yamaha_mt09




Yamaha MT-07 v noční Praze

Není to mašina, která by vás poslala technickými parametry do kolen. Prostě nečekejte žádné megastádo plnokrevníků ani nášup hi-tech technologií. Tajemství MT-07 totiž spočívá v jednoduchosti a účelovosti, a právě díky tomu je skvělou parťačkou pro každý den. Alespoň mě to v jejím sedle neskutečně baví a je celkem fuk, jestli lítám po městě nebo si střihnu nějaké to meziměsto

Kapitoly článku

Je to už pěkných pár pátků, kdy tahle motorka přišla na český trh a pořádně mu rozčísla pěšinku. Tím důvodem byla proklatě nízká cena a musím přiznat, že mi tenkrát přišlo škoda, že si svou pověst založila právě na této skutečnosti. Yamaha MT-07 je totiž hodně zábavná, ovšem zároveň neskutečně použitelná ve všedním životě. Úplně v pohodě na ní obrazíte úřady a stejně tak v klidu dojedete do rachoty. A když vás to čapne, po cestě k rybníku si na zakroucených okreskách docela slušně vyčistíte kebuli. Tohle mě bavilo už v sedle poněkud přeplácané verze Cage a baví mě to také teď, za řídítky inovované osmnáctkové nula sedmy.

Ocelový trubkový rám svírá řadový kapalinou chlazený dvouválec o objemu 689 ccm a využívá ho jako nosný prvek. Motor se pyšní 270 stupňovou klikovkou a dokáže vyprodukovat zhruba pětasedmdesát koní při devíti tisících otáčkách. O dva a půl tisíce otáček níže se ve vší parádě představí maximální krouťák 68 Nm. Yamaha však nabízí „škrcenou“ pětatřiceti kilowattovou verzi vyhovující držitelům řidičáků kategorie A2. Mašina dokáže žít bez různých palivových map a hlavu si nedělá ani s kontrolou trakce, což je sympatické. 

Deseti paprskové zadní kolo obouvá pneumatiku 180/55 a přední pneumatiku 120/70. Na předku jsou namontovány dva slušivé zubaté kotouče o průměru 282 mm a ty na brzdném účinku spolupracují s obyčejným čtyřpístkovým třmenem. ABS je záležitostí předku i zadku a u zadního kola se bohužel nedá vyřadit ze hry. Obyčejná je také přední vidlice bez možnosti vlastního nastavení, každopádně osmnáctkový model přijíždí s kompletně upraveným odpružením, které bylo dříve terčem kritiky. Mimochodem na zadním tlumiči se nabízí možnost nastavení odskoku. Konečná hmotnost, včetně všech náplní, je výrobcem udávaná 182 kilo, přičemž suchá MT-07 váží 164 kilo. Designeři mákli na tvaru nádrže včetně bočních plastů a do parády si vzali také sedlo, které má nové tvarování a leží ve výšce 805 milimetrů. Barevná provedení existují tři, takže kromě této verze je možné vybírat ještě mezi temně černou a tradiční modrou barvou.   

Dvouválcová Yamaha je příjemně lehká do ruky, skvěle se ovládá a plusové body zaslouží také za parádní obratnost. Přesně tohle si metropole žádá a o zakroucených silnicích ani nemluvě. První dojem při přehození nohy přes sedačku je takový, že motorka působí velice drobně. Opravdu je maličká a mám pocit, že jsem právě skočil do stupaček její menší třístovkové ségře. Je fakt, že poměrně tvrdé sedlo nabízí velký prostor a stupačky leží v rozumné poloze, nicméně řídítkům bych se nebál naordinovat nějaký ten centimetr do šířky. Myslím si, že jezdci do sto osmdesáti centimetrů budou na nula sedmě jako doma a s ergonomií nebudou mít sebemenší problém. To ale nebude platit pro motorkáře už o deset čísel vyšší, kteří se za její řídítka budou skládat o něco hůře.

Nejvíce času v sedle MT-07 trávím v našlapaných ulicích matičky Prahy a musím přiznat, že jsem od první chvíle spokojen. Ulice metropole totiž nepotřebují nadupanou potvoru, ale naopak přátelskou pohodářku, kterou drobná sedmička bezesporu je. Díky hezky učesanému a neucukanému motoru jde hladce od nízkých otáček, a tím pádem je proplétání kolonami brnkačkou. Na ruku velkoměsta jde také příjemný chod spojky, přesná převodovka, ale i fajn výhled ve zpětných zrcátkách nebo jednoduchý, ovšem přehledný displej. Jsem rád, že pohodlně přečtu zařazený kvalt, rychlost a stav benzínu ve čtrnáctilitrové nádrži. Pravda, otáčkoměr není za jízdy dvakrát přehledný, ale to mě až tolik netrápí, protože ho na této motorce nemám potřebu tak důkladně sledovat. Co se polohy displeje týče, je pro mou výšku umístěn celkem dobře, nicméně čahounům asi přijde trošku utopený a budou se muset k němu více předklonit. Pro všechny bez rozdílu bude dobře čitelný za tmy a během večerních toulek nebudou zklamáni ani účinkem světla, které odvádí práci, jak se sluší a patří.  

Mnohem více než displej mě zajímá ovladatelnost a jednoduchost řízení. Po této stránce si „nulasedma“ vede velice dobře a bez odmlouvání reaguje na každé pobídnutí. Proto ulicemi proplouvám jako štika a takhle to mám rád. To se ve městě hodí a k úplné spokojenosti mi chybí snad jen o fous větší rejd nebo širší řídítka. Pérování působí tvrdším dojmem, ovšem není jako šutr a svým charakterem maximálně odpovídá zaměření motorky. Vše ostatní je na tom dost podobně a dá se říct, že je podřízeno co největší univerzálnosti, ale ovšem také ceně, za kterou se MT-07 prodává. I přes skutečnost, že přední brzdiče nejsou radiální, brzdy fungují velice dobře a charakteristikou i účinkem maximálně odpovídají poslání motorky. Páčku přední brzdy lze nastavovat a za to sedma bere plusové body. Pravdou je, že na ovládání brzdy jeden prst nestačí a je potřeba zapojit do hry minimálně ještě jeden. Samotný účinek nastupuje hodně zlehka a to se někomu bude možná zdát laxní až příliš. Je ale potřeba brát v potaz, že na motorku sednou také začátečníci a čerství držitelé řidičáků A2, a pro ty by mohl být ostřejší nástup brzd celkem kontraproduktivní.

Srdce MT-07 nechávám pořádně rozpumpovat na okreskách za městem, protože právě tady má Yamaha prostor ukázat svou druhou stránku mince. Holka japonská si nevede vůbec špatně a jízdu si parádně užívám. Největší sranda je na užších silničkách, kde jeden vingl střídá druhý a „sedmikule“ je střihá s velkým apetitem. Právě proto nemám problém pochválit příjemný podvozek poskytující fajn zpětnou vazbu, ale i ochotu reagovat na změnu směru. Tužší pérování temperamentní jízdě sedí a kromě něj je v permanenci šestistupňová převodovka. Aby to hezky odsejpalo, je potřeba dvouválcovému řaďáku dát napít a nenechat otáčky padnout pod šest tisíc. Jedině tak si člověk užije kus legrace a je skvělé, že se přitom dokáže obejít bez nejrůznějších palivových map či kontroly trakce. Na jistých průjezdech zatáček nese svůj podíl tuhý podvozek, ale i zadní „stoosmdesátkový“ balón v kombinaci s přední stodvacítkou. Nejspíš se párkrát stane, že si budete chtít střihnout oblíbené serpentiny několikrát za sebou, a proto do helmy sem tam zavrčíte nad menším rejdem. Stabilita v přímém směru není až tak špatná, ale je fakt, že znám motorky ještě o fous jistější. Dálnice v jejím sedle vyhledávat nejspíš nebudete, ale když bude třeba, přejezdy se dají skousnout a to navzdory tomu, že ochrana jezdce je nulová. Při zařazené šestce a stotřicítce na displeji bude motor točit necelých pět a půl tisíc otáček a při stovce to bude zhruba o patnáct set méně.   

Několik dní strávených po boku Yamahy MT-07 určitě stálo za to a nezbývá mi než konstatovat, že splnila mé očekávání a že jsem si to užil. Myslím, že poměr cena versus výkon je ve velice dobré rovnováze a to se dá říci také o poměru univerzálnost versus zábava. Prostě fajn motorka, která dokáže zdatně fungovat jako parťačka při povinnostech každodenního života, ale i jako temperamentní potvůrka, která se nezalekne svižnějšího tempa a nějaké té jednostopé divočiny. Z mého pohledu je škoda, že se nedá nastavovat přední vidlice, ale i to, že nejsou v sérii širší řídítka a o něco hezčí ovladače. Jenže v tu chvíli si uvědomuji, že důležitým faktorem je konkurenceschopná cena a to se někde musí projevit. Jako celek působí MT-07 vyrovnaným dojmem a díky neucukanému a přátelskému motoru se bude těšit oblibě také u jedinců s menšími zkušenostmi. Všechny bez rozdílu nejspíš neurazí spotřeba, která se spolehlivě pohybuje pod hranicí pěti litrů. V tuto chvíli se MT-07 prodává za 169 990 Kč a na výběr je ze tří barevných variant.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 72 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PEPE800 přispěl 6 Kč
callowsick přispěl 6 Kč
Capt.Orr přispěl 6 Kč
Davcoun přispěl 6 Kč
SkidOV přispěl 6 Kč
preker přispěl 6 Kč
Evik-MT07 přispěla 6 Kč
cheeman přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
edastin přispěl 6 Kč
Macmacci přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist