globalmoto_unor




Yamaha MX Pro Tour – Žhavé osmnáctky pod rukou

Yamaha si svých offroadových fanoušků maximálně váží a dělá všechno proto, aby měli šanci ochutnat to nejnovější a ve finále zůstali značce věrni. Jasným důkazem je parádní akce Yamaha MX Pro Tour, díky které mají bahňáci šanci vyzkoušet fungl nové modely a pořádně jim provětrat pírka.

Kapitoly článku

Tentokrát modrý kamión zavítal do Vranova, kde Yamaha rozbalila svůj honosný stánek a hodila do placu mašiny modelového roku 2018. Aby se jim motokrosaři mohli důkladně podívat na kobylku, bylo potřeba se předem zaregistrovat u svého prodejce a pak už jen pobalit motokrosové věci a vyrazit do areálu Vranovského Žlebu. Na motokrosaře tam čekalo slušné stádo dvěstěpadesátkových a čtyřistapadesátkových čtyřtaktů, které doplnila nabroušená dváca. Kromě motokrosových speciálů byla šance poškádlit také dvojici endur WR 250F a WR 450F, ovšem připravena byla i libůstka v podobě dvoustopé "bugyny" Side-By-Side YXZ 1000 R SS.

Vůbec nejzásadnejší novinkou offroadového světa tří ladiček je bezesporu motokrosová YZ 450 F, o které jste se mohli dočíst v tomto článku. Kromě toho, že ji lze bezdrátově ladit skrz chytrý telefon, dostala také elektrický startér a o něco štíhlejší stavbu, a to zejména díky novému hliníkovému rámu, přepracovaným větším chladičům, ale i jinak tvarovanému vzduchovému filtru, který leží přímo za krkem řízení či novým plastům. Užší je také sedlo, které se v zadní části snížilo dokonce o dva centimetry a mělo by jezdci zaručovat lehčí pohyb.

Nádrž nyní pojme 6,2 litrů benzínu a je zásobárnou paliva pro čtyřtaktní motor se zakloněným válcem, kolem kterého se točí výfukový svod jako had. Motor dostal novou, tedy více vzpřímenou polohu v rámu, novou lehčí hlavu a nové profily vaček a klikové hřídele. Nový je také píst, škrtící klapky Mikuni i výfuková koncovka posunutá blíže k težišti mašiny. Motor je u osmnáctek uchycen k rámu díky jiným držákům, které mimo jiné přispívají k lepší centralizaci hmoty. Vzhledem k tomu, že byl použit nový rám, zapracovalo se také na optimalizaci odpružení a zadní tlumič KYB kromě toho dostal vetší nádržku. Osmnáctkové motokrosy tří ladiček bezpečně poznáte díky parádním modrým ráfkům, které jim opravdu sluší.

Předpověď na víkend je víc než luxusní a tak hážu věci do auta a upaluju směr Vranov. Parkuji v areálu motokrosové trati a nezbývá než konstatovat, že pohled na vyřádkované osmnáctkové Yamahy opravdu stojí za to, takže se prvního vrknutí už nemůžu dočkat. Lehkou komplikací se zdá být jenom rozbahněná trať, na které však organizátoři makají a za to jim patří dík. Podle informací tu od promáčeného mistráku stále pršelo jako z konve, a to se pochopitelně někde muselo projevit. Už teď je jasný, že budeme mít bahno až za ušima, a že si mechanici na motorkách mezi jízdami  máknou.

Yamaha YZ 250 F

105 kg (mokrá), sedlo 965 mm, nádrž 7,5 l, kick start, 214.990 Kč

První vyvolenou je čtyřtaktní dvěstěpadesátka YZ 250F, která oproti minulému roku zaznamenala jen drobnější inovace. Už první kontakt mi připomíná loňský srovnávák motokrosů třídy MX2, kde se Yamaha utkala se svou konkurencí a také nyní vnímám o něco širší stavbu. Mě její ergonomie sedí a širší stavbu a pozici na předek rozhodně neberu jako handikep. Naopak, na Yamaze se mi vždycky jezdilo moc dobře a řekl bych, že mi z japonského čtyřlístku sedla vůbec nejvíc. Na rovinu, první runda je docela boj, protože rozbahněná trať dává fest zabrat a chvíli trvá, než se stopa trošku vyhází. Teprve ve druhé jízdě je šance motorku vnímat a užít si její parádní ovladatelnost. Hodně se mi líbí motor, který je hezky plynulý a výborně se mi výkon dávkuje. Dvěpade je velice čitelná a oceňuji lehký chod spojky.

Na rozbahněné trati je spojka stále v permanenci a to hlavně na výjezdech ze zatáček, kde se začínají vyjíždět hluboké koleje. Ano, Yamaha nemá takový vršek jako třeba rakouská konkurence, ovšem dokáže bodovat skvělým průběhem výkonu a velice použitelným středním pásmem, což hraje do karet například právě akceleraci na výjezdech.

Právě ovladatelnost a chuť zatáčet patří mezi její silné stránky a díky tomu se na ni poměrně rychle cítím jako doma. Hezky se mi projíždějí pomalejší zatáčky v koleji. Pérování v sériovém nastavení mé váze kolem sedmdesáti kil vyhovuje a jen potvrzuje fakt, že Kayaba si s Yamahou výborně rozumí. Dvěpade mě vždycky dokázala dostat úžasným zvukem a to především ve chvíli, když je její čtyřtaktní motor se zakloněným válcem roztočen do plnejch. Tohle platí dvojnásob o exempláři, který je „natuněn“ fabrickou hlavou GYTR a výfukem Akrapovič. Prostě lahůdka.

Dvěpade potvrdila, že rychle padne do ruky, dokáže těžit z plynulého motoru s parádním středním pásmem a zrovna tak se hezky vodí zatáčkami. Celkově působí tuhým dojmem a se sériovým pérováním funguje opravdu dobře. Pokud příští generace půjde ve šlápějích osmnáctkové čtyřipade a stejně jako ona lehce zeštíhlí a dostane elektrický startér, máme se na co těšit.

Yamaha YZ 450 F

112 kg (mokrá), sedlo 965 mm, nádrž 6,2 l, elektrický startér, 229.990 Kč

Čtyřipade s modelovým rokem 2018 zaznamenala hezkou řádku změn a po této stránce hraje v tuto chvíli mezi motokrosovými Yamahami první housle. Za zmínku bezesporu patří užší stavba, elektrický startér a možnost ladit mapy skrz chytrý telefon. Po malém čtyřtaktu vyjíždím na trať právě za hefty této žhavé novinky. Je zajímavé, jak těch pár čísel dokáže být znát a při bezprostředním přesednutí z malého čtyřtaktu vnímám rozdíl. Čtyřipade je v oblasti kolen užší a už v prvních metrech působí lehkým dojmem.

Na rozbahněné trati je mohutný výkon znát a výjezdy ze zatáček jsou temperamentní záležitostí. Každopádně po stránce motoru nepůsobí jako agresivní potvora, ale naopak překvapuje hodně plynulým nástupem výkonu s vyhlazenou výkonovou křivkou. Mě právě tohle sedí a díky tomu se mi hezky plynule projíždějí zatáčky, na nerovnostech si hravě přizvednu přední kolo a nájezdy na skoky si hezky řídím plynem. Z mého pohledu je průběhu výkonu jednou z nejlepších vlastností osmnáctkové čtařipade. Je jasné, že si lze s mapováním motoru hrát skrz aplikaci v mobilním telefonu a křivku do jisté míry ovlivňovat v závislosti na podmínkách či povrchu trati, nicméně mapa, kterou jsme ve Vranově používali, mi na dnešním blátě skvěle sedla a neměnil bych. Naopak pokud by tužší spojka šla ovládat o něco jemněji, nebyl bych vůbec proti.

Čtyřistapadesátka působí velice jistým dojmem a při průjezdu rychlejších pasáží je neskutečně stabilní. Hezky se najíždějí lavice a neskutečně ochotně se pouští do skoků. Oproti malé dvěpade je pochopitelně cítit vyšší váha a to je znát především v pomalých utažených zatáčkách, kde je na ni potřeba více zatlačit. Naopak rychlejší táhlé vingly dává naprosto suverénně a projíždí je s naprostou přesností. Pérování je v sérii nastaveno velice rozumně a musím říct, že mi sedí. Nerovnosti filtruje jedna radost a stejně jako dopady po skocích.

Osmnáctková Yamaha YZ 450 F udělala velký krok vpřed a z mého pohledu vyniká především hezky učesanou výkonovou křivkou a stabilitou v přímém směru. Plusové body sbírá také díky elektrickému startéru, ale i možnosti si upravovat palivovou mapu skrz mobilní telefon. Není tak potřeba utrácet další peníze za speciální „krabičku“ Power Tuner, tak, jak tomu bylo dříve.

Akce pod krycím názvem Yamaha MX Pro Tour se podle ohlasů povedla na jedničku a všichni si osmnáctkové modely vyzkoušeli, jak bylo jen možné. Je víc než sympatické, že taková možnost existuje a dává potenciálním zákazníkům si motokrosové nářadí tří ladiček pořádně vyzkoušet. Trať už v pátek kolem oběda vypadala o parník lépe než ráno a tak se nejspíš dokázal svézt každý, kdo do Vranova přijel a vzal si do parády jednu z motokrosových dračic či ostré enduro.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 2 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
technick přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist