Suzuki GSR 750

Suzuki se v letošním roce rozhodla vstoupit na trh sportovních motocyklů kategorie „naked“ ve střední třídě ve velkém stylu. Ačkoliv je v tomto segmentu již poměrně těsno, rozhodnutí pustit na silnici motocykl na základu GSX-R750 je jistě správné. O tomto stroji řada lidí historicky snila, řada lidí si na jejím sportovním základu stavěla motocykl sama. I když tu máme již pár let GSR600, tak jak se zdá, teprve s tímto modelem přišlo to pravé oživení nabídky.

Suzuki GSR 750

Kapitoly článku

Jedná se o novinku, nicméně vývojáři jistě netrpěli při pohledu do vlastních řad na nedostatek inspirace. V historickém kontextu je zde především nesmrtelná klasika GSX750 Inazuma a potom samozřejmě legenda Bandit. Zde je ale všechno jinak, “žádnej Bandit pičo“. Pokud se z něčeho konstruktéři opravdu poučili, tak zcela jistě z chybiček, kterých se dopustili na managementu vstřikování GSR600. Zatímco historicky se sázelo spíš na styl, výlety, pohodlí a klasiku, tady bylo primárním cílem vytvořit sportovnější aktuální střih založený na technice sportovního stroje. Doprava houstne, vše se zrychluje - nahá univerzálnost se sportovními geny jsou zkrátka v kurzu. V rámci vývoje bylo jasné, že motocykl musí konkurovat nejen technikou, ale také cenou. Rozpočet tedy hrál při výběru finálních komponent a návrhu stroje nemalou roli, nicméně na výsledku se to, jak se zdá neprojevilo.
Pohotovostní hmotnost motocyklu se podařilo stlačit na velice příznivých 210 kg a na motocyklu je to znát. Celkově velice střízlivá koncepce se ovládá náramně. Ocelový rám svírá na první pohled větší motor než ve skutečnosti je a nějaký ten prostor ještě zbývá. Kromě legendární pohonné jednotky, tu tak stojí ve výsledku koncepčně a technicky vyvážený motocykl ve všech směrech. Vše bylo upraveno tak, aby fungovalo co nejefektivněji za každé situace. Koneckonců nejedná se o okruhovou záležitost, ale o univerzální motocykl pro zábavu na každodenní ježdění, i když se sportovnějšími ambicemi.
Futuristický vzhled předního sdruženého světlometu navazuje na aktuální trendy této kategorie strojů a evokuje spíše agresivnější vzhled. To jen potvrzují prolisy v nádrži, a tvarově výraznější přední blatník a minimalistické boční plasty. Relativně úzká sportovní sedačka přechází v nekompromisně střiženou záď s LED koncovým světlem. I když je tu sedačka spolujezdce, moc s ním nepočítejte. Více Vás potěší spíše podsedlový prostor, který skrývá. Ten nějaké ty drobnosti s jistotou pojme a navíc sedačka spolujezdce má praktická poutka k uchycení zavazadel. Vše je přístupné přes jeden klíč a zámek, který je osazen ve spodní části v podsedlovce. Zde se konstruktéři poučili z minulosti a zámek je trochu zapuštěn a chráněn plastovým výliskem proti nečistotám.
Usazení jezdce je dle očekávání sportovnější, i když stupačky jsou poněkud níže, ale nelze nic namítat, na běžné ježdění je to pohodlnější. Jezdec sedí s hmotností soustředěnou více dopředu na užší řidítka. Budíky jsou ukryty za minimalistické tmavé plexi, které dle očekávání jezdci příliš ochrany neposkytne. Za vydařenou lze považovat sdruženou přístrojovou část s bílým podsvícením. Klasický analogově vyhlížející budík s kontrolkami volně přechází k přidruženému digitálnímu panelu a dohromady tak vytváří dobře čitelný a funkční celek.
Digitální ukazatel kromě rychlosti, zařazeného rychlostního stupně a dalších dnes už běžných součástí prozrazuje především průměrnou spotřebu a množství paliva v nádrži. Kaplička s klíčkem zapalování je umístěna v přední části nádrže hned za krkem řízení. Z hlediska funkčnosti k tomuto řešení nelze mít sebemenších výhrad. Překvapivě dobrý výhled i přes užší řidítka poskytují bez sebemenších vibrací zpětná zrcátka. Zajímavé z hlediska vzhledu jsou kroucené svody zakončené mohutnou trojbokou koncovkou, která má spíše umírněnější zvukový projev, nicméně i při vyšších rychlostech se uslyšíte. Na svodech je na první pohled patrná integrovaná lambda sonda a servo přívěra. Z hlediska zranitelnosti mi při bližším ohledání motocyklu přijde trochu nešťastně umístěná expanzní nádobka, ve spodní části pod motorem, chladicí kapaliny. Nastavení odpružení je továrně dáno, vy si můžete nastavit jen předpětí. Celkově je nastavení motocyklu spíše tužší, vpředu je převrácená vidlice KYB (41 mm), zadek je potom tvořen klasickou centrální pružící jednotkou stejného výrobce s ocelovou kyvnou vidlicí. Motocykl je na českém trhu nabízen v bílém, černém a testovaném červeném provedení.
Jak již bylo napsáno výše, motorově vychází GSR750 ze sportovní GSX-R 750. Nikoliv však z aktuálního provedení, ale z K5 stroje. Vše však bylo náležitě přepracováno především s ohledem na všestrannou využitelnost tohoto naháče. Výkonová špička kapalinou chlazeného řadového čtyřválce byla potlačena ve prospěch plynulého zátahu ve středních a nižších otáčkách, nicméně i tak nezapře pohonná jednotka svůj původ. Ve výsledku je to v tomto objemu (749 ccm) opravdová radost ve všech směrech. Úpravy zde přinesly dostatečný potenciál a dynamiku na předjíždění takřka na vyžádání. Motor nemusíte za každých okolností a vždy hnát do maxima. I na vyšší rychlostní stupeň bez problémů plynule zrychlíte bez podřazování a cukání stroje. Ve skutečnosti je to způsobeno především díky menším ventilům, přepracovanému sání, vačkám s menším zdvihem a celkově nižšímu kompresnímu poměru oproti K5.
Oproti GSR600 zde bylo výrazně přepracováno vstřikování, tak aby bylo efektivněji využíváno palivo a dobře se rozptýlilo v sání za každé situace. Převodovka funguje bezchybně a vy máte takřka v každé situaci čas si dostatečně s každým kvaltem pohrát. Jednotlivé rychlosti navazují velice plynule za sebou a ve výsledku Vám tak motocykl nabízí zmiňovanou pružnost a vitalitu za každé situace. I přes celkovou plynulost je opravdový nárůst výkonu znát někde kolem 7000 ot/min a stoupá až k maximu někde lehce přes 10 000 ot/min. Pokud se budete pohybovat v těchto dimenzích GSR750 Vám ukáže svoji sportovní duši, nicméně zde Vás již více řazení nemine. Omezovač zkrotí Vaše choutky ještě dále někde kolem 11 500 ot/min, ale hnát motocykl až sem je téměř zbytečné. S blížícím se červeným pásmem motor přeci jen již trochu uvadá.
Co mě opravdu potěšilo při tomto kratším seznámení, byla celková všestrannost a vitalita nejen při jízdě pro zábavu, ale i při cestování městem. Díky velice kompaktním rozměrům se s motocyklem velice dobře projíždí hustou dopravou velkoměsta. Díky nezáludnému chování, tak máte dostatek času bezpečně sledovat dění kolem sebe. S výkonem 106 k, rozhodně nebudete brzdou provozu a myslím, že zvolené úpravy jsou vzhledem k určení především na silniční každodenní ježdění tou správnou volbou. Navíc pokud opravdu chcete sportovní jízdu, i tu Vám GSR dopřeje třeba při setkání na okruhu, ale bude ji třeba držet náležitě pod krkem.
V celkovém kontextu poměr cena / výkon rozhodně nedopadá špatně odpružení. Celkově tužší naladění podvozku je dobře čitelné a v běžném provozu funguje naprosto bezchybně. Těžiště je soustředěno více dopředu. V zatáčkách působí motocykl až překvapivě jistě. Vaše sportovní ambice nicméně bude muset uspokojit pouze tovární nastavení, štelovat lze pouze předpětí. Osobně nemám výraznějších výtek, snad jen při opravdu ostré jízdě je malinko neklidný předek. To více mě již trápily rozbité české silnice, na kterých při celkově tvrdším nastavení trpělo mé pozadí a koneckonců i motocykl občas znejistěl, ale za to se na GSR nemůžeme zlobit. Co funguje opravdu dobře, jsou brzdy. I přes to, že je vpředu “pouze“ dvoupístek Tokico a vzadu vše hlídá jednopístek Nissin, brzdný potenciál je dostatečný. Především předek se velice dobře ovládá a dávkuje.
Samozřejmě v dnešní době, by na tom mohla být GSR výbavou i lépe, ale pokud se chceme bavit o ceně 209 000 Kč, je vše jak má být. V nabídce by se měla objevit i verze s ABS. Průměrná spotřeba se v průběhu testu ustálila na 5,9 l/100km. Z mého pohledu je GSR750 ideálním společníkem na každodenní ježdění kolem komína s ambicemi na občasné vyjížďky a okruhové svezení. Motocykl příjemně překvapí celkovou univerzálností a nezáludným přesným chováním. Mezi konkurenty na trhu, které nelze minou zcela jistě patří Kawasaki Z750R, Yamaha FZ8 a Honda Hornet.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Klady a zápory

+ kvalita zpracování
+ univerzální sportovní střih
+ v dané kategorii brzdy
+ cena


- ochrana jezdce
- spolujezdec spíše dopočtu
- expanzní nádobka na ráně


Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.28
Známkováno: 18x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist