husqvarna_svartpilen_801_2




Čtenářský test: 10 000 kilometrů s CFMOTO 700CL-X Heritage

Když jsem se po padesátce vracel do motocyklového světa, raději jsem nechtěl žádnou raketu a sáhl po dostupné třístovce. Pořídil jsem si první CFMOTO a zkušenosti s ním mě přesvědčily, abych po stroji téže značky sáhl i podruhé. Jaká je nová sedmistovka?

Kapitoly článku

Na motorce jezdím od svých 15 let, od Jawy 23 zvané Mustang, přes dvěstěpadesátku Kývačku, Dněpra 11 (ten by mě hodně bavil, kdyby to nebyl takovej krám), Yamahu 125 Virago, po Suzuki Savage 650. Pak přišla skoro desetiletá pauza kvůli bolavým zádům, kdy motorku nahradil kabriolet Fiat Barchetta. Když mě po padesátce záda překvapivě přestala bolet a kabriolet bavit, začaly mě zase svrbět motorkářské dlaně. Protože mě ta dlouhá pauza trošku děsila, sáhl jsem nejprve po třístovce, konkrétně CFMOTO 300NK. Musím se přiznat, že mě ta motorka úplně dostala. Nikdy předtím mě ježdění na mašině tak nebavilo. Dvacet kilowatt k běžnému ježdění stačí, ostatně stejný výkon mívala svého času Jawa 500 OHC, ostřejší posaz na sportovně se tvářícím stroji pro postpuberťáky uhranul předdůchodce natolik, že jsem za sezónu najel 8000 km a to bez jediného technického problému. Objevil jsem nový svět. Čínský a trochu rakouský.
Už někdy během roku 2020 jsem zaznamenal budoucí novinku CFMOTO, scramblera 700CL-X Heritage. Zároveň jsem cítil, že přes nadšení z třístovky mi u ní chybí výkonová rezerva a i můj sezónní nájezd volal po výkonějším a trvanlivějším stroji. Jakmile to bylo možné, objednal jsem si CL-X a začala muka čekání. Postcovidová rozloženost všeho včetně německých drah dodání stroje nesnesitelně protahovala. Když nakonec motorka dorazila, prodejce Eurocycles v Kolíně, kde jsem si stroj objednal a jeho dodání pravidelně urgoval, mi motorku dodal tři dny před oficiálním zahájením prodeje, asi aby už ode mne měl konečně pokoj, a tak vlastním 700CL-X v šedé variantě se zlatými koly a hnědým sedlem, jako první stroj tohoto typu oficiálně prodaný v České republice. Prodejce vzal třístovku na protiúčet (kupoval jsem ji ve stejném obchodě), takže jsem se 25. září 2021 naposledy projel těch 160 km z Českých Budějovic do Kolína na 300NK a zpátky už jsem frčel na sedmistovce. Upřímně, rozdíl to teda je. Na tu cestu do smrti nezapomenu, byl to naprosto fantastický zážitek! Motorka mi přesně sedla do ruky, posez uvolněnější a pohodlnější, než na 300NK, přece jenom už jsem ten poloděda, zátah motoru přes dodržování podmínek záběhu nekompromisní, zvuk motoru famózní. Prostě nádhera. Když to shrnu, na první garanční prohlídku jsem jel asi za 10 dní. Od té doby jsem najel deset tisíc kilometrů a kdybych začátkem září na konferenci v Bretani nechytl covid, už bych tam měl dávno jedenáct. Pokusím se nyní o recenzi motorky, myslím, že zkušeností s ní už mám dost.

Design

Vzhled je jistě věc individuální. Naštěstí, protože kdyby se všem líbily stejný ženský a motorky, svět lidí by nebyl ani bezpečným, ani krásným místem k životu. Heritage hraje tak trochu na retro notu, ale jenom malinko. Kulatý světlomet je lemován specifickým symbolem X denního svícení. Zadní světla jsou moc hezky integrována do spodní části sedla, trochu ve stylu Ducati. Veškerá osvětlení stroje mají na starosti LED, světlomet svítí obstojně, i když po zkušenostech s Dněprem, který mi jednou během noční jízdy zničehonic zhasnul, jezdím v noci nerad. Motorka je parádně kompaktní, motorový prostor je krásný s promyšlenými detaily. Linie stroje se někomu zdá být vzadu „useknutá“, mně se naopak volná a krátká linie sedla líbí natolik, že jsem ji odmítl hyzdit příplatkovou boční brašnou. Klasická zrcátka jsem vyměnil za podvěšená z originálního příslušenství. Jsou krásná i funkční, jen je třeba si na ně zvyknout. Čistotě designu prospívá minimum lanek, plyn je elektronický, hadice pancéřované. Motorce vyloženě sluší široká řidítka a parádní litá zlatá kola. Zadní sedmnáctka je obutá do pořádné bačkory o šířce 180 mm, přední osmnáctka pak naopak to relativně úzké stodesítky. Endurové obutí Pirelli MT60RS evokuje scrambler a tím lehce teréní vlastnosti, nízký profil stroje, nezakrytovaný motor a vystrčený olejový filtr ale na podobné choutky nechává rychle zapomenout. Na silnici však drží parádně. Výfukové svody se zvláštně kříží a na můj vkus by mohly mít větší průměr.

Celkově motorka trochu připomíná Ducati a pro mě osobně jen těžko hledá svým vzhledem konkurenci. Prostě jsem se zamiloval. V Čechách jsou dostupné jen dvě varianty, šedá se zlatými koly a hnědým sedlem, a modrá s černými koly a černým sedlem. Viděl jsem ale řadu videí z Číny s asi tak deseti různými barevnými variantami CLX včetně maskáčové. Český distributor nabízí řadu doplňků, kdo má ale zájem, může využít  mnohem většího výběru na Aliexpressu. Zde jsem také koupil nedávno instalované padáky. Jedinou vadou na kráse stroje je ta ohyzdná pixla katalyzátoru pod motorkou. Pokud to ale někomu vadí, Aliexpress nabízí zajímavé alterantivy v cenách od 4 tisíc Kč. Mě to zas tak moc netrápí, když jedu, tak ji nevidím a už jsem moc starej na to, aby mi záleželo na tom, co si myslí ostatní.

Motor

CLX pohání řadový dvouválec o objemu 693 cm3. Motor produkuje (dle technického průkazu) výkon 51,5 kW pro 8500 otáčkách (originální owner’s manual uvádí 55 kW). Údaje o točivém momentu jsou stejně nejasné, od 60,8 Nm po 68 Nm. V zásadě je to jedno, pořád je to výkon mojí Fábie na 200 kilogramů hmotnosti. Motor je v nízkých až středních otáčkách příjemně vlídný, ideání pro běžnou jízdu, v 5500 až 6000 tisících dochází k prudkému až skokovému nárůstu výkonu a krouťáku. Mně osobně to nevadí, ale dovedu si představit i lineárnější průběh obou parametrů. Úplné začátečníky by mohla náhlá proměna stroje z beránka ve vlka vyděsit. Výkon motoru je dostačující, ve vyšších otáčkách pak koutky úst roztahující. Ale jak je známo, každé motorce nakonec chybí 20 % výkonové rezervy. Ano, dovedu si představit, že v některých situacích by se pár koníků navíc hodilo, ale nakonec vždycky stačí podřadit a dojít si pro ně. Akcelerace je, stejně jako předjíždění, svižná a opojná. Motor produkuje opravdu famózní zvuk, někdy je mi líto, že ho musím tlumit přilbou a tiše závidím kolemjdoucím, že si brumlání motonirvány můžou vychutnat naprosto nerušeně. Ale člověk prostě nemůže mít všechno. C-LX nabízí dva režimy motoru, podle mého názoru je použitelný jenom Sport. Eco jsem zkoušel na začátku, ale vůbec mě neoslovil.

Výrobce v technickém průkazu udává spotřebu 4,8 l/100km. Palubní počítač lehce nadsazuje, tedy ukazuje vyšší spotřebu, než je ta počítaná dlouhodobě po dotankování. Na dlouhých trasách bez sportovních ambicí jezdím za 3,8 l/100km. Do práce, po městě a v příměstském provozu za 4,5 l/100km. Když jsem se jednou na dálnici utrh a jel trvale kolem 160 km/h, spotřeba se vyšplhala na 6 litrů na sto. Běžný celkový průměr je kolem těch 4,5 litru na sto.

Ovládání

CLX-700 má excelentní, plně seřiditelný podvozek. Výsledkem je skvělá ovladatelnost, motorka se krásně skládá do zatáček, jako kdyby s vámi srostla. Řazení je lehké, jemné a přesné, prostě paráda. Elektronický plyn je celkem plynulý, jen při nízkých rychlostech trochu cuká, ale nic tragického, prý to řeší Eco režim, nic pro mě. Veškeré infomace získává řidič z černobíleho kulatého displeje, motorka ukazuje běžné údaje jako je rychlost, otáčky, ujeté kilometry (celkové a trip), průměrnou spotřebu, teplotu motoru atd. Ovládání informačního systému by pro mě mohlo být intuitivnější, zvláště když, jako správný Čech, sveřepě odmítám číst návody k použití. Když se mi jednou omylem podařilo přepnout režim z kilometrů na míle, skoro to vypadalo, že už tak budu jezdit navěky. Motocykl je vybaven tempomatem. Celou dobu se chystám, že ho vyzkouším, ale nějak jsem se k tomu nedostal. Asi ho nepotřebuji. Co je ale hodně praktická funkce, je vypínání blinkrů. Ne, že by bylo použitelné vždy, někdy se může i stát, že se blinkr vypne v nevhodný okamžik, ale opravdu vás nenechá jet deset kiláků se zapnutým ukazatelem směru. Celkově hodnotím CL-X jako skvěle ovladatelný moderní motocykl, na kterém je radost jezdit.

Brzdy

CLX-700 Heritage je vybavena španělskými brzdami J.Juan. Osobně považuji brzdy za největší slabinu tohoto motocyklu. Verze Sport je již vybavena brzdami Brembo, což bude asi jiné kafe. O podivnosti nastavení ABS na zadní brzdě už bylo řečeno mnoho, někdy je to skutečně nepříjemné. Přední brzda je mnohem lepší, ale její ovládání vyžaduje dost síly. Musím říct, že ještě trochu horší brzdy byly na 300NK. Pro mladé střelce bych doporučoval si zjistit, jestli by nešly na Heritage namontovat brzdy ze Sportky. Ale pro někoho, kdo kdy jezdil na Dněpru, jsou brzdy na Heritage přímo excelentní. Navíc většinou brzdím motorem a opravdu nejsem žádný nevybouřený čtyřicátník, ale jen lehoučce rozdivočelý pětapadesátník. Dynamičtějším jezdcům doporučuji si brzdy před koupí vyzkoušet nebo si rovnou koupit CL-X Sport.

Slabiny

Tu největší, brzdy, jsem již zmínil. Pak už jsou to jenom takové hovadinky. Hnědé sedlo je hladké a klouže. Pokud jede jezdec sám tak to nevadí, ale spolujezdec při brždění sjíždí na řidiče. Černé sedlo je matné a asi je praktičtější, neklouže, ale mně se nelíbí. Při silnějším dešti stéká voda po šikmém sedlu řidiči na zadek, což není nic moc, určitě ne pro hydrofoba, jako jsem já. Doporučuji tedy v případě nejistého počasí vozit nepromokavé kalhoty. Z neznámého důvodu se povoluje víčko expanzní nádržky chladicí kapaliny. Nejdříve jsem, jako správný paranoik, podezříval technika, ale ta mrcha se opravdu časem povolí sama, asi od vibrací. Doporučuji občas zkontrolovat a dotáhnout. Nádrž by mohla být trochu větší. Motorka trošku hůř chytá (300NK chytala líp), někdy se stane, že musím startovat dvakrát. Ale zase, pro někoho, kdo si pamatuje útrpné startování Dněpra pákou, kdy jsem se v podzimních měsících během tohoto procesu zahřál natolik, že jsem byl nucen se postupně svlékat a po nastartování zase oblékat, k pobavení sousedů, pro toho jde jen o nepodstatnou drobnost. Motorka má minimum úložných prostor, není kam dát lékárničku. Ale co, tak si vezmu batoh, ne? Doporučuji tankovat lepší benzín, je to znát na chodu motoru. Ideální se mi jeví BA 95 Optimal od EuroOil (údajně neobsahuje biosložku).

Shrnutí

Kromě zmíněných maličkostí jsem neměl s motorkou za více než deset tisíc kilometrů absolutné žádné problémy. Nikdy mě nikde nenechala, nikdy jsem kvůli technickým problémům nemusel omezovat jízdu, vždy pro mě byla zdrojem skvělé zábavy, uvolnění a relaxace. CFMOTO 700CL-X Heritage je krásná, spolehlivá a skvěle ovladatelná motorka se solidním výkonem. Po 10 000 ujetých kilometrech mohu jen konstatovat, že jsem si nemohl vybrat lépe.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):
Motokatalog.cz



TOPlist