husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha Cygnus NXC 125

"Dobrý den, samozřejmě, ano je to tu napsáno, hned pro něj dojdu". To byly první slova, která jsem registroval v centrále Yamahy. Příjemný a ochotný človíček nám předával k testování Cygnus NXC 125. Sice jsem se asi moc netvářil, když mi začal vysvětlovat kde co mačkat, kam co nalít, jak a co s tímhle apod. , ale pak jsem si uvědomil, že je to vlastně dobře. Vždyť dělá svou práci a podle mne dobře. Dobrý dojem na mě vlastně udělalo i to, že okamžitě upozornil na odřeniny a jemné kosmetické vady jež asi zbyly po předchozím testerovi. Klíček na ON, brzda, podržet startér a cvak už to vrčí. Je to vzduchem chlazené tak trochu ohřát. No při studeném motoru první minutu je to trochu mrtvolka. Po minutě (než si zapnete helmu a nasadíte rukavice) je stav k bezproblémovému použití.

Kapitoly článku


Cygnus je na první pohled precizně sestavený. Boční linie se táhne od spodní hrany pěkně rychle vzhůru, kde končí za sedlem. Přední strmá linie plastů je z bočního pohledu zakončená pod hlavou řízení, která jakoby samostatně vystupuje nad úroveň horních partií skútru. Čelní strana obsahuje dominantní světlomet s čirou optikou (svítí naprosto úžasně, světlo je plné a přes celý pruh silnice). Směrovky jsou umístěny v horní části klínovitého tvaru hlavy řízení. Zadní část upoutá velmi pěkným sdruženým světlem. Vše je dosti velké a pro ostatní perfektně čitelné. Ale přesto člověka zaujme protáhlá ochrana zadního kola. Navíc je těsně nad zadním kolem ještě "lízátko", které je pravděpodobně největším lapačem nečistot směřujících k motoru. Kolem zadního kola je velká spousta částí zakrytých plasty. Strana s výfukem je více odkryta a je tam i umístěn výrobní štítek v malé štěrbině v plastech. Plocha pro nohy je rovná a velmi prostorná. Malý háček uprostřed umožňuje převoz igelitky s nákupem. Po levé straně v předu je umístěna schránka, kde na vás po odkrytí vykoukne hrdlo nádrže. Docela nezvyk. Napravo je jen kryt na přístup k elektrice, ale k přístupu musíte použít šroubovák. Tlačítko startéru, blikače i přepínače dálkových světel jsou masivní, pohodlně a bezproblémově použitelné. Překrytí tachometru, palivoměru a stran řidítek imitací hliníku vypadá pěkně. Kontrolky jsou velké a celý displej je dobře čitelný. Na spodní straně tachometru je i malá kontrolka výměny oleje.

Pak jsem si sedl. Ťuk, jau… koleno mi zazvonilo o hranu kapoty. "Hele je to nějaký malý!!" Nebo jsem si blbě sedl? Ne sedím akorát. Zkouška s posazením přítelkyně. Ta to má bez problémů. Mám nějaká dlouhá stehna. Druhý pokus s nasednutím. Ťuk, jau… teď jsem ale měl pocit, že jsem ulomil klíček… A hele neulomil. Mají to vymyšlený, je ohýbací. Klobouk dolů, ten centimetr je přesně to, co mi scházelo na prostoru. Opravdu je vidět, že je vypracovaný každý detail. Od kolen mám asi 1 cm mezeru je to v pohodě. Přesto mě při jízdě přes hrboly, hrana kapoty nepříjemně klepe do kolen. Při několika pokusech jsem zjistil, že s tím mají problémy až lidé s výškou přes 183 cm. Spolujezdec sedí pohodlně, jen nohy musí mít zapřeny do výstupků stupaček za paty, protože má na chodidla málo prostoru. Myslím, že výrobce měl spíše na mysli skútr pro jednoho. Ten pocit mi navozuje i to, že pod sedlem je přesně místo i na jednu velkou integrálu a trochu drobností. Po vyjmutí helmy se zdá prostor opravdu velký. Taška, nepromok, rukavice, zámek, a jiné věci. Stále se to bez problémů vejde. Je tam zaintegrováno i malé nářadíčko a přístup k motoru, pravděpodobně k výměně svíčky. Jen je škoda, že pro vše se musí pod sedlo. Chybí mi malá odkládací schránka pod řidítky třeba na peněženku nebo mobil.

Motorově mě Cygnus mile překvapil. Ač motor vzduchem chlazený, s nuceným chlazením podává výkon jako "vodník". Při vedrech kolem 30°C jsem necítil sebemenší vadnutí nebo známky úbytku výkonu. Bez problému držel rychlost přes 95 km/h ve dvou to je jen o 5 nebo 7km/h méně dle váhy nákladu. Již předem jsme v Yamaze byli ujištěni, že Cygnus vytáhne i 104. Maximálkou jsem se však nezaobíral, neb mě nadchlo to, jak perfektně jde motor za plynem. Do 60tky nemá žádné auto šanci, pak výkon ztrácí na razanci. Přesto ručička ukazatele rychlosti šplhá hodně rychle až k pětaosmdesátce. To už je podle mě velmi solidní rychlost na cestování skrz město. Přitom spotřeba je k mému překvapení až neuvěřitelně nízká. Využíval jsem plně rozsah plynové rukojeti a skútr si řekl o pouhých 2,7 l/100km. Jízdní vlastnosti jsou dle mojí zkušenosti plně vyhovující pro městský i příměstský provoz. Potěšilo mě, že se skútr vůbec nekroutí v zatáčkách a v pohlcování nerovností je na velmi solidní úrovni. Náklony jsem si dovolil až tak velké, že jsem trošku odřel hlavní stojánek. Musím uznat, že jsem to považoval až za extrémní náklon, kdy hrozil pád (možná proto ty předchozí odřeniny). V utažených zatáčkách nejevil skútr známky nedostatku v oblasti podvozku, pouze na příčných vlnách od brždění náklaďáků, jeví řidítka pokusy neklidu, což spíše přičítám "malým kolům". Aerodynamika je při jakékoli rychlosti bezproblémová záležitost. Tvar hlavy řízení tomu pravděpodobně velmi pomáhá. Možná bych osobně zmenšil mezeru mezi hlavou řízení a přední kapotou, aby to slečnám neobracelo sukně a mě by vznikl větší prostor na kolena. Na brzdovou páčku přední brzdy se musí více tlačit a zadní bubnová brzda není příliš účinná. Ovšem to mám na mysli rychlosti nad 80tku. Při kombinací obou jejich handicap téměř mizí. Malá 12" kola mají na českých tankodromech svoje limity a díra o hloubce 10cm přesahuje jejich možnosti včetně možností kvalitního tlumení, kterým skútr disponuje. Řízení je rychlé až hravé. Při malé šířce skútru se neskutečně lehce proplétáte kolonou aut a při první možnosti na zelenou všem vypálíte rybník. Jízda přes zacpaný Nuselák je hračka a světla na Pavláku řidičům aut naženou jen sliny do úst.



Funkčnost jednotlivých prvků ovládání je dle zažitého standardu. Až na již zmíněnou nádrž před koleny je vše tam, kde to čekáte. Místo na nohy je bez zbytečných příkras z černého plastu. Motor vždycky naskočil, ať byl teplý nebo studený. "Posazení" na hlavní stojan je bezproblémové, boční stojan má vypínač motoru a na něm nejde skútr nastartovat, což pokládám osobně za velké plus. Řekl bych, že zrcátka jsou trochu jako tykadla, ale asi proto je z nich velmi slušný výhled. Dalším plusem je kovové provedení zadního madla. Solidní zpracování dílů, vkusný design, bezproblémová použitelnost a záruka velké značky včetně mnoha servisních míst, to jsou ty hodnoty, které za chvíli berete jako samozřejmost. Proto mi po čtyřech dnech bylo líto, že jsem se musel se skútrem rozloučit. No vlastně mi to přišlo zvláštní, že v garáži už na mě koukají jen světla auta a zadní "sexy" světlo skútru jaksi chybí. Na dobré věci si člověk zvyká neuvěřitelně rychle. Nebál bych se označit Cygnus za skútr k dennímu použití. Pohodlný, spolehlivý, rychlý, úsporný a cenově velmi přijatelný. Tyto přívlastky si určitě zaslouží. Myslím, že si získá velkou oblibu i v našich končinách.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist