepší bleskově zvážit možnost povolení brzd při soušasném pokusu o vyhýbací manévr (samo že na 2m tento manévr "nedáte" ...). Pokud by to přece tak ani tak nevyšlo, je tady jeden zoufalý tip (nezkoušel jsem to)... snažte se přes překážku spíše přepadnout / přeskočit, než to do ní "nasypat" tělem, případně mířte tam, kde je menší profil překážky (u osobáku tedy spíše do kapoty).

Tip 6. - "trénovat, trénovat, trénovat..."
Správný reflex a dávkování přední i zadní brzdy při nouzovém brzdění je třeba se postupně naučit (bohužel to bez zkoušení nepřijde "samo").

Velmi bych se přimlouval za občasný trénik tohoto důležitého manévru - pokud před Vás náhle přes šíři vozovky vyjede auto, pak musíte udělat maximum pro to, abyste minimalizovali možnost srážky, nebo aspoň snížili rychlost střetu. Navíc - mírné povolení přední brzdy na konci manévru je často nezbytné proto, abyste neudělali (již zmíněné) stoppie.

Doporučuji zkoušet na rovném, suchém, přehledném a prázdném úseku (ověřte před nečekaným brzdícím manévrem VŽDY pohledem do zrcátka, jestli za vámi zrovna nic nejede!) zastavovat motku např. před předem určenou čarou, značkou, sloupkem apod. To vše nejlépe postupně np. od rachlosti 50km/h. Budete se možná divit, jak špatne jde nouzové brzdění (motka se kroutí vlní a vzpíná, dráha je mnohem delší), jedete-li více než 100-120km/h!

V diskuzi prosím o další tipy na stejné téma - vím, že to bude těžké ale aktuální "moto-zelenáči" by jistě uvítali, kdyby se tady objevily hlavně příspevky na výše zmíněné téma (nejlépe delší než 1 věta).
P.S. Mezi ty zelenáče se počítám i já!

P.S. Pepa Sršeň doporučoval brzdit se zmáčknutou spojkou, což já osobně nedělám (tu mačkám až nakonec, aby mi motor nezhasl).

Naposledy editováno 08.08.2008 11:53:34

Nouzové brzdění - motoškola 1

6.8.2008 v 18:55 | Nahoru | #1

jinak s tou spojkou koukam...
já dycky brzdim se spojkou..i nouzově..si myslim teda aspoň lol

Nouzové brzdění - motoškola 1

6.8.2008 v 19:27 | Nahoru | #2
Jo s tou spojkou by mě taky zajímalo jak to doopravdy je.Já taky brzdím se zmáčklou spojkou,ale přemýšlel jsem o tom jestli by mi právě to brždění motoru ještě třeba nepomohlo a nebo jestli bych naopak musel ještě jakoby brzdit motor?

Nouzové brzdění - motoškola 1

6.8.2008 v 19:41 | Nahoru | #3
jen víc takových příspěvků,který může zachránit život motorkáře

Nouzové brzdění - motoškola 1

6.8.2008 v 20:01 | Nahoru | #4
taky vždy brzním se zmáčlů spojků

Nouzové brzdění - motoškola 1

6.8.2008 v 20:03 | Nahoru | #5
no motor ti to bude brzdit jenom kdyz budes podrzaovat jinak prave naopak .... takze pokud nejsi hodne dobrej ze by si si stihal podrazovat spravne do brzdeni tak bych rozhodne vymackaval spojku ....

Nouzové brzdění - motoškola 1

6.8.2008 v 20:22 | Nahoru | #6
trikpa>
No většinou jsem strašně línej vůbec brzdit brzdou a používám jenom motor,ale při tom nouzovým brždění máš pravdu,to bych asi nestíhal

Nouzové brzdění - motoškola 1

7.8.2008 v 01:20 | Nahoru | #7
Ahoj,dlouho jsem brzdil jen na dva prsty z důvodů které jsou výše popisovány,ale pak jsem odjel pár hobbymotard závodů a to mě donutilo brzdit celou rukou,jde jen o zvyk.Záleží v jaké rychlosti se často pohybujete, a jak jezdíte drze.Používám dva prsty i teď,ale jen v nenáročných situacích,samozřejmě mám nejkratší chod páčky.Za sucha,na slickách,při opakovaném brždění na hranici adheze dva prsty jsou namáhany tak,že cit ztrácejí.Jezdím na litrovém gsxr,šestipístky, v provozu.Tlapu mam jako medvěd.Ještě mám GN400,užitkovou, na Mitaskach,na té jsem drzej taky,takže taky celou rukou.Bržďění motorem z dvojitým meziplynem je jen na efekt,tedy pokud nemám za prdelí 25tun a bubnové brzdy.Učte se mi prosím brzdit předem,koukám vám na kotouče a neumíte to,pak už je pozdě!

Nouzové brzdění - motoškola 1

8.8.2008 v 13:02 | Nahoru | #8


Díky moc, pro mě jako začátečníka jsou takovéhle rady nad zlato ...

Nouzové brzdění - motoškola 1

8.8.2008 v 13:08 | Nahoru | #9

Nouzové brzdění - motoškola 1

8.8.2008 v 13:42 | Nahoru | #10
brzdim 2,3,4 prstama. Proste jak je potreba.A vetsinou brzdim obema brzdama. Vse zalezi na konkretni situci. Nelze rict brzdi jenom dvouma prstama.

Naposledy editováno 08.08.2008 13:42:27

Nouzové brzdění - motoškola 1

8.8.2008 v 13:45 | Nahoru | #11
Já teda brzdím taky se spojkou.Při hodně nouzovym brzdění se mi totiž občas blokne zadní kolo...a když nemám vymáčknutou spojku tak to je pro motor konečná...

Nouzové brzdění - motoškola 1

16.8.2008 v 22:23 | Nahoru | #12
nevite nekdo kde je to video Pepy??
pls odkazek by nebyl??

Nouzové brzdění - motoškola 1

17.8.2008 v 15:00 | Nahoru | #13
Někdo tu nedávno psal že brzdí na KURVA

KUR je takový to chycení brzdy
VA je vyloženě zahamstnutí po tom ,co si na KUR sedne

... Zkusil sem to taky v krizovce ,a když si vyloženě řekneš kurva a to si řekne asi každej a uděláš to takhle ,myslím že good

Nouzové brzdění - motoškola 1

17.8.2008 v 15:15 | Nahoru | #14
Tenhle to asi nevěděl....

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist